För mycket energi? Foderstat!

Problembarn

Trådstartare
Har suttit och räknat på hur mycket vetekli jag måste ge min häst för att komma upp i rätt värde smbrp, problemet är att energin blir mer än hennes energibehov. Hur mycket högre kan det vara utan att utgöra någon risk för korsförlamning/fång etc?

Jag hoppas att ni kan hänga med i min uträkning (vet inte om den är korrekt).Energibehovet och proteinbehovet/dag är uträknat. Det jag vill få fram är hur mycket vetekli hon ska ha och hur mycket energin höjs.

Hästen är snart 6 år, 150 i mkh och går på normalt arbete.
Hösilage analysen är från det hösilaget vi fodrar med nu, smbrp är väldigt låg så det är den jag vill få upp utan att påverka energin för mycket.

Hösilage analys (per kg):
Smbrp 22 g
Energi 6,9 MJ

Energibehov: 65 MJ/dag
Proteinbehov: 360 g/dag

Hösilage
:
65/6,9 = 9,4 kg
9,4 kg/dag för att täcka energibehov

360/22 = 16,3 kg
16,3 kg/dag för proteinbehov (dvs alldeles för mycket)

Vetekli (per kg)
8,5 Mj
108 g smb rp

Smältbart Råprotein (9,4 kg hösilage) = 206 g/dag
(med det höet vi fodrar med idag)

Saknas alltså 154 g/dag

154/108 = 1,4 kg
1,4 kg vetekli/dag för att täcka proteinbehovet

8,5 Mj x 1,4 = 11,9

65+12 = 77 MJ/dag

Är energin för hög? :confused:
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Men varför använda vetekli om du saknar så mycket protein? Ge lusern med bra kvot (tex kvarnbyfoder har 8 MJ, 150 smb rp) eller något mer koncentrerat som krafft muskel eller rent potatisprotein tex.
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Du behöver ett tillskottsfoder som har högre kvot i sig. Gelina har gett dig typ alla tips :D Räkna på dem och se.
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Jag räknade på lusern förut men kom då fram till att energin blev för hög, då räknade jag iof på kraffts lusern. Hur hög kan energin ungefär vara?
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Det beror på hästen :-) du märker ju om den börjar bli tjock - då behöver den mindre. Potatisprotein och soja har mer protein i förhållande till energi. Ger du lusern så byt ut ngt kg hösilage mot lusern.
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Räkna på ett rent proteintillskott istället, potatisprotein eller Krafft muskel som redan föreslagits.
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Ska du fodra med lusern så välj en sort med högre kvot som sagt. Fördelen med lusern är att det är ett grovfoder och snällt för magen. Ger du hackat strå kan du byta ut en del av hösilagegivan och ändå hålla uppe tuggtiden, men det blir ganska dyrt också och jag tror inte att det finns någon sorts hack med lika höga värden som pelleterad lusern.

Hur mycket MJ du kan ge beror helt på hästen, är den lättfödd drar MJ iväg snabbt när det saknas så mycket protein. Då är det bättre att ge mer koncentrerat protein för att samtidigt kunna behålla rimlig TS-giva.
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

KL

Någon här som vet hur många gram 1 dl sojaprotein väger?
Känns dumt att köpa våg om någon vet :)
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Hej
har du kollat hur mkt 1,4kg vetekli är i volym? Skulle tippa på att det kanske blir ca 5 liter eller ännu mer...
Det innehåller även väldigt mkt fosfor - ungefär 10g/kg, då dlir din giva 14g fosfor, det är viktigt att inte kvoten Ca / p blir tokig.
Det finns som sagt mkt bättre fodermedel om man vill ha upp proteinhalten.
Det finns många trådar om detta här på Buke så du kan få många bra tips om du kollar runt.
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Tack för alla svar! Jag ska kolla på dom alternativen ni föreslagit men fortsätt gärna grubbla :)
Men jag undrar fortfarande hur mycket högre energin kan vara utan att utgöra någon risk för korsförlamning/fång etc?
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Kli väger ju inte mycket. Håller på och knåpar ihop foderstat för fullblodet nu och det är ett jäkla gissel med alla dessa "lätta" foder. Kli o betfor väger ju nada. Jag tycker att jag ÖSER i min häst betfor, två skopor, men endast 0,8 kg. Får en hel stor hink full, vet ej hur många liter men ja. Det är mycket.

Havre är lätt i vikt men det är lite sådär lagom lätt. Man kan känna på ett ungefär. Men betfor och kli väger verkligen lite kontra sin volym.
 
Sv: För mycket energi? Foderstat!

Hej,
Undrar över era bästa tips för att öka proteinvärdet, har ni fler idéer än;

Gelina Ge lusern med bra kvot (tex kvarnbyfoder har 8 MJ, 150 smb rp) eller något mer koncentrerat som krafft muskel eller rent potatisprotein tex.
the_connemara Soja

Har sökt efter trådar som du tipsar om fourlegs men gått bet.

har dessutom en kräsen häst som brukar slänga ut Lucern ur krubban så det bästa vore med annat alternativ... Smakar sojan tro? Enligt Kr**ft så är inte heller Krafft muskel så smaklig så det är inte säkert det duger för den käsne...

Tar tacksamt emot tips :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 056
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 801
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp