För sent börja med D-vitamin nu?

Zolimita

Trådstartare
Efter en mörk höst och vinter och förkylningar som avlöst varann känns det som att kroppen behöver lite extra energi.Kan extra D-vitamin hjälpa nu? Är ju ett tag tills vi har riktig vår här i Norra delen av landet.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Klart att det hjälper. Det tar ju ganska lång tid innan det blir tillräckligt med ljus igen.

Se till att köpa tabletter med tillräckligt högt vitamininnehåll bara. 2500 IE bör det vara.

Jag har ätit den höga dosen den här vintern och har märkt enorm skillnad.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Kul att du märkt skillnad! Ska inhandla vitaminer och prova.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

D vitamin tas snabbt upp så det är bara att börja knapra! Dröjer länge innan solen står så högt att den ger oss tillräckligt med D vitamin
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Jag har iof ätit hela vintern men jag märker skillnad om jag missar att ta tabletten några dagar. Sen när jag börjar igen tar det bara någon dag innan jag är "återställd". Så jag skulle absolut prova och se om du märker skillnad.

Mitt tillskott har gjort enorm skillnad för mig denna vinter, har totalt hoppat över min vinterdepp som ständigt kom varje år tidigare.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Vad intressant!! Jag trodde det var som jag inbillade mig, att de gånger jag glömmer ta d-vitamin några dagar så blir jag TRÖÖÖTT. Men när jag kommer igång så känner jag återställd igen.

Detta är första vintern jag tar d-vitamin och jag har märkt en enorm skillnad! Varit så mycket piggare och starkare. Man kan ju vara trött och man kan vara TRÖTT. Senaste åren har jag varit TRÖTT så jag knappt orkat göra något alls när jag jobbat. Krafterna har bara räckt till att jobba. Men denna vinter har jag bara varit trött när jag jobbat. Riktigt härligt att känna att man orkar med lite annat också!
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Vilka märken äter ni? De som det står mikrogram på,hur mycket bör det vara per dag?
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Jag köpte idag för första gången!

Läste en studie där man gett tre grupper D-vit
Grupp 1 fick placebo
Grupp 2 fick normal dos
Grupp 3 fick hög dos 2000
Första gruppen blev förkylda som vanligt
Andra gruppen blev mindre förkylda än vanligt
Tredje gruppen hade inte haft en endaste infektion på ett år!!!

Jag köpte de på 2000 :)
Jag kommer att äta året om.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Det bör vara 2000 E per dag. Vet inte vad det motsvarar i mikrogram.
Oftast är det högre än rekommendationerna på paketen,
men jag har läst en massa och rådfrågat.
De rekommendationerna ska tydligen vara från stenåldern :D
Fråga i hälsokostbutiken :)

Nu hittade jag!!
1E = 40 mikrogram
 
Senast ändrad:
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*delvis kl*

Jag har ju ett tag försökt få i mig extra D-vitamin och mina mage har ballat ur totalt. Nu har jag ju visserligen problem med den sedan innan (Crohns) men det är definitivt D-vit som orsakat det den här gången, så fort jag slutat har den lugnat ner sig. Jag köpte först en svensk variant som är prisad av många. Efter att ha googlat har jag hittat en del som har problem med D-vitamin från lanolin (självupplevt, jag har inte hittat några studier) så jag antog då att den jag köpt kom från lanolin. Köpte då veganskt D-vit från USA men magen strulade ändå. Nu gör jag så att jag tar en tablett var tredje dag och ska så småningom öka till varannan dag och se om det fungerar. Båda var/är på 2500 IU och dosen var en tablett om dagen.

Hoppas att det fungerar för dig men bli inte förvånad om magen strular.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Klart det inte är försent! Tyvärr har vi mååååånga veckor kvar av ökat behov. Det har kommit nya rekommendationer för i år -tror det landade på 10 mg för vuxna och 12,5 för äldre (barn och gravida minns jag tyvärr inte).

D-vitamin är fettlöslig och kan därmed sparas i kroppen.
Dock blir inte dosen toxisk förrän ett intag på över 100 mg/dag.

Jag tar 50 mg/ug/2000 IU + 5 ug (från multivitamin), dvs en väldigt hög dos, däremot slarvar jag och tar därmed långt ifrån dagligen så med denna dos får jag nog en hyfsad nivå totalt sett åtminstone :p
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Jag blev tipsad om dessa av min lärare (anatomi och fysiologi-lärare):

dvitamin.jpg
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

De jag klickat hem nyss heter D-Pearls,var på 20 mg,men kan ju äta två om dan då :)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

De köpte jag till barnen. De skulle ta två.
Så det kan du lätt göra. De innehåller ju 800E.
Jag köpte en annan sort som innehåller 2000E.
Tar färre och det blir billigare :)
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*KL*

Jag köper min D-vitamin här:
http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm

Enligt oberoende analyser som gjorts så innehåller inte alla tablettmärken den mängd D-vitamin som anges på resp. burk. Och att dessutom köpa D-vitamin tabletter med lågt innehåll (om man behöver mkt alltså) är ju bara odrygt, då man får ta många tabletter istället.

Läs mer här, bla om analyser:
http://www.kostdoktorn.se/testade-svenska-d-vitamintillskott

och här:
http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Kan det vara något i tabletten du inte tål? Något bindningsmedel, tillsatts eller så?
Jag köper naturliga rena tillskott i kapslar då jag inte vill få i mig massa extra onödiga tillsatser. Det funkar bäst på mig.

Jag äter för övrig helhetshälsas produkter, D-vitamin om 3000ie nu och känner enorm skillnad på när jag tar och inte tar det.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

Kan det vara något i tabletten du inte tål? Något bindningsmedel, tillsatts eller så?
Jag köper naturliga rena tillskott i kapslar då jag inte vill få i mig massa extra onödiga tillsatser. Det funkar bäst på mig.

Jag äter för övrig helhetshälsas produkter, D-vitamin om 3000ie nu och känner enorm skillnad på när jag tar och inte tar det.

Jo, jag har funderat på det men det känns inte troligt eftersom jag fått samma reaktion av två olika fabrikat. Lägg där till att jag äter diverse andra kosttillskott som jag inte reagerat på.

Nu går det bra om jag tar var tredje dag och snart ska jag gå ner till varannan och se om det fungerar. Jag får ju nu i mig mer än det jag får genom kosten så jag resonerar att det är ju bättre än inget.
 
Sv: För sent börja med D-vitamin nu?

*KL*

Jag tar 5000 IE/dygn, efter läkarrekommendation, för lindring av min värk. Köper en som klarat oberoende test avs innehållet (finns på Kostdoktorns hemsida som det redan länkats till.)

De rapporter om överdosering som man brukar hänvisa till avser personer som tagit minst 30.000 IE/dygn under längre perioder - så dagens doseringsrekommendationer är onödigt försiktiga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 410
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp