Bukefalos 28 år!

Förbjuda Bent kurser

Re: Hot!

Jo jag har tänkt att komma ner och titta men innan det händer vore det även roligt att se en fortsättning. Det är inte schysst att bara visa A men inte B??
 
Re: Hot!

Jag tror att den bara existerar som ett dröm-mål i fjärran.
Att den är en utopi som vi arbetar mot och aldrig når.
Och så har vi det roligt och trevligt på vägen.

det beror ju på hur mycket vi strävar och vill nå det målet.
bara för att inte du har ngn framtidstro så finns det andra som har det :D
 
Re: Hot!

bara för att inte du har ngn framtidstro så finns det andra som har det
Efter 35 år som någon sorts ryttare, så har jag upptäckt att det där målet, det rör sig framåt hela tiden och jag kommer ändå aldrig i kapp det.
Så jag har resignerat.
 
Re: Hot!

*tar en svarsknapp i mängden*

Efter ca 20 år med vanlig vanlig vanlig ridning, ca 5 års sökande mig bort från den, ca 2 års studerande av de akademiska principerna och nu något års tillämpande av dem kan jag bara säga: jag rider hellre på låg nivå(långt ner i utbildningstrappan) med hög kvalitet(efter sunda principer och med hållbart resultat) än på hög nivå(enligt tävlingsgraderingen) med låg kvalitet(bakom lod med avknäppning vid tredje halskotan med osynkroniserade rörelser i fram och bakdel, med borttryckt bröstrygg och mer påskjut än bärighet och hästen i tvångströja mellan hand och skänkel med hårt åtdragen nosgrimma). För att slippa en generaliseringsdiskussion så nej, alla tävlingsryttare passar SÅKLART inte in i den beskrivningen, men jag upplever faktiskt att under de 20 åren jag red på olika ridskolor, och för olika tränare inom den 'vanliga ridningen', så var det mycket av den sorten!

Många av de ryttare som idag rider enligt de klassiska principerna har ju (på goda grunder anser jag) förkastat den typ av ridning som tävlingsdressyren promoverar efter att själva hållt på med den. Den horisonten är inte okänd för oss, det är inte därför vi inte är så intresserade av den. Själv var jag tidigare VÄLDIGT insatt både i tävlingsdressyren och halvblodsaveln, men idag blir jag oftast bara upprörd om jag tittar på en Grand Prix dressyr eller ett unghästchampionat. Det råder ingen tvivel om att många professionella ryttare är jätteskickliga utövare av den ridprincip de valt, men det hjälper ju inte om jag anser att principen är felaktig!

Kanske är det häri hotet ligger; att allt fler ser den inom ridsporten förhärskande ridstilen och utbildningsgången som felaktig, och att Bent är en av dem som satt denna lavin i rullning? För såklart anser många av tävlingsryttarna i sin tur att AR-ryttare rider efter felaktiga principer.
 
Re: Hot!

Hörrni vad bra det blev. Alla skrev så det glödde och visionerna flög. Man får nog säga att det "nya" (NH, AR) har fått många ryttare att tänka mycket mer över vad de gör på hästryggen. Å det måste ju vara till hästarnas bästa!
 
Re: Hot!

För såklart anser många av tävlingsryttarna i sin tur att AR-ryttare rider efter felaktiga principer.
Där så tycker jag att den stora skillnaden är att de inte har prövat och förkastat, jag har verkligen prövat, utan de förkastar utan att pröva först.
 
Re: Hot!

Hej igen Fio.
Jag förstår inte riktigt. Ryttaren Djurjouren visade var en nybörjare. Det enda som filmen visade var övergången från en instabil till en ngt mer stabil sits. Ryttaren var ovan, kunde inte moderera sin styrka (det kan man inte i början) utan fick slå på till 100%. Då tycker ni det ser stelt ut och ser inte att hästen börjar så smått söka sig framåt, ta ut steglängden, bli några mm mer bogfri osv. Den här ryttaren har kanske ett års intensiv sitsträning kvar innan h*n kan börja visa något som ser något ut. Ridning är inte en kortkurs. Du är varmt välkommen ner att kika, men ärligt talat vet jag inte om det skulle ge dig något. Du ser ju inte alls samma som vi.
 
Re: Hot!

*Lånar svarsknapp*

Jag tycker att tråden har ett högst intressant toppämne som är av högsta vikt att diskutera.

MEN jag blir urless på detta ständigt återkommande "rastugg", vilken ras är bäst, sämst osv...Och vilken ridning är bra resp. dålig osv... :(
Ser ni inte att detta prat är kanske den mest grundläggande orsaken till att SR gör som de gör.
Just därför att hela ridsporten är genomsyrad av vem som har rätt och konkurrensen blomstrar mellan såväl professionella som amatörer. Det blir väldigt tydligt.

Själv är jag en westernryttare som är mycket intresserad av AR och gärna vill lära mig mer om det. Jag gillar deras filosofi, "en häst är en häst".
Skit samma vilken ras. Det är väl ändå ett högst personligt val vilken typ av häst och ridning man föredrar.


Det intressanta tycker jag är varför tar SR detta beslut och vad menar de med "deras riktlinjer"?
Har någon här försökt mejla dem för att få ett svar?
Som jag förstår är anläggningen kommunal och isåfall faktiskt byggd av befolkningens SKATTEPENGAR! :mad:

//Peace Heyoka
 
Re: Hot!

Ursäkta... SvRF ska det naturligtvis vara inte SR (Sveriges Radio) :D
 
Re: Hot!

Jag har sökt ridsportförbundets ordförande men han var på tjänsteresa, han har dock fått veta mitt ärende och ringde upp mig dagen efter men då var jag borta.
Jag återkommer så snart jag fått en förklaring av honom.
 
Re: Hot!

Och om man nu tycker att Bent är fantastisk och att hans lära ska ta en till Nirvana, då kanske man borde skaffa en fantastisk unghäst som kan ta en dit ingen elitdressyrare varit tidigare? Men nej, man väljer islännigar, kallblod, prickiga hästar och så vidare. Varför? Är det kanske rentav akademiker som upplever "de andra" som ett hot? Varför köper man inte en riktigt begåvad häst och blir så där världsbäst som man hoppas att Bent kan göra en?

Men jisses jag (vi AR?)är inte intresserade av den typen av konkurrens? Det är ju det som är grejen med det hele.....har du inte förstått det?

Ditt och mitt mål skiljer sig väsentligt. Jag är inte intresserad av att rida så att "andra häpnar" utan att rida så att "jag själv häpnar" som Indiana Jones så fint uttryckte det.
Grejen är att jag rider med mycket höga ambitioner för min egen skull och för jag och min häst ska må så bra som möjligt.
Inte för någon annans skull, inte för att visa upp mig eller för att vinna rosetter.

AR har gett oss fritidsryttare en inspiration till att rida med mycket höga ambitioner utan att tävla eller visa upp sig. Att rida för ridandets egen skull, för konsten, för det fantastiska i att bli ett med hästen, för att det är så roligt, för att det ger så mycket.

Det spelar ingen roll att det inte blir perfekt i andras ögon eller ens i mina egna. Det är jag själv som sätter normen inte något Ridsportförbund eller någon domare. Sedan kan jag ta hjälp på vägen. (Tack Miranda!)

För oss handlar det inte om att riva ned applåder eller uppnå "Nivana".

Nya tider stundar helt säkert och det kommer kanske i framtiden inte vara högsta status att rida Grand Prix utan det kommer kanske att handla om helt andra saker.....? Hur blir det då?

Om det faller ett träd i skogen och ingen hör det. Låter det då?

Om jag rider piaff och en levad i skogen och ingen ser det.
Än sen då? Det skiter väl jag i och många med mig....

Frid Kokopelli Mana
 
Re: Hot!

"Men jisses jag (vi AR?)är inte intresserade av den typen av konkurrens? Det är ju det som är grejen med det hele.....har du inte förstått det?"


Så i stort sett alla som väljer att rida akademiskt gör det för att de inte är tävlingsintresserade. Jag trodde att det fanns ett slags tävlingsintresse hos AR också, bara att det inte finns någon tävlingsform (ännu). Man lär sig något varje dag. :)
Men en fundering bara: är det inte en risk att det går ut på ett negativt sätt över hästarna (generellt sett) om man rider med en såpass introvert syn på det hela. Då menar jag att det kanske bidrar till en positiv utveckling om det finns tävlingar, mer regler, bedömning osv. Fler skulle säkert lockas och det är väl (enligt mångas syn) bra för alla hästars del? Man kan faktiskt älska hästar och ridning för dess egen skull samtidigt som man gillar att tävla. Ut ur garderoben, jag har aldrig sett någon rida AR live. Men det kanske finns kurser att titta på på fler ställen än Skåne, Umeå och Stockholm?
 
Re: Hot!

Det finns säkert sådana som både är tävlingsintresserade och även rider AR. Men som det är idag finns det inga AR tävlingar och jag hoppas verkligen att det så förblir.

Jag fick i helgen lära mig att man kan ta olika "graderingar". Det är mer som ett märke där man visar upp hur långt man kommit. Det går inte att köpa en "flashig" tränad häst och rida upp nånting utan den ska ha utbildats av ryttaren själv.

"är det inte en risk att det går ut på ett negativt sätt över hästarna (generellt sett) om man rider med en såpass introvert syn på det hela."

Risker finns det alltid när människor hanterar hästar.

Men tävling är väl knappast mindre riskfritt? Konkurrens kan förvandla vissa till demoner där vinnandet blir huvudsaken.

Araber med svidande grejer under sina svansar för att de ska stå ut vid uppvisningar som står i kolsvarta, mörka stall för att ögonen ska spärras upp och de ska stajla upp sig vid visningen. Quarters som är så musklade med så små fötter att de knappt kan gå och inte får gå ut för att det föds upp som grisar som ska passa på halter-tävlingar. Barrering för att hästar ska hoppa högre och jag har sett dressyrryttare som skaver och skaver och skaver med sina sporrar och med stadiga tag i tygeln. Tävlanden är väl inte riskfritt precis? Inom travet, galoppen och fälttävlan går det t.o.m åt en och annan emellanåt.

Dårskap hjälper inga regler och domare emot.....

Men naturligtvis kan man älska hästar och tävla. Det finns väl ingen motsättning i det? Det finns massor av fina hästmänniskor på våra tävlingsbanor, helt säkert!!! :)

Det fina med AR är att det ger oss som INTE vill tävla en möjlighet att ha höga ambitioner. Vi har kommit på att vi inte måste passa in i gängse ridskolenormen utan kan gå en annan väg till de högre skolorna. Vi är inte diskvalificerade!
Det är kanske lite svårt att förstå för en utpräglad tävlingsmänniska? Hur man kan ha höga ambitioner utan att vilja mäta den med andra?

Och för att återgå till grundinlägget, detta motsätter sig tydligen svenska ridsportförbundet eftersom man genom påtryckningar på en enskild ridklubb gör så att de "förbjuder" tränare som t.ex Branderup eller Drangel i en kommunal anläggning.

vänligen Kokopelli Mana
 
Re: Hot!

"Araber med svidande grejer under sina svansar för att de ska stå ut vid uppvisningar som står i kolsvarta, mörka stall för att ögonen ska spärras upp och de ska stajla upp sig vid visningen. Quarters som är så musklade med så små fötter att de knappt kan gå och inte får gå ut för att det föds upp som grisar som ska passa på halter-tävlingar. Barrering för att hästar ska hoppa högre och jag har sett dressyrryttare som skaver och skaver och skaver med sina sporrar och med stadiga tag i tygeln."

Jag håller med om att det är förfärligt. På tävlingar t. ex tycker jag att man borde ha undercover-spioner vid framridning (och kanske även efter ritten) och ge de som inte sköter sig mot hästen reprimander. Det ska inte vara upp till åskådare att rapportera, då blir det sällan gjort för vi svenskar brukar oftast inte vilja "lägga oss i" saker. Trav och galopp är jag rätt så tveksam till överhuvudtaget, liksom westernklasser med levande boskap osv. Hur vet du allt detta du tog upp? Jag är väldigt intresserad av källor eller liknande pga min djurrättsaktivism (som är ganska passiv och väldigt fredlig).
 
Re: Hot!

Problemet är ju inte på tävlingarna för DÄR finns ju kontrollanter. Travet och galoppen har tex banveterinärer som kollar.

I dressyren finns bettkontrollanter som kollar betslingen efter ritt och i hoppningen kollas benskydden. Westerntävlinar med boskap finns det mycket restriktioner och bestämmelser runt.

Avarter med barrering, tyngder, osv hittar du på träningarna och dom är lika okontrollerade som era. Så vill man rida så kan man göra det vare sig man är tävlingsryttare eller AR-ryttare.

De flesta är dessutom väldigt rädda om sina dyra tävlingshästar. Man har inte råd köpa nya hela tiden. En bra hopp eller dressyrhäst kostar rätt mycket. De flesta dåliga träningsmetoder hittar nu på betydligt lägre nivå där ryttarna är för okunniga och hästarna billiga.

Det är bra ni engagerar er men gör det på rätt ställen. Det är i buskarna ni ska krypa runt inte på tävlingsplatserna.
 
Re: Hot!

Jag menade kontroll på tävlingar i allmänhet, inte enbart i svår klass eller elit. Bettkontroll i dressyr görs väl bara på riktigt stora tävlingar? Jag håller med, den mesta skiten är naturligtvis på låg nivå. Och dyrbara hästar sköts som guldägg, men sporrningar och dylikt sänker ju oftast inte värdet, tyvärr. Jag rider för övrigt inte AR, utan hittills bara vanlig dressyr. Man får faktiskt kritisera sin egen "gren". Eller sitt egna parti, familj osv. ;)
 
Re: Hot!

Jag kan inte låta bli...

"De flesta är dessutom väldigt rädda om sina dyra tävlingshästar. Man har inte råd köpa nya hela tiden."


Ja, det är så rädda om hästarna att de inte ens får gå ut i hagen ;)

"En bra hopp eller dressyrhäst kostar rätt mycket."

Och försäkras för lika mycket...
 
Re: Hot!

Försäkras för lika mycket gör dom oftast inte för det har dom inte råd med.
 
Re: Hot!

Nej, det har du förstås rätt i. Men "tyvärr" så är de ofta försäkrade för såpass mycket att man har råd att rida sönder dem. (se inlägg från försäkringsarbetare ovan)

Sen om det är okunskap eller ej, vet man inte.

Jag har, precis som många andra varit där själv. Trots att jag tyckte att jag var så himla försiktig i mitt tränande så var det ändå träningen som gjorde att min häst blev halt på alla möjliga olika sätt.
Nu, peppar, peppar...har h*n hållit sig frisk sedan jag ändrade träningsfilosofi. :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp