Bukefalos 28 år!

Förening överklagar hästsparksdom

Sv: Förening överklagar hästsparksdom

jag tycker inte der är föreningens fel? man KAN INTE garantera att en häst nte sparkar!
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Nu vet jag ju inte exakt hur olyckan har gått till, men i mina ögon tycker jag att det är självklart att man ser sig för var någonstans man går, när man är bland hästar. Den snällaste häst kan bli skrämd, eller få tokfnatt och hamnar man i vägen kan det gå riktigt illa...
Ganska mycket ansvar får man lov att ta själv, när man är på hästtävlingar, det kan inte ursäktas med att man är ovan med hästar, om nu någon skulle tycka det. Hästar är djur, och kan reagera oförutsett.
Tragiskt när något sådant här händer, men man kan aldrig helt förhindra olyckor. :(
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Jag tycker inte det är konstigt att man överklagar. Var inte i närheten när detta hände men var och tävla på samma plats nu när de öppnat för tävlingar igen, i ryttar gången på väg mellan framridning och tävlingsbanan , får jag be en dam att flytta sig och sin barnvagn då tittar hon på mig och flyttar en meter ungefär!! Jag upprepar lika vänligt att trots att det är en van tävlingshäst kan han lätt bli skrämd dom är ganska laddade på en tävlingsplatsså var snäll och flytta undan. Jag tycker det är skrämmande är man inte mer rädd om sin bebis!! ÄR MAN PÅ EN TÄVLINGSPLATS FÅR MAN VARA VÄLDIGT OBSERVANT.Men synd om damen dettasom har hänt men inte skall föreningen klandras.
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Om jag inte misstar mig så grundade sig domen just på att man inte spärrat av ordentligt för att hindra publik att komma in i ryttargången.
Det du beskriver bekräftar detta.
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Uttalar mig inte om Åstorp, men vet av erfarenhet att det spelar ingen roll hur mycket man spärrar av, sätter skyltar mm. Folk flyttar på avspärrningsbommar, kryper under staket, ignorerar funktionärer som säger till.
Jag har ingen bra lösning på problemet, kanske måste alla som besöker en tävlingsplats skriva på nåt slags ansvarsfrihet för föreningen...OBS, ej allvarligt menat, men med lite tanke bakom.
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Om jag inte misstar mig så grundade sig domen just på att man inte spärrat av ordentligt för att hindra publik att komma in i ryttargången.
Det du beskriver bekräftar detta.

Precis, fanns inga varningskyltar uppsatta om vad som fanns på andra sidan dörren.

Visst i många fall får man skylla sig själv men går man ut igenom en stängd dörr utan varningsskylt är det inte lätt att se vad som finns på andra sidan och i det här fallet en hästhov i ansiktet.
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Uttalar mig inte om Åstorp, men vet av erfarenhet att det spelar ingen roll hur mycket man spärrar av, sätter skyltar mm. Folk flyttar på avspärrningsbommar, kryper under staket, ignorerar funktionärer som säger till.
Jag har ingen bra lösning på problemet, kanske måste alla som besöker en tävlingsplats skriva på nåt slags ansvarsfrihet för föreningen...OBS, ej allvarligt menat, men med lite tanke bakom.


Behövs inte om man bara har sina skyltar och avspärrningar i ordning
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Fast olyckor händer ju ändå, tyvärr, och det är ju dem som man som arrangerande klubb försöker undvika. Hur ska man få folk att respektera avspärrningar och förstå att det finns en anledning att de står där?
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Ur ansvarsynpunkt är det en enorm skillnad om folk har nonchalerat tydliga avspärrningar än om det inte funnits några!
PL
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Det måste finnas tydliga anvisningar och varningsskyltar. Och som det verkar går åsikterna isär om huruvuda det var skyltat eller ej men både tingsrätten och hovrätten anser att publik och aktiva inte skiljdes åt tillräckligt bra.

Det må vara att man ska se sig för men det är stora maskiner vi har att göra med och säkerheten på tävligsplatser är som de flesta nog vet rätt bedrövligt. Oerfarna hästägare/anhöriga blandas huller om buller, nerver på utsidan - gäller både människorna och hästarna. Det är bara förvånande att det inte händer fler tragiska olyckor.

Dessutom är det inte ryttarföreningen som får punga ut med pengarna utan deras försäkringsbolag.
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Jag förstår det. Så tyvärr, olyckor får vi väl leva med i tävlingsvärlden om inga avspärrningar hjälper, ur ett säkerhetsperspektiv.
Tyvärr är väl många tävlingsplatser inte gjorda för att hantera så mycket folk, fordon och hästar, med det stora flöde som blir, antalet startande har ju exploderat de senaste åren. Kanske också antalet oerfarna tävlande.
Vi får bara göra vårt bästa och vara kreativa och lista ut var folk kan tänkas vilja passera och agera efter det. Jag tycker det är bra nu att anläggningsskiss ska lämnas in, hoppas bara att nån verkligen tittar på den och tänker till.
 
Sv: Förening överklagar hästsparksdom

Jag tycker inte det är konstigt att man överklagar. Var inte i närheten när detta hände men var och tävla på samma plats nu när de öppnat för tävlingar igen, i ryttar gången på väg mellan framridning och tävlingsbanan , får jag be en dam att flytta sig och sin barnvagn då tittar hon på mig och flyttar en meter ungefär!! Jag upprepar lika vänligt att trots att det är en van tävlingshäst kan han lätt bli skrämd dom är ganska laddade på en tävlingsplatsså var snäll och flytta undan. Jag tycker det är skrämmande är man inte mer rädd om sin bebis!! ÄR MAN PÅ EN TÄVLINGSPLATS FÅR MAN VARA VÄLDIGT OBSERVANT.Men synd om damen dettasom har hänt men inte skall föreningen klandras.

Det var en avspärrad plats som personen befann sig på! Avspärrningen började redan mellan de två stora ridhusen, en bra bit från framridningsbanan, så hela framridningen bakom det gammla ridhuset var en häst zon, samt hela passagen till tävlingsbanan.
Man var tvungen att passera avspärningarna för att komma i kontakt med någon utav hästarna, det var avspärrat hela vägen från transporterna och all vistelse där hästarna var.

Men vi som hjälpte till på tävlingen såg många som genade genom avspärningarna, stod där med sina barnvagnar och små barn osv. *suck* vad ska man göra....
En tävling innnan dess prövade vi att sätta upp stora kyltar, men inte hjälpte det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (HD) I dag fick Maria Adell rätt mot Åstorpsortens ryttarförening. Hovrätten anser att föreningen är ansvarig för att hon blev blind...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) Ryttarföreningen ger sig inte. Domen som ger Maria Adell rätt till skadestånd överklagas till Högsta domstolen...
2
Svar
22
· Visningar
2 661
  • Artikel
Hästnyheter (SVT) Åstorpsortens ryttareförening bar ansvar för en olycka 2005, som gjorde en kvinna blind efter en hästspark. Nu slår hovrätten i...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) Maria Adell blev blind efter att ha blivit sparkad av en häst i Åstorps ridhus. I går slog hovrätten fast att Åstorportens...
Svar
4
· Visningar
1 579
Senast: kaktusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp