Husbil vs husvagn

Här är hobbys variant på resevagn, tycker dom är riktigt fina och med hobby får man mkt för pengarna i mitt tycke. Vi köpte en fabriksny vagn nu och den är toppenfin, inget krångel öht. Ett tips är att privatimportera ifrån Tyskland, spar mkt pengar på det och dom är superproffsiga hos handlarna.
https://www.blocket.se/annons/varmland/hobby_390_sf_on_tour/94114749

Är det inte Hobby som är så extremt låga? Det är ett måste att kunna köra på guppiga och dåliga skogsvägar utan att den tar i.
 
Vi tog in vår i höstas och vi fick listpris i tyskland och jämför med listpris i sverige och då gjorde det en bit över 100' Så skillnaden är rejäl, nu tror jag inte småvagnarna skiljer riktigt lika mkt men det lär ju göra skillnad i vilket fall.
Garantin funkar som i sverige, småfel är hobbyverkstan i sverige skyldiga att ta i och med europagarantin och stora fel som tex ett byte av hel sida på vagnen eller så då skickas vagnen till tyskland i vilket fall.

100k???!!! Jäklar. Jag har nämligen kanske möjlighet att få hjälp med tyska biten eftersom syrrans man är från Tyskland, de har en Hobby själva btw...

'hur går det till rent praktiskt?
 
Är det inte Hobby som är så extremt låga? Det är ett måste att kunna köra på guppiga och dåliga skogsvägar utan att den tar i.
Nej, vår är inte extremt låg? Den är snarare hög, problem med att vagnen är låg och tar känns rätt obefintlig på en liten kort vagn, vi har haft en 720 förut och den kunde ta i överhänget om man körde där det va brant, men det har ju med att det hänger ut nästan 4meter vagn bakom. Vår har överhäng på ca 330 och det har hittills inte varit problem varken på grusvägar eller kringelikrokiga norrlandsvägar.
 
Vi tog in vår i höstas och vi fick listpris i tyskland och jämför med listpris i sverige och då gjorde det en bit över 100' Så skillnaden är rejäl, nu tror jag inte småvagnarna skiljer riktigt lika mkt men det lär ju göra skillnad i vilket fall.
Jösses ja.
Vagnen du länkade kostar 251', ny och svenskreggad att hämta i Karlstad. Samma vagn, lika ny, säljs en dryg timmes körning från färjan i Rostock för 16' EUR - inklusive förtält...
 
100k???!!! Jäklar. Jag har nämligen kanske möjlighet att få hjälp med tyska biten eftersom syrrans man är från Tyskland, de har en Hobby själva btw...

'hur går det till rent praktiskt?
Japp, 100k. Vår vagn med den utrustningen den har ligger på mellan 430'-445´ i sverige och vi betalade 325' inkl färja till sverige.
Det tog 5mail för att få till det med rätt utrustning mm när vagnen skulle byggas och 2telefonsamtal och 6v senare stod vagnen och väntade på oss vid färjeläget i Göteborg.

Det som är kruxet är att när man beställer vagnen är den är rätt ren när man köper den i tyskland, så man får beställa till mysbelysning, batteripack eltillsats till truma om man ska ha luftvärme som går att köra utan gasol eller Alde om man vill vattenburet, antenn om man vill tv, golvvärme, ugn, micro mm beroende på vad du vill ha. Det blir en rätt lång lista på tillbehör men du får den skickad till dej och sen väljer du det du vill ha. (Glöm inte extra utvändigt eluttag på tältsidan.. Det gjorde jag men det gick att sätta dit i efterhand :rofl:)

Sen när vagnen kommer till sverige skickar du in pappren för ursprungskontroll till transportstyrelsen och när den är klar bokar du registreringsbesiktning. (totalkostnad ca 4500:-)
 
Jösses ja.
Vagnen du länkade kostar 251', ny och svenskreggad att hämta i Karlstad. Samma vagn, lika ny, säljs en dryg timmes körning från färjan i Rostock för 16' EUR - inklusive förtält...
Sen måste man kolla utrustning. Det är stor skillnad på en vagn anpassad för tyska marknaden och en för den svenska, men allt går ju att välja till. Vagnarna byggs ju i tyskland oavsett. Vår har allt man kan beställa till i stort sett.
 
Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett alternativ istället, men det känns så krångligt att dra runt ett släp.

Tanken såddes nu när jag insett att jag hatar att resa och den största anledningen till det är att inte ha nåt eget krypin. Jag gillar ju att åka runt och se saker. Och så har jag hund och det är alltid si och så med att hitta boende där man får ha hund också. Jag leker då med tanken att jag kan skaffa mig en ny hobby - resa och se mig omkring inkl hund och exkl att vara beroende av att nån vill inhysa mig alt. hyra stuga. Den dagen jag ev slutat med häst behöver jag nåt att göra då jag är ledig.

Jag har vänner och bekanta i hela landet och det vore skönt att kunna hälsa på utan att snylta på dem sas, och så då ha hunden i mitt eget bo. Och kunna stanna vart jag vill och ändå kunna bo där, tex på nån fin utkiksplats i obygden.

Fördel med husbil som jag ser det är: slippa släpa runt en släpvagn, lättare att bara stanna nånstans, om jag vill ha med ett släp tex hästtransport så går det att haka på.
Nackdelar med husbil: Ännu ett fordon som ska repareras, underhållas osv. Priset (avgörande).

Fördel med husvagn: Billigare, samma boutrymme till billigare prislapp. Inte lika mkt som kan krångla som i en hel bil.

Jag är ensam med en liten hund, så det behöver inte vara nåt stort as, det bör finnas plats för en medföljande kompis nån enstaka gång men inte för nån längre vistelse. Jag hade kunnat ha en sån där plåtis-bil, men de är ju dyra de med. De små husvagnarna kanske är lika lätta att backa in och parkera nånstans, som om man har en hel husbil? Och kostar väl inte jättemkt i jämföresle med en husbil.

Vad säger buke om detta? Vad ska en tänka på vad gäler husbilar och husvagnar? Jag kan inte vara den enda som funderat på att underlätta hemestrandet?
Vi sålde vår husvagn förra våren kommer aldrig köpa husvagn igen. För vår del var det ett experiment då - mest jag - hasat runt med den i Europa som ett rullande kontor.

Det var perfekt på alla sätt och vis att inte vara beroende av el och alltid ha en egen varm torr arbetsplats, badrum, kök osv. Däremot skulle vi t.ex aldrig komma på idén att ställa oss på en campingplats utan har bara stått på tävlingsplatser. Har även camperat med min bästa kompis hundar och hundar (jack russels) i husvagn funkar alldeles utmärkt.

Två gånger har vi stått på en minicamping över en tävlingshelg ute på en av öarna och hade typ panikångest bägge gånger. Den typen av camping är definitivt inte vår cup of tea. Folk som campar sitter typ på samma plats hela dagarna och stirrar på de som inte gör det. RYS!

Så vårt nästa inköp blir helt klart en husbil. Idealet är en plåtis.

Förra året när vi sålde husvagnen så fick vi top dollars för den eftersom ALLA skulle semestra hemma. Om och när coronan kommer bättre under kontroll så kommer det finnas mycket husvagnar och husbilar på marknaden.
 
Nej, vår är inte extremt låg? Den är snarare hög, problem med att vagnen är låg och tar känns rätt obefintlig på en liten kort vagn, vi har haft en 720 förut och den kunde ta i överhänget om man körde där det va brant, men det har ju med att det hänger ut nästan 4meter vagn bakom. Vår har överhäng på ca 330 och det har hittills inte varit problem varken på grusvägar eller kringelikrokiga norrlandsvägar.

Låter bra. Jag har bara minne av en jättestor Hobby som hyvlade vägen där jag bodde förr :angel: Men på små vagnar blir det ju inte samma överhäng så ja, det kanske kan funka. Men jag är kär i Adria Action :o Dock kan jag kompromissa med kärleken för 100 papp möjligtvis... språkligt däremot blir det att anlita ett proffs.
 
Hur mkt känns det i skillnad från bredd 2.1m och 2.3m? När behöver man ha husvagnsspeglar? När märker man av att en vagn är bredare än en annan sas? Min bil är 1,8 bred.
 
Hur mkt känns det i skillnad från bredd 2.1m och 2.3m? När behöver man ha husvagnsspeglar? När märker man av att en vagn är bredare än en annan sas? Min bil är 1,8 bred.
TROR regeln är att du ska kunna se bakre hörnen av ditt ekipage samt lite av omgivningen pralellt i sidospeglarna.
 
TROR regeln är att du ska kunna se bakre hörnen av ditt ekipage samt lite av omgivningen pralellt i sidospeglarna.

Ja du ska ha 2,5m sikt åt vardera sida 10m från förarplats. Men främst tänker jag på känslan, hur mkt en märker skillnad på 2,1 och 2,3 m. Har ju bara kört hästtransport och de är ju smala. Och kör man lastbil + släp är ju hela ekipaget samma bredd...
 
Ja du ska ha 2,5m sikt åt vardera sida 10m från förarplats. Men främst tänker jag på känslan, hur mkt en märker skillnad på 2,1 och 2,3 m. Har ju bara kört hästtransport och de är ju smala. Och kör man lastbil + släp är ju hela ekipaget samma bredd...
Invändigt märker man stor skillnad på bredden men inte körmässigt tycker jag, det blir mkt vindfång. Men det är rätt stor skillnad mot hästtransport.
 
Låter bra. Jag har bara minne av en jättestor Hobby som hyvlade vägen där jag bodde förr :angel: Men på små vagnar blir det ju inte samma överhäng så ja, det kanske kan funka. Men jag är kär i Adria Action :o Dock kan jag kompromissa med kärleken för 100 papp möjligtvis... språkligt däremot blir det att anlita ett proffs.
Jag kan noll tyska, engelska funkar galant
 
Vi sålde vår husvagn förra våren kommer aldrig köpa husvagn igen. För vår del var det ett experiment då - mest jag - hasat runt med den i Europa som ett rullande kontor.

Det var perfekt på alla sätt och vis att inte vara beroende av el och alltid ha en egen varm torr arbetsplats, badrum, kök osv. Däremot skulle vi t.ex aldrig komma på idén att ställa oss på en campingplats utan har bara stått på tävlingsplatser. Har även camperat med min bästa kompis hundar och hundar (jack russels) i husvagn funkar alldeles utmärkt.

Två gånger har vi stått på en minicamping över en tävlingshelg ute på en av öarna och hade typ panikångest bägge gånger. Den typen av camping är definitivt inte vår cup of tea. Folk som campar sitter typ på samma plats hela dagarna och stirrar på de som inte gör det. RYS!

Så vårt nästa inköp blir helt klart en husbil. Idealet är en plåtis.

Förra året när vi sålde husvagnen så fick vi top dollars för den eftersom ALLA skulle semestra hemma. Om och när coronan kommer bättre under kontroll så kommer det finnas mycket husvagnar och husbilar på marknaden.
Hahaha!! Är det så ”vi” säsongscampare ses :rofl:
Vi har vår vagn uppställd på samma plats april-sept och stortrivs med det. Barnen ser det som sitt andra hem fast med lyxen att det ALLTID finns en massa kompisar och vi är nära varandra dygnet runt.
Men vi brukar flytta oss ett par vagnar bort ibland;)
 
Om jag inte har fel så måste du ha extraspeglar när släpet är bredare än bilen.

Det avgörs av sikten, har du sikt 2,5m brett 10m bakom där du sitter så är det ok. Jag var nog mer ute efter känslan i körningen :) När det börjar kännas otympligt med vagnen :)
 
Hahaha!! Är det så ”vi” säsongscampare ses :rofl:
Vi har vår vagn uppställd på samma plats april-sept och stortrivs med det. Barnen ser det som sitt andra hem fast med lyxen att det ALLTID finns en massa kompisar och vi är nära varandra dygnet runt.
Men vi brukar flytta oss ett par vagnar bort ibland;)
Här är en sådan som gärna sitter i en solstol och tittar på folk! :rofl:
Camping med barn är verkligen underbart!
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 108
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 305
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 760
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp