Förbjud rid- och körspö

Sv: Förbjud rid- och körspö

Det mesta låter som på ridskolan jag nämnde! Rätt intressant, så där snett resonemang är tydligen inte helt ovanligt!
Dock hade vi några mkt bra hästmänniskor med sund inställning i styrelsen, men de blev ju alltid överkörda av "dårarna med dollartecken i ögonen".

Jag säger som dig, har sett FÅ ideellt drivna ridskolor som fungerar! De privatdrivna ridskolor jag sett har markant högre standard på allt!
Personalvård är en sak som ideella ridskolor verkar ha enormt mkt problem med! Styrelsen verkar inte fatta att de är arbetsgivare! Jag skulle aldrig vilja ha en ideell styrelse som arbetsgivare, huvva, har sett hur det kan bli! :crazy:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Bakåt? :confused:
När jag från ryggen lärde min förra häst ryggning så sa jag "back" och la spöet på bringan. Bara "back" räckte inte när jag var på ryggen trots att det räckte när jag var på marken. Men andra sätt att lära ryggning har jag inte provat, hur gör du?

Vi verkar inte rida in hästar på samma sätt! Men jag är ingen expert, jag är övertygad om att det finns fler rätt sätt, bara resultatet blir vad man vill!
Resultatet jag vill ha är en avspänd, välriden, glad och arbetsvillig häst, vilket jag fått med min ridning. Att jag sedan inte har begåvningen att plocka rosetter annat än i lätt klass, och att även min ridning får problem ibland, det är en annan sak! ;)

Att det finns fler rätt sätt tycker jag att jag såg när det var NH-träning på en anläggning där jag förut hade hästen uppstallad. De lastade hästar med en metod jag aldrig vare sig sett eller använt mig av, men den ledde enligt instruktörerna till en lättlastad och lugn häst. Och de nådde dit utan att hetsa hästen.
Jag har aldrig lärt mina hästar lastning på det viset, inte heller har jag någonsin lastat hästar på det sätt de gjorde, men jag har kolugna och lättlastade hästar.

Så skit samma vilket sätt som används vid inlärning av olika saker så länge det fridsamma målet uppnås! Tycker jag har utvecklats som hästmänniska när jag som (mkt...) vuxen insåg faktum att det finns fler rätt sätt, och man får inte vara rädd att prova nytt om man kör fast. Saknar inte tiden som omogen och oemottaglig snorunge till hästmänniska som jag en gång var... :angel:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Just det här du nämner att så många tycker det är snällt att som du skriver "sitta och mjölka med skänkeln" har i många år förvånat och faschinerat mig! Helt ok att oavbrutet mala eller tom kicka hästen i revbenen i stället för att förtydliga sin hjälp med en spödutt bakom skänkeln!

Jag talar för mina hästar att de hellre får en spöförstärkning än ömma revben om de inte svarar upp för normal skänkel. :cool:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Just det här du nämner att så många tycker det är snällt att som du skriver "sitta och mjölka med skänkeln" har i många år förvånat och faschinerat mig! Helt ok att oavbrutet mala eller tom kicka hästen i revbenen i stället för att förtydliga sin hjälp med en spödutt bakom skänkeln!

Jag talar för mina hästar att de hellre får en spöförstärkning än ömma revben om de inte svarar upp för normal skänkel. :cool:

*kl

Senast igår tittade jag på en dressyrträning. Ekipaget bestod av en d-ponny och dennes ägare som haft ponnyn i ett par år. En fin ponny som inte alls verkar "avdankad" på något sätt, utan en ganska känslig individ i övrigt men dock uppenbart okänslig för skänkeln.
De skulle träna tempoväxlingar ett par steg åt gången, vid E och B skulle de öka och vid A och C skulle de minska.

Tjejen rider med sporrar, ponnysporre men dock sporrar. Jag har aldrig sett denna tränare förr och var nyfiken varav jag satt kvar ett bra tag.
Varje gång de skulle öka då bankar tjejen så hårt i ponnyn att man riktigt hör ända bort till läktaren hur hon tar sats. Jag överdriver inte om jag säger att hon höll ut benen 20 cm från sidorna innan hon sparkade. Dessutom landar skäneln inte i vanligt skänkelläge utan snarare i bakkanten av schabraket (om ni förstår hur jag menar).
Det såg hemskt ut, dessutom hade hon sporrar. Och tränaren utbrister varje gång ponnyn ökar synbart: "BRAAAA Sofia. DÄR har du det!!!"

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Okej att man vill få igång hästen genom tempoväxlingar och att det är bra när den lyssnar. Men ska man ta till vilka medel som helst? Varför inte bara ägna ett pass åt att få ponnyn lyhörd för hjälperna INNAN man börjar med sådant? Och att som tränare dessutom BERÖMMA detta.... herres...

När de sedan övergick till voltarbete i trav så började ponnyn söka sig neråt men fick ingen respons, vilket gjorde att ponnyn började slänga med huvudet i de glappande tyglarna. När ponnyn bitvis segnar ihop med huvudet mellan frambenen säger tränaren att den har bjudningsproblem varpå ryttaren sparkar på den på samma sätt som innan. Ponnyn rusar fram ett par steg, tappar allt vad söka sig neråt heter för att om ett varv till igen dra ner huvudet mellan frambenen och allting upprepas varv efter varv. Tränaren berömmer varje gång ryttaren bankar på ponnyn framåt för "han MÅSTE GÅ FRAMÅT".

Visst, tränaren hade sina poänger jag håller med om. Men metoderna? Varför inte bara förklara för ryttaren att man måste fånga upp på ett mjukt sätt, och att lära sig vart gränsen till för mkt och för lite drivning går? Detta är ju heller ingen nybörjare, hon har ju haft ponnyn i flera år så detta nybörjaraktiga sätt att driva, som man ser på ungar som ridit en termin, tycker jag inte känns försvarbart... Som sagt. Man blir ibland paff:eek:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det mesta låter som på ridskolan jag nämnde! Rätt intressant, så där snett resonemang är tydligen inte helt ovanligt!
Dock hade vi några mkt bra hästmänniskor med sund inställning i styrelsen, men de blev ju alltid överkörda av "dårarna med dollartecken i ögonen".

Jag säger som dig, har sett FÅ ideellt drivna ridskolor som fungerar! De privatdrivna ridskolor jag sett har markant högre standard på allt!
Personalvård är en sak som ideella ridskolor verkar ha enormt mkt problem med! Styrelsen verkar inte fatta att de är arbetsgivare! Jag skulle aldrig vilja ha en ideell styrelse som arbetsgivare, huvva, har sett hur det kan bli! :crazy:

Jag tror tyvärr att det är vanligare än man tror. Speciellt i vissa regioner där alternativen är få eller obefintliga. Vart kommer du ifrån? ;)

Ja, vi hade ett par duktiga hästmänniskor med egen häst installade på klubben. De utnyttjades först för sina kunskaper då man från styrelsens sida tyckte att "det är ju jättebra att någon som kan, kan ta lite ansvar" (läs: framförallt gratis). Problemen tillstötte som sagt så fort de kunniga kom med fakta och krav på på förändring som både var obehagligt att höra samt dyrt och omöjligt att genomföra på aktuell ridskola. Att alltid arbeta i motvind och bli motarbetad av de man ville hjälpa gör att man förr eller senare går in i väggen (jag var en av dem). Ingen orkar varpå det i slutändan bara är kvar okunniga föräldrar som tycker att det viktigaste är att bygdens barn har ett stall att vara i...:grin:

Ärligt talat, i detta sammanhang skiter jag fullstänigt i vad bygdens barn har och inte har. Jag ser inget värde i att lära bygdens barn att de är viktigare än de djur som de behöver för att bedriva sitt intresse. Icket. Som barn ska man få lära sig att djurens väl och ve är mkt viktigare än ens eget intresse (med andra ord: kan man inte ta hand om djuren ska man inga ha). Ovillkorligt mkt viktigare. Som människa kan man välja att byta ridklubb, men som häst kan man aldrig byta ut sin ägare. Punkt!
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Använder du sporrar så? Genom att sparka in dem i hästens sidor? :eek:

HAHA hur ska man annars använda dom? "åhh jag brukar bara peeta lite försiktigt i sidorna med dom" JOTJENA! :angel: varför skulle man använda sporrar om inte det berodde på att hästen inte lyssnade när man använde vanliga benskänklar? Spön räcker, man behöver inte sporrar för att få en snabbare/känsligare häst.. Jag är så emot sporrar som man kan komma! :bow:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag kan inte heller annat än och hålla med! Förbjud spö, det funkar ju uppenbarligen i andra länder, så varför inte här?

Vilket land fungerar det i????:confused:

Jag har enbart sett söndriga munnar på hästarna i Norge. Ge mig gärna bevis på att det fungerar tack....
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Kan inte annat än instämma! Hur tror de sådan ridning ska fungera?! :confused:

Minns vad en hopptränare sa för många år sedan när en häst inte gick fram för skänkeln: om du måste klämma så här mkt för att hoppa 90 cm, hur mkt tror du då de klämmer när de hoppar 1,60?
Sedan lärde de hästen gå fram för skänkeln i stället för att försöka ge den skavsår i sidorna, dvs red den som man rider in en unghäst.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag kommer från en lite pytteort, gissar att klubben du beskriver också var belägen på en likadan ort?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

[QUOTE På hundsidan finns ett väldigt stort kursutbud i Brukshundklubben och Sv.Kennelklubbens regi form av hundägarkurs (innan man köper hunden), valpkurs, grundlydnad/vardagslydnad mfl. Varför finns detta inte i lika stor utsträckning på hästsidan? Jag har tex inte sett någon "Hästägarkurs" för folk som funderar på att skaffa häst. Det finns säkert någonstans, men eftersom jag inte hört talas om det så är det ändå inte i närheten av så utbrett som på hundsidan...[/QUOTE]

Det finns såna kurser.Jag sålde en ponny till en familj där föräldrarna skulle gå en sån kurs. Där hade även stallägaren satt som krav att föräldrar skulle gå kursen om de ville ha stallplats- Men den var ganska dyr tror jag så det är nog lätt hänt att många avböjer om det är "frivilligt".

Problemet idag är att hästar har blivit en "sak" och inte ett djur. Gärna en statussymbol. Jag har haft jätteproblem med en familj som egentligen ville ha en söt ponny på bild och visa upp för klasskamrater och vänner. Att lägga ner tid, kärlek och omtanke på ponnyn var tydligen inte högprioriterat. Tjejen trodde att man kunde komma en gång var 14:nde dag och rida och då skulle ponnyn uppföra sig perfekt, annars åkte den på stryk. Och en kommentar som fälldes en gång var: - Varför är alla hästar så lata och dumma! ( Hon satt och tjyvhöll ponnyn i munnen så den knappt kunde röra sig framåt, med stora sår i mungipan som följd.)
Allvarligt, det var tjejens grunduppfattning. Och jag som har tutat i mina barn från tidig ålder att aldrig skylla på hästen utan gör "piloten" rätt så gör hästen rätt.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Det finns såna kurser.Jag sålde en ponny till en familj där föräldrarna skulle gå en sån kurs. Där hade även stallägaren satt som krav att föräldrar skulle gå kursen om de ville ha stallplats- Men den var ganska dyr tror jag så det är nog lätt hänt att många avböjer om det är "frivilligt".

Fantastiskt stallägare. Så borde fler göra.
Ja, det där med frivilligheten är ett gissel... Synd bara att folk inte räknar ut vilken vinst man gör sig på en sådan kurs om man ser det i relation till kostnader för att ha häst. Speciellt kostnader för många skador, onödigt foder och hjälpmedel alla mått bäst utan, sådant som sker och införskaffas för att man inte vet bättre :angel:

Problemet idag är att hästar har blivit en "sak" och inte ett djur. Gärna en statussymbol. Jag har haft jätteproblem med en familj som egentligen ville ha en söt ponny på bild och visa upp för klasskamrater och vänner. Att lägga ner tid, kärlek och omtanke på ponnyn var tydligen inte högprioriterat. Tjejen trodde att man kunde komma en gång var 14:nde dag och rida och då skulle ponnyn uppföra sig perfekt, annars åkte den på stryk. Och en kommentar som fälldes en gång var: - Varför är alla hästar så lata och dumma! ( Hon satt och tjyvhöll ponnyn i munnen så den knappt kunde röra sig framåt, med stora sår i mungipan som följd.)
Allvarligt, det var tjejens grunduppfattning. Och jag som har tutat i mina barn från tidig ålder att aldrig skylla på hästen utan gör "piloten" rätt så gör hästen rätt.

Håller med. Framförallt undrar man hur dessa ungar uppfostras i övrigt - har de aldrig någon delaktighet/skuld i något negativt öht som händer?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

I ena stunden säger du åt hästen att starta i trav, vilket är en rörelse framåt. När hästen inte svarar på din signal så säger du åt hästen att gå bakåt, snacka om frustration.:crazy::eek:

Dessutom vinner hästen den kampen. Jag gjorde desamma en gång, men ridläraren sa att de var det sämsta man kunde göra på en häst som redan tänkte bakåt (vilket denna häst måste har gjort, för inte var de frammåt iaf).
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Du skriver

ja då tycker jag att samtliga former av bett och bomsadlar bör förbjudas omedelbums då detta missbrukas dagligen

Då undrar jag vad du anser att det är för fel med bomsadlar????
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Du skriver

ja då tycker jag att samtliga former av bett och bomsadlar bör förbjudas omedelbums då detta missbrukas dagligen

Då undrar jag vad du anser att det är för fel med bomsadlar????

Jag tycker att all typ av ej inpassade sadlar borde förbjudas. Dock inte ett spö i handen på den som kan hantera det.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag tycker att man kan få ha spö om man kan hantera det.
Jag använder bara spöt när hästen inte lyssnar på skänkeln men det räcker med att peta lite precis bakom skänkeln.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag tycker att man kan få ha spö om man kan hantera det.
Jag använder bara spöt när hästen inte lyssnar på skänkeln men det räcker med att peta lite precis bakom skänkeln.

Vet inte mycket om ridning men jag vet att mina unghästar so jag kör in är mycket känsliga för spöet. Skulle man smälla till min lilla ordentligt skulle hon nog inte stanna i första taget. Lär man hästarna rätt från början så behöver man inte använda spöet mycket. Men det ÄR en mycket stor säkerhet att ha det med sig.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja, det där är lite märkligt när en del, kanske en stor, del av ledinlammationer faktiskt kommer från en dålig sadel.
För att inte tala om ryggont och muskelskador i olika former.

Håller med. Det är mycket skrämmande men mycket är ju också förknippat med felaktig ridning. Men det som är mest skrämmande är att klinikerna bara behandlar lederna utan att gå vidare för att hitta problemet. Veterinärerna vet ju att kotlederna oftast är första tecknet på problem någon annanstans.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Är fel form djurplågeri, så som det påståtts i debatten som sedan en tid rasat i ridsportsverige – i första hand via sociala medier...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 570
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp