Bukefalos 28 år!

För och nackdelar med lösdrift.

K

Kaweria

Ställer frågan till er som har erfarenhet av att hålla hästar i lösdrift. Vad tycker ni är för och nackdel med att ha lösdrift?
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Ställer frågan till er som har erfarenhet av att hålla hästar i lösdrift. Vad tycker ni är för och nackdel med att ha lösdrift?
Om man inte ändrar för mycket i flocken så är det ett bra sätt att få friska hästar! Det tar dock upp till en vecka innan flocken har ordnat upp sin rangordning och det kan vara tufft för den som blir insläppt till en etablerad flock.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Fördelar:
hästarna får själv bestämma när de ska äta, vila, busa.
Friskare hästar både i andningsvägar och starkare i kroppen. Tror att skaderisken minskar avsevärt. Tänk dock på att planera lösdriften så att mat, ligghall och vatten är separerade så att hästarna måste röra sig mycket för att ta sig till respektive station.

Nackdelar
Mycket jobb med mockning!
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Fördelar:
# Det är mer fördelaktigt för hästens fysiska välmående. Leder, hovar, inre organ, tarmfunktion etc. behöver regelbunden rörelse och fri tillgång på foder.
# Det är mer fördelaktigt för hästens psykiska välmående. Det är ett naturligare levnadssätt med flock och flockbeteende, stora ytor, etc. Hästens mentala välmående förbättras ju naturligare livsförhållanden den har.
# Man har möjlighet att ge hästen fri tillgång på grovfoder vilket kan vara problematiskt när hästen står uppstallad i en box där den inte får utlopp för sina behov och därav okynnesäter lättare.
# Fri tillgång och ingen box innebär mindre jobb med mockning (detta innebär ju självklart att man har en BRA hage) och färre antal fodringar.
# Det är mindre krångel med täckesbyten varända dag.
# Hästen håller en bra fysiskt kondition bättre samt behåller lättare sin muskelmassa. Den håller sig mer gymnastisk och mjuk i muskler och kroppen i allmänhet - dvs. det gör att din häst kan prestera mera. Det höjer prestandan på hästen. :cool:
# Det kräver bra hagar varpå man inte kan ställa djuren i små, leriga fyrkanter utan sällskap som så många egoistiska, okunniga hästägare gör idag. :smirk:
# Det är mycket trevligare att få släppa ut hästen i en stor hage efter ridningen på kvällarna än att lämna den instängd i en box.

Nackdelar:
# Täckar man hästen så slits täckerna ut fortare ibland. Man får räkna med att det går åt mer täcken om hästen går ute med det dygnet runt.
# Det blir mer belastning på hagen, därför krävs ordentligt med mark eller byte av mark under året så att man undviker tillväxten av parasiter.
# Det är ofta mysigare att ha hästen placerad i box när man kommer för att rida sent på vinterkvällarna. Slippa springa ut i hagen när man ännu inte är uppvärmd.
# Det krävs att man har el kopplad till hagen för att hålla vattnet i flytande form vintertid.

Det är egentligen helt ovesentliga nackdelar tycker jag, ffa i jämförelse med fördelarna. Och med tanke på nackdelarna med att hålla hästen på box kan jag inte för mitt liv förstå hur valet kan vara svårt?
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Jag anser att om man behöver mocka lösdriftshagen så är den för liten för antalet hästar i den. Att man tar en runda per år för att ta bort det värsta innan man harvar igenom den med traktorn tycker jag är extremt lite jobb i jämförelse med att behöva mocka en box varända dag. :)

Men som sagt - mark är A och O när man har häst.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

nej inte tusan mockar jag hela hagen :eek: varje dag men jag vill hålla det rent runt foderbordet för där står pållarna mycket.

Nu är hagen bara 1½-2 ha men det blir ju för stort för att mocka dagligen med djupsnö och väldigt kuperad terräng men däremot mockar jag hagen ca 2ggr/månaden på den snöfria delen av året. har ingen traktor men kör med fyrhjuling och släpvagn :banana:.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

KL
Puttar denna tråd lite för jag är oxså intr av att veta hur ni med lösdrift menar. Är ute o far mycke o har enligt mitt tycke om lös drift endast sett TVÅ jag skulle kalla lösdrift. En liten hage med ett skydd är för mig inte en lösdrift.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Fördelar:
Att hästarna får mycket rörelse, vilket är oerhört viktigt för hållbarheten. Hästarna blir lugnare och mer harmoniska. Jag har inga täcken på hästarna, istället ger jag mer foder. Mindre att mocka då hästarna inte är i stallet så mycket, dessutom stänger jag av det på dagen om det inte är superruskigt väder. Inte särskilt ofta.
Jag behöver aldrig känna mig stressad på morgonen att hästarna står och väntar och vill ut. De har gott om hö/halm och kan ju gå ut själva. Detta gäller ju även på kvällen, ingen stress att åka hem och ta in otåliga hästar.


Att tänka på: Att man ordnar någon plats där man kan ge enskilda hästar kraftfoder. Dessutom behöver man en plats där man sköter om sin häst i lugn och ro. Hovslagaren behöver också ett ställe att arbeta på. Med andra ord räcker det inte att bara bygga ett vindskydd för då blir det opraktiskt.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

vi har våra 5 hästar på lösdrift (eller 3 och 2 halva :angel:)). dom har en riktigt stor halmad ligghall med 3 större öppningar åt 3 olika håll. eftersom dom använder den flitigt så mockas bädden från skit 1-2 ggr/dag. hagen är ca. 8 ha. mkt. kuperad med bäck igenom och både ängar och skog.

dom har fri tillgång på silage och fodras extra det lilla som behövs 1 gång/dag.

hästarna är lugnare nu än när dom stod stallade, dom är friskare och framförallt väldigt mkt. bättre musklade trots att dom reds och tränades på samma sätt förut som nu ;)

nackdelen är väl att gödselhanteringen är tyngre/jobbigare i ligghallen än när alla hade varsin box, samt att geggan som blivit denna vinter är hemsk där dom ofta går (trots så stor hage)... vet inte hur många ggr. jag "gått ur stövlen" eller ramlat raklång.

vad många inte tänker på är att man måste ha tillgång till box/boxar. kommer inte ihåg nu hur många hästar man fick ha/box. om någon tex. skulle bli sjuk/skadad.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Har de två shettisarna på lösdrift och de två stora på box. För hästarnas del finns inga nackdelar med lösdrift. Men för mig... och det är rena bekvämlighetsnackdelar. Tjockare päls, jobbigare att mocka, mindre kontakt, mer skit att få av (ligger hellre i lerhögar än i lösdriften) mm. Det jag främst saknar är att smita ut i stallet och pyssla och vara närvarande en stund då och då. Blåsiga regniga kvällar går man inte precis ut och ställer sig i lösdriften för att vänslas lite....

Mina shettisar har mindre pälsproblem (inget fukteksem sen lösdriften infördes), mindre hosta (17 åringen har slutat hosta helt) och betydligt mer energi, de är inga soffpotatisar längre. De har också lite mer muskler och mindre fett jämfört med när de stod på box.

/Sessiagh
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Hehe, ja runt maten kan man ju mocka om man vill. Vi löser det genom att byta fodringsställe istället. :angel:
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Ställer frågan till er som har erfarenhet av att hålla hästar i lösdrift. Vad tycker ni är för och nackdel med att ha lösdrift?

Mycket är beroende av hur kunniga stallägaren är.

Man måste kunna välja grovfoder så att hästarna får lagom mycket näring med den fri tillgången (jag har i år en riktig tjockis).

Om hästarna inte alla är jättebästisar så måste man ha flera utfodringsplatser nära (50 m) varandra.

Det är mycket mer besvärligt med kraftfoder (om man nu inte har en sån där jättedyr anläggning med idbricka och automatisk portionering).

En sån här vinter (regn) är det besvärligt med mugg och porösa hovar och regnskållor. Det är svårt att bli av med sånt eftersom hästen inte torkar till på nätterna.

Man får en glad häst.:love:

Det blir inte samma gemenskap och kontakt med de andra hästägarna.

Det ställer högre krav på vilka täcken man har till sin häst (de måste tåla mååånga timmars regn utan att bli blöta).
 
Senast ändrad:
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Ställer frågan till er som har erfarenhet av att hålla hästar i lösdrift. Vad tycker ni är för och nackdel med att ha lösdrift?

Jag ser inga nackdelar alls att ha hästarna på lösdrift.
Det är bara ett helt annorlunda hästskötselsätt, som kräver helt andra täcken, annat kraftfodersystem, annat allting.
Man måste bara veta HUR man ska göra, för att få till det för just sina hästars behov.
Och man måste ha samma stenkoll på varje individ, som om de stod på stall.

Inga rackelbyggen eller dåliga markförhållanden funkar.
Allt måste vara noga uttänkt och kostar inte mindre än ett vanligt stall.

Och både jag och hästarna är helt inkörda på detta och trivs allihop ypperligt!

Hästarna är glada och i lagom hull, och likaså är jag! :)
Och okej då, jag erkänner, den dagliga skötseln går fortare! :o

Jag har precis lika mycket social kontakt med hästarna, eftersom de allesammans är så social i sig själva, och kommer fram och "pratar" så fort man visar sig. Det är såna hästar jag vill ha.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

jo, alla sätt är bra utom de dåliga! :rofl:

Vi har dränerat och grusat upp där foderbordet står så fodringsstället förblir där det är men till sommaren ska vi dränera och grusa upp ett ställe till så att de har två foderbord. Men mocka fortsätter jag med ändå för de skiter ju lika mycket iaf...:cool:.

Tänk om man kunde lära dem att gå till ETT ställe och skita där, typ rakt i en skopa eller nåt. Det hade varit kanon!:banana:
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

e
Fullständigt medhåll! :bow:

Det finns inga nackdelar, för hästarnas skull med lösdrift, alls. Inte heller för oss människor, om förutsättningar och metoder finns.

Däremot är det riktigt svårt att skapa en bra stallmiljö inomhus för hästar - det finns, men är ovanligt. En ganska bra lösning är kallstall - men det tycker vi människor är så jobbigt.

En häst är byggd för mycket rörelse, frihet och flockgemenskap - att stänga in den på klaustrofobiskt små utrymmen i massor av timmar per dygn är direkt kontraproduktivt för hästens naturliga beteenden och välmående.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Fördelar :
Det bästa för hästen, rör på sig mycket
Får själv bestämma om den vill stå inne eller ute
Håller sig friska på ett annat sätt.
Oftast stora och bra hagar.

Nackdelar

Jobbigt med mockning.
Om man tränat hårt och hästen blir svettig, känns inte kul att släppa ut en svettig häst. Måste man vänta på att den torkar.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Tack för alla era svar! Jag undrar hur ni har löst det med utfodringen av kraftfoder. Får alla samtidigt eller står ni och passar varje häst så den får sin ranson utan att bli ivägmotad av någon annan?
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Fördelar: Är ett mycket bra sätt för hästen att leva på, ger ffa växande individer en bra start i sin fysik. Finns studier på som visar på det.

Nackdelar: Passar inte alla hästar, även de är individer och här finns exempel på hästar som gått ner sig i en lösdrift på olika sätt. Sammanfattningsvis, lösdrift passar inte alla hästar.
 
Sv: För och nackdelar med lösdrift.

Har erfarenheter då jag vet många som har lösdrifter men tycker dock inte om det själv & skulle inte kunna ha eget.

Kan skriva några punkter.
*på de lösdrifter jag sett, har man haft fri tillgång vilket resulterat i ohälsosamt överviktiga hästar.
*jobbigt för lösdriftsägarna att köra in hösilage, ge foder & vatten(ingen thermobar tex)
*inte direkt uppmuntrat till hantering av hästen då det bara är kallt på vintern & man bara gör det man måste för att sedan gå in igen.(& på sommaren för mkt mygg & knott för att vara ute & sköta hästarna)
*Inte bra att rida hästen svettig & sätta ut den i hagen, måste byta täcken flera ggr osv.
*Om en häst är utanför & man bara har en hösilageboll blir denna utan mat samt vatten om man bara har ngn tunna vatten.
*Jobbigt att mocka pga kyla osv, fast de jag vet mockar ngn gång/år då det blir för jobbigt annars.
*som sagt trist för hästar som är utanför & inte får komma in & slippa hierarkin ngn stund.
*Jag anser att det inte går att hålla hästar i lika bra form med lösdrift då jag inte skulle ha samvete att klippa dem(här i norr blir det -30 & då är det inte snällt mot hästen) & att många lösdrifter som sagt har fri tillgång vilket gör att hästarna blir tjocka hur mkt de än motioneras.

Om det är för eller nackdelar får alla avgöra själv, jag tycker lösdrift är en fördel om man har häst med luftvägsproblem, eller om man har mkt hästar & inte orkar sköta ett stall,annars inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 643
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då...
2
Svar
31
· Visningar
2 979
Senast: Grazing
·
  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 569
Senast: Habina
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp