Förbättra gammal ridbana

LindaKL

Trådstartare
Vi har en ridbana till vårat stall på 25x60 m som är anlagd tror vi på 90-talet. Vi försöker underhålla den med att sladda regelbundet men den känns liksom tung och djup när man rider. Underlaget har någon form av grus och troligtvis stenmjöl men vi vet inte säkert synd nog. Det blir ganska så djupa gropar i den när man rider.
Går det att förbättra underlaget så det inte är så tungjobbat och djupt fast banan är så gammal? Hur går man tillväga i sådana fall och är det hemskt dyrt? Vi äger inte ridbanan så man vill ju inte lägga ner massa pengar men samtidigt så undviker vi nästan att använda den nu pga av det jobbiga underlaget. Det är islandshästar vi har och man har ju oftast lite fastare/hårdare underlag till dom. Jag är personligen rädd för kotledsinflammationer och överansträngningar m.m pga att underlaget är så tungt. :(
Någon som vet på råd?
 
Vi har en ridbana till vårat stall på 25x60 m som är anlagd tror vi på 90-talet. Vi försöker underhålla den med att sladda regelbundet men den känns liksom tung och djup när man rider. Underlaget har någon form av grus och troligtvis stenmjöl men vi vet inte säkert synd nog. Det blir ganska så djupa gropar i den när man rider.
Går det att förbättra underlaget så det inte är så tungjobbat och djupt fast banan är så gammal? Hur går man tillväga i sådana fall och är det hemskt dyrt? Vi äger inte ridbanan så man vill ju inte lägga ner massa pengar men samtidigt så undviker vi nästan att använda den nu pga av det jobbiga underlaget. Det är islandshästar vi har och man har ju oftast lite fastare/hårdare underlag till dom. Jag är personligen rädd för kotledsinflammationer och överansträngningar m.m pga att underlaget är så tungt. :(
Någon som vet på råd?
Varför ringer ni inte ngn som är van att anlägga ridbanor ? Det finns många och det kostar inget att ringa dem .
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: ufot
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av...
Svar
2
· Visningar
1 389
Senast: warg
·
Anläggning Hej, vi har anlagt en ny ridbana som jag har lite oroliga funderingar kring. Matjorden bortschaktad, ovanpå det 30 centimeter...
Svar
17
· Visningar
3 405
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp