För sent börja med D-vitamin nu?

Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*delvis kl*

Jag har ju ett tag försökt få i mig extra D-vitamin och mina mage har ballat ur totalt. Nu har jag ju visserligen problem med den sedan innan (Crohns) men det är definitivt D-vit som orsakat det den här gången, så fort jag slutat har den lugnat ner sig. Jag köpte först en svensk variant som är prisad av många. Efter att ha googlat har jag hittat en del som har problem med D-vitamin från lanolin (självupplevt, jag har inte hittat några studier) så jag antog då att den jag köpt kom från lanolin. Köpte då veganskt D-vit från USA men magen strulade ändå. Nu gör jag så att jag tar en tablett var tredje dag och ska så småningom öka till varannan dag och se om det fungerar. Båda var/är på 2500 IU och dosen var en tablett om dagen.

Hoppas att det fungerar för dig men bli inte förvånad om magen strular.

Jag vet att D-vitaminöverskott kan leda till både illamående och kräkningar så kanske kan mage-tarm påverkas även på andra sätt. Det kan ju vara så att du faktiskt inte behöver den höga dosen.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*KL*

Jag tar 5000 IE/dygn, efter läkarrekommendation, för lindring av min värk. Köper en som klarat oberoende test avs innehållet (finns på Kostdoktorns hemsida som det redan länkats till.)

De rapporter om överdosering som man brukar hänvisa till avser personer som tagit minst 30.000 IE/dygn under längre perioder - så dagens doseringsrekommendationer är onödigt försiktiga.

Intressant!
Jag har också värk (efter cancerbehanlingar) och jag har fått lindring av högre doser Levaxin. Fast min läkare grymtar att det inte är hälsosamt.

Vad har du för slags värk och hur kan D-vitaminet påverka det?
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Jag vet att D-vitaminöverskott kan leda till både illamående och kräkningar så kanske kan mage-tarm påverkas även på andra sätt. Det kan ju vara så att du faktiskt inte behöver den höga dosen.

Har inte tänkt på det, samtidigt känns det som om jag borde få i mig mer. Jag har eksem som inte gillar sol, dvs jag undviker sol så mycket som möjligt vilket ju inte är bra vad gäller vit D. Nu går det ju bra med den dos jag tar, 2500IU var tredje dag. Den är ju inte speciellt hög heller.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*kl

Jag känner ingen skillnad trots att jag har haft konstaterad brist. Men jag ser skillnad på mängden hormoner när jag testar med ägglossningsstickor. Utslagen är otroligt mycket starkare efter att jag börjat med Dvitamin. Så någon skillnad gör det ju. Kan ha haft brist i massor av år eftersom jag skyr solen, så någon allmän påverkan kanske dröjer.

Åt Holistics pulverkapslar först, nu testar jag ett annat märke.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Nu har jag också köpt D-vitamin. Ge mig det starkaste du har, sa jag, och fick 5000 IE. Tanken är nog att man ska äta dem varannan dag, men jag kanske börjar med varje dag. Eller om jag känner mig själv så blir det väl varannan i slutänden ändå, som med p-pillrena.
Hon sålde på mig zink också. Fick prova någon vätska och om de inte smakade något så hade man zinkbrist. Givetvis smakade den inget:-)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Hur då menar du? Doseringen är ju vad en "Svensson" borde behöva ta, sedan att det troligtvis inte skadar att ta mer är väl en annan sak? Bara gör att D-vitamin inte blir toxiskt förrän vid 100 mg dagligen innebär det ju inte att alla borde äta 80 mg/dag? Då skulle nog få köpa pga kostnaden dessutom :)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Jag har ätit 4000IE varje dag men å andra sidan så har jag ju lite mer vikt att sprida ut det på.

Jag tycker för övrigt att det är underligt med "allmänna" rekommendationer egentligen.

Jag menar när jag är klar med min viktminskning så lär jag ju få en högre koncentration i blodet om jag äter samma mängd som nu.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Kl

Har d-vitamintabletter som innehåller 12,5ug. Någon som vet hur många E det motsvarar?
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

De köpte jag till barnen. De skulle ta två.
Så det kan du lätt göra. De innehåller ju 800E.
Jag köpte en annan sort som innehåller 2000E.
Tar färre och det blir billigare :)

Börjar med D-Pearls men sen får det bli en annan sort :)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

12,5 mcg = 500IE

Mina 25mcg-tabletter tog slut för fem veckor sen, och jag köpte då ett annat alternativ på just 12,5mcg. Pga storleken på pillrena i kombination med storleken på min dosett så sänkte jag min dagliga dos från 3000IE till 1000IE. Och jäklar vad jag har varit trött, håglös och känt mig deprimerad de senaste två-tre veckorna! Det är rent löjligt.

Nu har jag iaf shoppat på mig mina vanliga piller igen och hoppas vara lite mer normalpigg i nästa vecka.

Jag slutar inte äta under sommaren utan sänker bara dosen och kör på 1000IE då.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*KL*

Jag köper min D-vitamin här:
http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm

Enligt oberoende analyser som gjorts så innehåller inte alla tablettmärken den mängd D-vitamin som anges på resp. burk. Och att dessutom köpa D-vitamin tabletter med lågt innehåll (om man behöver mkt alltså) är ju bara odrygt, då man får ta många tabletter istället.

Läs mer här, bla om analyser:
http://www.kostdoktorn.se/testade-svenska-d-vitamintillskott

och här:
http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Jag blev nyfiken på om D-vitamintillskott kanske är något för mig med, men jag undviker gärna gelatin...

Den HÄR sorten är för veganer, men funkar den för vanligt folk också månntro? (jag har inte hunnit klicka på de andra länkarna än :o)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*KL*

Jag blir lite lätt deprimerad av era svar.
Jag äter f n Vitamin D3 2500IE (62,2ug) från Pure Pharma
och jag känner ingen skillnad överhuvudtaget!!!!
Har hållit på typ 3 månader.

Men vågar inte sluta för då kanske jag faller ner i ett svart hål???
(Dvs ett ännu svartare hål än det nuvarande)
Äter jag för lite? (Det är ju dyrt för farao :()
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Den dosen tar jag också, för andra vintern, och känner ingen skillnad alls. Fortsätter mest för jag vet teoretiskt att vi bor i ett land där vi får för lite sol under vintern.

Jag är förvånad över de som säger sig uppleva sådan enorm skillnad. Har man inte konstaterad brist från början så undrar jag om inte placebo kan ligga bakom ibland.

D-vitamin verkar vara det nya magnesium - "alla behöver det och det hjälper mot allt" ;)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Det enklaste testet är ju att sluta i två veckor och se om det blir nån skillnad.

Magnesium äter jag också, men på kvällen.
Magnesium och D-vitamin tar nämligen ut effekten av varandra upptäckte jag när jag började ta båda på morgonen...
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*KL*

Jag blir lite lätt deprimerad av era svar.
Jag äter f n Vitamin D3 2500IE (62,2ug) från Pure Pharma
och jag känner ingen skillnad överhuvudtaget!!!!
Har hållit på typ 3 månader.

Men vågar inte sluta för då kanske jag faller ner i ett svart hål???
(Dvs ett ännu svartare hål än det nuvarande)
Äter jag för lite? (Det är ju dyrt för farao :()

Jag har tagit D-vitamin höst/vinter de senaste åren och jag känner ingen skillnad, jag tar det bara för att "vi nordbor" teoretiskt behöver tillskott under de mörka årstiderna.

Jag har haft en konstaterad B-vitaminbrist också och tar därför B-vitamintillskott. Jag känner ingen skillnad där heller, trots att jag faktiskt vet att jag har haft en brist.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Det enklaste testet är ju att sluta i två veckor och se om det blir nån skillnad.

Fast det utesluter ju inte placebo. Och skillnad på vad? Om man är tröttare/deppigare osv under de två veckorna - eller i vinter mot förra vintern - så kan det ju bero på annat än d-vitaminet.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Men ändå inte ;)
Jag har ätit 2000 ie bara för att "man ska" , ingen brist påvisad, och tyckt att det var ju ingen skillnad så när dom tog slut för ca en månad sen så tänkte jag inte mycket mer på det men började bli tröttare, dåliga tankar kom lite oftare och livet ganska meningslöst helt plötsligt. På ren chans så köpte jag nya med 3000ie och bara några dagar senare mådde jag mycket bättre trots att jag faktiskt inte trodde på någon effekt. i mitt fall känns det väldigt logiskt att jag som vistas mycket i solen bygger upp depåer som räcker till januari/feb och sen dalar. Dom månaderna känns alltid livet lite hopplöst i normala fall. Ingen placebo här inte ;)
Mitt magnesium kommer jag nog aldrig sluta med känns det som då det i princip räddade mitt liv :love:
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Fast placebo är mycket subtilare än vad man "tror på" ...

Men naturligtvis är det jätteskönt om du mår bättre, oavsett vad det beror på :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 465
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 906
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp