FÖR rörliga händer..

S

sassabrassa

Dumma småungar på ridskolan som sabbar hästarnas munnar med sina överrrörliga händer.
Blir deprimerad av att se det.
MEN hur får man dom att fatta att dom ska hålla händerna stilla.
Det hjälper ju inte att säga till dom iallafall.. :(
 
Jag gjorde misstaget att hålla händerna för stilla, att jag inte rörde dom alls vilket inte heller är bra.
Där jag ridit halva hösten (slutat, började inte heller rida där utan skulle prova att rida där en termin men det blev en halv istället) sågade elevarna ner hästarna och dom var vid 9-17 års åldern och ridlärare n tyckte att dom var ju "sååååå" duktiga för hästen krökte ju på nacken.
Sen gillade ju ridläraren att visa upp när hon själv red och på teorin så red hon och så skulle alla titta på, hon brukar även rida på vanliga lektioner för då frågar hon om hon får ¨låna någons häst, SUCK! :devil:

Jaja mne säger inte ridläraren till eleverna när dom hänger och sliter i tygeln?
 
Du har oxå varit en dum småunge, det har vi alla varit!

Men att lära dumma småungar att händerna skall vara stilla är inte lätt, speciellt inte om dom är små eller har lärt sig på ett sätt och sedan skall lära sig på ett annat.

Blir irriterad på alla som klagar på att ungarna på ridskolan sliter och rycker hästarna i munnen. Jag har oxå varit en sådan dum småunge, det har säkert du oxå varit, men nu kan vi rida bättre och vi lär oss, det kommer dom oxå att göra!

Kram Favina :bump:
 
Man måste ju lära sig rida någonstans och då kankse inte alla ridskolehästar alltid har så tur men jag trro att vissa faktist mår rätt bra beroende på vilklen ridskola dem står på mm. :smirk:
 
gör som jag gjorde för några år sedan på en islands ridskola jag hadde ansvaret för.
ungarna rykte så himla i munnen på dom,till slut tog jag in dom på en teori timme i stallet.
jag satte ett bett ( ett nytt bett jag hadde köpt )
i deras munn,så drog jag åt så att det gjorde ont för dom,
visst är det grymt,men dom lärde,och föreldrarna höll med mig.dom drog inte i hästarnas munn igjen.
 
Bara de 'dumma småungarna' förstår att bettet ska vara ett kommunikationsredskap, och att det ska användas när man vill säga något och annars håller man käften, så brukar de flesta sitta stilla. :)

Man får försöka hitta på liknelser som går hem och förstås. Jag använde en gång liknelsen med en mobiltelefon - bara för att du har en så ringer den inte hela tiden, eller hur? Den ringer när någon vill dig något. Skulle den ringa HELA TIDEN, bara för att du hade en, skulle du antingen sluta lyssna eller bli så irriterad att du slutade ha den med dig.

Överför till hästen - bara för att den har ett bett i munnen så ska det inte röra sig hela tiden. Det rör sig när du vill något, och vill du ingenting så ska du inte heller säga någonting.

På så sätt blir inte heller barnen rädda för att använda bettet när det behövs, men låter bli det ständiga 'småtjatandet' i hästarnas munnar.
 
Det kan vara bra att binda fast läderremmar i de små ringarna fram på sadeln, så att det blir som ett handtag.
Det går utmärkt att göra med sådana där lösa remmar som
sitter på aachennosgrimmor.

Sedan så kan man ha en teorilektion i ryttarens inverkan och t.ex. ta upp hur ryttaren ska hålla händerna. Det kan
även vara bra om de går ihop två och två, i par och sedan
att den ena håller i ett bett, medans kompisen tar i tygeln
på tränset "normalt" och så att de byter sedan, så att de
får känna hur lite som krävs för att hästen ska känna ryttarens hand och sedan dessutom påpeka att det gör ju ännu ondare för hästarna, när de har bettet i munnen...
Samtidigt kan man ju även gå igenom de olika tygeltag som finns t.ex. ledande osv..


Och mkt av anledningen till att ryttarna tar stöd i hästens mun, beror ofta på dålig balans. Så därav kan man t.ex. göra
så att ryttare med dålig balans, till en början enbart ska
rida med händerna 'ståendes' (normal position alltså) och
sedan att om de blir obalanserade redan i traven, få ta tag i handtaget (rem i sadeln) så att de kan ha stöd där.

Sen är även mkt longering utan tyglar, stigläder o allmänn
balansträning bra.
 
Men INNAN dom lärt sig rida bättre så har dom redan försört framtiden för en annars mkt finhäst som var trevligt och lätt i munnen.

Ja,det är säkert många som klagar på dom "dumma småungarna". Kan var att ta i när jag skrev så,men jag var så himla uppretad då.För då VAR det verkligen en dum småunge jag hade i tanken. Om man säger till henne att hon ska hålla händerna stilla och inte rycka och dra i hästen och hon bara fortsätter stressa upp unghästen på detta sätt blir jag irriterad. När hon fått tillsägelsen för säkert sjätte gången fick mina kompisar nästan hålla fast mig för att jag inte skulla gå fram och dra ner ungen från hästen.
Jag har ett jädra temperament,men jag blir tokig när ungarna inte lyssnar.
Man ska nog vara glad att jag inte är ridlärare.Det har jag inte klarat av,jag skulle bli så hatad så :crazy:
 
Alla föds inte som fullfjädrade ryttare. :(

En del av oss är fasktiskt tvungna att gå på ridskola för
att lära oss rida. :bump:

Du kanske skulle prova att vara nybörjare på hästryggen,
så förstår du kanske hur dj-la svårt det är att
hålla händerna stilla. :devil:
 
Handtag på sadeln är väldigt bra! Barnen kan hålla i både tyglarna och handdtaget om man använder en lite tunnare rem (aachenrem som någon föreslog måste vara perfekt!). För det är inte lätt när man precis har börjat rida och ska lära sig att sitta stilla i sadeln, jag har ridit i 16-17 år och får jobba med det varje dag...
 
Oftast är det inte småbarnen som sabbar munnarna på hästarna, det är de som tror att de vet vad de pysslar med, dvs. de som ridit lite längre. Men om det nu är så hemskt när barnen rider så tycker jag det där med rem på sadeln lät bra! Då kan de inte få upp handen för högt eller fladdra med armarna.
 
Kanske inte nämt det här.
Men det är INGA nybörjare jag menar här alltså.

Men det kan säkert vara svårt för en del att hålla händerna stilla och så är det.
MEN när en tjejer som alltid ridit så mjukt och fint med stilla händer och lätta hjälper helt plötsligt börjar röra på händerna i takt,ett evigt sågande och slitande för att hästen ska böja på nacken börjar man ju undra.Och vissa människor,som jag då.Blir irriterad när dom inte lyssnar.

Jag tänker inte säga förlåt för mina åsikter,fast jag sågas av vissa.
 
Oftast är det inte småbarnen som sabbar munnarna på hästarna, det är de som tror att de vet vad de pysslar med, dvs. de som ridit lite längre.

Ja,det är just det dom är barnen tror.Att de vet vad de pysslar med.. :smirk:
 
Så du menar att eleverna bör få exprimentera hur de själva vill med hästarna? Ridlärarna finns ju där för att berätta för eleverna när de gör fel. Och för att hjälpa dem att göra rätt. Det är självklart att man måste försöka tänka ut allt själv också men vilken småunge som helst förstår att det gör ont om man drar i munnen på hästen. Dessutom är det något av det första man bör lära sig när man börjar rida på en ridskola.

Hlsn Elisabet :bump:
 
Sådana människor borde inte ha med hästan att göra. Jag var ute och tävlade i sommras med en ponny. Efter att jag hade ridit så tittade jag lite på framridningen till de andra klasserna.
Sporrar i magen, hårda rapp med de långa dressyrspöna, skällsord och slit i tyglarna.
Jag blev väldigt förvånad.

Hlsn Elisabet :bump:
 
Men egentligen är ju målet med ridningen, iallafall för mig, att det ska se lätt ut och att det ska vara lätt. Sitter man och sågar och drar i hästen och sporrar den i sidorna ser det varken lätt ut eller är lätt, för det kan ju inte kännas som att man bara sitter och funderar när man sporrar eller sliter och klänger i tyglarna på hästen?
Men nu är ju ingen perfekt heller, som tur är :)
Jag håller just nu på att träna sitsen eller sätet eller vad man vill kalla det, men det är ju svårare än vad det låter, har hållt på att träna den sen i somras och fortfarande har jag ännu inte lyckats något vidare även om jag nästan alltid rider barbacka och allt möjligt, känner verkligen att jag jobbar med benen och magen men ändå känns det som att det knappt går frammåt.
Vill kunna rida som han som skrivit boken dansa med hästar, samlat på långa tyglar, men hästen är lång och låg när jag försöker i alla gångarterna!
har fått massor av tips av hästägare i stallet men det funkar bara när jag rider på korta tyglar. :devil:
Sen är jag också väldigt glad för att hästen går i form så fort man tar tyglarna nu, men å andra sidan har jag tränat sen i våras men det måste ju betyda att jag blivit lite bättre på att rida eftersom att när jag började rida hästen byggde hon bara underhals :o och sprang med huvudet bland molnen :D Ursäkta om jag nu är lite skrytig men jag kunde inte låta bli!
Jaja nu kanske inte det här hör hemma här men jag orkar inte ändra på något nu....
Jaja men man lär sig med tiden :idea:
 
Det är inte barnens fel att en känslig häst blir okänslig eller, tycker i stället att det är ridlärarna som skall lära ut som borde bli bättre, sedan så borde inte en känslig häst sättas på ridskola över huvud taget enligt mej,

Någon stans blev det fel! för många år sedan var det fina och välridna hästar på ridskolor men nu är det dom hästar som oftast inte duger till annat som hamnar på ridskolor BÄTRING RIDSKOLOR!!!

Missförstå mej inte snälla.
 
Säg inte det att det är det första man får lära sig när man börjar ridskolan, har sett många som inte lär ut rätt. Men då skall man inte hänga ut småungarna utan ridlärarna isf. Deras ansvar om eleverna, vad dom skall lära, lär en ridlärare ut fel eller rent av inte säger något, ja det kan man räkna ut själv vad som händer.

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 739
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
889
Senast: Valle
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 239
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp