Förbjud rid- och körspö

Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja, jag har både arbetat med och kört travare. Dock för otroligt länge sedan. Sen är känsligheten i munnen inget specifikt och vikt för travare, så är det för alla hästar både rid och körhäst.

Skulle jag vifta och fara med handen på min häst, så hade han tvärstannat och vägrat röra sig ur fläcken förrän jag hade bestämt för vad jag ville. Stanna eller röra på sig framåt.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag hittar dåligt med filmer från norge men här är en
http://www.youtube.com/watch?v=goXjj_nAOeA
Spola fram till upploppet dem vinnande hästens mun får ta väldgt mycket stryk. :(

Att driva gör man genom att hejja på hästen med tömmen, tömmen sitter fast i hästens mun, så ju större rörelser du gör med handen desto mer rycker du i hästens mun. :idea:

Men jösses !! Sitt still i sulkun!! Allvarligt talat, varför måste de driva öht??
Någon kommer ju vinna iallfall, det är jag säker på!
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Men jösses !! Sitt still i sulkun!! Allvarligt talat, varför måste de driva öht??
Någon kommer ju vinna iallfall, det är jag säker på!

Jag ser skillnad på att driva genom att hejja på sin häst för att motivera den att ta i extra och att slå fram den..
Men vissa drivningar i filmen jag la in är inte fina... och jag ville visa en stör skillnad mellan att driva med och utan pisk.

Jag föredrar dem som hejjar fram hästen o motiverar den framåt, inte de som slår eller rycker i den!!!
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag ser skillnad på att driva genom att hejja på sin häst för att motivera den att ta i extra och att slå fram den..
Men vissa drivningar i filmen jag la in är inte fina... och jag ville visa en stör skillnad mellan att driva med och utan pisk.

Jag föredrar dem som hejjar fram hästen o motiverar den framåt, inte de som slår eller rycker i den!!!

Jag tycker det borde räcka med smackningar...Det kan ju inte precis underlätta för hästen att man gungar o rycker...:confused: Läste idag att Stig H vill ha en månads avstängning vid för hård drivning.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag tycker det borde räcka med smackningar...Det kan ju inte precis underlätta för hästen att man gungar o rycker...:confused: Läste idag att Stig H vill ha en månads avstängning vid för hård drivning.

Det mest hedrande sätt att vinna på inom travet är med tussarna/huvan kvar o kusken sitter still o bara tittar på konkurenterna medans han åker ifrån dem :laugh:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja, jag har både arbetat med och kört travare. Dock för otroligt länge sedan. Sen är känsligheten i munnen inget specifikt och vikt för travare, så är det för alla hästar både rid och körhäst.

Skulle jag vifta och fara med handen på min häst, så hade han tvärstannat och vägrat röra sig ur fläcken förrän jag hade bestämt för vad jag ville. Stanna eller röra på sig framåt.

Jag skulle snarare säga att en travare ofta är hårdare i munnen än en ridhäst.

Jag kan förstå att din häst skulle reagera annorlunda än vad än topptränad tävlingshäst skulle göra på ett upplopp.

Hästen i filmen springer för smärtan han får av att kusken drar allt vad han kan i munnen. Drivning med spö är i mitt tycke MYCKET MILT i jämförelse med detta.
Detta skulle vara klassat som djurplågeri inte spödrivning som många i denna tråden vill ha det till.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja det vore ju inget konstigt egentligen, om en travhäst är hårdare i munnen än ridhästen. Om man körs med konstant tryck i munnen, så uppstår en viss hårdehetsgrad. Från början är de lika känsliga, med med lite idoga träning får man en stenkäft, vilket i sig inte innebär att hästen är okänslig i mina ögon bara att den skiter i det.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

HAHA hur ska man annars använda dom? "åhh jag brukar bara peeta lite försiktigt i sidorna med dom" JOTJENA! :angel: varför skulle man använda sporrar om inte det berodde på att hästen inte lyssnade när man använde vanliga benskänklar? Spön räcker, man behöver inte sporrar för att få en snabbare/känsligare häst.. Jag är så emot sporrar som man kan komma! :bow:

jag har själv en häst som inte svarar på skänklar om jag inte har sporrar. Jag böhöver dock aldrig anvädna dom, men bara att dom finns får honom att bjuda framåt. inte stressad eller så, fin form, samlad och med lagom bjudnig. Spö kommer inte på tal om att användas på denna känslige kille, då han sätter en i backen DIREKT. Har bara haft honom i knappt 1½ år, och vet inte vad han vatt med om innan.. men spö är tydligen något som har missskötts på honom.
Men sporrarna är ju inte till för att man ska banka in i sidorna på häststackarn. Dom är ju till för att få en förstärkt skänkel, kanske känsligare också? ett litet pet ska hjälpa, annars är det ju ingen nytta, eller?
sporrar är bra, om man vet hur man ska använda dom, annars gör det lika mycke skada som allt annat.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja det vore ju inget konstigt egentligen, om en travhäst är hårdare i munnen än ridhästen. Om man körs med konstant tryck i munnen, så uppstår en viss hårdehetsgrad. Från början är de lika känsliga, med med lite idoga träning får man en stenkäft, vilket i sig inte innebär att hästen är okänslig i mina ögon bara att den skiter i det.

Inte riktigt sant.
En travare lägger ner sig o tar stöd i bettet, vilket inte ger en hårdare mun i sig.

Inte heller skiter den i det, den är bara inte lärd plockande, halvhalter ge-ta, utan går med ett konstant tryck som den är lärd, vilket inte gör ont.

Många av dem har väldigt fina munnar o är lika känsliga som vilken annan häst, kruxen om man ska rida är att man få lära dem skillnanden. Men sitter du upp o börjar lugnt plocka så ska du se att de fattar snabbt :)
Där brukar det bli mer problem i o m att en travare bara tänker fram.

Många tror man ska hänga i munnen på en travare o de som går från ridning till trav, blir just hängande o bara drar.
Man ska ha dem lagom på bettet, de vill säga att de ligger lite på bettet med en kontstant men mjuk och följlig hand.
Och precis som en ridhäst som vill fram, så kan en travare bli stark.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Är fel form djurplågeri, så som det påståtts i debatten som sedan en tid rasat i ridsportsverige – i första hand via sociala medier...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 577
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp