Förbjud rid- och körspö

Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja, det tycker jag också är mkt märkligt. Att bota okunskapen hos människor är väl det mest effektiva sättet att förebygga skador hos hästen, så varför inte ta upp det då man står där med en häst med tex kotledsinflammation?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Absolut! Det är veterinärernas skyldighet, tycker jag. Sen är det väl lätt att säga till om dåligt anpassad utrustning. Betydligt svårare är ju att säga till om fel ridning. Jag har under de senaste 6 månader regelbundet bevistat dressyrlektioner hos en ganska välrenommerad tränare där eleverna har suttit med en s k snodd och ridit. I 6 månaders tid har den snodden dragit ihop hästen t o m så mycket så att sadeln har åkt fram. (Min tolkning, sadeln kanske har legat för långt fram ändå.) Jag trodde i mitt stilla sinne att dressyrlektioner var till för att lära sig rida och få den hjälp att sådant otyg som snodd o dyl inte behövs. :angel:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag tycker att all typ av ej inpassade sadlar borde förbjudas. Dock inte ett spö i handen på den som kan hantera det.

OCH VEM avör om du kan hantera det ?
Gör Du det själv ?
I analogi med detta resonemang så kan ju ALLA,var och en, hantera ett spö !
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det är väl ganska uppenbart är CA menar att kunna hantera spöet BRA:confused:
Och vad är bra? Ja, att använda det i dess syfte dvs förlänga en hjälp och inte bruka det på dett sätt som skadar hästen. Eller hur definierar du bra spöhantering?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

En bra spöhantering -det är förstås att inte använda spö ö.h.t.
För VEM kan/ska bedöma om jag är en bra spöhanterare ?
Jag själv ?
Ambulerande inspektörer ?
Eg. så är det ju hästens behov ,som ska styra valet -och jag är säker på att han inte alls vill bli slagen.
No matter vad ni kallar det ,duttar ,petar etc. etc.
Det är inte så många som vill medge att de sett/upplevt hästar som har fått våldsamt stryk med spöet.Och då av eliten och DE om några, BORDE väl vara omdömmesgilla spöhanterare ? ELLER ?
Det är en handling av övervåld !
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

En bra spöhantering -det är förstås att inte använda spö ö.h.t.
För VEM kan/ska bedöma om jag är en bra spöhanterare ?
Jag själv ?
Ambulerande inspektörer ?
Eg. så är det ju hästens behov ,som ska styra valet -och jag är säker på att han inte alls vill bli slagen.
No matter vad ni kallar det ,duttar ,petar etc. etc.
Det är inte så många som vill medge att de sett/upplevt hästar som har fått våldsamt stryk med spöet.Och då av eliten och DE om några, BORDE väl vara omdömmesgilla spöhanterare ? ELLER ?
Det är en handling av övervåld !

Men lilla du om du nu tycker det är så hämskt sluta titta då och anmäl allt du ser så får du se hur mycket som faktiskt är djurplågeri.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

En bra spöhantering -det är förstås att inte använda spö ö.h.t.
För VEM kan/ska bedöma om jag är en bra spöhanterare ?
Jag själv ?
Ambulerande inspektörer ?
Eg. så är det ju hästens behov ,som ska styra valet -och jag är säker på att han inte alls vill bli slagen.
No matter vad ni kallar det ,duttar ,petar etc. etc.
Det är inte så många som vill medge att de sett/upplevt hästar som har fått våldsamt stryk med spöet.Och då av eliten och DE om några, BORDE väl vara omdömmesgilla spöhanterare ? ELLER ?
Det är en handling av övervåld !

Jag är förskonad från det, men vet att det förekommer och har hört talas om det. Jag är inte delaktigt i den åsikten att det är ok, men anser inte heller att ett spö bör förbjudas i ridning.

När det gäller travet så har jag inte kunskapen, däremot förstår jag inte försvaret att munskadorna skulle öka om spöet försvann. Då blir jag fundersam, vad är det som gör att munskadorna ökar pga uteblivet spö? Varför rycker man hästen i munnen om man inte har ett spö?
 
Senast ändrad:
Sv: Förbjud rid- och körspö

och jag är säker på att han inte alls vill bli slagen.

Nej, det tror jag inte heller. Men jag slår förmodligen lika få hästar med spö som jag slår utan:angel:


Det är inte så många som vill medge att de sett/upplevt hästar som har fått våldsamt stryk med spöet.

Jag har inga som helst problem med att medge att jag sett dålig användning av spö. Men jag låtsas heller inte att spöet i sig är ett ondskans redskap, jag ser snarare människor som misshandlar djur som "onda" och inte ett litet verktyg i sig.

Med inställningen att ett spö är terror, vad är inte stall då? Eller grimma? Eller sadel? Eller att ha tamdjur öht?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag är förskonad från det, men vet att det förekommer och har hört talas om det. Jag är inte delaktigt i den åsikten att det är ok, men anser inte heller att ett spö bör förbjudas i ridning.

När det gäller travet så har jag inte kunskapen, däremot förstår jag inte försvaret att munskadorna skulle öka om spöet försvann. Då blir jag fundersam, vad är det som gör att munskadorna ökar pga uteblivet spö? Varför rycker man hästen i munnen om man inte har ett spö?

Jag hittar dåligt med filmer från norge men här är en
http://www.youtube.com/watch?v=goXjj_nAOeA
Spola fram till upploppet dem vinnande hästens mun får ta väldgt mycket stryk. :(

Att driva gör man genom att hejja på hästen med tömmen, tömmen sitter fast i hästens mun, så ju större rörelser du gör med handen desto mer rycker du i hästens mun. :idea:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Men det förklarar inte varför man gör så, i min värld strider det mot allt. OM man vill att hästen ska öka tempot, är det för mig ologiskt när man drar den i munnen att den ens skulle vilja öka tempot.:confused:

Ungefär som resonemanget att man rappar hästen på bogen för att den ska öka, vad man ber den om är att stanna upp eller i sämsta fall tänka bakåt.

All motor hästen presterar finns i bakkärran, om man ska öka borde det rimligtvis vara där man påpekar för hästen att den bör ta i eller?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Men det förklarar inte varför man gör så, i min värld strider det mot allt. OM man vill att hästen ska öka tempot, är det för mig ologiskt när man drar den i munnen att den ens skulle vilja öka tempot.:confused:

Ungefär som resonemanget att man rappar hästen på bogen för att den ska öka, vad man ber den om är att stanna upp eller i sämsta fall tänka bakåt.

All motor hästen presterar finns i bakkärran, om man ska öka borde det rimligtvis vara där man påpekar för hästen att den bör ta i eller?

Men varje gång du driver, ger du av tömmen, driver du då yvigt så blir det ryck i hästens mun..
Eftersom din enda kontakt är i hästens mun så blir det ganska stora ryck i den. Du behöver ju inte ens driva hårt.
Därför är de flesta emot spö förbud i sverige, illafall de som vartit i Norge o sett tävlingarna där.

Sen om det borde funka eller inte, det gör det uppenbarligen för det är så man driver i Norge. Som du kan se på filmen.
Nu är det ju en kraftig drivning oxå, är kusken överlägsen o inte behöver driva är det ju lika snyggt som i sverige fast utan pinnen ;)
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

På en ridhäst får detta motsatt effekt i de felsta fall, möjligen skulle det finnas någon som skulle prestera motsatsen vad vet jag. Ologiskt är det i varje fall, ett ridspö korrekt använt fungerar som en förlängning av skänkeln i de fall man inte når fram med signalen till bakbenen.
Att sen vissa människor har tagit sig för att använda spö som bestraffning, visar ju bara på deras egen underlägsenhet.

Tyvärr är det nog så att hur många filmer du än visar, så kommer jag aldrig att förstå att yviga rörelser som orsakar ryck i hästens mun skulle vara pådrivande. I aktuell film finns ju inget som påvisar det, bara att så sker men inte att det ger önskat resultat. Tittar man på det innersta ekipaget, så tycker jag att man tydligt kan se hur hästen blir distraherad av kuskens viga gungande i sulkyn. Jag utgår ifrån även om det inte syns tydligt, att handen även är mycket livlig.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

På en ridhäst får detta motsatt effekt i de felsta fall, möjligen skulle det finnas någon som skulle prestera motsatsen vad vet jag. Ologiskt är det i varje fall, ett ridspö korrekt använt fungerar som en förlängning av skänkeln i de fall man inte når fram med signalen till bakbenen.
Att sen vissa människor har tagit sig för att använda spö som bestraffning, visar ju bara på deras egen underlägsenhet.

Tyvärr är det nog så att hur många filmer du än visar, så kommer jag aldrig att förstå att yviga rörelser som orsakar ryck i hästens mun skulle vara pådrivande. I aktuell film finns ju inget som påvisar det, bara att så sker men inte att det ger önskat resultat. Tittar man på det innersta ekipaget, så tycker jag att man tydligt kan se hur hästen blir distraherad av kuskens viga gungande i sulkyn. Jag utgår ifrån även om det inte syns tydligt, att handen även är mycket livlig.

Denna yviga röröelse ger ju oxå en klapp i hästens rumpa som alltså är drivningen, tyvärr drabbar drivningen även hästens mun.. Eftersom det enda sätt att driva på är med töm, som sitter fast i munnen.

Jag ser inte det inre ekipaget tydligat alls, så där kan ja inte uttala mig.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag menar den inre ekipaget man ser vid sista kurvans ingång samt i kurvan.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

När du säger det så kom jag på att i Dalarna fanns körkort för att äga häst för några år sedan. Frivillig, men distriktet framhöll gärna att den fanns, så jag gissar den var bra.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

På en ridhäst får detta motsatt effekt i de felsta fall, möjligen skulle det finnas någon som skulle prestera motsatsen vad vet jag. Ologiskt är det i varje fall, ett ridspö korrekt använt fungerar som en förlängning av skänkeln i de fall man inte når fram med signalen till bakbenen.
Att sen vissa människor har tagit sig för att använda spö som bestraffning, visar ju bara på deras egen underlägsenhet.

Tyvärr är det nog så att hur många filmer du än visar, så kommer jag aldrig att förstå att yviga rörelser som orsakar ryck i hästens mun skulle vara pådrivande. I aktuell film finns ju inget som påvisar det, bara att så sker men inte att det ger önskat resultat. Tittar man på det innersta ekipaget, så tycker jag att man tydligt kan se hur hästen blir distraherad av kuskens viga gungande i sulkyn. Jag utgår ifrån även om det inte syns tydligt, att handen även är mycket livlig.

Har du någonsin ens kört en travare?
Dom är så otroligt känsliga i munnen att rycker du det minsta i en orutinerad häst kan dom slå. Till lika man använder inte S.K. hjälper eller signaler på en travhäst man lyfter tömmen och lägger den på ryggen så går den framåt vill man att den ska öka gör man lika dant. Vill man att den skall stanna så drar man i tömmarna (enkelt beskrivet).
Man diskuterar aldrig med en travhäst på samma sätt som man gör med en ridhäst. Vårat mål är att hästen skall springa rakt och avslappnat. När dom kan det tränas dom i styrka och snabbhet.

Drivningar i filmens klass i Norge är resultatet av att man inte får ha spö. Hästen hade aldrig vunnit loppet om kusken ej hade drivit hästen. Dock hade presterat lika bra med spö utan att få munnen sönder ryckt eller nacken vriden kraftigt. När man rycker och sliter i munnen på en häst så vill dom springa ifrån smärtan. Inte konstigt att en ridhäst inte får samma effekt man ber ju hästen att den ska göra si eller så man talar inte om för hästen att den SKA göra si och så. Det skulle aldrig falla mig in att rycka eller dra en häst i munnen därför använder jag spö.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

När du säger det så kom jag på att i Dalarna fanns körkort för att äga häst för några år sedan. Frivillig, men distriktet framhöll gärna att den fanns, så jag gissar den var bra.

Låter riktigt bra kan man inte göra det obligatoriskt istället :p.

Bra initiativ av Dalarna tycker jag :bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Är fel form djurplågeri, så som det påståtts i debatten som sedan en tid rasat i ridsportsverige – i första hand via sociala medier...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 559
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp