Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Senast...för två veckor sedan. En av tjejerna i stallet diskuterar sin häst frågar lite lätt om hur L (hästen jag rider) är
Går det att sitta på honom?
Kan han galoppera?
Kan han gå i form?
Detta trots att hon sett honom ridas, avslutar med "...jag är av den åsikten att de(travare) endast ska gå framför en vagn"
Detta är ändå en erfaren, duktig ryttare
 
Sv: Fördomar omt travare

Har en fd travare och en new forest och har inte stött på fördomar. Kanske att man får frågan om han kan galoppera, vilket han kan.
Våra hästar är skogsmullar och funkar bra till det. Båda går att rida med bara grimma och grimskaft och är lugna och snälla. Travaren är lite mer känslig för ljud och nya saker, men inget vi haft problem med.
Vi köpte våra hästar för just skogsridning och det funkar.
Skulle nån kommentera skulle jag inte bry mej. Jag sköter mina hästar och andra får sköta sina. Så länge de ser ut att må bra bryr jag mej inte om raser.
Skulle jag köpa ny häst kanske det blir en travare eller kanske nåt annat. Det beror helt på individens psyke och att den ska trivas med det jag vill göra med den.
 
Sv: Fördomar omt travare

*KL

Jag måste faktiskt sälla mig till de som har fördomar mot travare, jag erkänner. Men egentligen handlar det inte om rasen, utan ÄGARNA. Jag har ridit ganska mycket travare tidigare och tycker de flesta är trevliga individer. Problemet ligger oftast i vilka som köper travarna (i alla fall häromkring). De köps av icke hästkunniga föräldrar till sina barn som tröttnat på att rida på ridskolan och vill ha en egen häst. Föräldrarna är glada i hågen att de lyckats hitta en så billig häst och köper den. Det tråkiga är att det ofta slutar med att barnen blir rädda och hästen anses farlig. Varför? Barnet har troligtvis inte kunskap till att skola om den ordentligt.

Kan bara slänga in ett exempel där jag rynkade på näsan åt en travare för bara några veckor sedan. Det köptes in en startad kallblodstravare till ridskoleverksamhet. En jättesöt häst. Men den passade i olika hastighet istället för att skritta och trava, och det som skulle föreställa galopp såg mer ut som rodeo. Återigen handlar det egentligen inte om hästen för att det är en travare, utan om den dåliga utbildningen. Jag förstår att folk har fördomar mot en ras om det bara är sådana travare man möter. Likaväl som de hade haft fördomar mot alla raser om de träffade en eller några som hade problem. De ser inte de bakomliggande orsakerna, de ser det som att rasen har problem.

Jag vet inte om jag trampade någon på tårna kanske, det var inte meningen i så fall. Jag vill bara ge en vinkel på vad det är för travare man kan möta, åtminstone häromkring. Folk inser nog inte att det ofta är mycket jobb att skola om hästar. Jag har själv hjälpt till att skola om en travare för många år sen (jag var 17 år då) men fick inse att jag inte räckte till, trots att jag tävlat upp till LA. Jag hade själv inte tillräckligt mycket kunskaper kring hur man utbildar och skolar hästar från början utan lämnade uppgiften till en annan tjej. Hon fick hästen att bli riktigt fin som ridhäst och han såldes också som det ett tag senare.
 
Sv: Fördomar omt travare

KL

Jag har två vbl travare och något jag stör mig på är folk med den inställningen att "fd travare kan allt minst lika bra som halvbloden om inte bättre för travare kan man ju då minsann köra åxå"
och dom som vill tävla och träna typ LA dressyr och 110-120 hoppning nu med en gång, åsså köper dom ett outbildat vbl och går alldeles för fort fram.

Mitt tankesätt är att allting får ta den tid det tar och att kommer vi nånstans så är det ju jättekul men jag förväntar mig inte att vi ska komma upp och ta placeringar i LA tex.
Sen så har jag i princip precis börjat jobba med galoppen nu när skritt och travarbetet verkligen sitter, min ena (har haft honom i 3 år varav han vilat pga skada i 1½ kankse) han är hur stadig som helst och helt grym att se på när han jobbar i skritt och trav.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har hört en del fördomar om travare. Tyvärr. Vanligaste jag hört är att travare inte kan galoppera, alltid är hårda i munnen och har ont i ryggen. Sen får jag ofta höra att de är svårfödda och hetsiga att rida... Åsikterna har jag hört mestadels från ridskoleelever som ridit några år och inbitna dressyrtanter med halvblod. (Har såklart även träffat dressyrtanter som inte alls har samma åsikt)!

De flesta människor som har dessa åsikter har aldrig sett en travare ens utan "har hört" från andra att det är så. Eller så har de bara sett de travare med okunniga ägare som faktiskt uppfyller alla fördomarna, de som har köpt en travare för att de är billiga. Tyvärr vet jag flera sådana fall och det är synd om de stackars hästarna och höjer knappast rasens rykte.
På senare år känns det som om det har fykt upp allt fler välridna travare och det gör mig glad! Och de flesta människorna jag mött har kunnat se min häst som en individ - inte som en travare.
 
Sv: Fördomar omt travare

När jag hade köpt min lilla vbl travare på 144,5 cm i mkh, var det många som hade fördomar. Han var galen och kunde varken galoppera eller hoppa. Han hade nu inte den bästa galoppen, men kunde gå i båda och hoppa kunde han. Vi tränade bana på 125 cm, han var snabb och vändbar.
Jag håller med den som sa att det ofta beror på okunskap som människor har fördomar mot olika raser. även om det inte hör hit så kan jag berätta om när jag hade stallplats på ett ridhus fick jag höra att köpa en arab i stället för varmblodet jag hade var riktigt dumt, araber är ju bara heta, rädda, opålitliga och kunde inte hoppa spec bra... Snacka om att folk med okunskap ändå vet så mycket om andra raser att dom kan dömma ut dom som är av annan ras är de "vanliga" ridhästraserna.
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja tyvärr har jag hört fördomar mot gamla travare :(
Jag är medryttare på en fd travare och hon är underbar och jag har varit medryttare på andra fd travare.
Jag älskar dom för då har jag en häst som går framåt och pigga eftersom jag gillar såna hästar.

En fd kompis till mig snackade skit om travarna och sa att hon avskydde dom eftersom dom var värdelösa att rida på, sen frågade hon om hon kunde få låna min medryttarhäst och rida ut på:confused:.
Men jag sa som det var att han var en gammal travare och hon gillar inte dom.
Men hon tjatade och till slut fick hon rida honom och då ändrade hon sin inställning till travare.
 
Sv: Fördomar omt travare

knapp
En kommentar som jag brukar få om min ridtravare är:
- Oh vad fin hon är! Ser inte ut som en travare!

Först så känner man, kunde du inte ha sagt att hon bara är fin? Men sen så tänker man efter, kommentaren är ju i sörsta välvilja så det är bara att tacka och ta emot! Jag brukar säga:

-Tack, hon har ju varit ridhäst betydligt längre än travare så hon har ju hunnit muskla sig som en ridhäst.

Visst möter man fördomar, men de finns hos alla raser. Däremot så är jag med i svenska ridtravarföreningen för att kunna fånga upp och stötta alla dessa ridtravarägare som i många fall är både orutinerade och unga.
 
Sv: Fördomar omt travare

jag har nyligen fått hem mitt varmblod:)
man hör ju lite här och var att travare är inget att ha och massa men det är hästar det också det är samma som halvblod och ja alla hästar:)
inget fel!underbara hästar.men dom som tycker illa om dom har ju förmodligen inte upplevt den underbara känslan att ha en travare:)
 
Sv: Fördomar omt travare

Hejsan! Jag är hästägare åt en gammal travare och jag tänkte höra om ni upplever några fördomar mot travare och vad de är i så fall?

Jag har 2 st underbara VB och den ena har gått på banan (dessutom riktigt BRA:love:) och personligen kan jag säga att när min egna häst (halvblodskamelen:laugh:) inte längre finns hos mig kommer jag satsa på ett VB, dels för att komma ner i storlek och för att det är supergoa hästar... Har ALDRIG ångrat att jag köpt 2 st..(det är mina äldsta flickor som rider dom)
och dessutom så håller min 11 åring på att lära sig rida nu på stoet och det funkar kanon..

Vi har hästarna som skogsmullar och dom passar super till det...mjuka fina i munnen och känsliga och lyhörda...inte ett dugg mer stissiga än halvblodet och stabila och trygga i all hantering.. Man kan inte annat än älska dom:love:
 
Sv: Fördomar omt travare

:bow:

Det verkar bara vara jag i hela världen som erkänner att travare hade jag bara för att jag inte hade råd med något annat..... ;)
Om vi sätter 50.000 kronor i handen på någon som säger att den äääääälskar travare.... går denne verkligen och köper sig en travare då? Det tror faktiskt inte jag ;)

Håller inte med, även om det säkert stämmer in i vissa fall.
Det finns medryttarhästar/hästar på foder = ingen inköpssumma alls. Det finns lån att ta om man vill satsa på dyrare ras.
Jag ser det som ett PROBLEM om folk i allmänhet skulle tänka så/tänker så. Eftersom den som har råd att äga en häst kontinuerligt ett år även borde haft råd att spara ihop till en lite dyrare häst/"normaldyr" häst under samma tid. Kanske med vissa undantag för de som har eget stall och billig hästhållning. Skulle vara risk för att de som egentligen inte har råd att ha häst skaffar sig en travare.

Personligen råkar jag alltid av någon anledning snegla in på en massa varmblods-annonser även om jag t o m svurit till mig själv att INTE dra på mig en travare igen! ;) (inte pga rasen i sig egentligen utan det h*vete det blir om/när man inte längre kan ha den kvar pga hur marknaden ser ut! :( ).
Jag utgår ifrån -hästen-, om hästen verkar trevlig och på den nivå jag vill ha, fräsch och fin i kroppen osv (nåja, något som klickar helt enkelt!) då spelar inte rasen någon roll. Precis som att alla har sina svårigheter/styrkor i ridningen oavsett vilken häst man har och måste JOBBA sig till resultat, i längden "kan" man inte leva på talang och välutbildade hästar. Visst kan man men det skulle inte jag se som roligt eftersom det är utvecklingen som är det roliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördomar omt travare

blir lite halv-knapplån av mig själv

Angående priset så kommer jag på mig själv ibland med att tänka "tur att jag inte har en dyr häst!" sen skäms jag över hur det låter som att det är något billigt skräp som man inte behöver vara rädd om! :o För så är det såklart inte.
Men när jag ser/hör hur en del (inte alla) gör ditten och datten för att ta vara på sin dyra investering så är jag rätt glad att jag inte behöver se min häst som en pengklump som går till spillo om det händer något (just penga-biten alltså) med dyr livförsäkring och allt vad det innebär.
 
Sv: Fördomar omt travare

*KL*
Jag tror nästan alla har fördomar om någon ras. Det kan jag ju erkänna att jag har och har haft om olika hästraser...
Islandshästar tex, så tänker jag på ryttare som ofta rider i skogen och töltar, inga dressyr lr hopphästar precis. Men har själv bara ridit islandshäst på "islandshäst turer", så har egentligen inte så stor koll det erkänner jag!

Har nu ett fullblod, men innan hade jag aldrig tänkt skaffa ett fullblod! De är ju galna! Nervösa hästar som springer och gömmer sig för en pinne på marken ungefär, kan inte gå "normalt" i grimskaft... ;)

Men min häst som är 6 år är bland de lugnaste i stallet. Hela vintern har vi ridit ut själva i mörkret och hon har inte brytt sig (många i vårt stall får inte ens iväg sina hästar själva när det är ljust :eek:) är jätte snäll att gå med, och är knappt rädd för nånting :). Visst ibland märker man att hon har det nervösa fullblods beteendet, men är verkligen inte ofta!
Har fått hört både från kiropraktor, ET och tandläkare att hon inte alls beter sig som ett fullblod.

När vi letade häst har vi kollat på många olika raser: polskt varmblod, arab korsning, Fullblod/varmblods korsning och till och med en paint, som ju är en western ras.... Ingen av de hästarna blev ratade pga rasen, utan personligheten ska ju stämma, du ska kunna klara av hästen och hästen ska vara frisk!

Förstår inte folk som ska hacka på andra för deras ras val, om jag tex. har en ardenner så är det ju inte så att jag tvingar de andra i stallet att rida min häst, lr ens hålla på med den. Den behöver ju inte "räcka till" inom ridning för dem, så länge jag är nöjd och trivs med min häst :D
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag förstår inte grejen med att diskutera fördomar mot en specifik ras, då ber man ju om mer. Jag har ridit flera fd. travare i mitt liv, varit skötare etc, men har också jobbat med starthästar och äger en egen som ska starta i sommar. Har egentligen aldrig stött på fördomar, tycker mer att folk är lite fascinerande över dessa djur som kan anpassa sig så enormt. Jag tycker det är bra gjort av en häst som är avlad för snabb trav på rakt spår, att låta sig skolas om och gå i en samlad form på böjda sår, hoppa hinder osv.
Visst har folk sagt att det är tråkigt att rida en travhäst, och jag skulle inte heller tycka det var roligt att försöka rida klockren dressyr på en oskolad häst som är rak som en planka. Men med bra utbildning och tålamod kan man komma långt.
Många tycker travaren är väldigt stabil och lugn, vilket jag håller med om. Men det är ju inte för att den råkar vara född till varmblod, snarare att den varit ute och rest mycket, sprungit på banan och samsats med traktorer, startbilar, högtalarröster, musik, flaggor etc. Det klarar alla hästar om man vänjer den utan ståhej och tvång.

Jag har nog fördomar om andra raser, men jag spyr ju inte galla över dessa ändå, tvärtom vill jag gärna lära mig. Varför gör ni så med era hästar, varför vill ni ha den där egenskapen, hur kommer det sig att hästen har det där temperamentet?
Jag tror folks fördomar handlar om okunskap, varför inte bemöta dessa med lite förståelse istället?
 
Senast ändrad:
Sv: Fördomar omt travare

Hejsan! Jag är hästägare åt en gammal travare och jag tänkte höra om ni upplever några fördomar mot travare och vad de är i så fall?

Jag upplever inte det som att det är särskilt mycket mer fördomar mot travare än mot någon annan ras.
Tävlar ändå i MSV hoppning med min travare, jag har fått lägga ner år med jobb på henne men nått mitt mål, även om det tog längre tid än om jag köpt mig en "färdig" häst ;)
Tycker att det är upp till var & en om man vill ha en travare, ett halvblod eller en fjording, hästen blir vad man gör den till :idea:
Sen kan jag ibland tycka att min lilla travare har ett trevligare psyke än halvblodskillen, men för det tycker jag absolut inte illa om halvblod!

Häst som häst! Älskar dem allihopa =)

/ Jess
 
Sv: Fördomar omt travare

Det verkar bara vara jag i hela världen som erkänner att travare hade jag bara för att jag inte hade råd med något annat..... ;)
Om vi sätter 50.000 kronor i handen på någon som säger att den äääääälskar travare.... går denne verkligen och köper sig en travare då? Det tror faktiskt inte jag ;)

Glömde svara på detta då det inte ett dugg stämmer in på alla, absolut inte mig.
Köpte min första travare fast än att jag egentligen letade efter ett halvblodsto, var av en ren slump när jag skulle prova monté som jag föll för min travare. Så det var inte för priset utan för insidan på hästen som det blev denna :cool:
 
Sv: Fördomar omt travare

Precis - fördomar har vi alla. Sen att man gör en ansträngning för att inte trampa på tår och fälla fördomsfulla kommentarer ( = bli medveten om fördomarna) så folk blir sårade det tycker jag hör till god ton.
Det är ju en sak att man själv vet med sig att man inte skulle vilja skaffa en häst av en viss ras (som exempel) och en annan att använda det i diskussioner med andra som tillhör kategorin man har fördomar mot.
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja.. häromdagen red sambon lektion, under lektionen lade ridläraren ut 2 bommar som skulle skrittas över. men så hejdar hon sig och tittar på mig och frågar
"Kan er häst gå över bommar förresten?"
"Eh... jo"
"Jaha, vad bra.. tänkte eftersom det är en travare.."
hihihi... ja, de kan ju inte gå över en bom heller!

Senare skulle samme ridlärare trycka in en sockerbit i munnen på hästen(de måste ju matas med godis under lektionen), eftersom våra hästar inte får godis ur handen så förstod först inte hästen vad det var frågan om, sedan tuggade hon stort och länge på denna konstiga bit. Då konstaterar ridläraren att "Ja dessa travare, de kan inte äta socker! Man måste vänja in dem på det.. pah!"

Att denne travare sänker huvudet då tar kontakt med munnen är ett mirakel enl ridläraren(har ingenting att göra med att vi tränat det), att hon kan rygga är också fantastiskt, det är ju en TRAVARE!!

Men eftersom min häst är en arab så är detta med fördomar inget nytt direkt.
Trist ibland, men för det mesta är det inga problem att ignorera :D !
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag tror folks fördomar handlar om okunskap, varför inte bemöta dessa med lite förståelse istället?

Hehe det är ju roligare med lite intriger! :D :rofl:

Skämt åsido så förståelsen blir åt båda håll. Jag har förståelse för att man blir stött och får svårare att se saker objektivt om någon säger något sårande om ens "älskling".

Själv blev jag förvånad över hur likt ämne det blir jämfört med att prata om någons barn, lika känsligt. En kompis skulle hjälpa till att redigera videoklipp vi tagit på min häst. Normalt sett skulle jag tycka det vara roligt att göra en massa fåniga kommentarer och göra lite parodi av ett videoklipp men när han började göra så med videoklippen på min häst som jag såg nästan som heliga, då blev jag riktigt upprörd! :rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
893
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 716
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp