för sent??

O

oh_darling

tycker ni det är försent att sterilisera en 11 årig katthona?? hon löper jättemkt!!
 
Njaej.. det beror ju på hur frisk hon är.. att bli sövd tar hårt på katten.. har hon fått p-piller förut? Eller har hon först nu börjat löpa så mycket att det stör? Tycker du ska rådfråga vet. om riskerna, men det borde inte vara omöjligt.
 
Nä, varför är det inte gjort tidigare?
11 år är inte så mycket, och det innebär inga problem med sövning eller så, men det är inte alls säkert att löpbeteendet slutar, eftersom hon gått så länge med det.

Det är INTE bra för katten att gå och löpa "jämt", hormonhalterna i kroppen ökar risken för cancer betydligt.
 
usch visste inte att cancer risken ökade...
vi brukar ge henne p-piller mot det det brukar hjälpa

aja får prata med veterinären.. vet ngn föresten hur mkt det brukar kosta totalt?
 
P-piller ökar cancerrisken ännu mer än att ha en löpande hona, tyvärr... Mellan 700-1000:- brukar det kosta, men det varierar ganska mycket, så hör dig för.
 
va är det sant?

åhh då lär hon säkert ha cancer va faaaan
 
Finns ju inget som säger att hon redan har cancer, men jag tycker du ska beställa tid och få det gjort. Hon slipper ju löpningarna som är jobbiga även för henne, så du får en gladare katt som förhoppningsvis får ett långt och fortsatt gott liv. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hej! Söker med ljus och lykta efter ett ridläger till sommaren som passar 11-åriga dottern - vi verkar vara sent ute då allt vi tittar...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Lina985
·
Kropp & Själ Hej alla kloka och erfarna! Jag undrar hur sent i livet astma kan ”växa bort”. Jag är nu 15 år och har haft astma nästan hela livet...
Svar
3
· Visningar
354
Senast: Gnist
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 570
Senast: Keb71
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 433
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp