Bukefalos 28 år!

Förbjuda Bent kurser

Re: Hot!

Men medge att det är konstigt att det aldrig kommer fram några "riktiga" ekipage ur AR.
Om du med "riktiga" ekipage menar sådana som tävlar enligt TR med resultat, så tycker jag dels att du är oförskämd och dels att du fortfarande inte har begripit vad det hela går ut på.

Nej, det är inte alls konstigt. Ty man tappar intresset för tävlingsmomentet i samma stund som man förstår vad det går ut på. Och sedan så ägnar man sig åt ridning som konstart, och det tävlar man inte i och det bedömer man inte. Det ägnar man sig bara åt. Oftast helt utan publik.

Det finns inget intresse av "Upp till bevis" utan det enda intresset är den egna känslan. Och den är inte mätbar för en utomstående.
Den syns inte på bild eller går att tävla i.

-Jag har den ballaste känslan. 6p
-Nej, det har ju jag! 7p
 
Re: Hot!

Jag är inte det minsta oförskämd. Då har du missuppfattat mig.
Spelar ingen roll om det är tävling eller ej, om man bedriver ridning på hög nivå blir man "känd" ändå. Artur Kottas tävlar inte. Varför söker sig inte fler aktiva tävlingsryttare till AR? För att man inte orkar lägga ner tiden? Det tror inte jag faktiskt.

Varför är det oförskämt att vilja se "bevis"? Jag vet inte hur många ggr det ställts samma fråga till mig och Djurjouren om vår tränare härifrån! Och hon är en helt "vanlig" tränare, ingen barockare, lär inte ut något kontroversiellt som att börja med böjning innan rakriktning eller lär eleverna länga överlinjen mha bett.

AR har en aura av kvalitet, teori och "konst". Är det då konstigt att man undrar varför det inte börjar ge resultat efter så många år som många hållt på? Höj ribban! Se bortom den egna horisonten!

Bara för att Jag (Du?) inte kommer att visa oss på vare sig flashiga halvblod, tävlingsbanor eller i skolor ovan mark, så betyder det inte att det inte finns NÅGRA som skulle kunna det. Precis som inom vilken disciplin som helst. Av Kyras alla elever finns det många som kommer lika långt som Kyra själv, men säkert lika många som inte kommer i närheten. Så borde det vara inom AR också?
 
Re: Hot!

Varför är det oförskämt att vilja se "bevis"?
Nej, jag tycker att det är oförskämt att bara kalla vissa ekipage för "riktiga". Alla ekipage är väl riktiga?

Sedan så skulle jag hellre kalla det för att vilja se "resultat" elöler "effekt" än att se "bevis", men det är bara hårklyverier och kan misstolkas på annat sätt.

Varför söker sig inte fler aktiva tävlingsryttare till AR? För att man inte orkar lägga ner tiden? Det tror inte jag faktiskt.
Jag tror att det mest beror på att utbildningstrappan i AR och TR inte tar momenten i samma ordning. Galoppen kommer så sent i trappan, att när man väl är där, så är det liksom "för sent". De som redan rider på den nivån enligt TR, de varken vill eller behöver börja om. Och de som rider enligt AR de kommer väldigt sent fram till galopp-arbetet, och då så kan man ju inte ens tävla i de lättaste av klasser.

Är det då konstigt att man undrar varför det inte börjar ge resultat efter så många år som många hållt på?
Vilken typ av resultat är det som räknas då?
Tävlingsresultat?

Ett resultat som jag skulle vilja se är färre antal halta hästar. Hur mäter man det?

Höj ribban! Se bortom den egna horisonten!
Vaddå, jag förstår inte? Jag har bytt horisont.

Bara för att Jag (Du?) inte kommer att visa oss på vare sig flashiga halvblod, tävlingsbanor eller i skolor ovan mark, så betyder det inte att det inte finns NÅGRA som skulle kunna det.
Men jag har sett skolor ovan mark, har inte du det? Och jag har för avsikt att komma dit om så där 10 år. Men inte på halvblod, för jag gillar inte sådana. De är för stora och klumpiga för min smak.
Det finns massor med roliga hästar under 150cm.
Jag rider på dem.

En av orsakerna till att just jag sökt mig till AR är för att slippa rida på halvblod.
 
Re: Hot!

Ja, du har bytt horisont, men du kan inte höja blicken. Du ser till dina små viktbärande hästar (inget fel i det) och hur långt du kan komma med dem. Det är jättebra, men det är inte det jag diskuterar. Jag diskuterar inte heller mig själv utan fenomenet som sådant. Och då undrar jag - var är kvaliteten på de riktigt bra ekipagen? (Förlåt att jag använde ordet "riktig", det var felaktigt.) Jag är inte HELLER ute och tävlar, jag har inte köpt en fantastisk häst, men jag kan se bortom mitt eget.

Andelen halta hästar minskar givetvis om man rider långsamt, oavsett om det är bärigt eller ej. Jag tror dock det kommer att komma fler halta hästar inom barock eftersom böjningen ofta utförs på fel sätt. Det är också skillnad på belastning på en aktiv tävlingshäst och en "hobbyhäst". Oavsett om den rids rätt eller ej.
 
Re: Hot!

Resultatet som jag skulle vilja se är balans och bärighet. Det är sällsynt inom AR.
Jag tycker dock att rasen man väljer är upp till var och en.
Användningen blir ju berorende va rasen, dressyr är til för alla raser men det är kanske dumt att sikta på piaff på en ardenner (ja, jag har sett dessa fantastiska piafferande ardennrerar med två mil lång underlinje och 50 cm lång överlinje...) .
Galoppiruetter på en islandshäst är ju inte heller direkt.... hm.... lätt, eller ens funktionsfyllande.

Men att sikta på bärighet och balans i alla gångarter är ju nått alal kan uavset medfödda förutsättningar.
 
Re: Hot!

Ja, men jag försöker ju skilja på diskussionen. Självklart ska var och en välja den ras som passar en bäst, men det borde även inom AR finnas personer som vill komma så långt som bara möjligt är inom ridning. Inte komma så långt som möjligt som den hästrasen man har tillåter. Förstår du vad jag menar?
 
Re: Hot!

Ja, men jag försöker ju skilja på diskussionen. Självklart ska var och en välja den ras som passar en bäst, men det borde även inom AR finnas personer som vill komma så långt som bara möjligt är inom ridning. Inte komma så långt som möjligt som den hästrasen man har tillåter. Förstår du vad jag menar?
 
Re: Hot!

Och vilka tränare har hon haft tillgång till? Det finns RIKTIGT duktiga tränare internationellt, oavsett om man kallar dem barock eller ej.
 
Re: Hot!

Så om man inte skall rida AR, vad skall man rida då? Enligt dig?
 
Re: Hot!

Ja, du har bytt horisont, men du kan inte höja blicken. Du ser till dina små viktbärande hästar (inget fel i det) och hur långt du kan komma med dem. Det är jättebra, men det är inte det jag diskuterar. Jag diskuterar inte heller mig själv utan fenomenet som sådant. Och då undrar jag - var är kvaliteten på de riktigt bra ekipagen?
Om jag hade hållit mig till konventionerna och ridit på de där kapabla halvbloden, då så hade jag nog varit kvar i den standardiserade TR-dressyren, för då hade jag varit välkommen där. Jag hade en gång en Trakhener.

Men nu så ville jag inte rida på dessa hästar, så jag hamnade där jag är idag. För det var där som jag var välkommen. Jag har iofs ridit min Islandshäst med på lektion på ridskola, men den ridskolan kan nog kallas "mycket vidsynt".

men jag kan se bortom mitt eget.
Men varför måste man se bortom sitt eget?
Jag vill bara rida och vara lycklig, måste det vara svårare än så?
 
Re: Hot!

Det finns inga ska och inte ska. Allt som gör en gott är bra.
 
Re: Hot!

Det är jättebra, Inte_Ung, men jag diskuterar inte Dig. Jag diskuterar fenomenet som sådant.

jag är jätteglad att du är nöjd med dina hästar och din ridstil! Men det var inte det det handlade om.
 
Re: Hot!

precis :) och sen om man behöver "bevisa" det får någon eller inte är en annan femma, många av oss är lyckliga utan att få folk att tappa hakan.
 
Re: Hot!

Som sagt, det var inte riktigt det jag ville få fram. Nåja, så länge alla är nöjda så!
 
Re: Hot!

Det är jättebra, Inte_Ung, men jag diskuterar inte Dig. Jag diskuterar fenomenet som sådant.

jag är jätteglad att du är nöjd med dina hästar och din ridstil! Men det var inte det det handlade om.
Men jag tror att det är just bara det det handlar om.
Att det är en massa sådana som jag som ÄR själva fenomenet.
Och att det är därför som det inte direkt finns något att ta på.
Att du helt enkelt letar efter något som inte finns där.
 
Re: Hot!

Jag letar efter den kvalitet som det talas om. Mkt enklare än så kan det inte bli.
 
Re: Hot!

Jag letar efter den kvalitet som det talas om. Mkt enklare än så kan det inte bli.
Jag tror att den bara existerar som ett dröm-mål i fjärran.
Att den är en utopi som vi arbetar mot och aldrig når.
Och så har vi det roligt och trevligt på vägen.
 
Re: Hot!

yes det är förstahandsinfo, hon kunde inte få hästen lugn den var för het och känslig för henne, å andra sidan får dom aldrig gå i hagen eller galopperas ut.


angående den andra diskussionen så fick vi ju se videobevis från den " metod " som ER tränare går efter och om jag inte minns fel var ingen direkt imponerad och sedan när vi ifrågasatte var det synd om oss som inte förstod konceptet:confused:

jag väntar fortfarande på fortsättnings videon.....
 
Re: Hot!

Jag tror att ni pratar förbi varandra nu, och jag tror att jag förstår vad du efterfrågar. Ja, det som är så underbart med AR är hur högt AR kan lyfta alla "vanliga" ekipage med mindre bra förutsättningar (inte bara synlig resultat, utan att även plocka fram känslan i ridningen, vilket jag iofs tycker är väldigt synligt). Men jag kan förstå att du efterfrågar var den enorma kvalitetsskillnaden mellan AR och tävlingsdressyren finns, eftersom nu så många klagar på eliten. Men jag tror att du ska kolla på Bent, elever i hans nära omgivning som ridit länge för honom och kommit långt, medhjälpare till Bent, Egon von Neindorff, Nuno Oliveira m.fl. Jag ska vara ärlig och säga att jag kanske inte kollat på så många som kommit långt som jag skulle vilja, och att jag dessutom sett några jag glömt namnet på och dessutom ytterligare några som jag inte ens vet vad de heter. Men visst finns dom!
 
Re: Hot!

Snälla Fio, kan du inte komma ner och titta istället. Det är ingen "metod", det är helt vanlig vanlig vanlig ridning. Den enda skillnaden är att vi lär oss sitta stilla INNAN vi börjar med skolor. Sen gör vi exakt samma som "ni" (vilka nu "ni" är). Vi kopplar allt till teorikurser, precis som "ni". Det är ingen metod i sig. Om det ska liknas vid något, så får det bli SRS där man börjar med sitsträning, och inget annat, det första året.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hudvårdstråden 2
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp