Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

makarontanten

Trådstartare
Ska försöka göra en lång historia kort.

Av en slump kom jag i kontakt med en tjej som behöver hundvakt. Jag tänkte vid tillfället att jag jobbar natt, är hemma om dagarna, ledig mycket mellan passen och det vore ju kul att min egna hund får lite sällskap ibland. Det handlade endast om antingen 5 timmar en gång i veckan eller 5 timmar varannan vecka, när de ( tjejen var sambo) inte kunde lösa det på annat sätt med jobb. Tyckte först det var en kanonide, men har nu börjat dra öronen åt mig och känner mig tveksam :o

Hundarna de äger, är två pittbull ( en tik och en hane) på 5 respektive 6 månader. De är ju valpar och jag ser inga större problem just nu. Men jag HAR fördomar mot denna ras. Jag vet att det finns underbara exemplar, och jag vet att en bra hundägare kan få dessa raser till underbara individer som inte gör en fluga förnär, men jag vet inte om dessa ägare är sådana:crazy:...

Jag har endast pratat med tjejen, och hon verkar inte kunna mycket hund alls. Hon frågade bla hur länge en tik löpte, och jag frågade tillbaka hur sjutton hon skulle lösa det hela med en hanhund i huset när deras egna tik börjar löpa. Nä, det visst hon inte än. Jag frågade om deras hane var könsmogen än och hon sa: Måste fråga min kille...FÖRHOPPNINGSVIS kan killen hund, men det vet jag inte.

Nåja, jag har lovat träffa både dem och hundarna imorgon i en rastgård, och sen ska jag, om allt går bra, ha dem här hemma på onsdag och vara hundvakt. Jag är inte orolig för det eftersom de är valpar, och jag har förklarat tydligt för tjejen att du får inte lita på mig till 100% att jag kan ha dem i fortsättningen. Jag drog upp allt, såsom löp, svårt att gå i koppel med 3 hundar, att både jag och min egna hund kan bli skadad och sjuk, att jag ibland har kurser, möten och föreläsningar jag går på genom jobbet och ibland jobbar och måste sova dessa tider. Sa också att man inte vet hur de funkar ihop när de sen blir könsmogna mm. Hon var införstådd med detta, sa hon iallafall.

Så nu då? Ge mig allt positivt ni kan om pittbulls. Funkar de med andra hundar, är de "monster"? Vågar jag ens ha ben och leksaker framme, ifall de skulle börja slåss om dessa? Är det vanligt att hanhunden har aggresivitet mot andra hanar ( tänker om man går ut med dem och har 3 i koppel). Brukar det funka med två tikar ( min och en av dessa) om de båda bli ranghöga, min är äldre och bor här, men ändå?

JA, jag är lite rädd, men vill inte döma en hel ras. Kanske kan jag också hjälpa dessa människor med både hundvakt och lite tips inför framtiden även om jag inte är hundvakt mer efter nästa vecka.

Slutcitat: Tänker på min egna hund i första hand, men gör ett försök i veckan med två valpar av denna ras...
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Tja, jag har sagt att om nån hittar en okastrerad fullvuxen amstaffhane som inte har problem med andra hanhundar, så får man gärna kontakta mig. (Nån renrasig Pit-bull undrar jag om jag ens träffat.)

So far har ingen gjort det.

Just nu är de unga, men jag skulle inte vilja gå ut med den trion om ett par månader.

Det här var väl typ det du inte vill höra. :D
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Hahahaha, nä det var inte det jag ville höra ;)

Men som sagt, jag har redan innan vi ens setts, börjat dra öronen åt mig och jag tror kanske det bara blir en gång som hundvakt :o

Trots allt är det synd OM de är trevliga ( jag tvivlar ju tyvärr pga ras och kanske även ägare) och man kan hjälpa till lite...
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Tja, jag har sagt att om nån hittar en okastrerad fullvuxen amstaffhane som inte har problem med andra hanhundar, så får man gärna kontakta mig. <snip>

Du menar som den har som bor ihop med och kastar sig undan fran Frenchien nar den lille tycker han ar for bufflig? Det finns ocksa en okastrerad Great Dane i famlijen, Frenchien styr alla med jarn tass och Matte styr hundarna och ser till att de fungerar.
Det har ar en pitbull fran en uppbruten "fighting ring"

IMG_7469.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Tja, jag har sagt att om nån hittar en okastrerad fullvuxen amstaffhane som inte har problem med andra hanhundar, så får man gärna kontakta mig. (Nån renrasig Pit-bull undrar jag om jag ens träffat.)

So far har ingen gjort det.

Word.

/Migo
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Jag har sett ärren från en amstaff som "är sååå snäll" och lekte bra med sin granne det första året. Helt plötsligt gjorde den inte det längre, och då höll den betydligt större "kompisen" på att stryka med.
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!


Jag har sett ärren från en amstaff som "är sååå snäll" och lekte bra med sin granne det första året. Helt plötsligt gjorde den inte det längre, och då höll den betydligt större "kompisen" på att stryka med.

Sa for att du sett en amstaff som ar hund aggressive (eller har en agare med dalig koll kanske) sa ar alla amstaffs hund aggresiva? Hur tanker du da? Innebar det att alla BC's ar SM kandidater i vallning? Eller att alla labbar ar duktiga fagel hundar? Och finns det aggresiva BC eller labbar (eller av andra raser som anses som "snalla" av de flesta?)
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Så du menar att det inte är minst sagt vanligt med könsbunden aggressivitet inom rasen? Wow. Inte ens uppfödarna förnekar det!
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Du menar som den har som bor ihop med och kastar sig undan fran Frenchien nar den lille tycker han ar for bufflig? Det finns ocksa en okastrerad Great Dane i famlijen, Frenchien styr alla med jarn tass och Matte styr hundarna och ser till att de fungerar.
Det har ar en pitbull fran en uppbruten "fighting ring"

IMG_7469.jpg

Är alla hanarna intakta? Det ser inte ut som pitbullen har sina kulor kvar på bilden. Det lär ju i så fall göra en enorm skillnad.

Angående tråden så hade jag aldrig släpp min hund med en vuxen hund av samma kön som är av "kamp" ras eller blandning. Även tikar kan vara riktigt sura på andra tikar och göra stor skada helt plötsligt om man har otur. Jag har redan fått min hund nästan ihjälbiten en gång, det räcker :(
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Är alla hanarna intakta? Det ser inte ut som pitbullen har sina kulor kvar på bilden. Det lär ju i så fall göra en enorm skillnad.

Angående tråden så hade jag aldrig släpp min hund med en vuxen hund av samma kön som är av "kamp" ras eller blandning. Även tikar kan vara riktigt sura på andra tikar och göra stor skada helt plötsligt om man har otur. Jag har redan fått min hund nästan ihjälbiten en gång, det räcker :(

Jag tänker likadant, men nu är de ju valpar...Hanen är 6 månader, tiken 5 månader.
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Jag har träffat okastrerade Amstaffs som fungerar bra med andra hundar, både tikar och hanar. Men det är inget man kan vara säker på, könsbunden aggressivitet finns absolut inom rasen. Än mer när det gäller renrasiga APBT (tveksam till att dessa är renrasiga dock).

Personligen hade jag inte lämnat mina hundar till någon som verkade så okunnig, oavsett vilken ras de har hemma.
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Det är ju skillnad på hundar som bor ihop och sådana som.inte gör det.
Visst jag har träffat ett par som inte haft problem med främmande hundar,.men det är få alla de hundratals hundar av bull and terrier typ jag träffat.

Är det hundar som kommer träffa dina regelbundet vore jag inte lika orolig.
Däremot verkar okunskapen skrämmande och avskräckande..
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Jag gick valpkurs för en instruktör som är amstaffuppfödare och hon sa att hon aldrig lät sina amstaffs leka med andra hundar. Av anledningen av att det kunde slå över så fort för dom. Leken kunde bli allvar på en hundradels sekund, och det vill man inte vara med om. Hon sa också, det kan gå bra 100 gånger, men sen händer det något och det blir riktigt allvarligt..
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Förmodligen köksavlade shitbulls.
Finns knappast någon seriös uppfödare som säljer valpar till så okunniga personer. 2 av olika kön dessutom.
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Min hund har ju minst 50% "pitbull" i sig,han kastrerade vi som 5-åring. Vi har även en 3-årig staffordshire bullterrier,hane,som vi kastrerade för några veckor sen,gammelvovven (nu 10 år) hade varit kastrerad i ca 2 år när vi köpte staffen.

Vi kastrerade inte han pga aggresivitet,absolut inte,utan för att när vi flyttade hemifrån jag och han så hamnade vi i ett trapphus med 2 tikar,när dom löpte (kändes som dom gick om varandra jämt dessutom!) så åt han inte,bara låg innan för dörren och snosade och pep. JÄTTEsvår att hålla i hull. Nu är det tvärt om,så han har nog några pensionärsgram på sig!

Staffen kasterade vi pga cystor i prostatan,alltså ingen aggresivitet där heller.

293540_2296042114737_662458504_n.jpg



432016_3071024728818_555050940_n.jpg


527236_3251810768356_84748858_n.jpg



Hur som,tillbaka till pitbullen, jag tog över han som 10-månaders valp,omplacering som haft ett helvete. :( På Jourhemmet bodde även en pitbullhane på heltid,alltså hon som hade jourhemmet ägde honon, kan dock inte svara på om han var kastrerad eller inte,men detta var alltså ett jourhem = hundar kom och gick hela tiden,han var supertrevlig verkligen!

Min mamma höll på att få hjärtstopp när hon såg min vovve och insåg att det var en "kamphund". Hon sa att han fick då ALDRIG komma i närheten av hennes hund! (Dvärgpudel,okastrerad hane) Efter ca en timme i skogen hade min Affe charmat brallorna av mamma,och hon var tokkär och har varit sen dess! ;) Så kär så att när hon sörjt bortgången efter hennes dvärgpudel köpte hon sig en amstaff/staffe.

26885_1351708106977_2236894_n.jpg




Min har bott med mammas dvärgpudel,en kompis lapphund (tik), våran staffe,ex pojkväns schäfer (tik),har aldrig varit några problem. Nu är vi hundvakt på dagarna åt mammas hund,så vi har tre hundar här hemma,två hanar och en til,aldrig varit några problem. Däremot så delar jag på hanarna när dom blir ensamma,för visst så KAN det hända något,och händer det något med sånna här hundar så är det ju lite mer allvarligt. Så det gör jag som ren säkerhet bara. Affe (gamlingen) och mammas tik får vara på undervåningen,våran staffe på övervåningen,men när vi är hemma så umgås dom alla tre.

Min är inte aggresiv mot okända hundar heller,dock så är han väldigt oäker,kopplet spänns lite,och om den andra hunden morrar och skäller så är han ju inte sen att svara,men han gör absolut inga utfall. Är den andra hunden tyst så är Affe tyst. Stannar man och pratar med den andra ett tag så sätter han sig vid mina fötter och sniffar i luften,då svarar han inte tillbaka även om den andra låter,utan det gör han bara om vi bara passerar och mötande hund "gapar".

Han är absolut den roligaste hunden jag haft i mitt liv,verkligen klassens clown blandat med Emil i Lönneberga och Alfons Åberg. Han menar bara väl,men i bland så blir det såååå fel och klanten lyckas välta/förstöra något! Minns en jul när jag och mamma stått och gjort 4 plåtar med lussekatter som stog på jäsning på en ställning,Affe springer ut och kissar,jag öppnar dörren och släpper in han,och han blir så glad så han bara dampar loss och sladdar in i ställningen,så alla kladdiga lussekatter ramlar ner,bara att slänga då ALLT fastnade i dom! :meh: :p Han heter ju Alfons,och han är verkligen Alfons: "Jag ska bara"... Aja,tålmodig är han ialla fall! https://www.youtube.com/watch?v=aX4mSLPTq04

Nu på äldre dagar så har han blivit lite surigare,vill helst ligga ensam i biabädden,förr klämde dom ihop sig. Men han gör inget,utan han bara går därifrån om nån annan kommer.

Dock så vet jag ju endå vad jag har i kopplet,så det gäller ju att ligga steget före hela tiden,och så sätt kunna undvika en olycka. Läs av hunden och lyssna på den! Det går inte att vara nonchalant med dessa hundar,för en dag så kan dom tvärvända och smäller det så smäller det ordentligt. Nu har jag tack och lov inte märkt något än,och förhoppningsvis så kommer det aldrig hända eller,men bara för att det inte hänt något på snart 10 år,så släpper jag han INTE lös med okända hundar,har han knappt lös öht,mycket pga att jag vet att folk är mer rädda för kampisar. Är jag på ett ställe med helt fri sikt flera hundra meter åt alla håll så kan jag släppa han. Han lyssnar mycket bra på mig,så det är jag inte orolig över. Bla så hoppade det ner en katt från ett träd alldeles framför nosen på han när han låg under en gång,i ren instikt så hakade han på jakten,men när jag ropade "HIT" så tvärvände han och kom farandes.

En annan anledning är tex att om min är lös,en annan "vanlig" hund är lös,dom springer till varandra,nosar,osämja uppstår,och bråket startar. Hur mycket skit kommer inte jag få då att allt är mitt fel? :( Att anmäla och gå till tidningen för en attackerande kamphund verkar ju vara väldigt poppis. Nej,då har jag hellre min i koppel. När man har sånna här hundar så lär man liksom ta lite extra ansvar,för åter igen,händer de något så händer det rejält.

Jag tycker självklart du ska testa,det är väldigt trevliga och roliga hundar att ha att göra med,och dom kommer säkert ge dig många skratt. Kanske är det killen som har jättemycket hunderfarenhet, och dom är jätteseriösa och trevliga människor. Är ju synd att dömma innan du träffat dom.

Kanske kan du tipsa om en kastrering så fort som möjligt om dom vill behålla dig som hundvakt? Är ju inget som ska avlas på endå hoppas jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Å så mammas vovve också,amstaff/staffe:

1175246_10201038052847719_2090008307_n.jpg


1236620_10201038052687715_766542518_n.jpg


Och så här sov våra jämt förut,men nu vill gammelman vara lite mer ifred. Går bra att skeda på nätterna,men på dagarna vill han vila ifred.
169017_1740010214287_65923_n.jpg
 
Sv: Fördommar om "kamphundar" och nu hundvakt, hjälp!

Så du menar att det inte är minst sagt vanligt med könsbunden aggressivitet inom rasen? Wow. Inte ens uppfödarna förnekar det!

Var ser du att jag fornekar konsbunden aggressivitet innom rasen?
Om du tittar pa vad jag faktiskt sagt sa var min forsta post ett svar pa Blandrastik's uttalande att hon skulle vilja se den amstaf/pit bull hane som gar ihop med andra hanar. Sa jag visade en som gar ihop med andra hanar. Vad jag uppreser mig emot ar era uttalanden att ALLA av rasen ar hund aggresiva ... det ar inte sant!

Är alla hanarna intakta? Det ser inte ut som pitbullen har sina kulor kvar på bilden. Det lär ju i så fall göra en enorm skillnad.
<snip>(

Pit bullen blev av med dem straxt fore jag tog bilden pa grund av sjukdom. Han hade dock bott lange i familjen innan det hande.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 295
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
655
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 411
Senast: attheedge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp