Föräldrar till barn som rider

Vi har vår ponny på en stor anläggning utanför Västerås och betalar 5400 kr/månad. Då ingår foder, strö och mycket service. Det vi måste göra själva är att fixa höpåsar och havreburkar, mocka boxen och mocka hagen. De flesta tjänster går att köpa till.
Övriga fasta kostnader är för oss 900 kr för helskoning var åttonde vecka och försäkring ca 400 kr/månad plus vaccinering och tandkoll + vet-check en gång per år. Sen tillkommer ju ALLT annat, inte minst diesel till bilen (jag tänker inte börja räkna… 😜).
Och utanför Arboga är det någon som annonserar efter en ponny till en lösdrift med tillgång till typ eget ridhus för 2000:- tror jag..
 
Dottern åkte av två gånger på samma ridtur på en shettis i galopp och det satte sina spärrar. Hon har inte velat galoppera sedan dess.
Men idag när hon travade själv på läromästaren som vi börjat rida så smackade hon en gång och ponnyn föll in i galopp. Dottern stannade och såg ut som ett vitt lakan :rofl: :p
Jag såg tillfälle för att gå vidare och frågade om jag skulle springa bredvid så vi kunde testa en galopp. Det blev till slut fem (!) långsidor i galopp och ungen skratta hela tiden.
Jag är så glad över att vi får låna den här ponnyn!
 
Dottern åkte av två gånger på samma ridtur på en shettis i galopp och det satte sina spärrar. Hon har inte velat galoppera sedan dess.
Men idag när hon travade själv på läromästaren som vi börjat rida så smackade hon en gång och ponnyn föll in i galopp. Dottern stannade och såg ut som ett vitt lakan :rofl: :p
Jag såg tillfälle för att gå vidare och frågade om jag skulle springa bredvid så vi kunde testa en galopp. Det blev till slut fem (!) långsidor i galopp och ungen skratta hela tiden.
Jag är så glad över att vi får låna den här ponnyn!
Åh så roligt!! Vilken lättnad.
Min mellantjej har blivit rädd efter att ha sett ett antal avramlingar på kort tid. Hon går på knatteridning en gång i veckan men vågade inte trava sist. Jag hoppas att det lossnat till idag när det är dags för lektion igen.
 
Idag var vi ute på en liten tur hela familjen, dottern red på min häst och jag, maken och hunden promenerade. Så mysigt :love:

Så roligt att hon ville rida också, hon har knappt ridit på hela vintern och när hon väl gjort det har hon bara velat rida ponny. Blir lite varm i hjärtat av att se henne på min häst även om det ju liksom är mitt intresse och min häst och egentligen inte spelar någon roll om hon vill rida eller inte så är han ju en del av familjen :heart

Insåg också att min lilla tjej växt ur sin första ridhjälm, så nu har vi gemensamt beställt en ny, med hästar på! :laugh:
 
Vår nya ponny är fantastiskt rar på alla sätt. I fredags em släppte jag dom lösa på vår skottade plan 30x50 m och han trippade runt så snällt och fint i skritt och trav. Ibland fick jag hjälpdriva från marken men jag ser det bara som något positivt. Han har en utmärkt broms och lyssnar väl när E vill sakta in.

Men jag vill gärna ta med honom på lektion på ridskolan, men min andre häst (5år) blir superstressad och går inte att lämna själv varken ute eller inne. Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska sälja honom och skaffa en gammal promenadhäst eller vad jag ska hitta på.
Men det svider då han är ganska mycket av vad jag söker i en häst. Liten välstammad valack som är riktigt bra i huvudet och snygg att titta på och rör sig dessutom bra för att vara hopphäst.

Jaja, dagens häst för E på ridskolan var ett d-ponnysto. Det gick bra och de galopperade flera gånger med ridläraren bredvid sig.

760243DF-389E-411C-A40C-6E973F8D4D19.jpeg
 
Vår nya ponny är fantastiskt rar på alla sätt. I fredags em släppte jag dom lösa på vår skottade plan 30x50 m och han trippade runt så snällt och fint i skritt och trav. Ibland fick jag hjälpdriva från marken men jag ser det bara som något positivt. Han har en utmärkt broms och lyssnar väl när E vill sakta in.

Men jag vill gärna ta med honom på lektion på ridskolan, men min andre häst (5år) blir superstressad och går inte att lämna själv varken ute eller inne. Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska sälja honom och skaffa en gammal promenadhäst eller vad jag ska hitta på.
Men det svider då han är ganska mycket av vad jag söker i en häst. Liten välstammad valack som är riktigt bra i huvudet och snygg att titta på och rör sig dessutom bra för att vara hopphäst.

Jaja, dagens häst för E på ridskolan var ett d-ponnysto. Det gick bra och de galopperade flera gånger med ridläraren bredvid sig.

Visa bifogad fil 111481
Skaffa en häst till? :angel:
 
Vår nya ponny är fantastiskt rar på alla sätt. I fredags em släppte jag dom lösa på vår skottade plan 30x50 m och han trippade runt så snällt och fint i skritt och trav. Ibland fick jag hjälpdriva från marken men jag ser det bara som något positivt. Han har en utmärkt broms och lyssnar väl när E vill sakta in.

Men jag vill gärna ta med honom på lektion på ridskolan, men min andre häst (5år) blir superstressad och går inte att lämna själv varken ute eller inne. Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska sälja honom och skaffa en gammal promenadhäst eller vad jag ska hitta på.
Men det svider då han är ganska mycket av vad jag söker i en häst. Liten välstammad valack som är riktigt bra i huvudet och snygg att titta på och rör sig dessutom bra för att vara hopphäst.

Jaja, dagens häst för E på ridskolan var ett d-ponnysto. Det gick bra och de galopperade flera gånger med ridläraren bredvid sig.

Visa bifogad fil 111481
Skaffa en häst till? :angel:

Tycker helt klart @Andromedae s förslag låter som det enda rimliga! :laugh: ;)
 
Vår nya ponny är fantastiskt rar på alla sätt. I fredags em släppte jag dom lösa på vår skottade plan 30x50 m och han trippade runt så snällt och fint i skritt och trav. Ibland fick jag hjälpdriva från marken men jag ser det bara som något positivt. Han har en utmärkt broms och lyssnar väl när E vill sakta in.

Men jag vill gärna ta med honom på lektion på ridskolan, men min andre häst (5år) blir superstressad och går inte att lämna själv varken ute eller inne. Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska sälja honom och skaffa en gammal promenadhäst eller vad jag ska hitta på.
Men det svider då han är ganska mycket av vad jag söker i en häst. Liten välstammad valack som är riktigt bra i huvudet och snygg att titta på och rör sig dessutom bra för att vara hopphäst.

Jaja, dagens häst för E på ridskolan var ett d-ponnysto. Det gick bra och de galopperade flera gånger med ridläraren bredvid sig.

Visa bifogad fil 111481
Har du råd och plats är väl sällskap bra? Ridskolan kanske har någon som ska gå i pension?
 
Nu har vår nya ponny kommit från Holland 😍
Dock har jag missbedömt storleken rejält, har laddat upp med cob i saker och så har han shetland i träns. En c-ponny. 😁 Vår b-ponny har cob, visserligen en helt annan modell på ponny.
Visa bifogad fil 111834
Det är ju så himla svårt med storlekar ibland. Prince ligger precis mellan alla. Cob lite tight, full väldigt stort. 135 sticker magen ut under täcket, 145 ser ut som en klänning.
 
Nu har vår nya ponny kommit från Holland 😍
Dock har jag missbedömt storleken rejält, har laddat upp med cob i saker och så har han shetland i träns. En c-ponny. 😁 Vår b-ponny har cob, visserligen en helt annan modell på ponny.
Visa bifogad fil 111834
Men så söt! :love:
Det är ju så himla svårt med storlekar ibland. Prince ligger precis mellan alla. Cob lite tight, full väldigt stort. 135 sticker magen ut under täcket, 145 ser ut som en klänning.
Eller hur, min storhäst på 1,60 passar utmärkt i cob och 135, har täcken i 130 också :p
 
Men så söt! :love:

Eller hur, min storhäst på 1,60 passar utmärkt i cob och 135, har täcken i 130 också :p
Prince är lite biffig (ser ut som en bulldog framifrån ibland :D ) så han borde väl egentligen ha modeller för bred bog typ. Men så shoppar man ju inte på en ridskola 🤷‍♀️
 
Fredag igår igen och vårt fredagsmys är tid i stallet.
Igår fick vi låna en till ponny i stallet så storasyster fick testa också. Hon skrittade mest runt och tyckte att det var kallt ;) Lillasyster var dock överlycklig över att kunna få rida två hästar samma dag.
Oerhört nyttigt också, att få rida olika hästar.

Jag sitter och tittar på hästannonser. Jag har sparat några annonser och får verkligen hålla tillbaka för att inte kontakta dem :angel:
Det finns dessutom plats ledig i stallet där vi rider..
 
Fredag igår igen och vårt fredagsmys är tid i stallet.
Igår fick vi låna en till ponny i stallet så storasyster fick testa också. Hon skrittade mest runt och tyckte att det var kallt ;) Lillasyster var dock överlycklig över att kunna få rida två hästar samma dag.
Oerhört nyttigt också, att få rida olika hästar.

Jag sitter och tittar på hästannonser. Jag har sparat några annonser och får verkligen hålla tillbaka för att inte kontakta dem :angel:
Det finns dessutom plats ledig i stallet där vi rider..
Vad roligt! Finns förutsättningarna som tid, ekonomi, intresse etc så kör säger jag 😁! Det går alltid att sälja om det verkligen inte skulle bli som tänkt. 😊
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 808
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp