Utbetalning sjukersättning?

Otherside

Trådstartare
Jag var sjukskriven pga fraktur, i 4 veckor. Avslutade sjukskrivningen (med läkarintyg) den 8 juni. Läste att den som avslutat sjukskrivning senast den 10:e varje månad, får sin ersättning den 25:e samma månad. NU ser jag på försäkringskassans sida plötsligt att utbetalning sker den 18 eller 19 varje månad. Vilket isåfall betyder att jag missat den här månaden, vilket är ekonomisk katastrof för mig. Någon här med sjukpenning som fått sin ersättning för juni? :cry:

(Jag ser inget på Mina Sidor att utbetalning är på g, men att de tog emot min avslutning den 8/6.)
 
Har du blandat ihop ersättningarna? Sjukersättning betalas ut 18-19e.
Sjukpenning vet jag ej när den betalas ut.
Om du varit sjukskriven så är det sjukpenning du har.
Ahaaaa, TACK!! Då finns det hopp ändå! Jag har dålig koll på benämningarna, märker jag...!
 
Jag var sjukskriven pga fraktur, i 4 veckor. Avslutade sjukskrivningen (med läkarintyg) den 8 juni. Läste att den som avslutat sjukskrivning senast den 10:e varje månad, får sin ersättning den 25:e samma månad. NU ser jag på försäkringskassans sida plötsligt att utbetalning sker den 18 eller 19 varje månad. Vilket isåfall betyder att jag missat den här månaden, vilket är ekonomisk katastrof för mig. Någon här med sjukpenning som fått sin ersättning för juni? :cry:

(Jag ser inget på Mina Sidor att utbetalning är på g, men att de tog emot min avslutning den 8/6.)

Det är inte säkert att de hunnit godkänna ditt ärende ännu.
 
Jag var sjukskriven pga fraktur, i 4 veckor. Avslutade sjukskrivningen (med läkarintyg) den 8 juni. Läste att den som avslutat sjukskrivning senast den 10:e varje månad, får sin ersättning den 25:e samma månad. NU ser jag på försäkringskassans sida plötsligt att utbetalning sker den 18 eller 19 varje månad. Vilket isåfall betyder att jag missat den här månaden, vilket är ekonomisk katastrof för mig. Någon här med sjukpenning som fått sin ersättning för juni? :cry:

(Jag ser inget på Mina Sidor att utbetalning är på g, men att de tog emot min avslutning den 8/6.)
Utbetalningsdatum hör oftast ihop med när i månaden man är född, men de brukar försöka betala ut så fort som möjligt om sjukskrivningen är godkänd och slutar strax efter brytdatum.

Jag fick ut min ersättning idag, en kompis får sin efter midsommar.

Logga in och kolla på preliminära utbetalningar, eller ring och prata med kundtjänst.
 
Utbetalningsdatum hör oftast ihop med när i månaden man är född, men de brukar försöka betala ut så fort som möjligt om sjukskrivningen är godkänd och slutar strax efter brytdatum.

Jag fick ut min ersättning idag, en kompis får sin efter midsommar.

Logga in och kolla på preliminära utbetalningar, eller ring och prata med kundtjänst.
...och @Niyama . Jag loggade in men det står att det inte finns något preliminärt än. Men att de mottog mitt avslutande den 8 juni. Läkarintyg mottog de i början av maj.
 
Då lär du inte få nån utbetalning nu. Under ärenden bör det stå "läkarintyg mottaget"? Och sen kommer "beslut" precis ovanför.
Det finns ingen kategori "beslut"... 9 maj; läkarintyg mottaget. 8 juni; tagit emot anmälan att avsluta sjukpenning. Inget annat.... ELÄNDE!
 
Jag var sjukskriven pga fraktur, i 4 veckor. Avslutade sjukskrivningen (med läkarintyg) den 8 juni. Läste att den som avslutat sjukskrivning senast den 10:e varje månad, får sin ersättning den 25:e samma månad. NU ser jag på försäkringskassans sida plötsligt att utbetalning sker den 18 eller 19 varje månad. Vilket isåfall betyder att jag missat den här månaden, vilket är ekonomisk katastrof för mig. Någon här med sjukpenning som fått sin ersättning för juni? :cry:

(Jag ser inget på Mina Sidor att utbetalning är på g, men att de tog emot min avslutning den 8/6.)
Jag har varit sjukskriven några gånger och det har alltid varit glapp på minst en månad så jag har fått ligga ute med sparpengar.
 
Har också problem med min sjukpenning. Sjukskriven med läkarintyg sedan början av maj. Fortfarande har de inte tagit beslut om mitt ärende. Igår fick jag beslut om min SGI men ingen utbetalning på gång och räknar inte med att få pengar förrän nästa månad. Tur att jag inte är ensamstående.
 
Första gången jag var sjukskriven så länge att FK skulle betala ut behövde de ta beslut kring SGI (eller nåt sånt) eftersom det inte gjorts innan. Efter de gjort det skulle det beslutet ligga i 30 dagar innan de kunde betala ut eftersom jag skulle ha rätt att överklaga. Eller hur det var. Gick inte att skynda på sa de till mig. Mycket glad att jag hade förutsättningarna att stå utan inkomst en månad (eller- jag fick ju alla pengar jag skulle, men det tog en extra månad).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: mumin
·
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 572
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 925
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp