”Förbjuden” häst skulle bli mat

Vad skulle hända om vi äter kött från en som fått butta för fem år sen? Absolut ingenting skulle jag tro
När vi ändå spekulerar.

Vad händer om man äter hästsalami på smörgåsen varje morgon i 10 år och varje salami skiva har butta. Inget bra tror jag.
 
Hänsyn till svenska hästägare har jag väl aldrig nämnt? :confused:
Att det finns framtaget karenstider för t.ex. kor handlar givetvis om att de används i matproduktion. Det gör inte hästar i alls den utsträckningen. Således en ekonomisk fråga.
Eftersom du skrev att vi äter lite häst i Sverige tolkade jag det som att du menade att det berodde på svenska hästägare. I bl a Frankrike föds det upp hästar enbart för matproduktion och iaf tidigare så var det vanligt att hitta hästkött paketerat och klart i kyldiskarna bredvid nötköttet i butiker i Gävle. Det var då innan vi gick med i EU och det blev passtvång. Nu är det svårt att öht hitta ett slakteri som tar emot hästar, listan på nätet är helt ouppdaterad sedan många år.
 
När vi ändå spekulerar.

Vad händer om man äter hästsalami på smörgåsen varje morgon i 10 år och varje salami skiva har butta. Inget bra tror jag.
Jag tror folk skulle må bättre av en skiva butta-salami dagligen än allt socker vi trycker i oss.
 
Eftersom du skrev att vi äter lite häst i Sverige tolkade jag det som att du menade att det berodde på svenska hästägare. I bl a Frankrike föds det upp hästar enbart för matproduktion och iaf tidigare så var det vanligt att hitta hästkött paketerat och klart i kyldiskarna bredvid nötköttet i butiker i Gävle. Det var då innan vi gick med i EU och det blev passtvång. Nu är det svårt att öht hitta ett slakteri som tar emot hästar, listan på nätet är helt ouppdaterad sedan många år.

Det beror på svenska köttätare. Precis som jag väljer svenskt fläsk- och nötkött önskar jag att det var svenskt hästkött som efterfrågades.
Att vi öht äter mer hästkött är också det något som jag gärna ser.
 
Det beror på svenska köttätare. Precis som jag väljer svenskt fläsk- och nötkött önskar jag att det var svenskt hästkött som efterfrågades.
Att vi öht äter mer hästkött är också det något som jag gärna ser.
Nej, vi skickar "våra" på slakt utomlands och importerar samma kött tillbaka till Sverige. Vi har tidigare varit sgs självförsörjande på hästkött men det går knappt att hitta ett slakteri längre som tar emot hästar. Tillverkningen av Gustafskorv exvis gjordes på svenskt hästkött, nu är det importerat.
 
Nej, vi skickar "våra" på slakt utomlands och importerar samma kött tillbaka till Sverige. Vi har tidigare varit sgs självförsörjande på hästkött men det går knappt att hitta ett slakteri längre som tar emot hästar. Tillverkningen av Gustafskorv exvis gjordes på svenskt hästkött, nu är det importerat.

Vilket blir en ond cirkel. Efterfråga mer svenskt hästkött - slakterier som tar emot hästar - forskning på medicinering av häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp