fördelar och nackdelar med western

Mirre

Trådstartare
Så upp till bevis!
Varöfr rider ni western? Rider ni nån speciell gren?
Vilken, varför?
 
Red "engelskt" förut, men gick över till western av ren nyfikenhet. Och stanna kvar där då de kändes mer naturligt för hästen (och för mig!). Ångrar mig inte! :love: :banana:
 
Jag hoppade förut, min häst har den bästa teknik jag sett på länge. dock fixade inte hennes ben hoppadet riktigt, och att behandla hästen så mycket var bara synd. (hoppades mellan hon var 3,5 år och nästan sju, behandlad totalt 12 gånger)
Sadlade om till western i februari, och sen dess har hon vart hältfri. Jag har faktiskt inte klivit över en bom som har vart högre än 40 cm sen februari.
Visst saknar nog både hon och jag hoppningen men det kvittar.
Western ger så myckert mer.
 
Jag har varit nyfiken på western men ridit på ridskola, vanliga dressyrköret och inte alls haft några planer på att gå över förräns jag hittade min medryttarhäst som är westernriden och westernrids.

Först förstod jag ingenting och tyckte det var knepigt att sadla om. Struntade i att rida ett tag och bekantade mig med hästen från marken under hela första våren och red ganska lite. Däremot konstaterade jag snabbt att westernsadeln var urskön, men det tog ett tag innan jag tyckte jag kom åt hästen i den. Det där är ju en vanesak.

Förra hösten började jag rida lite för instruktör och har gjort det då och då under hela året och nu börjar jag känna att det nog faktiskt skulle vara helt omöjligt att gå tillbaka till någon form av engelsk ridning. Just westernridningens filosofi passar mig utmärkt (även om man faller tillbaka till det gamla av vana ibland) och det skulle kännas helt fel att byta tillbaka!

Jag är nyfiken och tycker alla grenar verkar superroliga!
Vill inte lägga mig i något speciellt fack än!

Sen är det ju snyggare kläder! :o :bump:
 
En sällsynt korkad tråd!
Upp till bevis???? Vart vill du komma?
Ingen ifrågasätter varför du rider den "gren" du rider!
Varför spelar vissa fotboll eller ishockey?
Som sagt, sällsynt korkat! :rofl:
 
haha hade inget att göra och kände bara för att skriva det.
Försökte intala mig själv att jag ska rida western och inget annat. hehe, fick lite beslutångest ett tag. Men men. Nu har jag bestämt mig för western! :D
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: Roheryn
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 321
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp