Förälder till ett autistiskt barn

Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av föräldraskap till autistiska barn.

Jag har en god vän vars barn har fått den diagnosen, eller egentligen atypisk autism, och jag undrar lite om någon kan råda i hur man bäst bemöter en sån sak som vän? Barnet är nu sex, men det har varit mycket dramatik med barnet från första början, dramatisk förlossning, för tidigt född, osv. Det stod inte riktigt klart vad som var fel, nu har de fått en diagnos där bla autism ingår.

Problemet är att detta, av förståeliga skäl, både är något som alltmer upptar föräldrarnas tid och identitet, samtidigt som det är otroligt känsligt. De har förut haft stora ambitioner i yrkesliv etc, men nu cirklar i princip hela livet kring det här barnet. Problemen är, som jag förstått det, främst att barnet inte känner hunger och bara äter vissa saker (maten är alltså alltid en kamp), och att barnet alltid vill ha en förälder på någon meters håll. Vad som händer annars vet jag inte riktigt, för en utomstående så framstår barnet som visserligen lite udda, men lätt att få kontakt med, reagerar enormt positivt på positiv förstärkning (vilket föräldrarna dock inte använder sig av, de tycker det är principiellt fel eftersom man inte ska fokusera på prestation), och visar utåt aldrig ilska eller annat vad jag kan se. Stora bullriga folksamlingar, t ex 10 barn som sitter och pratar och äter runt ett bord fixar inte barnet, sådana situationer får de undvika. Föräldrarna får mycket stöd, barnet går på specialförskola, de har hjälp av habilitering, hjälp med barnvakt, osv.

Det svåra är att å ena sidan så är min kompis väldigt tydlig med att det är något helt annorlunda att ha ett autistiskt barn, att ha vanliga barn är i princip som att inte ha några barn alls, det går inte att förstå hur det är om man bara har vanliga barn. Å andra sidan, eftersom deras liv nu cirklar kring barnet, så är det nästan det enda hon pratar om.

Så vad ska man säga? Saken är ju att jag förstår inte riktigt exakt vad som är så otroligt annorlunda - alltså, jag förstår förstås att det är en stor sorg med ett barn som inte riktigt växer och utvecklas som andra barn, som förmodligen aldrig kommer kunna flytta till ett helt eget boende, troligen inte gå i vanlig skola, etc. Men i vardagen? Att ha två vanliga barn innebär också en väldig massa anpassningar, anpassningar som de kanske inte tänker på. De har t ex först nu, när barnet är sex, alls behövt förbereda barnet på att saker ska hända. Tidigare har de helt enkelt kunnat säga till barnet att Nu ska vi gå! Och då följer barnet genast och snällt med. Mina barn har alltid haft rätt mycket temperament, så har man aldrig kunnat göra, utan man måste alltid förbereda, och barnet kanske ändå säger nej och får ett utbrott. Nu har de också fått börja förbereda ibland, och menar då på att så är det att ha ett autistiskt barn, det är otroligt annorlunda än vanliga barn för de måste förbereda allt. Och då förstår jag inte riktigt, för mig har det varit så hela tiden, det anmärkningsvärda i mina ögon har varit att de förut inte behövt göra det, ens när barnet var 2-3.

Detta som exempel, men problemet är alltså att hon beskriver saker som jag tycker låter som min vardag, mer eller mindre - de kan inte åka vartsomhelst och göra vadsomhelst, de försöker jobba lågaffektivt och försöka att inte gå mer i barnets sinnestämning eller själva visa ilska, osv. Det går heller inte att fråga om det, eftersom ämnet är ultrakänsligt, vanliga barn är superenkla, det är som att inte ha barn alls. Det är som att de bor på en annan planet, den för oss-med-annorlunda-barn. Jag vänder mig därför hit och hoppas nån kanske har erfarenheter av något liknande, och kan ge lite råd och hjälp om hur man hanterar detta som vän?
Jag har jobbat med ett antal autistiska barn. Det är svårt att förklara vad som är så krävande. Det är svårt att jämföra en åttaåring med autism med en tvååring. Tvååringen blir åtminstone äldre.

Även om en tvååring är superjobbig handlar det om en begränsad tid.

Men våra autistiska barn på jobbet har alltid behövt stöttning. En tvååring klarar av mer saker än man tror om man jämför med en autistisk tvååring.
 
Jag har jobbat med ett antal autistiska barn. Det är svårt att förklara vad som är så krävande. Det är svårt att jämföra en åttaåring med autism med en tvååring. Tvååringen blir åtminstone äldre.

Även om en tvååring är superjobbig handlar det om en begränsad tid.

Men våra autistiska barn på jobbet har alltid behövt stöttning. En tvååring klarar av mer saker än man tror om man jämför med en autistisk tvååring.

Men prova att förklara, nästan allting går ju att beskriva på något sätt?
 
Jag har ingen erfarenhet av föräldraskap till handikappade barn men jag tror det är rätt vanligt att vänskapen får en törn när det visar sig att trots att man har liknande värderingar så tacklar man föräldraskapet och uppfostrar barnen helt annorlunda. Förhoppningsvis kan man komma tillbaka från det, kanske genom att hålla god min och låta den andra " alltid ha det värst" eller undvika ämnet. Eller så får man ta upp det till diskussion och klargöra att även om man har det " lättare" barnet så kan man ändå ha en tuff period och behöva få prata av sig och bli bekräftad. Eller så distanserar man sig. Till syvende och sist beror det nog på hur viktig vänskapen är.
 
Oavsett funktionshinder eller ej så verkar du och din vän ha lite olika synsätt på barnuppfostran. Av det du beskriver låter det som att vännen kör lite på attachment parenting/nära föräldraskap.

Jag är själv inne på det tänket och kommer göra mitt bästa för att undvika beröm för prestation. Vill inte ge min dotter samma sneda självbild som jag fick, "duktig flicka".
 
Men prova att förklara, nästan allting går ju att beskriva på något sätt?

Som ett exempel på min son då och hur han reagerar.

Igår ville han ha en blå penna och han hittade den inte. Hans syster som är "normal" hade jag sagt till att antingen får hon vara utan den blåa pennan eller ta en annan blå. Men för sonen så måste det vara just den blåa pennan. Det kan inte vara någon annan. Han hittade inte pennan så han fick panik och började gråta, bad mig leta och han fick panik så han gick och la sig i sängen.
Sen hittade han dock den blåa pennan och han blev glad igen och kunde slutföra det han skulle göra.

Idag på morgonen så kom han till mig med sina flaggkort (typ kortspel med flaggor på) och var ledsen för han hittade inte Kazakstans kort. Han blev hysterisk och grät. Han hittade aldrig kortet och just nu är dagen förstörd här hemma.
Min dotter hade inte brytt sig alls och gjort något annat istället.

Vi satte in en tv i hans rum en gång som han fick i julklapp av sin farmor och farfar, så han skulle kunna titta på film där inne. Men han kan inte ha tvn där inne. När filmen är slut så plockar han med sig den ut ur rummet i famnen och ger mig eller min man den och säger tack så mycket filmen är slut. Tösen har då aldrig gjort något liknande. Det är samma om han ska läsa innan han lägger sig och har en lampa där inne tänd. När han läst klart så plockar han ut hela lampan ur rummet och ställer den utanför istället för att bara släcka.

Han kan inte klippa sitt hår. Vi är två att hålla i honom för han blir hysterisk.
Han är livrädd för både maskinen och saxen. Allra helst hade jag velat klippa honom i sömnen.

Han åker taxi till sin särskola (ja, han får gå där utan utvecklingsstörning. Han går i särskolan och läser enligt grundskolans läroplan. Helt ok. Det fanns ingen annan skola som passar honom) och skulle det vara en annan chaufför än den ordinarie på morgonen så kan han vägra åka eller ha en riktigt dålig dag.


ALLA autistiska har olika problem så det går inte att jämföra. Men detta är min sons problematik.

/mamma till snart 9 årig pojk med grav autism, adhd, sömnstörning och inget tal.
 
Samma som den där gången min svärmor skulle erbjuda honom en glass. Nu var det en sandwish som hon köpt på Lidl och han såg att det inte var en GB som gör originalet.
Han hämtade papper och penna och skrev så här:

□ Lidl sandwish

□ GB original sandwish

Och sen kryssade han i rutan med GB original och gav sin farmor.
Hon fick åka och köpa original.

Min tös hade blivit glad för en glass och tagit den direkt. Inte börjat förhandla på det viset.

Han skriver på det viset för det är så han berättar på skolan vad han vill ha för mellanmål. Han kan ju inte prata så han får en lista med alternativ och kryssar i det han vill ha.

Dock så äter han inget ändå. Han har näringsdrycker och annat utskrivet men han äter inte det heller. Vi kämpar hela tiden med hans vikt. Han väger sig varje månad hos skolsystern och vi är regelbundet på hab och gör detsamma där.
Hans viktkurva ser inte så rolig ut.
 
Men prova att förklara, nästan allting går ju att beskriva på något sätt?
En sak som jag upplever väldigt krävande med de autistiska pojkarna hos min syster är att den kontakt jag får tillbaka från dem skiljer sig så mycket från de sociala mönster jag är van vid. Jag - min kropp och själ - svarar inte som vanligt på dem eftersom de inte "signalerar" som jag är van att folk gör. Lite som när man känner sig utanför, fast ur ovanligt många aspekter samtidigt och när jag är vuxen och de är barn. Med barn är ju just interaktionen i känslan och själva kontakten extremt viktig, och hos mig skapar bristen på det där frustration och obestämbar oro.

Sådant som episoden med den blå pennan, som beskrivs ovan, kan jag däremot rätt lätt relatera till. Och även det med glassen, även om jag genomgått mestadels muntliga förhandlingar med mina barn. (Min son och två nära kusinbarn har varit krävande explosiva, lite som dina tror jag, medan fosterdottern alltid mycket mer smidigt har glidit med i det som sker.)
 
Senast ändrad:
Och då om positiv förstärkan. Jag pratar fortfarande om min son eftersom jag inte kan tala för ett annat autistiskt barn då dom är så olika. Det är som med cancer. Alla har diagnosen cancer men olika former, olika aggressiva, och olika hur dåligt alla mår av sin sjukdom. Jag kan inte prata för alla autistiska.

Men för min son så behöver han en positiv förstärkan innan han ska göra något. Så därför förhandlar vi tex om duschtiden. Han klarar inte av att duscha men måste ju göra det. Så jag brukar dra till med att vi duschar i 25 minuter varpå han förhandlar ner tiden till två minuter och då säger jag okej och han får vinna och duschen går smidigt.

Om jag hade sagt att vi duschar, det tar bara två minuter, då hade han gett mig 15 sekunder istället.
Så man får tänka lite smart. På två minuter hinner jag duscha honom. Han gör alltså inte det själv för det kan han inte.

Samma med toalettbesök. Vi torkar honom fortfarande även om han bara kissat. Han kan inte göra det ordentligt. Han har även blöja på natten fortfarande för han är inte torr.

Ska vi iväg så mutar vi med andra saker. Oftast får han spela på min eller min mans telefon eller om vi har med hans platta och lovar att ladda ner ett nytt spel.

Och ha honom lös i trädgården är det sista jag skulle göra!
Han kräver övervakning hela tiden. Min tös är ju bara att släppa ut. Henne behöver jag inte ha någon koll på. Tösen är två år yngre.
Ute i butiker måste en ha koll på honom hela tiden för han hittar på så mycket. Han kan inte heller vara med mig i stallet. Han är en livsfara att ha med där.
Han kan inte sova hos farmor och farfar för dom klarar inte av honom.

Allt det här han inte kan, det kan min tös.



Men nej, det är inte ett helvete men som att ha ett normalstört barn är det inte. Jag har ju en av varje och ser skillnaderna varje dag. Och det är väldigt tråkigt att folk inte ens kan försöka se skillnaderna.
Men nej, jag är inte heller som din vän TS. Mitt barn är autistiskt men hans funktionshinder är inte hela mitt liv. Men det var inte lätt i början. Nu fick han dock sin diagnos tidigt eftersom jag såg direkt att han inte var som han skulle, så han hade sin diagnos redan vid 22 månaders ålder. Den första enligt hab vi går på som fått sin diagnos så tidigt där för föräldrarna brukar inte se det så tidigt.

Men han var ju klockrent autistisk. Det gick inte att missa.

Det är en sorg att inte ha ett friskt barn. Du får tänka på det när din vän håller på. Det är det som gör att hon vill framhäva sitt barns problematik. Den dagen hon accepterar blir det lättare. För mig tog det flera år och jag har till viss del fortfarande inte accepterat.
Men jag låter honom inte styra mitt liv. Aldrig någonsin. Däremot anpassar jag mig rätt bra och det är nog det din vän försöker göra men har nog inte hittat rätt väg än.
 
En sak som jag upplever väldigt krävande med de autistiska pojkarna hos min syster är att den kontakt jag får tillbaka från dem skiljer sig så mycket från de sociala mönster jag är van vid. Jag - min kropp och själ - svarar inte som vanligt på dem eftersom de inte "signalerar" som jag är van att folk gör. Lite som när man känner sig utanför, fast ur ovanligt många aspekter samtidigt och när jag är vuxen och de är barn. Med barn är ju just interaktionen i känslan och själva kontakten extremt viktig, och hos mig skapar bristen på det där frustration och obestämbar oro.

Sådant som episoden med den blå pennan, som beskrivs ovan, kan jag däremot rätt lätt relatera till. Och även det med glassen, även om jag genomgått mestadels muntliga förhandlingar med mina barn. (Min son och två nära kusinbarn har varit krävande explosiva, lite som dina tror jag, medan fosterdottern alltid mycket mer smidigt har glidit med i det som sker.)

Episoden med pennan, och liknande, har vi ofta härhemma, så den kan jag absolut känna igen mig i som förälder. Erbjuda en annan penna - ja, om den är exakt likadan. Annars har man ett barn som ligger och skriker och gråter på golvet, med stor risk. Just nu på morgonen så var det t ex skrik en halvtimme eller så för att äldste sonen inte hittade en specifik duplofigur han ville leka med.

Det jag upplever som så annorlunda med kompisens barn är att hon just inte är så alls, hon har inga favoritsaker hon absolut vill ha och är i mina ögon otroligt följsam, säger föräldrarna att de ska gå så följer hon med, vill inte ha bestämda leksaker, har överlag väldigt lite egen vilja för åldern. Får hon något hon tycker om blir hon glad, t ex möjlighet att rada upp saker, men får hon något annat så är det helt ok också. Om något annat barn har en leksak hon vill ha finner hon sig i det. Så jämfört med mina vanliga barn, så framstår detta barn i mina ögon som nästan onaturligt följsam och flexibel. Utom då detta med stora, bullriga sällskap och fysisk kontakt med andra barn, det vill hon inte och drar sig tillbaka. Men med föräldrarna och vuxna hon känner är hon lika kramig och gosig som vilket barn som helst.

Hon är också lätt att få kontakt med, tittar visserligen sällan i ögonen, och kliver kanske inte fram och säger hej, men lyssnar och ger gensvar på det man säger, på ett sätt som gör att känslan i interaktionen känns hemtam och lättbegriplig för en själv.
 
Episoden med pennan, och liknande, har vi ofta härhemma, så den kan jag absolut känna igen mig i som förälder. Erbjuda en annan penna - ja, om den är exakt likadan. Annars har man ett barn som ligger och skriker och gråter på golvet, med stor risk. Just nu på morgonen så var det t ex skrik en halvtimme eller så för att äldste sonen inte hittade en specifik duplofigur han ville leka med.

Det jag upplever som så annorlunda med kompisens barn är att hon just inte är så alls, hon har inga favoritsaker hon absolut vill ha och är i mina ögon otroligt följsam, säger föräldrarna att de ska gå så följer hon med, vill inte ha bestämda leksaker, har överlag väldigt lite egen vilja för åldern. Får hon något hon tycker om blir hon glad, t ex möjlighet att rada upp saker, men får hon något annat så är det helt ok också. Om något annat barn har en leksak hon vill ha finner hon sig i det. Så jämfört med mina vanliga barn, så framstår detta barn i mina ögon som nästan onaturligt följsam och flexibel. Utom då detta med stora, bullriga sällskap och fysisk kontakt med andra barn, det vill hon inte och drar sig tillbaka. Men med föräldrarna och vuxna hon känner är hon lika kramig och gosig som vilket barn som helst.

Hon är också lätt att få kontakt med, tittar visserligen sällan i ögonen, och kliver kanske inte fram och säger hej, men lyssnar och ger gensvar på det man säger, på ett sätt som gör att känslan i interaktionen känns hemtam och lättbegriplig för en själv.
Som sagt, det är individuellt hur personligheterna är. Men du bor inte heller med familjen hela dagen och natten lång, hur kan du döma hur hon är om du inte ens känner barnet lika väl som föräldrarna?

Du har fått massor av tips på hur du kan lösa ditt problem. Varför haka upp dig på att ditt barn är jobbigare än deras?
 
Episoden med pennan, och liknande, har vi ofta härhemma, så den kan jag absolut känna igen mig i som förälder. Erbjuda en annan penna - ja, om den är exakt likadan. Annars har man ett barn som ligger och skriker och gråter på golvet, med stor risk. Just nu på morgonen så var det t ex skrik en halvtimme eller så för att äldste sonen inte hittade en specifik duplofigur han ville leka med.

Det jag upplever som så annorlunda med kompisens barn är att hon just inte är så alls, hon har inga favoritsaker hon absolut vill ha och är i mina ögon otroligt följsam, säger föräldrarna att de ska gå så följer hon med, vill inte ha bestämda leksaker, har överlag väldigt lite egen vilja för åldern. Får hon något hon tycker om blir hon glad, t ex möjlighet att rada upp saker, men får hon något annat så är det helt ok också. Om något annat barn har en leksak hon vill ha finner hon sig i det. Så jämfört med mina vanliga barn, så framstår detta barn i mina ögon som nästan onaturligt följsam och flexibel. Utom då detta med stora, bullriga sällskap och fysisk kontakt med andra barn, det vill hon inte och drar sig tillbaka. Men med föräldrarna och vuxna hon känner är hon lika kramig och gosig som vilket barn som helst.

Hon är också lätt att få kontakt med, tittar visserligen sällan i ögonen, och kliver kanske inte fram och säger hej, men lyssnar och ger gensvar på det man säger, på ett sätt som gör att känslan i interaktionen känns hemtam och lättbegriplig för en själv.

Och precis allt du skriver om det barnet stämmer inte in på min son förutom bullriga sociala tillställningar. Dock fixar han inte att gå på dom alls oftast så jag stannar hemma med honom och mannen och tösen går på kalasen. Det gör mig inget eftersom jag själv inte vill gå. Ibland går vi alla men bara så länge som sonen fixar det.

Så visst kan jag förstå dig om nu barnet är relativt enkelt trots funktionshinder. Alla är som sagt olika.
Min tös är inget enkelt barn hon heller. Väldigt mycket (!) egen vilja.
 
Som sagt, det är individuellt hur personligheterna är. Men du bor inte heller med familjen hela dagen och natten lång, hur kan du döma hur hon är om du inte ens känner barnet lika väl som föräldrarna?

Du har fått massor av tips på hur du kan lösa ditt problem. Varför haka upp dig på att ditt barn är jobbigare än deras?

Tja, uppenbart kan de ju döma hur mina barn är utan att ha träffat dem knappt alls, eftersom vanliga barn per definition är enkla, och när de blivit tre år och äldre är det som att inte ha barn alls. Så vanliga barn behöver man inte träffa för att bedöma, men autistiska barn måste man vara förälder till för att ha en aning?

Det är det jag hakar upp mig på. Inte vems barn som är jobbigast i det här specifika fallet (absolut, deras barn, ickefungerande måltider allena väger nog upp med råge allt mina kan tänkas hitta på), utan att autistiska barn är ett helvete och ojämförligt obegripliga för andra än deras föräldrar.

Saken är ju att eftersom barnet upptar deras liv, så finns det inte så mycket annat än barnet de vill prata om. Vi delar inte intressen annars, vi brukade ha en del gemensamt yrkesmässigt, men det har hon ju nu lite tappat intresset för, och då sitter ju inte jag och berättar om mitt heller, så det blir att det huvudsakliga samtalsämnet är deras barn. Så hur pratar man om deras barn på ett vettigt sätt, hur önskar föräldrar med autistiska barn att man reagerar och bemöter dem när de berättar om sin barn? Självklart är det olika, men jag vore tacksam för hjälp med hur man vill bli bemött, eftersom jag uppenbart gör fel.
 
Tja, uppenbart kan de ju döma hur mina barn är utan att ha träffat dem knappt alls, eftersom vanliga barn per definition är enkla, och när de blivit tre år och äldre är det som att inte ha barn alls. Så vanliga barn behöver man inte träffa för att bedöma, men autistiska barn måste man vara förälder till för att ha en aning?

Det är det jag hakar upp mig på. Inte vems barn som är jobbigast i det här specifika fallet (absolut, deras barn, ickefungerande måltider allena väger nog upp med råge allt mina kan tänkas hitta på), utan att autistiska barn är ett helvete och ojämförligt obegripliga för andra än deras föräldrar.

Saken är ju att eftersom barnet upptar deras liv, så finns det inte så mycket annat än barnet de vill prata om. Vi delar inte intressen annars, vi brukade ha en del gemensamt yrkesmässigt, men det har hon ju nu lite tappat intresset för, och då sitter ju inte jag och berättar om mitt heller, så det blir att det huvudsakliga samtalsämnet är deras barn. Så hur pratar man om deras barn på ett vettigt sätt, hur önskar föräldrar med autistiska barn att man reagerar och bemöter dem när de berättar om sin barn? Självklart är det olika, men jag vore tacksam för hjälp med hur man vill bli bemött, eftersom jag uppenbart gör fel.
Det enda du kan göra är ju att be henne förklara. Om hon säger att man inte kan förstå om man inte upplever det själv få du väl säga att hon får väl ge dig en chans att förstå?
Ni har ju känt varandra innan ni fick barn, hon vet väl att du är en intelligent person som kan sätta dig in i situationer även om du inte upplevt alla själv?

Och det är ju ingen tävling om vem som har det jobbigast?
 
Det enda du kan göra är ju att be henne förklara. Om hon säger att man inte kan förstå om man inte upplever det själv få du väl säga att hon får väl ge dig en chans att förstå?
Ni har ju känt varandra innan ni fick barn, hon vet väl att du är en intelligent person som kan sätta dig in i situationer även om du inte upplevt alla själv?

Och det är ju ingen tävling om vem som har det jobbigast?

Absolut, det är ju mer att jag tycker det är svårt att veta hur jag ska reagera när hon förklarar. Det blir lite som en konversation på äggskal. Det är ju inte att hon rätt ut säger att det kan du inte förstå, utan mer att jag blir avsnäst om jag håller med att det verkar jobbigt - för så är det faktiskt att ha annorlunda barn! Då måste man ha det så! Och sen då försöka bita sig i tungan när hon berättar hur lätt alla med vanliga barn har det, att det är som inga barn alls, de bara sköter sig själva och när föräldrar till vanliga barn klagar är de bara gnälliga. Så säger man något positivt om de egna vanliga barnen är det fel, för det är taskigt om deras barn kanske inte kan det, eller har problem med det. Och jag vill verkligen inte göra henne ledsen, jag förstår absolut att det är en sorg med ett barn som aldrig kommer utvecklas riktigt som andra barn. Och säger man något negativt är det fel, för med vanliga barn ska man inte klaga, de är så enkla.
 
Vad händer om ni pratar om annat än barn? Om hon får prata av sig, du inte direkt säger så mycket, och ni sedan pratar om annat? Funkar det? Jag menar, om hon tex deltar i bokcirkel, så verkar hon ju ha kvar lite intressen utanför barnet?

Bokcirklarna är politiska, rätt extrema i mina ögon, och även om det är värderingar som jag i princip delar (hållbarhet, jämställdhet, solidaritet), så kan jag inte följa henne fullt ut i det, och det är provocerande för henne att jag inte håller med. Och provocerande för mig med en del av förslagen som jag tycker är orealistiska eller inte går att kombinera, då har jag svårt att inte argumentera emot. Så de politiska intressena är svåra att prata om, de brukar vi oftast undvika. Rätt mycket handlar också om vilka möjligheter och resurser som samhället borde ge till barn med NPF, så då är man tillbaka till barnen igen.
 
Jag vet ett barn som i sin utredning beskrivs som "ett mycket enkelt barn" av den förälder som hördes i utredningen. Diagnos: Asperger.
 
Episoden med pennan, och liknande, har vi ofta härhemma, så den kan jag absolut känna igen mig i som förälder. Erbjuda en annan penna - ja, om den är exakt likadan. Annars har man ett barn som ligger och skriker och gråter på golvet, med stor risk. Just nu på morgonen så var det t ex skrik en halvtimme eller så för att äldste sonen inte hittade en specifik duplofigur han ville leka med.

Det jag upplever som så annorlunda med kompisens barn är att hon just inte är så alls, hon har inga favoritsaker hon absolut vill ha och är i mina ögon otroligt följsam, säger föräldrarna att de ska gå så följer hon med, vill inte ha bestämda leksaker, har överlag väldigt lite egen vilja för åldern. Får hon något hon tycker om blir hon glad, t ex möjlighet att rada upp saker, men får hon något annat så är det helt ok också. Om något annat barn har en leksak hon vill ha finner hon sig i det. Så jämfört med mina vanliga barn, så framstår detta barn i mina ögon som nästan onaturligt följsam och flexibel. Utom då detta med stora, bullriga sällskap och fysisk kontakt med andra barn, det vill hon inte och drar sig tillbaka. Men med föräldrarna och vuxna hon känner är hon lika kramig och gosig som vilket barn som helst.

Hon är också lätt att få kontakt med, tittar visserligen sällan i ögonen, och kliver kanske inte fram och säger hej, men lyssnar och ger gensvar på det man säger, på ett sätt som gör att känslan i interaktionen känns hemtam och lättbegriplig för en själv.
Som med pennan fast hela tiden. Aldrig något som fungerar utan det är bara sak efter sak efter sak. Och så släng in lite stereotypa beteenden när vardagen ruckas. Aldrig kunna bryta rutiner utan att flippa ur.

Alla är ju lite olika, men jag ser ett barn framför mig som tex snurrar för att det känna bra, gungar och är allmänt omständlig.

Barn utan diagnos har ju iaf stunder som fungerar. Har de inte det varje dag har de kanske NPF? För så ska det inte vara. För det är den ständiga "kampen" som blir så tröttsam.

Flera av "våra barn" kan också uppfattas som väldigt stillsamma och enkla. En del går in i sig själv när det blir lite jobbigt. Många skulle nog plocka ut ett utåtagerande barn istället. Vi hade rätt nyligt ett sådant barn. Det tog någon vecka för mig att lära känna hen. Snäll aldrig elak och väldigt lugn. Men ändå kommer det som faktiskt avviker. Ett barn utan NPF (även utåtagerande) kan man prata resonera och lära vissa saker. Men detta blir en mycket längre resa.

Vi hade lärarstudenter och det tog dem ca tre veckor innan de ställde sig frågande till vårt barn med autism. Då det är svårt att bara döma utifrån några timmar då och då. Här tog det 120 timmar innan de insåg det! Eftersom vi haft så välfungerande rutiner döljer man många problem (trygghet och rutiner) Att tex sitta och pussla kan för vissa barn signalera stress. En utomstående skulle uppfatta det som ett enkelt barn.
 
Tja, uppenbart kan de ju döma hur mina barn är utan att ha träffat dem knappt alls, eftersom vanliga barn per definition är enkla, och när de blivit tre år och äldre är det som att inte ha barn alls. Så vanliga barn behöver man inte träffa för att bedöma, men autistiska barn måste man vara förälder till för att ha en aning?

Det är det jag hakar upp mig på. Inte vems barn som är jobbigast i det här specifika fallet (absolut, deras barn, ickefungerande måltider allena väger nog upp med råge allt mina kan tänkas hitta på), utan att autistiska barn är ett helvete och ojämförligt obegripliga för andra än deras föräldrar.

Saken är ju att eftersom barnet upptar deras liv, så finns det inte så mycket annat än barnet de vill prata om. Vi delar inte intressen annars, vi brukade ha en del gemensamt yrkesmässigt, men det har hon ju nu lite tappat intresset för, och då sitter ju inte jag och berättar om mitt heller, så det blir att det huvudsakliga samtalsämnet är deras barn. Så hur pratar man om deras barn på ett vettigt sätt, hur önskar föräldrar med autistiska barn att man reagerar och bemöter dem när de berättar om sin barn? Självklart är det olika, men jag vore tacksam för hjälp med hur man vill bli bemött, eftersom jag uppenbart gör fel.

Men sade du inte att detta var en av dina allra bästa vänner? Då föreställer iaf jag mig att ni både känner varandras barn rätt väl (och inte "knappt alls") och att ni har något gemensamt utöver barnen. Hursomhelst. Det låter som att du får bestämma dig för om du vill lyssna och vara deltagande men inte ställa så många andra krav under en period (som kanske blir väldigt lång) eller om det inte är värt det och då får du gå vidare. Ni kanske kan hitta tillbaka till varandra i ett senare skede.
 
Men sade du inte att detta var en av dina allra bästa vänner? Då föreställer iaf jag mig att ni både känner varandras barn rätt väl (och inte "knappt alls") och att ni har något gemensamt utöver barnen. Hursomhelst. Det låter som att du får bestämma dig för om du vill lyssna och vara deltagande men inte ställa så många andra krav under en period (som kanske blir väldigt lång) eller om det inte är värt det och då får du gå vidare. Ni kanske kan hitta tillbaka till varandra i ett senare skede.

Vi umgås oftast utan barnen, eftersom hennes barn inte har något utbyte av att träffa andra barn, och det i vilket fall är lättare att prata utan småbarn att hantera samtidigt. Jag har träffat hennes barn mer än hon mina, dels eftersom de vill skydda barnet från smitta, och våra barn på dagisbarns vis ofta är lite snuviga eller på annat sätt inte är helt kärnfriska.

Sen, med två barn, heltidsjobb, ridning - varken jag eller min man har möjlighet att träffa vänner på kvällar och helger efter nån ordning längre, då skulle vi aldrig vara hemma tillsammans. Det går inte att hinna allt, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 161
Senast: mars
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 168
Senast: Elendil
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 390
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp