Föräldrar till barn som rider

1674243828767.png


Barnet älskar när ponnyn hämtar honom i skolan. Och idag var det fredag, vädergudarna var typ vänliga och föräldrarna kom ihåg hans enträgna önskan, så ponnyn stod parkerad på parkeringsplatsen när han kom ut från fritids ;)

Tog en liten omväg hem för att passa på att låta ponnyn röra på sig (vi bor mindre än en kilometer från skolan). När vi promenerar genom byn och timmerlastbilarna dundrar förbi är jag extra tacksam över att ha en tuff shettisdam som inte rör ett öra för så banala saker som trafik :D
 
Visa bifogad fil 110850

Barnet älskar när ponnyn hämtar honom i skolan. Och idag var det fredag, vädergudarna var typ vänliga och föräldrarna kom ihåg hans enträgna önskan, så ponnyn stod parkerad på parkeringsplatsen när han kom ut från fritids ;)

Tog en liten omväg hem för att passa på att låta ponnyn röra på sig (vi bor mindre än en kilometer från skolan). När vi promenerar genom byn och timmerlastbilarna dundrar förbi är jag extra tacksam över att ha en tuff shettisdam som inte rör ett öra för så banala saker som trafik :D
Jag gissar att trafiken mest är i vägen enligt henne? Den är liksom mindre värd och ska buga för henne? :angel:
 
Sitter ibland och kollar på hästannonser. Mest för skojs skull!
Jag skulle verkligen vilja ge min dotter möjligheten till att ha en ponny, i framtiden. Hon fyller sju år i sommar, så hon är fortfarande liten. Och för tillfället har vi så himla bra förutsättningar, vi rider en ponny en gång i veckan som är uppstallad på gård med nybyggt ridhus. Samt rider hon på ridskolan en gån i veckan. Dock behöver hon gå upp en nivå framöver och då blir priset dubbelt så högt - vilket fått mig att räkna lite på kostnaden av häst.

Men det har hänt väldigt mycket med priser kring stallhyra, veterinär och hovslagare sen jag sålde min egna häst 2017.
Mamma har haft en körponny som hon sålde för 1,5 år sedan och då märkte vi av att höjning av priser började ske.

Ni vars barn har egen ponny, vad kostar er ponny er per månad?
 
Sitter ibland och kollar på hästannonser. Mest för skojs skull!
Jag skulle verkligen vilja ge min dotter möjligheten till att ha en ponny, i framtiden. Hon fyller sju år i sommar, så hon är fortfarande liten. Och för tillfället har vi så himla bra förutsättningar, vi rider en ponny en gång i veckan som är uppstallad på gård med nybyggt ridhus. Samt rider hon på ridskolan en gån i veckan. Dock behöver hon gå upp en nivå framöver och då blir priset dubbelt så högt - vilket fått mig att räkna lite på kostnaden av häst.

Men det har hänt väldigt mycket med priser kring stallhyra, veterinär och hovslagare sen jag sålde min egna häst 2017.
Mamma har haft en körponny som hon sålde för 1,5 år sedan och då märkte vi av att höjning av priser började ske.

Ni vars barn har egen ponny, vad kostar er ponny er per månad?
Det är så olika beroende på vart i landet man bor så himla svårt att jämföra tycker jag. Sen beror det ju på hur man väljer att hålla hästen med träningar, tävlingar, vilken typ av anläggning man väljer att stå på osv.

Nu är ju våran ponny ungponny och ej ridbar i dagsläget men han kostar ju ändå. Lite grovt uppskattat till mellan 4-5000 kr/månad. Vi bor i större stad och han går nu på lösdrift där grovfoder ingår. Skulle vi ha en tävlingsponny som skulle iväg på träningar, meetings etc var och varannan helg hade vi nog fått räkna på det dubbla, nästan iaf.
 
Ni vars barn har egen ponny, vad kostar er ponny er per månad?

Som @miumiu skriver så är det svårt att svara på rakt av. Vi har två ponnyer och bara "driften", alltså inga tävlingar och träningar inräknade, kostar 12-15 000 per månad.
Stallhyra är 4 700 kronor per ponny. Sen tillkommer strö, 100 kronor per bal, vilket per ponny brukar ge ca 400 kronor per månad. (Lite mer på den ena för den är väldigt grisig.) Hovslagare varannan månad för knappt 1 900 kronor. (Skitgrisen kompenserar med att kunna gå oskodd ;) ) Försäkring är på autogiro men tror att det totalt sett är ca 1 500 kronor per månad.
Ska jag räkna ordentligt så ska också drivmedel räknas in, ca en tank per månad, vilket med nuvarande pris är ungefär 1 500 kronor per månad.

Vi har både paddock och ridhus på gården samt utmärkta uteridningsmöjligheter så vi behöver, tack och lov, sällan köra iväg ponnyerna för den sakens skull :)
 
Mina små hästar kostar ungefär 500:-/månad i "stallhyra". Har egen gård och det jag räknar är foder, strö och betesputs.
Sen plus hovslagare kanske 500:-/månad? Försäkringen är billig, ett par hundra per år, (men täcker inte så mycket). Kostnaderna är ju egentligen högre men känns för svårt att räkna elförbrukning och sånt (reparationer/underhåll är inte så mycket ännu, snarare nyinvesteringar).
 
Här i Uppsala får man nog räkna med runt 7000 per månad, minst. Om man får tag i stallplats för det är det ont om, flera inackorderingsstall har stängt. Bland annat ett med ridhus och typ 25 platser.
 
Här i Uppsala får man nog räkna med runt 7000 per månad, minst. Om man får tag i stallplats för det är det ont om, flera inackorderingsstall har stängt. Bland annat ett med ridhus och typ 25 platser.
Jag stod i ett litet privat stall utanför Uppsala för 2500:-/månad med helinackordering. Ridbana, rundcorall och ridavstånd till två ridhus. Those were the days 😍
 
Nu bor hästarna hemma och kostar inte så mycket jämfört med vad de har kostat. Men hö, strö, hovslagare, försäkring, vaccination och sådant kostar ju fortfarande. Betalar en slant till våra grannar för att få använda deras ridbana och hyr in oss för att rida i ridhuset lite då och då (inte så ofta för sonens del, han tycker ridhus är tråkiga).

När jag hade tre installade i enklare kollektivstall utanför Göteborg kostade de runt 15 000 i månaden totalt (lite olika vem som kostade mest beroende på månad). När jag bara hade en stod hon i ett annat stall med mer faciliteter och bättre kommunikationer, då kostade bara hon 10 000 i månaden ungefär :D
 
Allmän reflektion: Rent spontant så tänker jag att det alltid är dyrt att ha egen ponny till sitt barn. Oftast kommer du kunna få rätt många timmar i sadeln till samma eller mindre pris om du inte har en egen häst. Så då blir ju egentligen frågan om man som familj vill ha en egen häst och av vilken anledning.

Jag tycker också att man bör räkna med träningskostnader i sin budget. Inte snåla in på det, för det är bra både för barn och ponny att faktiskt få regelbunden hjälp (av kunniga tränare, inte någon tonåring som ställer upp och "tränar").
 
Sitter ibland och kollar på hästannonser. Mest för skojs skull!
Jag skulle verkligen vilja ge min dotter möjligheten till att ha en ponny, i framtiden. Hon fyller sju år i sommar, så hon är fortfarande liten. Och för tillfället har vi så himla bra förutsättningar, vi rider en ponny en gång i veckan som är uppstallad på gård med nybyggt ridhus. Samt rider hon på ridskolan en gån i veckan. Dock behöver hon gå upp en nivå framöver och då blir priset dubbelt så högt - vilket fått mig att räkna lite på kostnaden av häst.

Men det har hänt väldigt mycket med priser kring stallhyra, veterinär och hovslagare sen jag sålde min egna häst 2017.
Mamma har haft en körponny som hon sålde för 1,5 år sedan och då märkte vi av att höjning av priser började ske.

Ni vars barn har egen ponny, vad kostar er ponny er per månad?

Jag bor visserligen i Stockholmstrakten, bara stallhyran är 3700:- visserligen ridhus och det ingår de mesta utom mockning, och ligger rätt centralt där vi bor, men ändå. Det är billigt för att vara Stockholm, det mesta liknande kostar de dubbla. Utan träningar och veterinär utöver vaccination, tandläkare etc blir det ca 5000:-
 
Jag bor visserligen i Stockholmstrakten, bara stallhyran är 3700:- visserligen ridhus och det ingår de mesta utom mockning, och ligger rätt centralt där vi bor, men ändå. Det är billigt för att vara Stockholm, det mesta liknande kostar de dubbla. Utan träningar och veterinär utöver vaccination, tandläkare etc blir det ca 5000:-
Vilka skillnader på stallhyra det är, beroende på vart man bor O_o
Jag tycker att priserna i Sörmland är högt men inte ens i närheten i jämförelse med Stockholm.
 
Sitter ibland och kollar på hästannonser. Mest för skojs skull!
Jag skulle verkligen vilja ge min dotter möjligheten till att ha en ponny, i framtiden. Hon fyller sju år i sommar, så hon är fortfarande liten. Och för tillfället har vi så himla bra förutsättningar, vi rider en ponny en gång i veckan som är uppstallad på gård med nybyggt ridhus. Samt rider hon på ridskolan en gån i veckan. Dock behöver hon gå upp en nivå framöver och då blir priset dubbelt så högt - vilket fått mig att räkna lite på kostnaden av häst.

Men det har hänt väldigt mycket med priser kring stallhyra, veterinär och hovslagare sen jag sålde min egna häst 2017.
Mamma har haft en körponny som hon sålde för 1,5 år sedan och då märkte vi av att höjning av priser började ske.

Ni vars barn har egen ponny, vad kostar er ponny er per månad?
Jag drömmer om precis samma sak. Kollar hästnet, räknar och funderar. Min äldsta som blir 12 i år är väl i rätt ålder men har däremot en liten som blir 3 år. Tänker att yngsta behöver bli lite äldre för att enklare kunna hänga med i stallet.
Funderar också över kostnaderna och här i Malmö/Lund verkar det vara riktigt dyrt så känns nästan som en förutsättning att alla barnen blir intresserade, än så länge är 2 av 3 intresserade och minsta är satt på kö till knatteridning. Så jag håller tummarna!
 
Om jag delar totala foderkostnaden på 2 (en b-ponny och en häst) och med hovslagare, försäkring och ridhusavgift så kostar det nog mig 3000 kr/häst och månad.
Har eget stall hemma på gården så den totala kostnaden är egentligen högre med underhåll osv.
 
Sitter ibland och kollar på hästannonser. Mest för skojs skull!
Jag skulle verkligen vilja ge min dotter möjligheten till att ha en ponny, i framtiden. Hon fyller sju år i sommar, så hon är fortfarande liten. Och för tillfället har vi så himla bra förutsättningar, vi rider en ponny en gång i veckan som är uppstallad på gård med nybyggt ridhus. Samt rider hon på ridskolan en gån i veckan. Dock behöver hon gå upp en nivå framöver och då blir priset dubbelt så högt - vilket fått mig att räkna lite på kostnaden av häst.

Men det har hänt väldigt mycket med priser kring stallhyra, veterinär och hovslagare sen jag sålde min egna häst 2017.
Mamma har haft en körponny som hon sålde för 1,5 år sedan och då märkte vi av att höjning av priser började ske.

Ni vars barn har egen ponny, vad kostar er ponny er per månad?
Vi har vår ponny på en stor anläggning utanför Västerås och betalar 5400 kr/månad. Då ingår foder, strö och mycket service. Det vi måste göra själva är att fixa höpåsar och havreburkar, mocka boxen och mocka hagen. De flesta tjänster går att köpa till.
Övriga fasta kostnader är för oss 900 kr för helskoning var åttonde vecka och försäkring ca 400 kr/månad plus vaccinering och tandkoll + vet-check en gång per år. Sen tillkommer ju ALLT annat, inte minst diesel till bilen (jag tänker inte börja räkna… 😜).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp