Förändring i domarkåren

Fiorano

Trådstartare
Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen?

Undrar även om ni tävlar själva? Har ni någonsin provat skuggdöma en tävling?

Som domare tror jag att alla tävlingsryttare i dressyr skulle provat skuggdöma. Det skulle tex kunna ingå i grönt kort att åtminstone få testa. Jag tror det skulle öka förståelsen för vad domare ser, hur fort ett program går och hur snabba beslut som krävs.

Blev lite flummigt det här🙈. Men mest vill jag veta HUR och VAD ni tycker att vi borde ta upp på våra domarutbildningar? Vill själv se en tydligare diskussion om form och dressyrens framtid.
 
Något jag sett på klubbtävling (och som jag inte riktigt vet hur man ska få in på dressyrtävlingar, hur blir reglerna tydliga och bra?) är priser för ”mjuka värden”.
Alltså att i varje klass kan ”bästa möjliga ridning” pris ges till ett ekipage. Mycket troligt är kanske den som utses få ett sådant pris placerad, men ibland är det riktigt bra ridning i en svår situation eller på en ritt med tekniska missar som skulle kunna premieras?

Jag är, som jag varit förut, också lite inne på att rangering av ekipage borde vara mindre viktigt.
klassificering efter hur väl programmet klaras känns viktigare? Dvs mer likt dagens rosettklasser, rosett för genomfört (60%), kvalificerande (60-65%), väl utfört (65-70%) och bra (70% och uppåt).
Det känns lite tröstlöst att det viktigaste kan vara att vara ”bäst av de dåliga” ;) för då vinner man, men även tråkigt när en bra ritt glöms bort för att de andra var riktigt bra. Ens egen prestation förändras ju inte av vad de andra gör liksom?
Men människor gillar att tävla så det kommer säkert aldrig att ske. För hästarna och ridningens utveckling tror jag dock det hade varit bra.
 
Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen?

Undrar även om ni tävlar själva? Har ni någonsin provat skuggdöma en tävling?

Som domare tror jag att alla tävlingsryttare i dressyr skulle provat skuggdöma. Det skulle tex kunna ingå i grönt kort att åtminstone få testa. Jag tror det skulle öka förståelsen för vad domare ser, hur fort ett program går och hur snabba beslut som krävs.

Blev lite flummigt det här🙈. Men mest vill jag veta HUR och VAD ni tycker att vi borde ta upp på våra domarutbildningar? Vill själv se en tydligare diskussion om form och dressyrens framtid.
Jag vågar ju inte tävla ens en klubbtävling i dressyr :) men tänker ändå en del.

Tänker att på allra lägsta nivåerna (under lätt B eller så, ta i beaktande att jag är dålig på termerna) vore det coolt att inte bedöma "form" alls vet att folk nog blir jättesura nu. Men att helt enkelt den fokuserade bara på att ponnyn/hästen är på rätt ställe i rätt gångart vid rätt tillfälle och ryttaren sitter hyggligt snällt och stilla. Tänker lite naivt att det med viss sannolikhet ändå är så att om hästen är i rätt gångart på rätt ställe och är vänligt riden så har den bra form för uppgiften lite oavsett (den har ju uppenbarligen lyssnat i alla fall och kunnat fatta galopp exakt på rätt plats) speciellt vinnaren.

Och såklart, det säger ju sig självt, bedöma individen efter förutsättningarna helt. Om det går. Dvs den här indviden går bättre än den där individen med de vackra medfödda stegen. För utgångspunkten var en annan. Vet inte om det vore lättare eller svårare på låg nivå att försöka ignorera en medfödd markbundenhet och liksom se bara plats och gångart.

(Ser ponnyn i stjärnorna eller släpar nosen i marken kanske det må vara hänt? Så länge den verkar glad. Bara den inte biter sig i bogarna? Eftersom bogbitning är väl ett mode vi försöker komma ifrån.)
 
Senast ändrad:
Som tillägg till skuggdömandet så vill jag slå ett slag att sitta som domarsekreterare! Gjorde det ganska ofta ett tag tillsammans med en domare vilket gjorde att jag tillslut kunde gissa förhållandevis ofta vad hon skulle ge för siffra. Jag lärde mig otroligt mycket och skulle jag bli engagerad inom sporten igen så skulle jag genast sätta mig i ridhus igen, då gärna med flera olika domare.
 
Jag håller förresten med om att skuggdöma!
Man kan till och med ta en YT film, gärna filmad från C och BARA sätta poängen (så man inte ens behöver formulera bra kommentarer) och sen köra filmen utan pauser och testa…
Det går otroligt fort, är galet många saker som händer i varje moment och hur säker man än är på hur man vill att det ska se ut så utför ekipagen momenten på sätt man aldrig kunnat föreställa sig på förhand 😂😅🙃
Och nej domarna får varken pausa eller se ritten två gånger ;) så fuska inte.

JAG skulle aldrig vilja bli domare!
Dels för att det är svårt, men också för hur galet mycket tid det tar för låg ersättning och sen kommer bara segraren i klassen vara nöjd med ens prestation… och garanterat missar man något någon gång under dagen och det skrivs sura inlägg på sociala medier om hur blind och partisk man är 🙃
 
Jag tävlar inte dressyr längre, då min ridhäst tycker det är dödstråkigt. På henne märks det verkligen skillnad på att rida dressyr (vilket hon älskar) och att tävla dressyr (vilket är blä).

Med det sagt, så har jag en unghäst på gång som kanske kommer tycka att tävling är roligt. Så för hennes skull hade jag velat ha program där man bara fokuserar på ryttaren. Alltså hästen ska såklart genomföra momenten, men strunt i hur den går, om det är "fel" form och taktmissar. Utan fokus på ryttarens sits och inverkan.

Sen skulle jag velat att domarna fick mer tid på sig att skriva allmän kritik. Jämför jag tex vad som skrivits i en vanlig LB:2 "Mjuk och trevligt riden. Är för dagen öppen i formen" med onlinedressyr LC:1 "Trevlig häst som är jämn och gör vad hon blir ombedd. Önskar att du kunde forma mer runt din innerskänkel genom alla hörn, vändningar, volter för att få en tydligare innersida och balansera upp henne på yttertygeln. Det kommer att hjälpa dig att göra bättre övergångar ffa ner från galoppen. Så nöt övergångar och serpentiner för att hitta innerskänkeln till yttertygeln!"

Efter första programmets kritik vet jag ju inte alls vad jag ska göra för att få högre procent (ja, mer än att inte ha öppen form), medan jag i andra programmets kritik får specifika övningar jag kan träna vidare med.
 
Jag håller förresten med om att skuggdöma!
Man kan till och med ta en YT film, gärna filmad från C och BARA sätta poängen (så man inte ens behöver formulera bra kommentarer) och sen köra filmen utan pauser och testa…
Det går otroligt fort, är galet många saker som händer i varje moment och hur säker man än är på hur man vill att det ska se ut så utför ekipagen momenten på sätt man aldrig kunnat föreställa sig på förhand 😂😅🙃
Och nej domarna får varken pausa eller se ritten två gånger ;) så fuska inte.

JAG skulle aldrig vilja bli domare!
Dels för att det är svårt, men också för hur galet mycket tid det tar för låg ersättning och sen kommer bara segraren i klassen vara nöjd med ens prestation… och garanterat missar man något någon gång under dagen och det skrivs sura inlägg på sociala medier om hur blind och partisk man är 🙃
De hade ju skuggdömning på en dressyrtävling i år? på app? väl? Det enda jag såg var trådarna i Buke där dressyren rasat i krönikor i Ridsport över att publiken hade dömt högt på fel hästar. Tror det ansågs att de hade förolämpat vinnarna genom att föredra andra ritter.
 
Sen skulle jag velat att domarna fick mer tid på sig att skriva allmän kritik.

Där känns det som klubbarna styr, de vill ha så många som möjligt på så kort tid som möjligt dels för ekonomi o dels för att förkorta sin egen arbetsdag. Inte blir det bättre av att Lars A med co också snävar till tiderna på programmen.
 
För att tävla i dressyr måste vi hitta andra sätt att tävla på. Ryttartesten var väl ett försök i det men blev väl inget vidare utfall på införandet av dem?
Om jag inte fattat fel så de klubbar som anordnat har fått nära inga starter, utom Strömsholm då förstås där eleverna blir beordrade. Jag tycker formen är trist, antagligen mest för att det är gruppridning.
 
Om jag inte fattat fel så de klubbar som anordnat har fått nära inga starter, utom Strömsholm då förstås där eleverna blir beordrade. Jag tycker formen är trist, antagligen mest för att det är gruppridning.
Åh, kollade, lät jättemysigt, det hade jag gått på som klubbtävling :) låter som i Jill böckerna. Det är nog inte flashigt nog helt enkelt.

Om det där inte är populärt så tror jag nog det är ganska hopplöst att ändra ngt i bedömningssätt, köra rosett på godkänd poäng, el så i lägre dressyr heller. Folk kommer bara inte vara intresserade. Sedan kommer de nog vara väldigt oroade över tanken att vara flera på banan om deras hästar eller andras hästar inte kan kontrollera sig utan sparka el dyl.

Det där låter ju precis som det som jag och några ovan tyckte verkade vara intressanta ändringar, bortse från form, fokusera på ridning osv.
 
Där känns det som klubbarna styr, de vill ha så många som möjligt på så kort tid som möjligt dels för ekonomi o dels för att förkorta sin egen arbetsdag. Inte blir det bättre av att Lars A med co också snävar till tiderna på programmen.
De har ju tävlingar för att gå plus och dressyren är ju svår att gå plus på ändå.
 
Om jag inte fattat fel så de klubbar som anordnat har fått nära inga starter, utom Strömsholm då förstås där eleverna blir beordrade. Jag tycker formen är trist, antagligen mest för att det är gruppridning.

Fast dressyrryttartest rids väl enskilt? :confused: (Ryttartest oftare i avdelning.)
Det jag sett av dressyrryttartest har varit en motsvarighet till inverkansbedömning i hoppning eller terräng (något som jag för övrigt också tycker borde vara lättare att hitta även på stor häst, i terrängen brukar det finnas ett par omgångar i början av säsongen men i hoppning knappt alls :down:).

Jag gillar inte alls att tävla dressyr, men hade gärna ridit dressyrryttartest. Kanske attraherar det olika människor, även om det låter märkligt för mig?
 
Jag har startat en del (lätta) tävlingar och har varit domarsekreterare en hel del. Att sitta och skriva tycker jag är jätteintressant och jag har lärt mig massor på det

Jag hade önskat att ffa i lc och delvis i lb att formen skulle spela mindre roll. Är hästen eftergiven och ställd/böjd tycker jag kan räcka. Jag hade även önskat lättridning men det kanske är en annan sak.


Jag hade velat se lättklassdomare döma GP. Många av de domarna är oerhört petiga med formen osv och jag hade tyckt det var oerhört intressant att höra de domarnas bedömning utifrån de program de brukar döma.
 
Som tillägg till skuggdömandet så vill jag slå ett slag att sitta som domarsekreterare! Gjorde det ganska ofta ett tag tillsammans med en domare vilket gjorde att jag tillslut kunde gissa förhållandevis ofta vad hon skulle ge för siffra. Jag lärde mig otroligt mycket och skulle jag bli engagerad inom sporten igen så skulle jag genast sätta mig i ridhus igen, då gärna med flera olika domare.
Jag tycker knappt man hinner titta på ekipagen när man skriver, fullt upp med att hinna få ner kommentarerna innan nästa moment😅🤪
Det säger ju mkt om hur fort det går. Domarna har väldigt kort tid på varje moment när de ska se allt, hinna tänka, säga siffra och kommentar.
 
Jag har tävlat lite dressyr LB:1 och jag hade önskat lite andra kommentarer. Tex istället för att få ”för öppen form” på nästan varje moment så kan det istället stå på helhetsintrycket. Jag skulle önska fler kommentarer om takt, tempo, hästens lydnad i övergångar etc.
 
Jag har tävlat lite dressyr LB:1 och jag hade önskat lite andra kommentarer. Tex istället för att få ”för öppen form” på nästan varje moment så kan det istället stå på helhetsintrycket. Jag skulle önska fler kommentarer om takt, tempo, hästens lydnad i övergångar etc.
De kommenterar ju på sånt som påverkar betyget. Om det framförallt är formen som drar ner betyget så är det väl rimligt att det framgår? Domarna hinner ju liksom inte hitta kreativ variation 😅
 
Jag tycker knappt man hinner titta på ekipagen när man skriver, fullt upp med att hinna få ner kommentarerna innan nästa moment😅🤪
Det säger ju mkt om hur fort det går. Domarna har väldigt kort tid på varje moment när de ska se allt, hinna tänka, säga siffra och kommentar.
Det tog ett tag att få in snitsen med förkortningar och lära mig ungefär vart i momentet domaren började sin kommentar. Det högsta jag skrivit på har varit MSV WE, men mest LC-LA, men tror inte jag hunnit kika lika mycket i typ Grand Prix :P
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 694
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 323
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp