Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Det har tydligen ändrats. Då jag tog körkort var det såhär:
System et med körkort i två faser togs i bruk i Finland i oktober 1989. Det första körkortet för bil fick man till en början för två år (kortvarigt körkort).

För att man skulle få det egentliga körkortet för bil krävdes tilläggsundervisning, som kunde påbörjas sex månader efter att man fått det kortvariga körkortet. Från början av 1996 kunde man få det egentliga körkortet tidigast sex månader innan det kortvariga, tvååriga körtillståndet upphörde. Systemet var i bruk fram till januari 2013.

Nu ser det ut såhär:
Du kan tidigast börja en B-kurs när du fyllt 16 år. Mängden obligatoriska studier varierar beroende på om du har några körkort från tidigare, samt på din inlärningshastighet och din ålder. Det är viktigt att du planerar studierna tillsammans med bilskolläraren så att de olika lektionerna fördelas på ett så förnuftigt sätt som möjligt över hela inlärningstiden.

På besiktningsstationen (Ajovarma) avläggs förarexamen (teori- + körprov). Efter godkänd examen får du ett tillfälligt examensintyg som ger dig rätt att i en månads tid köra fordon i klass B i Finland. Ditt egentliga körkort skickas hem per post.

B-kort (inget körkort från tidigare)

4 timmar teori, EAS säkerhetsutbildning
10 timmar körundervisning
8 timmar riskskolning
Användning av fordonet i förarexamen (första körprovet) , samt studiematerial ingår i kursavgiften.
B-kort (har körkort från tidigare)

10 timmar körundervisning
8 timmar riskskolning
Användning av fordonet i förarexamen (första körprovet) , samt studiematerial ingår i kursavgiften.
Här kostar det typ 1000-1500 att en person blir handledare tar ca 4 timmar. Sedan kan man mängdträna.
 
Har sett priser runt både 3-400 och runt 5-600, så det varierar nog en hel del beroende på ort och ställe, så 1000-1500 ligger nog i det högre skiktet.
Här är det nog kring 3000-4000 om man räknar med lsgstadgad utrustning. Sen tillkommer andra kostnader (teorilektioner osv) som måste göras.
 
Det är ingen uppkörning på AM-kort? Bara ett vist antal lektioner. Tror de var 6 st bla i stadstrafik.
Tonåringen var iväg på någon kurs (2 dagar intensivt) och vad jag fattat det som är det en uppkörning, men om den är liknande den för t ex. B-kort det vet jag inte. Kanske ser lite annorlunda ut.

Jag vet att jag hört att de kört upp med moped, sen kanske det är feltolkning då tonåringarna säger köra upp men det kanske bara är vanliga lektioner. Jag är inte alls insatt, mer än att jag tycker det är knepigt att man kan övningsköra för moped och sen köra a-traktor. Men den diskussionen hör nog hemma i en annan tråd än den här. :angel:
 
Tonåringen var iväg på någon kurs (2 dagar intensivt) och vad jag fattat det som är det en uppkörning, men om den är liknande den för t ex. B-kort det vet jag inte. Kanske ser lite annorlunda ut.

Jag vet att jag hört att de kört upp med moped, sen kanske det är feltolkning då tonåringarna säger köra upp men det kanske bara är vanliga lektioner. Jag är inte alls insatt, mer än att jag tycker det är knepigt att man kan övningsköra för moped och sen köra a-traktor. Men den diskussionen hör nog hemma i en annan tråd än den här. :angel:
De kör lektioner på moppe (kör runt med trafiklärare) Ingen uppkörning. Sen gör ett teoriprov ganska likt B-kort.:)
 
Ja den försvinner, däremot tror jag inte på snart utdöende av förbränningsmotorer. Än. För vissa körfall är det ett överlägset sätt att ladda energin. Några procent av fordonsparken blir kvar för dessa specialfall.

Och tar man körkort som ung idag, kommer säkert runt halva arbetslivet vara relevant med manuell växlingskompetens, även om den blir minskande under åren.

Med tanke på att ett flertal tillverkare skrotar utveckling av fossilbilar nu går omställningen troligen snabbt och arbetsbilar brukar bytas relativt tidigt.
 
Toyota samtliga modeller. Kör privat BMW 5-serie automat och innan Xc60 och V70 automat. Bara Opeln som är el. Tunga automatbilar i hala backar är sämre än en manuell. Har även den erfarenheten från att dra husvagn och hästtransport.
Med manuell så bestämmer man ju själv till 100% över drivlinan. Så det hänger mer på förarens kompetens mot en automatbil.

Även manuella har massa system som kliver in före dess. Du kan påverka en automat tillräckligt utanför F1 banan.
 
Även manuella har massa system som kliver in före dess. Du kan påverka en automat tillräckligt utanför F1 banan.
De flesta system som anti spin kan du ju koppla ur. Men du kan aldrig ha 100% kontroll över en automat.
Om ditt påstående är sant så är det ju väldigt märkligt att bilpoolsansvariga kommunerna som ska kunna detta anser tvärt om.
 
De flesta system som anti spin kan du ju koppla ur. Men du kan aldrig ha 100% kontroll över en automat.
Om ditt påstående är sant så är det ju väldigt märkligt att bilpoolsansvariga kommunerna som ska kunna detta anser tvärt om.
Nä det går inte på de flesta moderna bilar.
Vad anser bilpoolerna? Att folk behöver manuell för att köra säkrare?
 
Nä det går inte på de flesta moderna bilar.
Vad anser bilpoolerna? Att folk behöver manuell för att köra säkrare?
Det skrev jag tidigare. Att vi har några manuella kvar för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor tuffast till. Automaterna klarar inte branta, oplogade grusbackar trots fyrhjulsdrift.
3 bilpoler. Alla samma åsikt.

På vilken bil kan du inte koppla ur antispinn? Har aldrig kört en bil modernare bil där det inte gått då det kan vara en nödvändighet ibland.
 
Senast ändrad:
Det skrev jag tidigare. Att vi har några manuella kvar för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor tuffast till. Automaterna klarar inte branta, oplogade grusbackar trots fyrhjulsdrift.
3 bilpoler. Alla samma åsikt.

På vilken bil kan du inte koppla ur antispinn? Har aldrig kört en bil modernare bil där det inte gått då det kan vara en nödvändighet ibland.

Va?? Kör ni isvägen genom Alaska? Aldrig ens märkt av några problem. Varken min Passat eller A6 hade att man kopplar ur antispinn.
 
Det skrev jag tidigare. Att vi har några manuella kvar för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor tuffast till. Automaterna klarar inte branta, oplogade grusbackar trots fyrhjulsdrift.
3 bilpoler. Alla samma åsikt.

På vilken bil kan du inte koppla ur antispinn? Har aldrig kört en bil modernare bil där det inte gått då det kan vara en nödvändighet ibland.

Jag har svårt att se att min automatväxlade land Rover Discovery med bra däck skulle stoppas av en backe.

Eller för den delen den automatväxlade A6an jag hade (så länge underredet gick fritt då).
 
Jag har svårt att se att min automatväxlade land Rover Discovery med bra däck skulle stoppas av en backe.

Eller för den delen den automatväxlade A6an jag hade (så länge underredet gick fritt då).
Nej, men Land Rover har fyhjulsdrift, då blir det en annan sak. Och en manuell Land Rover Discovery skulle förmodligen klara ännu brantare och halare vägar än en med automat. Med rätt förare då, som kan utnyttja kopplingens dragläge och alltihop.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 129
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 692
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vi, eller jag förresten, hunden fattar nog inte sånt, har gått och väntat på att det ska bli den 15-16 november sedan den 2/10. Eftersom...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp