Husbil vs husvagn

Hahaha!! Är det så ”vi” säsongscampare ses :rofl:
Vi har vår vagn uppställd på samma plats april-sept och stortrivs med det. Barnen ser det som sitt andra hem fast med lyxen att det ALLTID finns en massa kompisar och vi är nära varandra dygnet runt.
Men vi brukar flytta oss ett par vagnar bort ibland;)
Asså bägge gånger vi var på campingen så stirrade folk på oss som de där läskiga människorna i Vi hade iallafall tur med vädret II. Andra gången vi var där kan jag svära på att grannarna inte rört sig ur fläcken på hela dagen! Varför ta sig tid att åka färja till en ö för att bara häcka i förtältet liksom :rofl:
 
Det avgörs av sikten, har du sikt 2,5m brett 10m bakom där du sitter så är det ok. Jag var nog mer ute efter känslan i körningen :) När det börjar kännas otympligt med vagnen :)
Vår första vagn va 2.10 och då hade vi speglar, det underlättar körningen när man kan vinkla så man ser väglinjer på vagnens utsida så man ser var hjulet är. Sen är det trevligt att se bakåt :D
Vår nuvarande så finns det inga tvivel om att det är speglar som gäller då den är fullbredd. Har haft en 2.30vagn också och det kräver speglar tycker jag.
 
Asså bägge gånger vi var på campingen så stirrade folk på oss som de där läskiga människorna i Vi hade iallafall tur med vädret II. Andra gången vi var där kan jag svära på att grannarna inte rört sig ur fläcken på hela dagen! Varför ta sig tid att åka färja till en ö för att bara häcka i förtältet liksom :rofl:
:rofl::rofl:
 
Jag har varit lite sugen på en liten husvagn, men sedan kom cororona och mina föräldrar köpte husbil som jag får låna, så i sommar är det husbil för min del. Jag ska bl a på en kurs med hunden där jag ska bo på en camping en mil från kursen. Känns lite omständigt att ta med hela husbilen varje dag, och då "körsäkra" allt. Men smidigt att ha med sig köket till lunchen. Och då jag bara betalar bensinen (föräldrarna vägrar ta emot hyra) så är det helt klart värt det i nuläget. Men när de tröttnat och återgår till att åka utomlands i stället ska jag nog titta på en Adria Action.
 
Gör det? Trodde bara fanns 1sorts, hur långt avstånd du har mellan mark och lägsta punkten under släpet/bilen

Trodde jag också, fram till att "överhängs-markkontakt om det var brant" dök upp;
Nej, vår är inte extremt låg? Den är snarare hög, problem med att vagnen är låg och tar känns rätt obefintlig på en liten kort vagn, vi har haft en 720 förut och den kunde ta i överhänget om man körde där det va brant, men det har ju med att det hänger ut nästan 4meter vagn bakom. Vår har överhäng på ca 330 och det har hittills inte varit problem varken på grusvägar eller kringelikrokiga norrlandsvägar.
det fetade ovan does not compute med den definitionen du nyss gav,
"hur långt avstånd du har mellan mark och lägsta punkten under släpet/bilen".

Men eftersom vi är överens om att det bara finns en sorts markfrigång, så har jag säkert bara missförstått.
 
Trodde jag också, fram till att "överhängs-markkontakt om det var brant" dök upp;

det fetade ovan does not compute med den definitionen du nyss gav,
"hur långt avstånd du har mellan mark och lägsta punkten under släpet/bilen".

Men eftersom vi är överens om att det bara finns en sorts markfrigång, så har jag säkert bara missförstått.
Det va bara ett exempel på när en vagn kan ta i, det är enda gången jag har haft problem med markkontakt på underredet. Vi fastnade med röven på toppen på en bro.. Då hade det ju iofs varit bättre att ha mer markfrigång, men långt överhäng för ju med sej det problemet om det är kuperade vägar. En vagn med noll överhäng är ju tolerantare.
 
Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett alternativ istället, men det känns så krångligt att dra runt ett släp.

Tanken såddes nu när jag insett att jag hatar att resa och den största anledningen till det är att inte ha nåt eget krypin. Jag gillar ju att åka runt och se saker. Och så har jag hund och det är alltid si och så med att hitta boende där man får ha hund också. Jag leker då med tanken att jag kan skaffa mig en ny hobby - resa och se mig omkring inkl hund och exkl att vara beroende av att nån vill inhysa mig alt. hyra stuga. Den dagen jag ev slutat med häst behöver jag nåt att göra då jag är ledig.

Jag har vänner och bekanta i hela landet och det vore skönt att kunna hälsa på utan att snylta på dem sas, och så då ha hunden i mitt eget bo. Och kunna stanna vart jag vill och ändå kunna bo där, tex på nån fin utkiksplats i obygden.

Fördel med husbil som jag ser det är: slippa släpa runt en släpvagn, lättare att bara stanna nånstans, om jag vill ha med ett släp tex hästtransport så går det att haka på.
Nackdelar med husbil: Ännu ett fordon som ska repareras, underhållas osv. Priset (avgörande).

Fördel med husvagn: Billigare, samma boutrymme till billigare prislapp. Inte lika mkt som kan krångla som i en hel bil.

Jag är ensam med en liten hund, så det behöver inte vara nåt stort as, det bör finnas plats för en medföljande kompis nån enstaka gång men inte för nån längre vistelse. Jag hade kunnat ha en sån där plåtis-bil, men de är ju dyra de med. De små husvagnarna kanske är lika lätta att backa in och parkera nånstans, som om man har en hel husbil? Och kostar väl inte jättemkt i jämföresle med en husbil.

Vad säger buke om detta? Vad ska en tänka på vad gäler husbilar och husvagnar? Jag kan inte vara den enda som funderat på att underlätta hemestrandet?

Såg tidigare att det finns en del funderingar kring krocksäkerhet, det ingen tagit upp att krocksäkerheten, bromssträckan osv med en personbil med tungt släp inte heller är den bästa.

Om man vill fara runt och inte stanna mer än en vecka är husbil överlägset. Lokala transporter löser man med cykel. Vad som är lokalt är upp till din kondition eller om du har elcykel.

Sen visst det är dyrare. Men du har också en andra bil om den första inte funkar, ska repareras.
 
Du kommer ganska långt om du omsätter det där 'dyrare' i taxipengar och hyrbil.
Ja, det är inte priset som avgör om du ska ha husvagn eller husbil. Då vinner alltid husvagn. De husbilar som finns för 10.000 rullar lika lite av sig själv som en husvagn.

Däremot så är det så att om du nu har en husbil, så har du den beskrivna nyttan av en andra bil.

Så frågan är vad har du råd med. Det enklaste är förstås att ha ett litet slott nära var och en av dina vänner där din butler står redo med din Bentley när helst du behagar komma. För oss andra är det kompromisser mellan pengar och funktion.
 
Jag såg faktiskt en Adria action i dag. Körde förbi en som stod i en parkeringsficka. Den var mindre än jag föreställt mig, vilket var en positiv överraskning.
 
Såg tidigare att det finns en del funderingar kring krocksäkerhet, det ingen tagit upp att krocksäkerheten, bromssträckan osv med en personbil med tungt släp inte heller är den bästa.

Om man vill fara runt och inte stanna mer än en vecka är husbil överlägset. Lokala transporter löser man med cykel. Vad som är lokalt är upp till din kondition eller om du har elcykel.

Sen visst det är dyrare. Men du har också en andra bil om den första inte funkar, ska repareras.

Mja, jag har rätt bra koll på bromssträckor osv. Det är fortfarande bara en bil och ett släp, inte ens tungt släp för de vagnar jag är intresserad av. Men jag fattar din poäng.
Ska man dock hårdra det så är det ju bäst att vara hemma, om valet står mellan att krocka i en osäker husbil eller i en bil med ett släp om man anser att bägge är lika dåliga ;) Jag utgår nog mer från mina behov samt kostnader. Eftersom jag inte kan se hur jag skulle ha tid att nyttja en husbil/husvagn så mkt om jag fortfarande har häst, så känns det som ett onödigt dyrt alternativ med bilen. Den största fördelen var väl just att kunna ha möjlighet att ha med hästen. Och finns ingen häst så faller ju iden där. Det motiverar inte kostnadsskillnaden för mig att tänka att jag har en extra bil. Jag ser det mer som ett extraproblem än som nåt som är bra om den andra pajjar. Min bil är inte så racklig. Det lutar mot husvagn helt enkelt. Boendemässigt får man mer för 200k än vad man får i en bil.
 
Jag såg faktiskt en Adria action i dag. Körde förbi en som stod i en parkeringsficka. Den var mindre än jag föreställt mig, vilket var en positiv överraskning.

Blev sugen på att åka runt hos handlare och titta. Men den närmaste ser ut att finnas 25 mil från mig. Typiskt.
 
Mja, jag har rätt bra koll på bromssträckor osv. Det är fortfarande bara en bil och ett släp, inte ens tungt släp för de vagnar jag är intresserad av. Men jag fattar din poäng.
Ska man dock hårdra det så är det ju bäst att vara hemma, om valet står mellan att krocka i en osäker husbil eller i en bil med ett släp om man anser att bägge är lika dåliga ;) Jag utgår nog mer från mina behov samt kostnader. Eftersom jag inte kan se hur jag skulle ha tid att nyttja en husbil/husvagn så mkt om jag fortfarande har häst, så känns det som ett onödigt dyrt alternativ med bilen. Den största fördelen var väl just att kunna ha möjlighet att ha med hästen. Och finns ingen häst så faller ju iden där. Det motiverar inte kostnadsskillnaden för mig att tänka att jag har en extra bil. Jag ser det mer som ett extraproblem än som nåt som är bra om den andra pajjar. Min bil är inte så racklig. Det lutar mot husvagn helt enkelt. Boendemässigt får man mer för 200k än vad man får i en bil.
Kan du inte snickra en lös inredning till hästtransporten och använda den som husvagn? :)
 
Kan du inte snickra en lös inredning till hästtransporten och använda den som husvagn? :)

Nej det känns inte så lockande. Dels är jag inte alls byggkunnig, och jag är för bekväm.

Hästtransporten är till för att frakta djur. Jag vill ju heller inte bo i ett stall, utan i en bostad för människor. Jag är för bekväm av mig. Annars kunde jag ju lika gärna skaffa ett tält istället för husvagn :o Men jag vill ha ett vettigt "bo", en säng, ett litet kök... jag känner mig själv så väl så att jag vet att jag annars inte kommer att orka kuska runt speciellt ofta.
 
Finns det för- och nackdelar md att köpa vagn av privatperson? Min tanke var ju lite att avvakta coronapriserna och när folk tänker åka utomlands och vill sälja... men sen kom jag på att det kanske är dumt att som nybörjare köpa av privatperson. Lite som med bilar, om man inte kan nåt själv är det ju bra med nån sorts garanti. Tankar om detta? Hur gammal vagn vågar man köpa, om man inte vill hålla på och fixa alltför mkt?
 
Finns det för- och nackdelar md att köpa vagn av privatperson? Min tanke var ju lite att avvakta coronapriserna och när folk tänker åka utomlands och vill sälja... men sen kom jag på att det kanske är dumt att som nybörjare köpa av privatperson. Lite som med bilar, om man inte kan nåt själv är det ju bra med nån sorts garanti. Tankar om detta? Hur gammal vagn vågar man köpa, om man inte vill hålla på och fixa alltför mkt?
Om du köper begagnad av privatperson (och även handlare) så kolla så noga du kan efter fuktskador. Jag har bara ägt en husvagn i mitt liv, en Kabe som köptes beg men i nästintill nyskick såväl utvändigt som invändigt. Ingen som helst lukt eller fuktkänsla men jag märkte efter ett tag att en bit av väggen invändigt var "mjuk", trästommen var helt upprutten efter ett tidigare läckage.
 
Om du köper begagnad av privatperson (och även handlare) så kolla så noga du kan efter fuktskador. Jag har bara ägt en husvagn i mitt liv, en Kabe som köptes beg men i nästintill nyskick såväl utvändigt som invändigt. Ingen som helst lukt eller fuktkänsla men jag märkte efter ett tag att en bit av väggen invändigt var "mjuk", trästommen var helt upprutten efter ett tidigare läckage.

Just det där med fukt har jag läst mig till att det är vanskligt. Visst brukar det göras fuktmätning och intyg innan de säljs? Är inne på en fabriksny vagn av orsaken att då har man ju iaf garanti...
 
Just det där med fukt har jag läst mig till att det är vanskligt. Visst brukar det göras fuktmätning och intyg innan de säljs? Är inne på en fabriksny vagn av orsaken att då har man ju iaf garanti...
Min vagn var helt torr, antagligen en gammal skada där man tätat läckan så en fuktmätning hade nog inte gett något utslag. Det är svårt, en helt ny vagn kommer ju med garanti och den har knappast fuktskador som ny men sen bör man ha någonstans att kunna förvara den inomhus när den inte används. En vagn som står ute året runt tar stryk och med en ny vagn är mycket pengar.

Skulle jag själv köpa igen hade jag försökt hittat något billigt men då kollat den mera noga så att det inte var något läckage eller fukt. Min Kabe var som tur var billig i inköp trots det fina skicket så det handlade inte om några stora pengar jag förlorade.

I ditt fall hade jag nog först provat att hyra en vagn för att få lite egen erfarenhet innan ett ev. köp.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 100
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 290
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 752
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp