Active stable vs traditionell lösdrift

Vad föredrar du/din häst?

  • Active Stable

  • Lösdrift


Resultat syns endast efter röstning.

karamelldrottningen

Trådstartare
Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar?
Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en mer traditionell lösdrift där man antingen portionsfodrar eller har fri tillgång på grovfoder?
 
Vi har Active Stable både på jobbet och ridskolan. Använder bara automaterna för grovfoder. Funkar på det stora hela bra med undantag för en del hungriga ponnyer som kan gå in bakvägen och sno mat sv de andra. De lågrangade kan också bli utjagade av andra då barriärerna inte stoppar nog. De är gjorda för att ha el i dem men det får man inte ha här.
 
Jag föredrar vanlig lösdrift då mina gillar att äta tillsammans. Tror det är en viktig del i flockgemenskapen. Våra hästar har tre foderhäckar (där man typ räknar med nio hästar/häck, men det känns trångt tycker jag) som de delar på åtta hästar. Ibland står det fem hästar vid samma häck och en häck helt tom. De väljer själva.
 
Vad är vitsen med active stable?

Mina har halmad ligghall, nästan hela vinterhagen är en lång backe på 0,75 ha så leran blir minimal, det är vatten på ett ställe och en stor höhäck på ett annat ställe med fri tillgång. Kraftfoder ges av mig i hagen och då får alla egen balja som jag ställer ut så de får äta i fred från varandra. Det är skog på 3,5 sidor och skogsdunge i hagen. Ligghallen ligger högst upp så de har utsikt över omgivningarna och de använder den både att vila i och som skydd mot vädret.

Vad skiljer det mot ett active stable? 🤔
 
Vad är vitsen med active stable?

Mina har halmad ligghall, nästan hela vinterhagen är en lång backe på 0,75 ha så leran blir minimal, det är vatten på ett ställe och en stor höhäck på ett annat ställe med fri tillgång. Kraftfoder ges av mig i hagen och då får alla egen balja som jag ställer ut så de får äta i fred från varandra. Det är skog på 3,5 sidor och skogsdunge i hagen. Ligghallen ligger högst upp så de har utsikt över omgivningarna och de använder den både att vila i och som skydd mot vädret.

Vad skiljer det mot ett active stable? 🤔
Active Stable är ju ett koncept med utfodringsautomater där man kan styra hästens tillgång utefter behov, olika "områden" för olika saker (sand, grus, ligghall) mm.
Ett sätt att trycka in mycket grejer på liten, väl preppad yta, skulle jag säga.

Ts: gällande flocksammansättning tror jag den är minst lika viktig i active stable som på lösdrift. Kanske viktigare om man har liten yta? Var på en föreläsning med Karin Morgan från Strömsholm rätt nyligen som pratade lite om det där och om hur lång tid det tog för vissa att lära sig systemen.
 
Jag var på studiebesök på ett Active stable för många år sedan och tycker det blir alldeles för många hästar på för liten yta. Tror det var tio till femtion hästar på ca en halv hektar...
 
Är de hungriga får de ju för lite mat. Men de ska ju inte vara överviktiga. Våra har fri tillgång på halm utöver hösilage i automaterna.
Har ni sådana där hästar går in i en och en eller mer en sån där som fälls ner som en vägg och de får äta? Tänker att den senare varianten kanske är lättare att vänja in dem vid plus mindre tjafs om vem som ska gå in först osv?
 
Jag tänker att Active stable inte måste innebära liten yta egentligen? Fast de få jag har sett irl har varit små ytor i förhållande till antalet hästar.
 
Har ni sådana där hästar går in i en och en eller mer en sån där som fälls ner som en vägg och de får äta? Tänker att den senare varianten kanske är lättare att vänja in dem vid plus mindre tjafs om vem som ska gå in först osv?
Det är två "spiltor" i varje automat. Väggen fälls ner när de äter. Man ställer in hur länge de får äta/dygn.
 
Jag tänker att Active stable inte måste innebära liten yta egentligen? Fast de få jag har sett irl har varit små ytor i förhållande till antalet hästar.
Nej det måste det ju inte, men konceptet har ju lite sålts in så, som en yteffektivt lösdrift. Alla stationer mm kräver ju preppade ytor så i alla fall den delen lär ju bli liten.
 
Kan vi utöka diskussionen till att innehålla typ Paddock Paradise också? TJätteintressant att läsa om era erfarenheter av olika lösningar!
 
Jag gillar skarpt lösningen vi har i vårt stall. Det är vanliga höhäckar där man har metallskivor som åker ned vid fodring. Man ställer in efter eget önskemål hur ofta de ska öppnas och hur länge de ska vara öppna.

I just den lösdrift jag hyr in mig i är den inställd på att öppnas var tredje timme dygnet runt och vara öppen en halvtimme. Det blir perfekt för mina hästar, fjordingarna får i sig 8 kg och ponnyn 4 kg. :)

En video för att visa hur det funkar (notera särskilt en besviken Ariel…).

 
Jag gillar skarpt lösningen vi har i vårt stall. Det är vanliga höhäckar där man har metallskivor som åker ned vid fodring. Man ställer in efter eget önskemål hur ofta de ska öppnas och hur länge de ska vara öppna.

I just den lösdrift jag hyr in mig i är den inställd på att öppnas var tredje timme dygnet runt och vara öppen en halvtimme. Det blir perfekt för mina hästar, fjordingarna får i sig 8 kg och ponnyn 4 kg. :)

En video för att visa hur det funkar (notera särskilt en besviken Ariel…).

Men vilken smart. Är de sjukt dyra ?
 
Jag gillar skarpt lösningen vi har i vårt stall. Det är vanliga höhäckar där man har metallskivor som åker ned vid fodring. Man ställer in efter eget önskemål hur ofta de ska öppnas och hur länge de ska vara öppna.

I just den lösdrift jag hyr in mig i är den inställd på att öppnas var tredje timme dygnet runt och vara öppen en halvtimme. Det blir perfekt för mina hästar, fjordingarna får i sig 8 kg och ponnyn 4 kg. :)

En video för att visa hur det funkar (notera särskilt en besviken Ariel…).

Den där funderar jag på! Men undrar hur är hållbarheten på den? Hur länge räknar man att den ska hålla?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 938
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 962
Senast: Tilde789
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: Mabuse
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp