Bukefalos 28 år!

För tunna naglar för gele?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har ett lite akut problem... Jag hade tänkt göra Gelenaglar nästa vecka (inget bestämt men det passar bäst då) men jag tvekar lite på om mina naglar verkligen håller för det. De är otroligt tunna, så pass tunna att det gör ont på ett ställe på ena tumnageln när man trycker nätt. Det har även blivit lite rött under, så jag tror att om jag filar något mer där så försvinner nageln helt... Så därför tvekar jag om jag vågar göra gelenaglar?
Vad tror ni?
Anledningen till varför mina är så tunna är främst för att jag drar av mitt gellack, så det tar med lite nagel varenda gång osv. Men mina naglar har även "alltid" varit väldigt tunna och inte klarat att vara långa utan något "stöttande" lack i form av gellack (före jag började med dem så bröts de direkt).
 
Jag har ingen aning om de håller, men du måste sluta dra bort gellacket! Ta bort det med medel eller låt dem ta bort det med fil så kommer dina naglar att växa ut hela successivt. Fortsätter du dra av så kommer det bara bli värre.
 
Jag har ett lite akut problem... Jag hade tänkt göra Gelenaglar nästa vecka (inget bestämt men det passar bäst då) men jag tvekar lite på om mina naglar verkligen håller för det. De är otroligt tunna, så pass tunna att det gör ont på ett ställe på ena tumnageln när man trycker nätt. Det har även blivit lite rött under, så jag tror att om jag filar något mer där så försvinner nageln helt... Så därför tvekar jag om jag vågar göra gelenaglar?
Vad tror ni?
Anledningen till varför mina är så tunna är främst för att jag drar av mitt gellack, så det tar med lite nagel varenda gång osv. Men mina naglar har även "alltid" varit väldigt tunna och inte klarat att vara långa utan något "stöttande" lack i form av gellack (före jag började med dem så bröts de direkt).

Håller med föregående talare: Sluta dra av lacket?! :(

Hade jag varit du hade jag gått till en duktig nagelteknolog och låtit dem bestämma om det är en god idé att förlänga eller ej. Förmodligen är det en bra idé att låta dina naglar vila...
 
Har testat att fila bort det istället, men det slutar med att jag filar lite på min egna nagel för att få bort allt, vilket gör att mer går bort än när jag drar av det. Och det är två sätt som går att ta bort det, för en olja som inte funkar alls... Och sen den med aceton eller vad det är, gör ont tycker jag. Det är den man ska ha folie runt fingrarna, och de måste sitta på i 20min istället för 15 för att det ska gå att få bort det och ändå får man fila bort det allra sista i botten... Så jag vill helst inte utstå att det gör ont och väljer då att dra av det istället. Inte det bästa jag vet, men det gör ondare med vanligt nagellack då gellacket ändå skyddar när det sitter på. Och sen är det mycket lättare att applicera, håller längre osv :P
 
Har testat att fila bort det istället, men det slutar med att jag filar lite på min egna nagel för att få bort allt, vilket gör att mer går bort än när jag drar av det. Och det är två sätt som går att ta bort det, för en olja som inte funkar alls... Och sen den med aceton eller vad det är, gör ont tycker jag. Det är den man ska ha folie runt fingrarna, och de måste sitta på i 20min istället för 15 för att det ska gå att få bort det och ändå får man fila bort det allra sista i botten... Så jag vill helst inte utstå att det gör ont och väljer då att dra av det istället. Inte det bästa jag vet, men det gör ondare med vanligt nagellack då gellacket ändå skyddar när det sitter på. Och sen är det mycket lättare att applicera, håller längre osv :P

Låter som om du använder Depends gellack... Det hade jag slutat med om jag var du. Eftersom läkemedelsverket har stoppat det så är det ju inte att rekommendera...
Och eftersom du förstör dina egna naglar så verkar det ju inte fungera jättebra på dig heller, tyvärr :(
 
Har beslutat mig för att inte sluta då det är det enda som funkar om jag ska kunna ha nagellack i mer än en dag. Och att byta varje dag och ändå nästan aldrig vara nöjd är jag trött på. Blir alltid nöjd med Depends Gellack, nästan aldrig med vanliga och jag har ändå testat de flesta, Depend, OPI, China Glaze osv....
Nja, fungerar gör det. Men det som läkemedelsverket stoppade dem för är ju inte för att de gör naglarna tunnare. Hade bara borttagningarna funkat så hade det ju inte varit några problem. Så jag gillar dem, men hade tänkt att kanske ha gele eller så i några månader så en ny nagel vuxit ut och är starkare.
 
Har beslutat mig för att inte sluta då det är det enda som funkar om jag ska kunna ha nagellack i mer än en dag. Och att byta varje dag och ändå nästan aldrig vara nöjd är jag trött på. Blir alltid nöjd med Depends Gellack, nästan aldrig med vanliga och jag har ändå testat de flesta, Depend, OPI, China Glaze osv....
Nja, fungerar gör det. Men det som läkemedelsverket stoppade dem för är ju inte för att de gör naglarna tunnare. Hade bara borttagningarna funkat så hade det ju inte varit några problem. Så jag gillar dem, men hade tänkt att kanske ha gele eller så i några månader så en ny nagel vuxit ut och är starkare.

Ja, jo. Jag vet varför de stoppade det.
Men det verkar ju inte fungera för dig eftersom du inte kan ta bort det utan att förstöra din egen nagel. Det var så jag menade.
Jag brukar inte heller vara särskilt rädd för att använda produkter även om andra fått problem, men gellacket verkar ju folk få problem av även om de kunnat använda det utan problem i flera månader, eller år. Så jag tror absolut att man ska vara försiktig...

Och nej, vanligt lack håller i regel i mer än i några dagar så då är ju gellack en bra grej.

Men du gör som du vill, även med gelén. :)
 
Jag är inte utbildad nagelteknolog/-terapeut, men har jobbat på salong i 1,5 år och hunnit se en del.
Har du så tunna naglar att det gör ont när du rör dem så ska du INTE lägga på gelé. Dels så kommer den att släppa fort då det lätt kommer in luft när tunna naglar böjs, som de ofta gör så fort du slår i något. När gelén då släpper "av sig själv" så kommer den att dra med sig ännu mer av din naturliga nagel = ÄNNU tunnare.
En annan anledning är att det kommer att göra förbannat ont när gelén härdar. Det känns en del även om man har friska, starka naglar, men är de tunna så blir det mycket värre.

Det bästa vore om du avstod allt var gelélack och nagellack heter och använder ett stärkande lack samt är noggrann med att smörja in nagelbanden med nagelolja två gånger om dagen. Då ökar du chansen att nageln som växer ut, kommer att bli starkare och friskare.
 
Jag hade om jag vore du satsat på att ha ett lack som skyddar och stärker naglarna och sen vanligt lack över det tills naglarna blivit bättre.

Allra bäst vore ju att inte måla hela nageln utan bara tipparna så att det går lätt att olja in och ta hand om nagelroten så att naglarna som växer ut har en bättre förutsättning att bli starka och hållbara naglar när de vuxit ut helt.
 
Okej, tack. Jag tänkte det, speciellt när det härdas och sen att de inte kommer sitta så bra.
Har du något tips på ett stärkande lack? Helst ska det också undvika att de bryts, jag håller dem korta när de är mina egna, men när de bryts så det går in i huden (dåligt förklarat) så gör det skitont, och det lär mina göra utan något lack som gör att de håller (t.ex gellack).
Men finns det något alternativ som hjälper så kan man väll använda det i 3-4 månader (tills nageln växt ut) och sen kanske det inte gör ont mer att ta med folie? Vet faktiskt inte varför det gör ont då det inte gör om att bara ta aceton på händerna... Kanske är folien som gör ont? Kanske ska testa plastfolie istället haha :)
 
Jag använder sally hansen nail thickener på nagelns yttersta halva för att minimera risken att naglarna bryts av. Blir annars lätt så i mitt yrke.

Den inre nagelhalvan får vara "naken" nästan jämt för att myrraoljan ska funka som bäst och den använder jag iofs inte dagligen eftersom mina naglar faktiskt är rätt bra kvalitet, men några gånger/vecka oljar jag in naglarna och masserar nagelbanden och hela nedre delen av nageln.
 
Några i nagelkonsttråden rekommenderar Trind som nagelstärkare. Jag har aldrig testat det, utan det jag använder är LCN S.O.S Nail repair. Dock svårt att få tag på om man inte hittar en salong som säljer det...
Liksom Gnist så har jag också testat några lack från Sally Hansen och tycker att det är helt ok. :)
Men att bara måla tipparna är ett bra tips om du vill ha lite färg under tiden. Då sliter du inte på hela nageln.
 
Jag har också tunna naglar, men inte för att jag biter på det eller drar av lack. Gellack funkar bra på mig. Gjorde dock gelenaglar dvs förlägning förra veckan på torsdagen. När det skulle härdas under lampa gjorde det vidrigt ont. Trodde seriöst jag skulle börja gråta. Och då har jag ganska hög smärttröskel. Hon som gjorde naglarna sa att det var för att mina var så tunna så det är lite smått tveksamt om jag "vågar" göra om det igen :crazy:
 
Jag har också tunna naglar, men inte för att jag biter på det eller drar av lack. Gellack funkar bra på mig. Gjorde dock gelenaglar dvs förlägning förra veckan på torsdagen. När det skulle härdas under lampa gjorde det vidrigt ont. Trodde seriöst jag skulle börja gråta. Och då har jag ganska hög smärttröskel. Hon som gjorde naglarna sa att det var för att mina var så tunna så det är lite smått tveksamt om jag "vågar" göra om det igen :crazy:

Brände som fan för mig när jag gjorde naglar förut! Då är jag dock en extrem nagelbitare, men ja, det kändes inte så hälsosamt O_o
 
Jag har Bio Sculpture gel på mina naglar och är jättenöjd. Har också jättetunna naglar naturligt och kan absolut inte ha långa naglar utan förstärkning eftersom jag bara har av dom hela tiden då. Fördelen med just Bio Sculpture är att man inte behöver fila nåt på naglarna varken för att få gelen att fästa eller när man ska ta bort det så det sliter ingenting. Visst kan man känna att det blir lite varmt när man härdar första lagret men har aldrig varit i närheten av att göra ont för mig (men då har jag absolut inte så tunna naglar att det gör ont när jag trycker på dom).
 
Senast ändrad:
Några i nagelkonsttråden rekommenderar Trind som nagelstärkare. Jag har aldrig testat det, utan det jag använder är LCN S.O.S Nail repair. Dock svårt att få tag på om man inte hittar en salong som säljer det...
Liksom Gnist så har jag också testat några lack från Sally Hansen och tycker att det är helt ok. :)
Men att bara måla tipparna är ett bra tips om du vill ha lite färg under tiden. Då sliter du inte på hela nageln.

Nejnej, inte trind! Har inte provat själv, men läst massa hemskt om det, nageln blir så jävla hård att den släpper från nagelplattan.
 
@pepp Eller hur, man blir ju lite smått oroad över just det hälsosamma i det! :crazy: Upplever att naglarna blir ännu tunnare efter man har haft gelenaglar. När hon använde maskinen och filade mina naglar sa jag att mina naglar var tunna och det märkte hon. Men det behövdes inte mycket förrän jag råkade rycka väck min hand när hon först slipade för mycket och sen slant så det började blöda :p

Nagelbitare brukar väl lätt få lite krispig torr hud som blir irriterad kring nageln? Min kompis är också nagelbitare men i perioder lyckas hon låta bli och har då galet fina, starka naglar :) Du får gå på en sån behandling vissa salonger erbjuder nagelbitare :D dock dyrt
 
Känner någon till nagelstärkaren "Palladio" ? Fick den hemskickad bland flera andra produkter i en skönhetsbox men aldrig hört namnet förr
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 866
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 022
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp