Bukefalos 28 år!

Förbjuda Bent kurser

Re: Hot!

Vem har sagt något om Shania Twain?

Lyssna på Aaron Tippin,Ketih Urban, Dixie Chicks, Montgomery Gentry och Travis Tritt. T.ex.
 
Re: Hot!

Att ha något som ett mål är inte precis det samma som att man uppnår det.

Jag har som mål att någon gång kunna så avancerade saker som levad och karriär men det kommer inte precis ske i morgon.
Just nu behöver jag inte en häst som har perfekta förutsättningar för samling och högre skolan eftersom jag mest tränar på min sits och att inverka medvetet med hjälperna utan att störa. Det funkar alldeles utmärkt på min fådda travare.

Nästa gång jag köper häst kanske jag har kommit längre och har andra krav på min häst.

Dessutom är det en fråga om pengar.

Jag läser mycket böcker, de är gratis på biblioteket, jag läser allt som finns på nätet och investerar någon gång i en bok som jag tycker är speciellt bra. Jag tar lektioner för en tränare jag trivs med men har inte råd att åka iväg på kurser.
Min utrustning är ändamålsenlig men inte perfekt, snart hoppas jag ha råd att köpa en ny sadel och kanske en kapson.

Med de ekonomiksa förutsättningarna är jag glad att jag överhuvudtaget har råd att ha en häst! Men min målsättning är helt gratis.
 
Re: Hot!

Vem har sagt något om Shania Twain?

Lyssna på Aaron Tippin,Ketih Urban, Dixie Chicks, Montgomery Gentry och Travis Tritt. T.ex.
Okej, du fixar, jag lovar att ge det en chans. Jag skulle gärna vilja stå ut.
 
Re: Hot!

Jag vill ha en häst med dessa egenskaper:
*Liten och viktbärande.
*Mycket rörliga bogar och god rörelsemekanik.
*Extremt lättskött och lättfödd.
*Stabilt och självständigt psyke kombinerat med ett lättlärt och rörligt intellekt. En något smartare typ av häst, helt enkelt.
*Låg skadefrekvens.
*Utan behov av täcken, benlindor eller benskydd.
*Frisk och hållbar.

Vilka raser hittar du åt mig då?
Gissa vad jag rider på?

Hade du bott i Finland, så skulle jag ha varit övertygad om att du hade en finsk häst. De passar rätt bra in på din beskrivning. :)
 
Re: Hot!

Hade du bott i Finland, så skulle jag ha varit övertygad om att du hade en finsk häst. De passar rätt bra in på din beskrivning.
Ja visst gör de.
De är ju Kallblodstravare de också.
Men de är inte så vanliga här hos oss. Men fina.
 
Re: Hot!

Måste erkänna att jag hajade till ordentligt när jag såg att du kallade dem för "kallblodstravare". :o

Visst är det det de är, men eftersom det finns så ofantligt många finska hästar här och jag endast har träffat på två som gått på travet, så skulle jag precis till att protestera när jag insåg att du har rätt. Tack för dagens insikt! :D

Men de är fina och trevliga, verkligen. :)
 
Re: Hot!

Det var en sån jag började min hästkariärr på för länge sen.
 
Re: Hot!

Ja, anledningen till att jag inte har ett fint halvblod med bra steg är rätt enkelt. Jag slog sönder mig i en ridolycka för några år sedan. Efter det kan jag inte rida sånna hästar. Jag köpte mig en korsning Islandshäst/New Forest av den enkla anledningen att han har så pass mjukt steg att jag kan rida honom. Jag trodde då att det var det enda jag kunde rida. Nu har jag upptäckt att jag också kan rida många araber. Och de PRE jag ridit har också gått bra.

Jag älskar min häst. Men ibland har han ju kroppen/generna emot sig. Och nu har jag i baktanke att jag kan rida dessa andra raser då jag köper nästa häst.

Och jo, jag satsar iaf på min ridning. Trots att jag har vad som i mångas ögon är en skithäst. Jag tränar minst 1 gång/v och även en kurs i månaden. Även om jag aldrig kommer ge mig ut på tävlingsbanan med denna häst (eftersom han inte kan hävda sig där mot tex halvbloden) så vill jag att vi ska bli så duktiga vi bara kan.

Kan även tillägga att jag inte har Bent som ”gud”. Han verkar väl vara duktig. Har aldrig varit på någon kurs för honom öht. Så jag tänker inte uttala mig om honom.
 
Re: Hot!

Ridkonst är inte någon guldkalv. Ridkonst är skapad av dem/vi som utövar eller försöker utöva den. Jag köper inte snacket att militären, uppfödargenerationer, Gud o.s.v. i årtusenden har byggt upp något som vi otrogna nu försöker riva ner genom att inte köpa och rida det som blir över sedan eliten och nivåerna under dem gjort sina val utan istället söker andra vägar.

Hela myten med all hästkunskap, all uppfödarkunskap som håller på att gå i graven för att fritidsryttarna har fräckheten att SIKTA högt (och inte nödvändigtvis nå dit) bygger på ett militärt system då man skall sluta upp bakom en ide och ett mål rörande hur den perfekta ridhästen skall vara. För mig är denna ganska stötande. Vem har frågat dagens fritidsryttare om dessa rester är vad de vill ha? Om det INTE är det - är man oseriös bara för att man tycker detta?

Målsättningen ändrat sig och det är inte längre självklart att min optimala häst skall vara en som är så lik OS-ryttarnas som möjligt, men mindre kapabel.

Mitt mål är inte att bli världsbäst eller att rida "så bra att andra häpnar", det är att lära mig rida så bra att jag själv häpnar. Och med att "rida" avser jag här MIN prestation - hur bra jag lyckas arbeta tillsammans med den aktuella hästen, oavsett om dess gångarter bedöms som 9-mässiga eller 2-mässiga vid något test.

I mitt "vanliga" akademiska liv stöter jag ibland på arbeten, artiklar och uppsatser som är fantastiskt bra trots att resultatet är ganska slätstruket. Anledningen är att det inte GÅR att göra annorlunda med just det materialet, men när förtattaren ändå har lyckats göra det absolut bästa av förutsättningarna så tycker i alla fall jag att det visar på stor skicklighet.

Och vanligtvis visar dessa författare sedan att det verkligen har lärt sig något rent metodologiskt när de får "bättre" material. Men många tycker att det är kul att arbeta vidare med de små förutsättningarna och få ut så mycket som möjligt av dessa, eftersom de upplever detta som mest utvecklande...Och om det ÄR så för vissa individer så är ju uppenbart materialet med den lilla potentialen det bästa för dessa individer, precis som araber generellt sett kanske är den optimala hästrasen för vissa medan fjordhästar är det för andra och halvblod för den tredje.

Vem skall döma vad som blir den bästa vetenskapen i slutändan? Konsten och även vetenskapen är fri och att bryta tidigare generationers mönster har är ett accepterat (i alla fall generationen senare) sätt att föra fram - mot nya ideal.

Hade inte någon gjort detta runt år 1800 hade vi kanske förlorat - eller SLUPPIT - den fantastiska halvblodshästen.

Anneli
 
Re: Hot!

Och beviset har vi i NH världen. Kunskapen är totalt borta. Kvar är fagra ord och repviftande. Clinic är att fjäska för hästägare och bara ta emot hästar som kommar att göra rätt.
Beviset börjar dyka upp i AR världen. Blonda småflickor leder kurser där dom talat om att hästen ska bära bakifrån. Men hästarna hänger mer på bogen efter helgen.
Det är resultatet av Indianas metodik.
 
Re: Hot!

Vem skall döma vad som blir den bästa vetenskapen i slutändan? Konsten och även vetenskapen är fri och att bryta tidigare generationers mönster har är ett accepterat (i alla fall generationen senare) sätt att föra fram - mot nya ideal.
Jorden är platt.
 
Re: Hot!

Blonda småflickor leder kurser där dom talat om att hästen ska bära bakifrån. Men hästarna hänger mer på bogen efter helgen.
Det är resultatet av Indianas metodik.
Allt går att missbruka.
Jämförelsen som du nu gör är ekvivalent med om jag skulle påstå att alla halvblod är skänkeldöda och hänger på bogarna.
För jag var på ridskolan och tittade, och där så såg jag der, jag lovar.
Så jag tänker inte titta på Dressyr-sporten för den verkar tråkig och meningeslös, samt förstör hästarna.

Oxh vad i hela friden har flickornas hårfärg med saken att göra?
 
Re: Hot!

Men medge att det är konstigt att det aldrig kommer fram några "riktiga" ekipage ur AR. Det brukar talas om någon Åsa som är gift med Ubbe, men det är väl också den enda.

jag tycker målsättningen är väldigt sympatisk och instämmer till fullo med den. Var och en ska bli så bra som möjligt på samspel med sin häst, med dess förutsättningar. Jättebra. Men AR har också andra, betydligt mer högtflygande mål. Det kallas ridkonst och det talas om skolor tidigt i hästens utbildning. När får vi då se dessa underekipage som AR plockar fram? Det brukar talas om "bevis" när man säger att man hittat en bra tränare. När kommer bevisen på att AR är bättre än helt vanlig dressyr? Det finns en hel hög människor som ridit AR på sina kallblod länge nu, när får vi se dem uppvisa skolorna på ett föredömligt sätt? (PS: nej, piafferna som kallblodet hos Bent visar är inte bra. Den är inte bogfri och jobbar inte genom kroppen. Ryttaren sitter inte mitt över hästen, den har inte en rakriktad ryggrad vilket leder till sämre skolor m m. Men den har det nog ganska trevligt, den såg nöjd och glad ut!)
 
Re: Hot!

Är du säker på att det var för att hon inte klarade den? Är det förstahandsuppgifter?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp