Active stable vs traditionell lösdrift

Vad föredrar du/din häst?

  • Active Stable

  • Lösdrift


Resultat syns endast efter röstning.
Hästfolk har mycket att lära av hur andra lantbruksdjur hålls. Att ha ett grovfoder som är anpassat för de med lägst behov så att alla individer kan äta så mycket de vill, och sen komplettera med annat foder till de som har högre behov. Finns massor av bra kraftfoderautomater som kan läsa chip som fästs i grimma eller halsrem tex.

Min erfarenhet av tidsbegränsande höhäckar med begränsat antal ätplatser är att vissa hästindivder lär sig klockan och blir extremt stressade och vaktiga inför öppning, knappast en trevlig miljö där fördosöksbehovet och ättiden tillfredsställs.
De flesta hästägare köper ju in foder, så man får ta det som finns. Jag upplever att det för det mesta är väldigt lite protein i det man köper och då är det svårt att inte få feta hästar. Standard brukar vara en kvot på typ 3-4 och då är det klart att hästarna blir feta.
 
Hästfolk har mycket att lära av hur andra lantbruksdjur hålls. Att ha ett grovfoder som är anpassat för de med lägst behov så att alla individer kan äta så mycket de vill, och sen komplettera med annat foder till de som har högre behov. Finns massor av bra kraftfoderautomater som kan läsa chip som fästs i grimma eller halsrem tex.

Min erfarenhet av tidsbegränsande höhäckar med begränsat antal ätplatser är att vissa hästindivder lär sig klockan och blir extremt stressade och vaktiga inför öppning, knappast en trevlig miljö där fördosöksbehovet och ättiden tillfredsställs.

Sen undrar jag fortfarande hur man hittar grovfoder med MJ på 2-3/kg foder? Det lägsta jag nånsin fått tag på var på 5 MJ, vilket gör att min fjording (vet inte hur det blir med welshen) på fri tillgång får i sig dubbelt av sitt behov.
 
Sen undrar jag fortfarande hur man hittar grovfoder med MJ på 2-3/kg foder? Det lägsta jag nånsin fått tag på var på 5 MJ, vilket gör att min fjording (vet inte hur det blir med welshen) på fri tillgång får i sig dubbelt av sitt behov.
Gräsfröhalm, alternativt halm, eller riktigt sent skördat och blött ensilage. Blött = gör av med mer socker i ensileringsprocessen.

SLU har fodermedelstabeller med värden för olika fodermedel. Rekommenderas.

Mjölkbönder är grymma på att justera detaljvärden i foder, och om man vet vad man vill ha i god tid har de flesta möjlighet att slå nått så det passar.

På sikt handlar det ju också om att vi i aveln måste sluta använda hästar som blir sjuka av att äta mat.
 
Gräsfröhalm, alternativt halm, eller riktigt sent skördat och blött ensilage. Blött = gör av med mer socker i ensileringsprocessen.

SLU har fodermedelstabeller med värden för olika fodermedel. Rekommenderas.

Mjölkbönder är grymma på att justera detaljvärden i foder, och om man vet vad man vill ha i god tid har de flesta möjlighet att slå nått så det passar.

På sikt handlar det ju också om att vi i aveln måste sluta använda hästar som blir sjuka av att äta mat.

Fast halm betyder att jag måste tillskottsfodra med nåt slags protein, som också innehåller energi. Jag kan ju inte ge 15 kg halm och 2,6 kg lusern, då blir det ändå ett överskott på 22 MJ från lusernet även om vi är snälla och räknar med att halmen på något konstigt sätt innehåller bara 3 MJ/kg foder.
 
Gräsfröhalm, alternativt halm, eller riktigt sent skördat och blött ensilage. Blött = gör av med mer socker i ensileringsprocessen.

SLU har fodermedelstabeller med värden för olika fodermedel. Rekommenderas.

Mjölkbönder är grymma på att justera detaljvärden i foder, och om man vet vad man vill ha i god tid har de flesta möjlighet att slå nått så det passar.

På sikt handlar det ju också om att vi i aveln måste sluta använda hästar som blir sjuka av att äta mat.
Att reglera med aveln är självklart. Men samtidigt otroligt svårt. De stona som håller hullet mycket fint och okomplicerat när de har föl vid sidan och är dräktiga på nytt är nog samtidigt de som lätt blir tjocka på fri tillgång. Så vad ska man prioritera? De som är enkla när man faktiskt avlar, eller de som funkar på fri tillgång av grovfoder utan att bli tjocka? Tror att man inte både kan ha kakan och äta den här tyvärr.

De halm jag har sett har ändå haft 7 MJ i energi, vilket ju är rätt så mycket, framförallt när man tänker på hur lite protein det är i. Så halm är ingen bra lösning för väldigt många.

De lättfödda hästar jag har haft har fungerat bättre på HÖG kvot, 8-9, då har de varit fina i hullet. Ju lägre kvot, desto tjockare.
Gräsfröhalm har jag inte värdena på i huvudet, men jag skulle bli förvånad om det innehöll speciellt mycket protein?
 
Fast halm betyder att jag måste tillskottsfodra med nåt slags protein, som också innehåller energi. Jag kan ju inte ge 15 kg halm och 2,6 kg lusern, då blir det ändå ett överskott på 22 MJ från lusernet även om vi är snälla och räknar med att halmen på något konstigt sätt innehåller bara 3 MJ/kg foder.
Det finns foder med väldigt sparsamt med energi i, som tex potatisprotein och soja. Men har man en häst som är lite kräsen så är det såklart otroligt svårt att få till. Jag har haft ett gäng sådana.
 
Det finns foder med väldigt sparsamt med energi i, som tex potatisprotein och soja. Men har man en häst som är lite kräsen så är det såklart otroligt svårt att få till. Jag har haft ett gäng sådana.

Ja, mina är inte superförtjusta i potatisprotein, de äter det ibland om de är tillräckligt hungriga. Soja slinker dock ned. I år har jag tack och lov inte det problemet, de får ett hösilage med kvot på 10. :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 931
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 962
Senast: Tilde789
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp