Förberedelse till att skaffa häst (?)

M

Microbe

Hej!
Jag skall snart få hem ett varmlod på nio år, som kommer ifrån ett ridläger med döva. Detta blir min första helt "egna" häst, vilket gör att jag börjar bli väldigt nervös. Jag kan en hel del om hästar, har ridit i ca 6-7år, samt ridskola och medryttarhästar. Jag skriver nu en sammanfattning på förberedelserna, sedan får mer än gärna alla komma med tips och rätta mig i texten om jag har fel. Det jag skrivit är LÅNGT, men jag behöver all hjälp jag kan få!!

Först och främst behöver man ju en stallplats, som är ordnad redan innan hästen kommer. Strö och foder ska finnas på plats ifrån första dagen, det är ju också en självklarhet. Men hur vet man VAD hästen äter (för det måste man ju veta i så fall) och hur gör man i så fall om man måste höja fodringen? Testar man sig fram eller hur är det? Förklara!

Sedan skall man inhandla alla täcken m.m, eftersom bara sadel. träns och grimma ingick i priset. Men om man inte har så mycket pengar att slänga ut på en gång? Vet ni någon som säljer täcken billigt? Om man har lite pengar, vad är det VIKTIGASTE att inhandla först? Resten kommer allt eftersom. Det handlar inte om att jag inte har råd att ha häst. Jag har just nu beställt borstar, grimskaft, bobts, läderbalsam, ett nytt träns, ridtäcke. Vad behöver man JUST nu?

Hästen kommer! Jag antar att man till att börja med skall visa den runt lite, för att sedan komma in i boxen och hälsa på sina vänner. Men någon annan som har ett bra tips? Är det fel att rida den första dagen, eller skall man hellre leda runt den?

Första veckan skall man enligt mig ta det lungt, men samtidigt vara noga med att visa hästen sin omgivning, stämmer det? Jag kommer rida i paddocken tre dagar, för att känna på hästen på hemmaplan i dressyr och trav över bommar.

Zonica Goj är hästens namn och hon är ett varmblod på nio år. Har hoppat 120 med ryttare väldigt mycket, dressyren går fint och sådär. Dock är inte hästen försäkrad, vilket jag kommer få ta itu med i december. Zonica kommer efter den 24oktober. Hon är fullt trafiksäker, vilket är konstaterat när hon står på ett läger för döva.

Försök att ge mig så mycket råd som möjligt!!!

Med vänliga hälsningar; Helen Sjöberg





 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Microbe skrev:
Men hur vet man VAD hästen äter (för det måste man ju veta i så fall) och hur gör man i så fall om man måste höja fodringen? Testar man sig fram eller hur är det? Förklara!
Till att börja med kan du gå på förra ägarens foderstat, och efter hand sedan räkna fram en egen utifrån dina egna förhållanden (mer eller mindre arbete, t ex)

Microbe skrev:
Vet ni någon som säljer täcken billigt? Om man har lite pengar, vad är det VIKTIGASTE att inhandla först?
Börjes har billiga - och bra - täcken.
Visst är det mycket man vill handla, men man bör sätta sej ner och tänka efter om man verkligen behöver allt man vill ha ;)
Något jag saknar på din lista är reflexer, den mörka årstiden närmar sig.

Microbe skrev:
Hästen kommer! Första veckan skall man enligt mig ta det lungt, men samtidigt vara noga med att visa hästen sin omgivning, stämmer det? Jag kommer rida i paddocken tre dagar, för att känna på hästen på hemmaplan i dressyr och trav över bommar.
Vis av erfarenheten råder jag dig till att inte rida alls den första tiden. Låt hästen "bo in sig" ordentligt först, och ägna mycket tid åt den - rykt, massage, små promenader osv så att hästen förstår att det är du som har hand om den.

Microbe skrev:
Dock är inte hästen försäkrad, vilket jag kommer få ta itu med i december. Zonica kommer efter den 24oktober.

Du bör ha hästen försäkrad från första dagen du äger den, så varför vänta till december? Det kan bli dyrt....:crazy:

Slutligen vill jag rekommendera två bra böcker:
Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg
Hästens utfodring av Christina Planck

Immer
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Tack för det! Någonting mer jag behöver tänka på?
Jag behöver ju knappast redan köpa sommarsaker te.x.
Reflexer går alltid att ordna.

Dom tre viktigaste är väl ändå. Benreflexer, pannlampa, reflexer till tyglarna? Tipsa du!
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Benreflexer är viktiga. Sedan finns det ju en hel uppsjö av olika reflexer: svans-, tygel-, hjälmreflexer, västar, förbygel med reflex osv osv. Det är bara att välja.

Själv använder jag reflexväst, liten blinkande diodlampa på vänstra stöveln, stigbygelreflexer (vita fram och röda bak), benreflexer, svansreflex och förbygel. Vi ser ut som en vandrande julgran, antar jag :D Sen har jag dessutom ett "vinterridspö", jag tog ett gammalt dressyrspö och satte reflextape på det med jämna mellanrum så att spöet blev randigt svart/reflex. Det är suveränt att sträcka ut i vägbanan och vifta försiktigt upp och ner när man möter en bil med helljus på en mörk väg. :devil:

Immer
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Microbe skrev:


Men hur vet man VAD hästen äter (för det måste man ju veta i så fall) och hur gör man i så fall om man måste höja fodringen? Testar man sig fram eller hur är det? Förklara!

Fråga den förra ägaren vad hästen har för foderstat och fortsätt med den och trappa succesivt ner med den och gå långsamt över till den nya om du tänker byta. Det bör ta några veckor. Tycker du att foderstaten annars passar till träningsmängden, hästen för övrigt och hästens vikt så kan du även fortsätta med den.
vill du byta så kan du räkna ut hur mycket och vad hästen ska ha för foder med hjälp av just hur mycket du motionerer/hästens vikt/temperament. du kan söka runt i forumen på buke (av det som är kvar;) ) och kolla på olika tips eller gå till biblioteket och låna böcket´r.

Sedan skall man inhandla alla täcken m.m, eftersom bara sadel. träns och grimma ingick i priset. Men om man inte har så mycket pengar att slänga ut på en gång? Vet ni någon som säljer täcken billigt? Om man har lite pengar, vad är det VIKTIGASTE att inhandla först? Resten kommer allt eftersom. Det handlar inte om att jag inte har råd att ha häst. Jag har just nu beställt borstar, grimskaft, bobts, läderbalsam, ett nytt träns, ridtäcke. Vad behöver man JUST nu?
Alltså vill man spara sina pengar så varför inte köpa främst ett regntäcke utan fodring. Och är hästen väldigt frusen av sig på vintern plus att du vill ha ett täcke som får hästen att torka snabbare så köp ett vanligt fleecetäcke. Lägger du fleecetäcket under regntäcket så blir det väldigt varmt. Om du ska klippa hästen så kanske du behöver ha ett vintertäcke och övergångstäcke eller liknande men annars klarar man sig finemang på bara de två jag nämde först.

för övrigt till ridningen klarar man sig med ett eller två schabrak, träns och sadel. när det börjar bli mörkt och kallt så kan det vara bra med ett reflexländtäcke och reflexer. alternativt ett fleeceländtäcke. Tykt är det ju en bra borste, hovkrats, mankam... det vanligaste... Lite smått och gott annars kan ju vara svettskrapa, ett bra schampo, sårrengöring, kanske en bra hjälm och ridbyxor till sig själv;) Man märker vad man behöver med tiden.

Hästen kommer! Jag antar att man till att börja med skall visa den runt lite, för att sedan komma in i boxen och hälsa på sina vänner. Men någon annan som har ett bra tips? Är det fel att rida den första dagen, eller skall man hellre leda runt den?
Jag tycker att hästen ska få vila i början så att den hinner bekanta sig med kompisarna/hagen/stallet och dig innan du börjar ställa några krav på den. Pyssla om hästen och rykta och gosa så att den känner trygghet och lär känna dig. Det beror ju såklar tpå vilken häst det handlar om också, ang. när man kan börja rida osv. En lugnt hästhanterar situationerna mycket snabbare än en osäker och rädd häst. du märker nog på din häst när den börjar få in rutinerna och hänna sig trygg, då kan du börja ta ut den på små promenader på tex dom vägarna du kommer rida och vara mest på i framtiden. Ta det lungt och var sansad. Då brukar det fixa sig:p

Första veckan skall man enligt mig ta det lungt, men samtidigt vara noga med att visa hästen sin omgivning, stämmer det? Jag kommer rida i paddocken tre dagar, för att känna på hästen på hemmaplan i dressyr och trav över bommar.
Som sagt. som jag skrev innan. Ta det lungt och låt hästen få känna sig hemma innan du börjar rida. Ta små promenader ock låt hästen få bekanta sig med sånt som är läskigt och ta det bara lugnt. Ska ni spendera mycket tid i paddocken framöver så kan det vara ett bra alternativ att rida där några dagar i streck (det går ju även att lägga in en vilodag mellan varje riddag) så det inte blir fläng precis överallt. Känn efter själv vad hästen tros klara av.

Zonica Goj är hästens namn och hon är ett varmblod på nio år. Har hoppat 120 med ryttare väldigt mycket, dressyren går fint och sådär. Dock är inte hästen försäkrad, vilket jag kommer få ta itu med i december. Zonica kommer efter den 24oktober. Hon är fullt trafiksäker, vilket är konstaterat när hon står på ett läger för döva.
Det låter som en riktigt bra häst du har fått tag på. Att hästen är helt trafiksäker till exempel är ett stort plus! Men som någon annan sa; Försäkra hästen redan första dagen efter köpet! Det kan hända något med hästen tidigare än vad du trott och det blir vääldigt dyrt om du måste ta ut veterinär. På agria.se finns det många bra försäkringar och tips inom hästhållning!

Läs runt i olika forum på buke och sök på olika grejer så hittar du nog massor av bra tips. Böcker är också en suverän informationskälla!
Det finns en jättebra NH- bok som heter Lär känna din häst och är skriven av Lesley Bayley och den är toppen! den kostar en krona men är verkline toppen. Hästhållning i praktiken, som någon annan rekomenderade är också jättebra. Den läste jag som en tok när jag skulle få min första häst för jag va lika nervös som du om inte värre. Jag trodde inte att jag skulle få ha häst för ägaren om jag inte kunde allt:rofl:

Som alltid så säger jag SY!!! Sy egna grejer är ett sätt som är skitbra mot plånboken och du får dessutom sytt efter just din häst plus att det blir så mycket finare och personligare! ;) Och så är det ju kul också:D

Lycka till med din nya häst och ha det så roligt ihop:D Ta det lungt och tänk igenom allt du behöver köpa och göra innan du gör vad du tänkt göra. Ibland kommer man på sig själv att "det där verkar ju orimligt" eller att "behöver jag verkligen den där grejen och varför "
Det kommer gå bra ska du se:D

LYcka till
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Reflexer är jätteviktiga i mörkret! det mest nödvändiga, tycker jag, är en bra reflexväst till dig (sån som vägarbetare har. en sån liten som man köper i hästaffärer brukar inte synas) och benreflexer till hästen.
Pannlapma är skitsmart och, reflexländtäcke, tygelreflexer, stigbygelreflexer, hjälmreflex, reflexbrösta mm är också alternativ. Jag kan säga att jag använder allt plus lite till av det som jag nämde nu.
Reflexer är en billig livförsäkring och det kan aldrig blir för mycket av dom. Tänk också på att de är en färskvara och bör bytas ut efter en period.
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Jag ska skicka efter grimma, grimskaft, 4 reflexer till benen, regntäcke, stall-tranport & svettäcke i ett, täckesgjord, boots, senskydd, strykkappor, , reflexbrösta & en reflexväst.

Vad skall man ha för benskydd? Alla har ju olika namn.
Min gamla medryttarhäst hade "små" skydd bak, som
på börjes ser ut som strykkappor. Medans Senskydden
ser ut som det han hade fram. Men vi använde det
alltid till honom (?) Vid vanlig ridning. Förklara vad man
kan ha vid vanlig ridning och sådär.

Tack på förhand
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

det bästa är att åka till en hästaffär, fråga och kläm på grejerna. dom skydd med bäst kvalitet är oftast dom som finns i affären eftersom dom märkena är mest utspridda. Det finns väl undantag antar jag:p Hööks har bra gummiboots vet jag iallafall. Jag använder dom själv. Benskydd och strykkappor använder jag inte eftersom min travare (som dom flesta) springer ganska bredbent så han slår inte i benen. Bara hovarna i skritten. Du kan ju vänta och kolla hur din häst beter sig med fötterna och vad han behöver för storlek innan du köper.
Att han använde skydde vid "vanlig ridning" har nog med o göra att ni antingen förebyggde skador eller att han helt enkelt slog ihop benen.
Vad man "kan" ha vid ridning beror på hästen. en häst som inte stryker sig, drar upp huvudet och sticker i full fart eller gör några andra "hyss" behöver väl inte mycket mer än sadel och träns. Om hästen skulle få för sig att ofta sticka med huvudet högt kan man få mer kontroll på hästen genom att köpa tex. en martingal MEN dom kan även bidra med att hästen får underhals. och det är ju inte bra heller. Lindor (fleece tex.) kan man ju ha på hästen vi speciella tillfällen men det finns även höga skydd som ger lite stöd men är mest framtagna som sydd för strykningar.
det finns så mycket så det kommer bli en kilometers inlägg om man ska berätta om alla grejer. Men läs i hästkataloger om vad som finns och varför man använder det, läs i böcker, fråga kompisar som kanske sysslar med hästar eller någon annan hästkunnig person. information finns överallt.
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Jag skall ha detta på min häst enbart för ett förebyggande syfte.
Så jag undrar nu helt enkelt - Kan man ha senskydd fram och skrykkappor bak?
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Men det var ju bara en enkel fråga!?
Strykkappor bak, fungerar det?
Senskydd fram?
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

alltså.. Varför inte? Vill du ha styrkkappor bak så ha det. Det finns ju senskydd för bakbenen också. Men som jag har fattat det så finns det inte stykkappor för frambenen. Man ta det som du vill använda och fungerar på din häst så varför inte? :smirk:
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Det fungerar jättebra! Alltid en billig försäkring att använda benskydd till sin häst! (Det finns både höga och låga strykkappor till bak och höga till fram)
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Försäkra hästen omedelbart. Innan den åker från förra ägaren. Det är mycket viktigare än skydd och annan utrustning. Det vore ju tråkigt om du skulle behöva nödslakta din nya vän pga transportskada på vägen till dig. Eller åka på att slakta den för en åkomma som kan botas pga av att behandlingen kostar för mycket.

När det gäller foderstaten så inträffar inga katastrofer om hästen inte har exakt rätt foderstat från första dagen. Ge det den är van vid, be gärna att få med några balar av det grovfoder som den är vad vid så du kan ställa om långsamt till det grovfoder som du vill ge. Räkna sen ut en riktig foderstat med hjälp av analysvärden på ditt grovfoder (finns program på Hippocampus).

Kontrollera hästens vaccinationer så du kan ge stelkramp och ev hästinfluensa vid veterinärbesiktningen om det är dags. Stelkrampsvaccin måste hästen ha. Du får inte ett öre på försäkringen om den dör i stelkramp eftersom vaccination ger ett så bra skydd.

Se till att du har koll på när hästen är skodd så du vet när du ska boka tid hos din hovslagare.

Eftersom det är din första egna häst tycker jag du ska välja stallplats där du kan få bra hjälp med alla frågor och funderingar som dyker upp. Leta efter ett stall där dom inte kör med "sköt dig själv och skit i andra" utan där det finns kloka vuxna som du känner förtroende för. Säg som det är när du är där och kollar på stallplats och känn efter vad du får för respons. Försöka inte verka duktigare än du är. Alla behöver hjälp ibland och det är mycket nytt med första hästen. Ta gärna ett stall där grovfoder och strö köps in gemensamt eller ingår i stallhyran så du slipper ringa bönder själv och köpa hö och strö, när du inte vet vad som är bra.

Lycka till!
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Du borde fråga den nuvarande ägaren om dess "foderstat" det är engligt mig det bästa sättet att få reda på vad hästen skall äta.:)
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Hej!
Jag skall snart få hem ett varmlod på nio år, som kommer ifrån ett ridläger med döva. Detta blir min första helt "egna" häst, vilket gör att jag börjar bli väldigt nervös. Jag kan en hel del om hästar, har ridit i ca 6-7år, samt ridskola och medryttarhästar. Jag skriver nu en sammanfattning på förberedelserna, sedan får mer än gärna alla komma med tips och rätta mig i texten om jag har fel. Det jag skrivit är LÅNGT, men jag behöver all hjälp jag kan få!!

Först och främst behöver man ju en stallplats, som är ordnad redan innan hästen kommer. Strö och foder ska finnas på plats ifrån första dagen, det är ju också en självklarhet. Men hur vet man VAD hästen äter (för det måste man ju veta i så fall) och hur gör man i så fall om man måste höja fodringen? Testar man sig fram eller hur är det? Förklara!

Hyr stallplats på ridskola så får den hjälp du behöver med det mesta.
Fråga nuvarande ägare om foderstat o följden till en början iaf.


Sedan skall man inhandla alla täcken m.m, eftersom bara sadel. träns och grimma ingick i priset. Men om man inte har så mycket pengar att slänga ut på en gång? Vet ni någon som säljer täcken billigt? Om man har lite pengar, vad är det VIKTIGASTE att inhandla först? Resten kommer allt eftersom. Det handlar inte om att jag inte har råd att ha häst. Jag har just nu beställt borstar, grimskaft, bobts, läderbalsam, ett nytt träns, ridtäcke. Vad behöver man JUST nu?

Du kan köpa massor begangnat också.

Hästen kommer! Jag antar att man till att börja med skall visa den runt lite, för att sedan komma in i boxen och hälsa på sina vänner. Men någon annan som har ett bra tips? Är det fel att rida den första dagen, eller skall man hellre leda runt den?

Samma dag hästen anlänt är inte så lämplig att rida. Men sen tycker jag du kan rida hästen som vanligt men håll dig till ridhus o ridbanor.
Kombinationen låta hästen få samma foderstat som den har när den går i lektionsverksamhet + ställa av den för att den är ny på stället är som upplagt för problem men det är bara min personliga erfarenhet. Rid inte ut ensaqm den första månaden utan få någon ryttare med trygg häst med dig.

Första veckan skall man enligt mig ta det lungt, men samtidigt vara noga med att visa hästen sin omgivning, stämmer det? Jag kommer rida i paddocken tre dagar, för att känna på hästen på hemmaplan i dressyr och trav över bommar.

Vänta med att släppa ihop din häst med nya hagkompisar nån vecka. Låt det stå i egen hage o bekanta sig lite först.


Zonica Goj är hästens namn och hon är ett varmblod på nio år. Har hoppat 120 med ryttare väldigt mycket, dressyren går fint och sådär. Dock är inte hästen försäkrad, vilket jag kommer få ta itu med i december. Zonica kommer efter den 24oktober. Hon är fullt trafiksäker, vilket är konstaterat när hon står på ett läger för döva.



Försök att ge mig så mycket råd som möjligt!!!

Med vänliga hälsningar; Helen Sjöberg

Tycker du ska besiktiga hästen på klinik innan du köper den!
Dessutom måste du ändå få böjprov gjorda samt longera hästen för att kunna få hennes ben försäkrade ( om de nu blir u.a.). Det är iaf ett krav för att försäkra travare i Agria.

Sen tycker jag att du ska skriva ett ordentligt kontrakt som är skrivet av advokat. Sådana kan du beställa från ridsport lr köpa i de flesta ridsportsbutiker. Den tycker jag även ska kompletteras med en lista över den utrustning som ska ingå i priset.

Sen tycker jag att du ska kolla upp att "ägaren" verkligen äger hästen. En klasskompis till mig köpte en hästen en gång av en fodervärd i tron att det var ägaren. Trots att hon som köpare är vuxen, hade tävlat 120 o ridit i minst 25 år + haft häst i ca 20 år.


Lycka till med allt!
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Hej Helen. vet inte om du ser detta. de va ju ett tag sen du la ut de. Jag sökte bara på zonicas namn och detta kom upp. Jag har haft henne på foder en gång, och jag fäste mig verkligen vid henne och saknar henne otroligt mycke. Har du kvar henne? å i såna fall hur mår hon??? hoppas att de funkar detta. // Jessica
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Ärligt talat tycker inte jag att det viktigaste är täcken till att börja med.. Först och främst ska du skaffa dig ett "apotek" med bandage, hästsalva, helosan och allt det där. Du kan söka på google efter vad som rekommenderas till ett hästapotek hemma :)
När vi bytte stallplats promenerade vi bara med honom i grimma i omgivningarna och han fick vänja sig vid den nya miljön, efter 4 dagar red jag honom :) tror inte det spelar så stor roll om man börjar rida tidigare men är det en häst som är känslig för miljöombyte så ska man väl ta det lugnt.
Lycka till med hästköpet :)
 
Sv: Förberedelse till att skaffa häst (?)

Tråden skapades 2006.. kanske hon redan vet de sakerna nu ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 624
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 046
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp