Förändring i domarkåren

Det tog ett tag att få in snitsen med förkortningar och lära mig ungefär vart i momentet domaren började sin kommentar. Det högsta jag skrivit på har varit MSV WE, men mest LC-LA, men tror inte jag hunnit kika lika mycket i typ Grand Prix :P
Ja jag skriver för sällan för att få upp tempot. Sist var det dessutom svinkallt så fingrarna var helt stela, blev inte direkt snabbare😅
 
De kommenterar ju på sånt som påverkar betyget. Om det framförallt är formen som drar ner betyget så är det väl rimligt att det framgår? Domarna hinner ju liksom inte hitta kreativ variation 😅
Fast nu var det ju en tråd om vad man önskar :) Jag vill ju få kommentarer som jag kan ta med mig hem och träna på. Jag fattar inte bättre för att jag får 30 likadan kommentarer, det räcker med ”genomgående har hästen för öppen form”.
 
Ja jag skriver för sällan för att få upp tempot. Sist var det dessutom svinkallt så fingrarna var helt stela, blev inte direkt snabbare😅
Det känns som att det alltid är så, eller som en gång när vi satt i en plåtlåda i 30+ grader. Kändes som att jag skulle kräkas efter halva startfältet :P
 
Har ofta suttit som domarsekreterare. Finns några program där man även hinner se lite. En del domare är också mer "utbildande" och kan ge någon kommentar mellan ekipagen om vad de tycker.
Satt även och knappade poäng på EM i Göteborg. Det var intressant för då hann jag se mer.
 
Hrm, kanske borde man införa taligenkänning som har börjat med i sjukvården. Då talar domaren muntligt i en diktafon och sen skriver programmet ut texten. Så kan man kosta på sig lite fler kommentarer. Har skrivit en del protokoll och som sagt det är svårt att hänga med.
 
Om jag inte fattat fel så de klubbar som anordnat har fått nära inga starter, utom Strömsholm då förstås där eleverna blir beordrade. Jag tycker formen är trist, antagligen mest för att det är gruppridning.
Vi har haft en del dressyrryttartest i de lägsta lagdivisionerna på både ponny och storhäst. Då är det som tidigare nämnts inte gruppridning, utan vanliga program med annan bedömning. Det jag tycker är tråkigt med dressyrryttartesten är att det blir så få bedömningspunkter. (Åtminstone sist jag tävlade vilket börjar bli ett antal år sedan nu, då var det tre punkter. Har för mig att det var sits, inverkan och allmänt intryck). I en vanlig bedömning kan man ju glädja sig åt högre poäng i de moment som gick bra, och motiveras att förbättra sig i det som gick dåligt. När man istället får ett par 6,3 och en kommentar om de grundfel man redan visste om att man hade som enda bedömning på hela programmet blir det inte alls lika motiverande.
 
Det tog ett tag att få in snitsen med förkortningar och lära mig ungefär vart i momentet domaren började sin kommentar. Det högsta jag skrivit på har varit MSV WE, men mest LC-LA, men tror inte jag hunnit kika lika mycket i typ Grand Prix :P
Jag är domare och har skrivit några GP (ska skriva på Friends i helgen) och GP är mkt lättare. Färre kommentarer (färre tillfälliga fel) och ett mycket lättare system (Dark Horse) med dator i stället för att skriva för hand. Typ T9, så börjar man skriva ”Su” så visar datorn förslag som submission tex. Det är svårast med Kür-klasser när man ska läsa programmet, kombinationer av rörelser och degree of difficulty, och så skriva också. Dessutom på engelska. Men ändå kändes det lättare än att döma lätta klasser. :angel:
 
Jag är domare och har skrivit några GP (ska skriva på Friends i helgen) och GP är mkt lättare. Färre kommentarer (färre tillfälliga fel) och ett mycket lättare system (Dark Horse) med dator i stället för att skriva för hand. Typ T9, så börjar man skriva ”Su” så visar datorn förslag som submission tex. Det är svårast med Kür-klasser när man ska läsa programmet, kombinationer av rörelser och degree of difficulty, och så skriva också. Dessutom på engelska. Men ändå kändes det lättare än att döma lätta klasser. :angel:
Drog bara till med något, har ingen aning om hur GP går till. Tog bara ett program som jag gissade hade många fler bedömningspunkter än typ en normal LB. Sorry!
 
Det känns som att det alltid är så, eller som en gång när vi satt i en plåtlåda i 30+ grader. Kändes som att jag skulle kräkas efter halva startfältet :P
Och i både detta ridhus och i det kalla ovan satt domaren med och försökte göra sitt bästa 🫣 Jag skulle ALDRIG vilja jobba som domare, himla tur att ni finns för oss som gärna tävlar men som inte bidrar särskilt mycket till att tävlingar finns ❤️
 
Jag har länge argumenterat för att formen i LC och LB ska bedömas annorlunda så man överlag kan ge högre poäng till de som rider dessa första klasser. Tycker att en mjuk kontakt där hästen inte går mot handen ska räcka som "på tygeln" i LC och LB. Och gärna att bakom lodplan ska ses som ett större fel, speciellt i dessa första klasser. Tror att det ger mer harmonisk ridning när fokus inte bara blir på att dra ner huvudet så fort som möjligt. Någon tyckte i en tidigare diskussion att det skulle bli för stort hopp till LA men jag tycker det ger sig själv då det inte går att rida skänkelvikning och förvänd galopp i balans utan att hästen är mer vanligt på tygeln.

Tävlar själv och har nu en 4-åring så jag förbereder mig för dessa första klasserna och har inte ändrat åsikt nu jämfört när jag tävlade högre klasser.

För länge sedan hade Skånes Ridsportförbund en kurs för blivande "klubbdomare", öppet för alla som var intresserade. Det var tre tillfällen med Bo Jenå på Flyinge vilket var väldigt nyttigt och lärorikt. De kanske skulle kunna göra något liknande igen? Har dömt på ridskola och liknade efter detta och det är väldigt nyttigt att sitta som domare.

Har skrivit en del under sista året och är förvånad över vad som anses vara öppen i formen. Det var hästar som var i lod eller aningen framför fick denna kommentar. Tror inte att det var hela sanningen, snarare att hästen inte var "connected" (vet inget bra ord på svenska som beskriver samma sak). Men om man som ryttare får öppen i formen som kommentar så drar man ihop halsen mer nästa gång. Önskar också att bakom lod gav mer avdrag.

Min uppfattning, även internationellt, är att mjuk ridning premieras mycket mer nu men den spända/hårda döms inte ner än. Jag hoppas att det blir en förändring.
 
Vi har haft en del dressyrryttartest i de lägsta lagdivisionerna på både ponny och storhäst. Då är det som tidigare nämnts inte gruppridning, utan vanliga program med annan bedömning. Det jag tycker är tråkigt med dressyrryttartesten är att det blir så få bedömningspunkter. (Åtminstone sist jag tävlade vilket börjar bli ett antal år sedan nu, då var det tre punkter. Har för mig att det var sits, inverkan och allmänt intryck). I en vanlig bedömning kan man ju glädja sig åt högre poäng i de moment som gick bra, och motiveras att förbättra sig i det som gick dåligt. När man istället får ett par 6,3 och en kommentar om de grundfel man redan visste om att man hade som enda bedömning på hela programmet blir det inte alls lika motiverande.
Håller helt med om detta, det blev en så himla begränsad bedömning (har inte heller tävlat på ett par år ska tilläggas, ifall det är något som har ändrats sedan dess.), och det kändes som poängen blev exakt samma varje gång oavsett vad vi gjorde på banan.
Det hade varit mycket roligare med fler bedömningspunkter, t.ex att man får poäng på alla moment som i vanlig bedömning fast de baseras på andra grunder (alltså mer ur ett ryttarperspektiv).
Eller åtminstone på något sätt var mer kopplat mer specifikt till själva programmet (olika poäng för skitt, trav och galopp-delarna eller whatever). Någonting som nyanserar det hela, helt enkelt. För jag gillar ju annars själva grundidén. :)
 
Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen?

Undrar även om ni tävlar själva? Har ni någonsin provat skuggdöma en tävling?

Som domare tror jag att alla tävlingsryttare i dressyr skulle provat skuggdöma. Det skulle tex kunna ingå i grönt kort att åtminstone få testa. Jag tror det skulle öka förståelsen för vad domare ser, hur fort ett program går och hur snabba beslut som krävs.

Blev lite flummigt det här🙈. Men mest vill jag veta HUR och VAD ni tycker att vi borde ta upp på våra domarutbildningar? Vill själv se en tydligare diskussion om form och dressyrens framtid.
Jag skulle vilja att prydliga ritter fick bättre betalt. Ritter där hästen ser nöjd ut, gör det den ska på rätt ställe men inte är "flashig" borde ge mer än 60% i mitt tycke, men de verkar inte kunna få mer än sexor och det tycker jag är trist. Sen kommer en häst som inte är lika lydig utan gör fler och grövre missar och får högre poäng, för att den är "flashig" kan hämta igen poängen på det den gör bra.

Jag tycker oftast att man brukar kunna gissa resultatlistorna ganska bra när man sett ritterna, så domarna dömer ändå konsekvent kan jag tycka.

Mvh,
Lady_S
 
Efter att ha suttit och skrivit på Friends idag, och tidigare på både internationell och hög internationell nivå är min tanke att det skulle bra för domarna om protokollen var offentliga på 4 och 5* nivå. Inte alla ritter, men alla domare jag suttit med, har kommenterat formen och munnen på hästarna. Samt spänning över ryggen. De ger ju inte 10 p, och även om ridningen är skit ibland, så visar hästarna kvalitet och då blir poängen för det, och då blir det kanske 7, som är ganska bra.
 
Nu har jag äntligen en tanke som skulle kunna premiera mer avspända hästar på tävling! Det kan nog bli tråkigare att titta på ;) men om det är viktigt att ha en häst som är avslappnad och bekväm borde man ju kunna lägga in ”skritt på lång tygel” och ”längning av hästens form” (som har fördelen att kunna göras i skritt och galopp) på upprepade ställen i programmet. Fanns det ofta i programmet skulle det få poäng ofta (och då är det ju inte steglängden bara som ska bedömas utan att hästen slappnar av och kommer över ryggen) och innebära mycket för totalpoängen OCH FRAMFÖRALLT skulle det innebära att ryttarna tränade på att hästarna måste kunna slappna av redan från start.

Tänk dig en passage-piaff-passage-skritt på lång tygel-korta tygeln-ny piaff-lägga ned formen i trav-fatta galopp-piruett-skritt….
Visst är skritten viktig idag men det är ju framförallt att skritten är ren i sin takt som bedöms, och det är banne mig rätt mycket medfött. Kunde fokuset vara på att hästen ska kunna slappna av (halt, ge hästen hela tygeln och den ska stå stilla i sex sekunder, ta tygeln och rida fram igen vore också en möjlig rörelse?) tror jag vi skulle kunna påverka träningens fokus från lättaste klassen till Grand Prix

Vad tror ni?

Men programmen skulle ju riskera bli längre då, men nog mer behagliga att se på?
 
Nu har jag äntligen en tanke som skulle kunna premiera mer avspända hästar på tävling! Det kan nog bli tråkigare att titta på ;) men om det är viktigt att ha en häst som är avslappnad och bekväm borde man ju kunna lägga in ”skritt på lång tygel” och ”längning av hästens form” (som har fördelen att kunna göras i skritt och galopp) på upprepade ställen i programmet. Fanns det ofta i programmet skulle det få poäng ofta (och då är det ju inte steglängden bara som ska bedömas utan att hästen slappnar av och kommer över ryggen) och innebära mycket för totalpoängen OCH FRAMFÖRALLT skulle det innebära att ryttarna tränade på att hästarna måste kunna slappna av redan från start.

Tänk dig en passage-piaff-passage-skritt på lång tygel-korta tygeln-ny piaff-lägga ned formen i trav-fatta galopp-piruett-skritt….
Visst är skritten viktig idag men det är ju framförallt att skritten är ren i sin takt som bedöms, och det är banne mig rätt mycket medfött. Kunde fokuset vara på att hästen ska kunna slappna av (halt, ge hästen hela tygeln och den ska stå stilla i sex sekunder, ta tygeln och rida fram igen vore också en möjlig rörelse?) tror jag vi skulle kunna påverka träningens fokus från lättaste klassen till Grand Prix

Vad tror ni?

Men programmen skulle ju riskera bli längre då, men nog mer behagliga att se på?

Jag gillar dina tankar!
 
Jag tänker att hästvälfärden överlag borde prioriteras högre än vad den gör idag. Det borde inte vara omöjligt att helt enkelt prioritera upp lätthet och harmoni i bedömningen - man kan ju helt enkelt bestämma sig för att ett moment genomfört med hård hand eller hackande sporrar saknar lätthet och harmoni och därmed automatiskt hamnar på den underkända delen av skalan. Samt att inslag av pain face, gapande munnar och piskande svansar ska anses vara stora fel som inslag av fel gångart eller stjärnkikarform. Antagligen hade det då inte blivit lika spektakulärt eftersom det är svårt att rida hästar med så mycket power utan att det blir spänning och småkonflikter här och var - men det kanske ändå är den vägen man måste gå om vi vill kunna behålla sporten över huvud taget?
 
Jag må vara lite negativ nu, men jag tycker att många domare behöver våga använda skalan mer. Majoriteten av mina program är mellan 5-7 och jag vill ändå påstå att jag lyckats med saker som är både bättre och sämre än så i de flesta programmen. Det känns som att det kan fastna lite i sexträsket, eller 6,5, trots att två rörelser inte var exakt likvärdiga. Tex snubbel i ena volten, jämnt flyt i den andra men samma poäng. Hur man ska "komma åt" det vet jag dock inte, kanske bara jag som är lite självgod också och tycker att jag kan få en 8 lite oftare än några gånger per tävlingssäsong 🙈😅
Men jag tänker att det inte ska bli ett helt annat protokoll när man gjort en "standarduppvisning" för en ny domare och då bli överraskad över att den använder skalan mer på alla ekipage i klassen jämfört med andra domare. (Åter igen, ansvaret för poängen ligger ju lika mycket hos mig som ryttare, som hos domaren. Men lite mer användning av poängen som faktisk finns skulle jag uppskatta)

Det skulle också vara kul om förbundet/distrikten kunde ge bidrag för att klubbar ska kunna ta in domare från andra distrikt, åtminstone i år har en och samma domare dömt ett helt meeting ibland pga få starter. (Vilket såklart är helt förståeligt med tanke på kostnaden för klubbarna, och jag är tacksam att de valt att köra ändå istället för att ställa in!) Men då skulle det vara kul om det är en helt ny domare från XX istället för den som dömer större delen av terminens tävlingar.

Fler domare på lägre nivåer (blir ju också en kostnadsfråga såklart men om vi bortser från det). Kul för ryttarna att få lite mer infallsvinklar, och kanske också ett sätt för domarna och kanske också domarutbildare att se hur olika/lika det döms på alla nivåer.

Något annat jag funderat över när jag sett protokoll på Equipe utan att ha sett ritten är hur poängen för gångarterna ska sättas. Ibland sätts 8 på gångarterna men i resten av programmet har poängen legat på 6-7, ibland med underkänt på en eller fler mellan/ökad trav/galopp. Om den inte kan länga jämnt och taktmässigt för en åtta minst en gång, har hästen då den gångartskvaliteten? Klart den kan snubbla till, men det är ju två chanser i trav och galopp i nästan alla program. Men jag är ju ingen domare, det kanske är okej med höga gångartspoäng ändå om resten av programmet varit bra?

Borde kanske alla program ha ett poäng för allmänt intryck, som i FEI programmen? Eller färre? Blir det svårdömt på lägre nivå då, eller kan man sammanställa de övriga poängen när protokollet räknas ihop och allmänna intrycket blir en matematisk uträkning bara. (Med fler decimaler som i kür vid behov? Jag är inte så bra på sån matte så vet inte hur det kan bli när programpoängen slås ihop).

Ryttartest red jag i lagklasser på ponny för länge sedan, med tanke på att det fokuserar mest på ryttaren (och döms av två domare ibland, eller var det alltid?) Så skulle återinförande av det på både ponny och häst förhoppningsvis gynna den mjuka och trevliga ridning som målet med dressyr borde vara.
 
Jag tänker att hästvälfärden överlag borde prioriteras högre än vad den gör idag. Det borde inte vara omöjligt att helt enkelt prioritera upp lätthet och harmoni i bedömningen - man kan ju helt enkelt bestämma sig för att ett moment genomfört med hård hand eller hackande sporrar saknar lätthet och harmoni och därmed automatiskt hamnar på den underkända delen av skalan. Samt att inslag av pain face, gapande munnar och piskande svansar ska anses vara stora fel som inslag av fel gångart eller stjärnkikarform. Antagligen hade det då inte blivit lika spektakulärt eftersom det är svårt att rida hästar med så mycket power utan att det blir spänning och småkonflikter här och var - men det kanske ändå är den vägen man måste gå om vi vill kunna behålla sporten över huvud taget?

Det där har jag också funderat över! Alltså vad som faktiskt ger avdrag och hur mycket.
 
Det där har jag också funderat över! Alltså vad som faktiskt ger avdrag och hur mycket.
Jag är inte domare, men jag har uppfattat att reglerna idag är så att domarna främst dömer hästen och rörelserna, inte ryttaren. Ryttarens ridning påverkar det allmänna intrycket, men inte de enskilda momenten. Det blir förmodligen en indirekt påverkan idag eftersom hård/grov ridning troligen leder till spänning hos hästen vilket påverkar betyget.

Någon domare eller med bättre koll får rätta om jag har fel.

Isf skulle ju en regeländring kunna vara att ridningen ska påverka även de enskilda momenten, även utöver den indirekta påverkan som sker via hästens uttryck.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 730
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 339
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp