”Förbjuden” häst skulle bli mat

Framförallt så var det ingen som brydde sig innan pass blev obligatoriska.

Nej, det förstås.

Men även idag verkar det som om förekomsten av pass i samband med veterinära ingrepp inte är hundraprocentig.

Skriver jag utifrån hur man formulerade förslaget att ha med hästens pass vid en kastrering här under hösten.
Man krävde inte passets närvaro utan önskade det. För att kunna dubbelkolla vaccinationer.

Man förde in lite olika preparat i passet, som användes för sövningen, så det hanterades korrekt.
 
Min förra häst behandlades flertalet gånger med diverse läkemedel som skulle ha förts in i passet. En av fem olika veterinärer skrev in det och det var distriktarn... Övriga fyra veterinärer jobbar på större kliniker. INGEN av veterinärerna informerade heller om att hästen inte fick gå till livsmedel.
Nu var det aldrig någon risk att hästen skulle ha gått till livsmedel men otroligt dåligt och enligt min erfarenhet mer regel än undantag att det inte förs in.
 
Jag har tvärtom erfarenhet, behandlande veterinär var mycket tydlig med att hästen inte fick ingå i livsmedelskedjan och fyllde i den sidan i passet. Eller om det var jag som skrev under något i passet. Det var tre år sedan och hästen är såld sedan två år tillbaka så jag kan inte kolla.
 
Ja, tre av mina hästar har fått preparat (en tom vid två helt olika tillfällen) som diskvalificerar för att gå till slakt. Ingen veterinär har fyllt i nåt. På en stor klinik fick de lite halvt panik då de inte hittade hästens pass vid hämtning (hade stått på kliniken i fyra dygn) och jag svarade lugnt att passet har jag i bilen, då ingen frågat efter det vid lämning av hästen...

Jag har aldrig varit med om att passet efterfrågats förutom vid vaccinering och mätning.
 
Jag känner till folk som skickat sina hästar till slakt för att bli mat trots att de VET att deras hästar är behandlade med otillåtna medel. Varför? Det är för dyrt att avliva. Detta gäller mest hästar med litet eller inget värde och därför är de ofta oförsäkrade/lågt försäkrade/utan livvärde.

Min egen har fått flera mediciner som diskvalificerar henne från att bli mat, och inte en enda gång har en veterinär bett att få fylla i passet. Jag har gjort det själv.
 
Sorgligt att läkemedelsföretagen inte utför tester för halveringstider o kontroller för medicinrester på häst, det görs ju på kor o får?

Halveringstiden brukar stå i fass även på djurmedicin. Det är viltigt att vata den tiden om djuret ska medicineras flera dagar eller byte av preparat för att man ska ge rätt dos. Fick jag lära av veterinären.
 
Har/ haft 2 hästar som fått medicin som gör att dom inte får/ fick gå till slakt,
C fick butta vid 3 olika tillfällen, syntes inte i hennes pass,
S har fått butta vid 2 olika tillfällen och syns inte i hans pass.
 
Det finns inget intresse pga att vi i Sverige äter för lite hästkött. Det tror åtminstone jag är anledningen.
Det äts ganska mycket hästkött men det mesta importeras tyvärr pga att allt för många slakterier slutat ta emot hästar, vilket jag tycker är väldigt synd. Många preparat som det är livstidskarens på kostar för mycket att få godkända så för företagen finns ingen större anledning att bekosta det, det har knappast med någon hänsyn till svenska hästägare.

De hästar som hamnar på slaktransporterna utomlands är det ingen som bryr sig om det är karens.
 
Det äts ganska mycket hästkött men det mesta importeras tyvärr pga att allt för många slakterier slutat ta emot hästar, vilket jag tycker är väldigt synd. Många preparat som det är livstidskarens på kostar för mycket att få godkända så för företagen finns ingen större anledning att bekosta det, det har knappast med någon hänsyn till svenska hästägare.

De hästar som hamnar på slaktransporterna utomlands är det ingen som bryr sig om det är karens.

Hänsyn till svenska hästägare har jag väl aldrig nämnt? :confused:
Att det finns framtaget karenstider för t.ex. kor handlar givetvis om att de används i matproduktion. Det gör inte hästar i alls den utsträckningen. Således en ekonomisk fråga.
 
Vad skulle hända om vi äter kött från en som fått butta för fem år sen? Absolut ingenting skulle jag tro
Är det inget som fylls i kan ju ingen veta om det var 5 år sedan eller om hästen butta veckan innan som slakt.

Om eller hur det skulle påverka någon om det var 5 år sedan kan jag inte uttala mig om.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp