Förbjud rid- och körspö

Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja, men absolut.
Jag är förvånad över att det fortfarande får användas.Läs missbrukas .
Passa också på att förbjuda sporrar !
Vilket tortyrredskap-tänk efter-hästen som har så känslig hud,så de känner minsta fluga vandra omkr och sen får de ett par cm långa metallkrokar insparkade vid varje steg de tar.
Tränaren skriker :driv ! driv !driv ! och ryttaren sticker in sporrarna lika många ggr. aj,aj,aj tänker hästen.
Arma häst.
Det är inte annat aän tortyr !
Seriöst !
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja, men absolut.
Jag är förvånad över att det fortfarande får användas.Läs missbrukas .
Passa också på att förbjuda sporrar !
Vilket tortyrredskap-tänk efter-hästen som har så känslig hud,så de känner minsta fluga vandra omkr och sen får de ett par cm långa metallkrokar insparkade vid varje steg de tar.
Tränaren skriker :driv ! driv !driv ! och ryttaren sticker in sporrarna lika många ggr. aj,aj,aj tänker hästen.
Arma häst.
Det är inte annat aän tortyr !
Seriöst !

I monté och galopp får man inte ens använda sporrar, så där ligger vi före.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Helt rät!!!!!!!!!!!!! fast jag tycker nog det ärbätremed spö en sporrar men vad vet jag.jag red min häst med spö i 1år och togefter en inteså lyckad dressyr tävling bort det och han har mer framåt-bjudning än någonsin :laugh: Men hoppas att vi ska slippa alla jobbiga spön i framtida tävlingar.(använder spö när jag körfast jagslårdom inte jag har det bara för att styra :):)
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Toppen !
Fler dicipliner borde omedelbart bums ta efter !
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Ja, men absolut.
Jag är förvånad över att det fortfarande får användas.Läs missbrukas .
Passa också på att förbjuda sporrar !
Vilket tortyrredskap-tänk efter-hästen som har så känslig hud,så de känner minsta fluga vandra omkr och sen får de ett par cm långa metallkrokar insparkade vid varje steg de tar.
Tränaren skriker :driv ! driv !driv ! och ryttaren sticker in sporrarna lika många ggr. aj,aj,aj tänker hästen.
Arma häst.
Det är inte annat aän tortyr !
Seriöst !
Använder du sporrar så? Genom att sparka in dem i hästens sidor? :eek:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

*kl

Jag rider själv alltid med spö (dressyr). Jag har inga problem med att använda det heller, men jag ser väldigt ofta folk som har uppenbara problem med att veta vart gränsen går.
Jag använder själv mitt spö som en förlängd hjälp. Arbetar jag hästen från marken är det min förlängda arm, är det uppsuttet så använder jag det för att korrigera med en lätt petning tex om bakdelen släpar efter i en sidvärtsrörelse. Det är väl f-n så mkt bättre än som vissa gör - banka med skänkeln tills hästen tar den (om den alls gör det)?
Om hästen inte tar ett lätt skänkeltryck, då lyfter jag spöet litegrann utan att röra hästen, och oftast går hon fram då. Målet är att få henne lyhörd för de fina hjälperna, men en häst på nästan 20 år som blivit "ridskoleriden" större delen av sitt liv är så pass avtrubbad att man måste börja om från början vad gäller det.

Eftersom spöet är en förlängd hjälp och jag inte slår hästen med armar/ben annars heller, så varför skulle jag bara för att jag håller i ett spö, slå den gul och blå?
Enligt mig så är de som slår hästarna med spö inga bättre ryttare för att de kastar spöet, vill man använda hårda metoder så finns ett oändligt många sådana även om man inte har ett spö i handen:crazy:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag har sett ryttare på HÖGSTA NIVÅ---korrigera sin häst efter en mindre lyckad dressyrritt på tävling --något så fruktansvärt grymt !
Med spö och sporrar har vederbörande tvingat hästen att utföra olika rörelser om och om igen -Hästen var plaskvåt -ögonen stod rakt ut och jag blev GALEN.
Jag hämtade omedelbart överdomaren och ryttaren blev sedermera avstängd från tävlande under en lång tid.
Jag har även sett hur man korrigerar hopphästar -lika fruktansvärt -jag hämtar överdomare och ryttaren får kännbart straff.-om än alldeles för klena i mina ögon.
Så nog 17 är det lättare att "korrigera" hästen, och ta till övervåld,då man är besviken och frustrerad på sig själv egentligen, om du har ett vapen i din hand eller på din stövel.
Det säger sig väl självt.
Därför skall spö och sporrar bort .
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag försvarar ingen. Jag tycker att dessa skitstövlar drar sporten i skiten och jag tycker mkt synd om hästarna. Blev dessa fall polisanmälda för djurplågeri också, eller blev det bara "tillsägelser" i tävlingssammanhang? I vilket fall tycker jag att DU agerade på ett sätt man önskar att fler gjorde i sådana situationer. Själv skulle jag inte dra mig för att filma det, kan vara bra att ha som bevis om det blir någon tvist och surr om bristande bevisning...

Tyvärr kan man ju bara tänka sig vad sådana ryttare gör på hemmaplan när hästen "går dåligt". Där ingen överdomare kan ta in dem för ett snack...:crazy:

Jag redogjorde för min egen användning, och så länge man använder dessa på det sättet man ska så är det ingen fara alls med det.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag försvarar ingen. Jag tycker att dessa skitstövlar drar sporten i skiten och jag tycker mkt synd om hästarna. Blev dessa fall polisanmälda för djurplågeri också, eller blev det bara "tillsägelser" i tävlingssammanhang? I vilket fall tycker jag att DU agerade på ett sätt man önskar att fler gjorde i sådana situationer. Själv skulle jag inte dra mig för att filma det, kan vara bra att ha som bevis om det blir någon tvist och surr om bristande bevisning...

Tyvärr kan man ju bara tänka sig vad sådana ryttare gör på hemmaplan när hästen "går dåligt". Där ingen överdomare kan ta in dem för ett snack...:crazy:

Jag redogjorde för min egen användning, och så länge man använder dessa på det sättet man ska så är det ingen fara alls med det.

Bra sagt!!!! :bow::bow:
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Endast i diciplinnämnden i SRF,dessvärre.
Jag förstod inte bättre,då.
Nu hade jag handlat annorlunda.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

ja då tycker jag att samtliga former av bett och bomsadlar bör förbjudas omedelbums då detta missbrukas dagligen. Alldeles för hårda händer rycker, sliter och drar i hästens känsliga mun där sår bildas på både mingiopr, tunga och kinder.. felpassande sadlar hindrar och förstör ryggens muskulatur som i sin tur går ner i benen och hästen får kroniska skador.. förbjud även ridning vid pälssättning och pälsfällning samt att man aldrig får rida hästen svettig vintertid, och inte heller sommartid då skav av utrustning kan uppkomma..

nej man ksnak skulle vakna upp och tänka på vad man gör för något med sin häst och behandla hästen som man själv skulle vilja bli behandlad..

sporrar och spö är inte tillåtna som redskap för bestraffning utan spöet skall vara en förlängning av ryttarens arm och sporren en förfinad skänkel..
således är korrekt handhavande av spö att kunna peta på hästen där man inte når med skänkel samt som lätt drivande när skänkel n inte kan, dvs då förändrat skänkelläge försämrar ryttarens och därmed hela ekipagets balans..
sporren kan du tänka dig som ditt finger, och tänk dig hästen känsliga hud som tangentbordet du har framför näsan just nu.. ta på dig ett par grytvantar och skriv "förvänd öppna".. går det bra? fattar datorn vad du försöker skriva? fattar hästen var du försöker säga med din trubbiga skänkel? kanske skulle du behöva en sporre för att kunna ge en mer exakt anvisning till hästen om vad den skall göra? det är det sporren är.. ett finger mot hästens känsliga hud..



och snälla så kallade hästmänniskor, inse att känslighet och smärttröskel inte är samma sak.. en häst kan känna en fluga som spatserar på rumpan ja, men den kan likväl se helt oberörd ut samtidigt som bloder forsar ut ur en sårskada.. hästens kropp utsöndrar endorfiner i högre dos än hos människan för att hästen vid mindre skador inte ska se sårad ut då detta medför en större risk att falla offer för rovdjur..
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Absolut.de flesta bett är verkligen av ondo och orsakar stort lidande.
Det är bara att fråga hästtandläkaren vad han ser när han har satt in munstegen .Där är ingen vacker syn !
Många sadlar är illa tillpassade och orsakar också smärta . Hemskt.
I Thailand polisanmälde jag "strandraggarna" för att deras hästar hade så fruktansvärda bett,så jag nästan grät.
Åker aldrig mer till Thai.Jag mår så illa även i Sydeuropa med deras avsaknad av empati för djuren.Vill inte åka dit heller längre.
Vi måste helt enkelt bli BÄTTRE på läsa av våra hästar,fr.a. då vi ser problem . Är de smärtrel ?
Så mig har du inte övertygat när du påstår att hästar har hög smärttröskel.
Och hur mycket smärta ska de behöva stå ut med ???
Och ändå vara glada och trevliga.
Jag förstår så väl de hästar som biter och sparkar på hemska ryttare/ägare-jag har ju sett hur de beh. hästen då de "rider ".
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

du är en tvärtemotmänniska.. :grin:

du beskyller utrustningen för smärta och skador istället för att anklaga den idiotiska MÄNNISKA som inte besitter kunskapen att använda utrustningen..

hörru börja i RÄTT ÄNDE, förbjud okunskap, inte utrustning..



vad säger du t.ex om singelolyckor, bilskador, personskador och olyckor vid rattonykterhet? ska man anklaga de idiotiska människorna som sätter sig bakom ratten efter att ha inmundigat alkohol eller själva bilarna?

om du skall gå på samma linje i den frågan som i frågan om utrustningen till häst så kommer du att vilja förbjuda bilarna.. eller hur?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbjud rid- och körspö

När man sitter i en vagn bakom hästen är spöet den enda hjälpen man har för att fånga in hästen på det sätt en ryttare gör med skänkeln, man "visar" körhästen spöt på den sidan man som ryttare hade lagt till skänkeln för en sidvärtes förflyttning.
Ett korrekt använt spö inom körsport är en säkerhetsdetalj som absolut inte ska förbjudas!
Däremot är jag absolut för ett spö- och sporrförbud inom ponnyhoppning/dressyr!
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

OK OK,Du har säkert rätt,men jag tycker inte man ska få ha det på tävling .
Se på Norge .
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

OK OK,Du har säkert rätt,men jag tycker inte man ska få ha det på tävling .
Se på Norge .

Varför skall vi se på Norge? Ingenting har blivit bättre i Norge sen spöförbudet. Enda skillnaden är att fina tanter slipper sätta kaffet i halsen för att kusken har "EN PISKA":eek::eek::eek:

Tanterna ser inte vad de dåliga (observera ordet dåliga) men långt ifrån alla (observera igen, detta gäller ett fåtal kuskar), gör istället. Men du och tanterna har inte förstått det.
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Säger det samma! :eek::eek:

Håller med om att om man använder sporrar på det viset, då ska man ABSOLUT inte rida en meter med dem!
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Jag har sett ryttare på HÖGSTA NIVÅ---korrigera sin häst efter en mindre lyckad dressyrritt på tävling --något så fruktansvärt grymt !
Med spö och sporrar har vederbörande tvingat hästen att utföra olika rörelser om och om igen -Hästen var plaskvåt -ögonen stod rakt ut och jag blev GALEN.
Jag hämtade omedelbart överdomaren och ryttaren blev sedermera avstängd från tävlande under en lång tid.
Jag har även sett hur man korrigerar hopphästar -lika fruktansvärt -jag hämtar överdomare och ryttaren får kännbart straff.-om än alldeles för klena i mina ögon.
Så nog 17 är det lättare att "korrigera" hästen, och ta till övervåld,då man är besviken och frustrerad på sig själv egentligen, om du har ett vapen i din hand eller på din stövel.
Det säger sig väl självt.
Därför skall spö och sporrar bort .

Ok, men är det så att ALLA ryttare rider så? Stora flertalet?
Kanske lika bra att förbjuda tyglar också, för jag har flera ggr sett ryttare i frustration slita och rycka i tyglarna.

Att ta ut sin besvikelse på hästen är alltid fel, förstår inte att det skulle vara mindre obehagligt för hästen att få ovanstående behandling av enbart skänkel?
 
Sv: Förbjud rid- och körspö

Håller med om att jämförelsen att hästen känner en fluga gå på kroppen haltar rejält!
För som du skriver, ska vi ens rida på en häst som känner ngt så lätt som en fluga på kroppen? Jösses amalia vad ont hästen ska få om ryttaren tappar balansen och dunsar hästen i ryggen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Är fel form djurplågeri, så som det påståtts i debatten som sedan en tid rasat i ridsportsverige – i första hand via sociala medier...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 564
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp