FÖR rörliga händer..

Du behöver inte säga förlåt för att ha din åsikt! ;)

Jag har min och du har din, så är det, vi tycker olika. Hade inte varit kul om alla tyckt lika jämt och ständigt, hade inte blivit någon diskussion då :)

Du nämde inte att det var nybörjare, jag trodde att det var det och då kan jag förstå att det inte är lätt att hålla händerna stilla, det var det inte för mig iaf. Men ryttare som ridit ett tag, vet vad som är bra, kanske har dom kommit i en svacka, där den enda lösningen för dom är såga, rycke i munnen, dra för att få ner hästen på tygeln, eller rider tillsammans med någon som rider bättre och känner att man själv inte duger och i desperat tar alla medel för att få ner huvudet istället.

Rider dom lektion så är det ju ridlärarens ansvar att säga till och rätte eleverna, tycker ridläraren i detta fall varit lite slapp m att säga till!

Kram Favina :bump:
 
Men ofta så finns det inte bra ridlärare på dagens ridskolor som redan från början tar upp om hästens form. För jag antar att grundinlägget syftade på att ridskolebarnen sitter och sågar och pillar i hästarnas munnar. Det är något som de ofta gör i brist på kunskap om hästens form i balans och bärighet. Utan bra information så är det inte lätt att veta när man är som minst, att t ex detta krök med nacken bara är en myt. Jag har också varit en dum ridskoleunge men idag, några år senare så har man insett hur man rider för trevnad, mjukhet och i balans för både häst och ryttare. Ofta så tar det några år innan man mognar som ryttare för att inse detta.
 
Jag hade en väldigt rörlig hand förut, red sedan för en tränare som lärde (nåja försökte iaf) mej att jag skulle följa med med händerna så jag inte blev stum men bara röra långfringret o pekfringret, pullade hästen mycket fick jag röra ringfingret o lillfingret också..

Men å andra sidan finns de folk som ridet tvärtom, jag vet en tjej som är riktigt stum o hård i sin hand. Fullkomligen drar ihop hästen.. :crazy:
 
Småungar?

Småungar på ridskola är väl nybörjare?

Nu vet jag ju inte vad du klassar som nybörjare, men jag
anser att jag har börjar komma ur nybörjarstadiet.

Jag har ridit 4 år på ridskola samt ytterligare dubbelt
så mycket tid på delfoderhästar och medryttarhäst.

Men, som andra säger, ansvaret ligger till stor del hos ridläraren.
 
Nej det är klart att det inte skulle vara roligt om att tyckte likadant.. :smirk:
Men ibland känns det som att man blir totalt sågad för sin åsikt och det är inte heller kul.. :(

Men för att återgå till dom är "småungarna".Dom är väl runt 12-13 år och har ridit halva sitt liv kanske,lite till.De flesta är väldigt insatta i hästens form osv,de VET alltså att hästens form inte har med huvudets placering att göra eller hur mkt hästen böjer på nacken.MEN ENDÅ så sitter de och sågar och rycker,drar och sliter.Protesterar deras häst litegrann genom att röra huvud kanske uppåt eller i sidled får den ett par hårda ryck i munnen samt ett par mindre "snälla" sporrar i magen.Jag tycker det är sjukt att man överhuvudtaget kan stirra sig så blind på hästens form att man behandlar sin häst såhär.För mig är det helt omöjligt.Jag skulle aldrig kunna behandla min vän sådär iallafall. :crazy:

Stor del av ansvaret för detta har väl ridläraren om de inte lär ut hur man rider hästen i form ordentligt utan låter hästen gå sådär.
Men de nästan värsta barnen som rider såhär är de på sina egna ponnier,de som bara ridit ett par år på ridskolan,men sen vill de ha en egen häst och vips! så tar föreldrarna med sitt barn och köper vad de kallar en lämpligt ponny.Om denna ponny är lämpligt för barnet kan ju diskuteras.
Jag ska inte hänga ut speciella fall här och nu,men jag kan ta exempel som säkert passar in på flera än 1 ryttare.
En tjej t.ex fick en trevlig allroundponny,hästen har bra temperament,tycker om att hoppas och hoppar hyggligt dom hinder som tjejen rider henne emot.I dressyr kan hon också gå jättefint.I början när tjejen hade ponnyn var hon ett mkt "snäll" ryttare.Hon drog inte i hästen,hon sparkade inte på hästen och hon red framförallt inte med sporrar.Hästen gick då inte på tygeln men hon gick stadigt och balanserad och det ekipaget såg trevligt ut i allmänhet.Men efter ett tag blev tjejen bara mer och mer fixerad av hur hästen hade huvudet och nacken men hästen var ganska lång att rida ihop så tjejen klarade det inte helt enkelt.Hon grät ofta och blev arg på ponnyn för att det inte gick.Så sporrar sattes på och numera rider hon bara med sporrar.hennes händer är hårda och ryckiga.
Okej,hästen böjer på nacken efter många timmars slit och tränande för olika tränare.
Men är det rätt väg? :confused:
NEJ,jag tycker det är helt fel.Och jag blir ledsen över att se denna "förvandling" av ryttare.
 
Re: Småungar?

vad man klassar som nubörjare är ju olika.
men de här barnen kallar inte jag nybörjare.
Självklart blir man aldig fullärd.
 
Jo sådär är det på många tävlingar tyvär. :(
Och i ponnyhoppning är det också konstigt,så fort man kommer upp i L:B,L:A klasserna så har nästan varje häst starka bett och ryttarna har långa sporrar.
Är de lite "duktigare" hoppponnyerna okänsligare på något sett eller..? :confused:Nepp,det skulle jag inte tro.. :smirk:

Tråkigt att det är så.. :cry:
 
Det beror väl lite på hur känslig hästen i fråga är.
Men ALLA hästar är känsliga från början,den beror det på hur de blir ridna om det fortsätter att bli känsliga eller inte..

Vi köpte en dansk dressyrhäst till ridskolan för ett eller två år sedan,det var rena drömmen för mig och många andra dressyrintresserade ryttare efterosm denna häst var så känslig att varje "fel" man gjorde speglades tillbaka så man kunde rätta alla fel själv.Man var tvungen att rida honom så nogrant och försiktigt :)
Det var jättebra!
Så visst behövs det känsliga hästar på en ridskola som motsats till de mindre känsliga.
Men tyvär är denna häst inte så känslig längre :(

Olyckligt så förvandlas de nånstans på vägen av felridandet :(
 
Ett litet försvar tiill alla ryttare där "mittemellan".

Mitemmellan nybörjarskapet och formen. Det är ett riktigt horribelt glapp. När man inte är helt nybörjare längre, men har inte än lärt sig att rida i form (och ex. skänkelvikning, framdelsvändning) rätt än.

Förklaringen för exakt hur man ska göra för att hästen ska gå i form finns inte, för att det är så komplext och individuellt från häst till häst, människa och människa. Man kan egentligen bara säga att när du är i balans med din häst, så kommer det börja hända saker. DÅ finns det nåt att fortsätta på. Men hur kommer man dit? Jag ser det som att cykla: rätt som det är så är man där.

Men åter till mittemellanryttarna. De känner att de har kommit till ett stopp i sin ridning, då de inte utvecklas längre. (Jag har varit där, det är rätt så hemskt) de som rider privat befinner sig i "glappet" i kanske nån månad på sin höjd. Ridskoleryttarna som rider en gång i veckan kan vara i "glappet" mycket länge, ett år, eller kanske fler? Ridningen går inte framåt. De får då råd, för att komma vidare. (min ridlärare sa "rör lite på bettet". Helt fel, eller? Jag behövde göra det några veckor. Sen klickade det, och röra på bettet behövdes inte!)

Vissa råd kan vara korkade, rent av motsägelsefulla. Nu blir ryttaren desperat. Som någon berättade om tjejen som t.o.m grät, innan det blev sporrar osv. Grät hon för att hon ville vara en korkad skitunge? Som sågar hästen i munnen, och sparkar den med sporrarna? Var det det hon ville, eller ville hon bli ännu bättre ryttare, som lyssnade på fel råd? Hur skulle hon, som inte hade kunskapen kunna avgöra, att det inte var rätt råd?

Jag tror inte att småtjejerna drar i hästen för att de vill se hästen plågas, utan för att någon äldre har berättat för de att man ska göra så. Nu gäller det att skälla på rätt personer, eller hur?
 
Och i ponnyhoppning är det också konstigt,så fort man kommer upp i L:B,L:A klasserna så har nästan varje häst starka bett och ryttarna har långa sporrar.
Man får inte tävla ponnyhoppning med långa sporrar, så där har du helt fel. Skarpa bett är en rejäl överdrift. Finns massor som rider på vanligt tränsbett. Typisk fördom alltihop.
 
Dem har väl skarpa bett på vissa hopphästar som är väldigt heta skulle jag tro, men det är ju inte för att vara taskig mot hästen utan för hästen och ryttarens bästa eftersom att det kan hända olyckor annars för både hästen och ryttaren.
Men att vissa faktist sitter och slår hästen med spöet tycker inte jag är så ovanligt, men det är väl antagligen för att ryttaren är nervös eller så kankse det är någon slags vana...? Men nu gör ju inte alla det.... :p
 
Alla har vi väl varit nybörjare. Det är ridlärarens sak att tala om för folk hur de ska rida!
Man är ju på ridskolan för att lära sig. Fullärd blir man aldrig.
 
"Jag tror inte att småtjejerna drar i hästen för att de vill se hästen plågas, utan för att någon äldre har berättat för de att man ska göra så. Nu gäller det att skälla på rätt personer, eller hur?"

jag tror mer att dessa småtjejer redan sett äldre ryttare dra och slita i hästarnas munnar. ett exempel var när min fd ridlärare (inga besökare när hon red till ridskolehästarna...) red till klubbens hästar, fyfan asså. i vanliga fall tävlade hon på LA-nivå i dressyr... vi smög in och kollade när hon red, och där kan man kalla SÅGNING. slutade rida där, ville inte att jag skulle rida min guldklimp på de sättet.

enligt mig är det inte konstigt att dagens nybörjare/småtjejer rider som de rider, de verkar bli lärda att hästen går på tygeln bara den sänker huvudet usw
 
Sporrarna är alldeles för långa för ryttaren i sig att hantera.
Dessutom sa jag inte att det var alla ekipage.Men dock många på de tävlingar jag kollar på.
 
Om du läser alla inlägg så har jag påpekat att det INTE är nybörjare vi pratar om här.
Det är inte några fem-åringar som i gummistövlar ,overall och lånad hjälm sitter och försöker hålla balansen i tyglarna och då rycker och drar i hästens mun.
Utan det här är tjejer som mkt väl vet att man inte rider hästen till formen genom bankande skänklar och ryck i munnen.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 451
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 739
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
889
Senast: Valle
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 239
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp