Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Jag tror att många har fördomar för hur travare ska se ut och hur travhäst ägare ska vara.

Även travhäst ägare. Efter diverse omständigheter, dåliga staket och oanad hoppförmåga + stark brunst lyckades mitt sto träffa grannens travhingst. Några dagar senare pratar jag med ägaren, det var ju ingen ide att skälla på någon, varsin häst hade brytit ut sig ur varsin hage...Jag säger på skämt att "du får väl köra in avkomman" och han tittar ofärstående på mig och säger allvarligt att bara renrasiga travare får tävla på trav.... :rofl:

Då har han ändå varit proffskusk ( för samma ras), var nykter och han kör bil...så han kan ju inte vara blind :angel:

(Efter undersökning kunde konstateras att det inte var ngt.) Nu har jag låtit manen växa så att hon ska vara lättare att känna igen :D

Men jag tror vi människor försöker få in varandra i mönster som vi känner igen...
 
Sv: Fördomar omt travare

En sådan sägen har jag faktiskt aldrig hört berättas "live"

Jag har rört mig i både trav o ridkretser och när jag berättar att jag håller på med travhästar så brukar ridfolk ha en tendens att berätta om någon travare som gjort intryck, det brukar vara allt från den var helt galen till fanken vad den kunde hoppa etc..
Men jag har inte riktigt varit intresserad av att veta hästens namn, det kvittar mig lika och jag väljer att tror på folk när det berättar saker, tycker inte jag ska behöva kolla upp verken ridtravere eller halvblod...

Dock händer det som oftast att det är halvbloden som har de mesta resultat och är SÅ bra och SÅ duktiga... Men som sagt, jag kollar inte upp om det stämmer.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har hört ganska mycket fördomar mot travare då jag red på ridskolan, och fick själv då också bara allmänt fördomar mot dem också, helt utan anledning! Nu hjälper jag en tjej i mitt stall med hennes travare och han kan mer än vad folk tror. Jag är väldigt imponerad över hur han lär sig så fort och verkligen försöker fast han kanske har det lite svårare än ett halvblod.

Alla hästar är ju likadana, de kan lära sig också!
 
Sv: Fördomar omt travare

jag orkar inte hålla på och bråka om en massa fjolliga saker har andra saker för mig.sen så alla hästar är värld lika mkt :) :banana:
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag gick efter att pysslat med ridhästar hela mitt liv (hade egna ridhästar, inga travare, tävlade osv..) helt över till travet.... Jag blev störtförälskad i en svart valack och efter det var jag såld... Innan jag träffade honom hade jag liksom många andra en hel del fördomar om travare, sjukt nog hade jag ju aldrig suttit på någon innan heller...:p men fördomar hade man ju minsann!

Idag sysslar jag helhjärtat med trav och jag stortrivs på ett sätt som jag aldrig gjorde inom ridsporten. I somras fick jag dock ett "återfall" och ville rida en "riktig" häst. Jag fick låna ett halvblod av en kompis och sedan bar det av... OCH det var det värsta jag har varit med om!!!!:p Jag kunde inte hålla balansen eller nånting, jag såg säkert ut som en idiot som låtsades kunna rida!:p

Det min upplevelse gav mig dock var hur de olika raserna rör sig, en ridhäst rör sig mer "upp och ner" medans travaren rör sig framåt. JAG kommer dock inte gå tillbaka till ridhäst, jag älskar mina travare och de duger precis som de är, och i mitt tycke har de absolut fler fördelar än nackdelar som ridhästar...

Det jag dock skulle önska är nog att fler travhästägare faktiskt tar bort sina hästar när de slutar på travet, det skulle säkerligen minska fördomarna mot travarna om det bara var de som är bäst lämpade som ridhästar som såldes vidare och det skulle definitivt öka värdet på travaren som ridhäst. Det låter kanske hårt och hemskt, men en del travare hade definitift sluppit mycket lidande om ägaren hade tagit sitt ansvar till att börja med...:crazy:

Jag håller helt med dig!
Jag sålde mina hästar, varav en travare,
och fick låna en fjording, kanske inte ngt man tänker på i första hand om en "äkta" ridhäst, men det är ju de faktiskt :p
Och jag håller med dig, en sån hästs rörelser är jätte obekväma jämfört med en travare, dom rör sig naturligare än en ridhäst tycker jag nu för tiden :p :D
 
Sv: Fördomar omt travare

LA är inte "högre klass" enligt min uppfattning.

Men alla har vi olika åsikter om vad som är högt och inte :)
Men LA:1 är rätt komplicerad för en travare.
Kommer inte ihåg vad kusens hela namn var :P
 
Sv: Fördomar omt travare

Men med andra ord så är pay and jump höga klasser för dig?

Svårare klasser är för mig är St Georg och 130 och uppåt nationellt.



?

Vem är malin?

Öh? Va?
Jag sa absolut inte att pay'n jump var höga klasser :mad:

Jaja, men alla har vi olika åsikter om vad som är höga klasser... Men L:A1 är svårt för en travare ;)
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja bilderna är på mitt ponnysto. Rider andras hästar i utbildningssyfte och tar inte bilder på mig och deras hästar och lägger upp på nätet.
Rider mest dressyrponnyer och hopphästar och en del ungästar i övrigt.

Ja jag har ridit lite på en del outbildade travare, inget som föll mig i smaken.
Jag tycker bättre om hästar som har bra grundförutsättningar :)
Jag har nämligen blivit bortskämd :love: med att få rida en hel del välutbildade hästar när min är skadad.

Okej, ja själv håller jag mig till ridtravarna, men jag kan ju säga att jag haft andra hästar & ponnyer. Min första ponny Just Me Imp Irland var högt utbildad inom dressyr & gjorde piaff,passage, piruetter mm. Hoppade även med honom & tävlade för första gången på denna ponny :) Min läromästare:heart
Hade honom i många år, tills han blev 23år och saknar honom ännu.



Höll till i Kristina "Tusse" Ekmans tävlingsstall under några år & red en del holsteinare,FBL & importhästar.

Min andra ponny köpte jag för 5000:- i Helsingborg. Rumänsk Import.
Helt oinriden och hade gått på lösdrift hela livet.
Hade honom tyvär bara i 8månader tills jag växte ur honom.
Dressyrriden L:A och hoppad till L:A
Såld till en jättegullig tjej i Rättvik som ska använda honom till fälttävlan.

Såg ut så här när jag köpte honom:


Och såg ut så här när jag sålde honom:




 
Sv: Fördomar omt travare

Så förvånad jag blev :p


Jag har ju trots allt bara sett min kompis rida den och jag har faktiskt inte sett några bevis på att den hoppat regionalt men jag har själv hoppad 130 med den, men det är många travare som kan hoppa högt och ändå inte tävlar :grin:
Vet bara att det är WonkyDonkey01 som äger den!

Här är iaf en bild på när jag hoppar just den travaren, tror hindret är på ca 1m.
Här var han 20år,But still going strong :D

 
Sv: Fördomar omt travare

KL

För mig var det lite tvärtom. Hade fått hem en två-åring som i princip aldrig hanterats. Var inte så kul kan jag säga första gången hovis var ute. Var lite panik att få hovarna verkade för det hade aldrig gjorts förut, bla det värsta jag sett "live"och hovarna gick inte att lyfta. Efter stor möda och besvär för både hovis och mig började allt fungera och hovis var helkär i Nisse ( hästen). Tjatade varje gång om vilken otroligt fin häst det var osv trots att mina andra hästar var betydligt lättare att ha att göra med.

Så efter en tid så pratade jag om att vi hade funderingar på att starta Nisse i löp men det gick ju inte enligt hovis. Han var ju inte frysmärkt. Öhh nä, Nisse är ju fullblod!:D Min hovis är underbar och bra med alla hästar men som fd travtränare gillar han travarna bäst och eftersom han trodde Nisse var en sådan fick han lite extra omtanke och tålamod trots allt strul. Tur att han inte visste om att det var ett sådant där nervöst och galet fullblod för då hade den nog aldrig gått att få ordning på hästen.:D

Hovis älskar fortfarande Nisse trots att han inte är travare. Tyckte bara att det var lite kul att berätta en tvärtom-historia".
 
Sv: Fördomar omt travare

Haha min gamla hovis var likadan, hon hade själv travhästar som hon tränade. Hon skodde min häst som är en ridtravare och syrrans häst som är fullblod.
En gång när hon skodde syrrans häst först och tog min sen så sa hon att nu ska jag sko den riktiga hästen :D Med glimten i ögat såklart!
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja precis, LA är något som alla hästar med en medioker ryttare bör klara.
Det är skänkelvikning och ett par meter förvänd galopp?


Till AusboCaligula99:

Man kan inte skriva "det finns massa travare som tävlar höga klasser." och inte skriva ut att man menar typ LA, som är LÄTT klass.
Bara för att det är "svårt" för travare att gå LA, då måste man ju inse att travarna man syftar på inte går höga klasser...

Det är inte en hög klass utan det är en LÄTT klass, oavsett vilken ras som går klassen.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördomar omt travare

Självklart är det säkert så att många travare kan hoppa högt!
Men svårigheten ligger inte i hur högt ett hinder är, utan hur hästen klarar av banan på tävlingen, det är då det är intressant att få veta resultat.
Hur hästen klarar av att korta och länga sig, om den är balanserad osv. avgör hur den klarar av banan, lika mycket som att den kan hoppa på ett korrekt vis.

Jag har hoppat 130 på min ponny, men det gör henne inte till en häst som kan eller går höga klasser i hoppning.
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja precis, LA är något som alla hästar med en medioker ryttare bör klara.
Det är skänkelvikning och ett par meter förvänd galopp?


Till AusboCaligula99:

Man kan inte skriva "det finns massa travare som tävlar höga klasser." och inte skriva ut att man menar typ LA, som är LÄTT klass.
Bara för att det är "svårt" för travare att gå LA, då måste man ju inse att travarna man syftar på inte går höga klasser...

Det är inte en hög klass utan det är en LÄTT klass, oavsett vilken ras som går klassen.

Hahah nej.. jag kan erkänna att du har faktiskt rätt!
Blev helt åt helvet inveklat alltihop, så jag tycker vi skiter i det hle nu ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
893
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 716
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp