Förenkla flytt

AgentCarter

Trådstartare
Vi ska flytta snart, kanske inom en månad snart? Kanske två?
Det är "bara" mellan två hus ca 50 m från varandra så är inte direkt så att vi behöver packa ner saker i massa lådor utan ikea påsar är mer melodin.
Men hur kan man göra för att förenkla innan vi börjar bära över allt? Logiskt sett är det ju bara att slänga massa saker men det känns som om det vore lättare att göra när vi börjar flytta?

Jag har bara flyttat en gång innan, direkt från gymnasiet till hit. Då hade jag med mig en resväska med kläder och en halvfull bananlåda, får känslan av att det inte kommer vara så lätt denna gången:cautious:
 
Första åtgärden är väl att se ut var vad ska vara i nya huset. Så allt ha en plats att komma till.

Sedan är det väl bara att börja bära.
 
Måste ni tömma huset ni flyttar ut ifrån på en gång?
Det brukar vara så att man inte orkar slänga när man väl kommer till det och istället flytta med sig det "tillsvidare" och så blir det kvar... Så mitt tips är att börja slänga redan nu, fundera över hur ni vill ha det i det nya huset och flytta ingenting ni inte vill behålla. :D
Även om det är nära så kan det vara en bra ide att packa ner saker som ni kanske inte använder just nu, typ vinterkläder så att det går lätt att bära över och ställa där det ska vara utan att kanske behöva packa upp det på en gång. Av någon underlig anledning är det alltid typ hundra mycket mer saker än vad man tycker... Vi tömde svärmors lilla trea förra sommaren, hon fick med sig en del till sitt boende och vi tyckte att hon hade väldigt lite saker när vi började, men det tog liksom aldrig slut... O_o
 
Måste ni tömma huset ni flyttar ut ifrån på en gång?
Det brukar vara så att man inte orkar slänga när man väl kommer till det och istället flytta med sig det "tillsvidare" och så blir det kvar... Så mitt tips är att börja slänga redan nu, fundera över hur ni vill ha det i det nya huset och flytta ingenting ni inte vill behålla. :D
Även om det är nära så kan det vara en bra ide att packa ner saker som ni kanske inte använder just nu, typ vinterkläder så att det går lätt att bära över och ställa där det ska vara utan att kanske behöva packa upp det på en gång. Av någon underlig anledning är det alltid typ hundra mycket mer saker än vad man tycker... Vi tömde svärmors lilla trea förra sommaren, hon fick med sig en del till sitt boende och vi tyckte att hon hade väldigt lite saker när vi började, men det tog liksom aldrig slut... O_o
Det måste vi tyvärr, finns nya hyresgäster som väntar på att flytta in.
Kommer dock få över 100 kvm mer så tänkte typ bara knöla in allt i ett rum och så får vi ta det till rätta ställena sen.
Vi ska inte ta med oss så mycket mera möbler än sängarna vilket är bra. Sambon försöker övertala mig att ta med den gamla soffan men då blir jag nog inte av med den på tio år så den går jag inte på!
Det jag bävar mest för är leksakerna då det är sonen plus sambons gamla som ska rensas i
 
Det måste vi tyvärr, finns nya hyresgäster som väntar på att flytta in.
Kommer dock få över 100 kvm mer så tänkte typ bara knöla in allt i ett rum och så får vi ta det till rätta ställena sen.
Vi ska inte ta med oss så mycket mera möbler än sängarna vilket är bra. Sambon försöker övertala mig att ta med den gamla soffan men då blir jag nog inte av med den på tio år så den går jag inte på!
Det jag bävar mest för är leksakerna då det är sonen plus sambons gamla som ska rensas i
Börja släng! :D Vi gjorde en sån flytt, vi fick massa extra rum som vi ställde in saker i "tillsvidare" när vi sen flyttade igen två år senare hade vi inte rört lådorna... Mycket åkte då i den flytten, vi hade gott om tid att flytta in, dessvärre tog vi över svärföräldrarnas hus så de lämnade kvar allt de inte ville ha :meh: Nu snart 15 år senare har vi nog tagit oss igenom deras saker och har börjat slänga sånt som vi har sparat på oss... :angel:
 
Börja släng! :D Vi gjorde en sån flytt, vi fick massa extra rum som vi ställde in saker i "tillsvidare" när vi sen flyttade igen två år senare hade vi inte rört lådorna... Mycket åkte då i den flytten, vi hade gott om tid att flytta in, dessvärre tog vi över svärföräldrarnas hus så de lämnade kvar allt de inte ville ha :meh: Nu snart 15 år senare har vi nog tagit oss igenom deras saker och har börjat slänga sånt som vi har sparat på oss... :angel:
Vi tar också över svärföräldrarnas hus och de har lämnat kvar möbler som de inte vill ha... Men just grejer har de inte lämnat tur nog. Bara sambons gamla leksaker där över hälften är trasiga men ändå sparats en 20 år
 
Vi tar också över svärföräldrarnas hus och de har lämnat kvar möbler som de inte vill ha... Men just grejer har de inte lämnat tur nog. Bara sambons gamla leksaker där över hälften är trasiga men ändå sparats en 20 år
Här höll jag på att bli vansinnig ibland... efter 3 år satte jag ner foten åt både svärmor och svägerskan, de kunde inte komma och fråga efter saker som de ville ha bara för att det alltid hade funnits hos oss... Droppen var när svärmor började prata om några gardiner som hon menade låg i en garderob i ett rum, jag påpekade att de inte låg kvar där eftersom hade städat ur garderoben för att få in våra saker och hon hade mage att bli sur över det... :banghead:
 
Här höll jag på att bli vansinnig ibland... efter 3 år satte jag ner foten åt både svärmor och svägerskan, de kunde inte komma och fråga efter saker som de ville ha bara för att det alltid hade funnits hos oss... Droppen var när svärmor började prata om några gardiner som hon menade låg i en garderob i ett rum, jag påpekade att de inte låg kvar där eftersom hade städat ur garderoben för att få in våra saker och hon hade mage att bli sur över det... :banghead:
Men fy! Att de ens kunde med!
 
Vi ska flytta snart, kanske inom en månad snart? Kanske två?
Det är "bara" mellan två hus ca 50 m från varandra så är inte direkt så att vi behöver packa ner saker i massa lådor utan ikea påsar är mer melodin.
Men hur kan man göra för att förenkla innan vi börjar bära över allt? Logiskt sett är det ju bara att slänga massa saker men det känns som om det vore lättare att göra när vi börjar flytta?

Jag har bara flyttat en gång innan, direkt från gymnasiet till hit. Då hade jag med mig en resväska med kläder och en halvfull bananlåda, får känslan av att det inte kommer vara så lätt denna gången:cautious:

Släng JÄTTEMYCKET saker, eftersom rensningen är det är det allra bästa med att flytta :banana:

Sen rent bärstrategiskt:
Bestäm vilken möbel som ska stå i vilket rum innan ni börjar bära grejer.
Fyll rummet med det som ska vara där, inget annat.
Töm en möbel, bär in möbeln i nya huset, stoppa in sakerna tillbaks direkt – annars blir de kvar i lådor och påsar i evighet. Inte kul!
 
Jag rensade jättemycket under mina två flytter, slängde saker innan jag flyttade så jag inte tog med mig det som skulle slängas till det nya stället. Jag hade hjälp av nästan hela familjen när jag flyttade, flyttade allt på en dag och då var det ändå ca 4 mil emellan ställena. Tror det kommer gå lysande för er som bara har 50m emellan.
Bärhjälp är inte att underskatta. Lycka till med flytten. :up:
 
Vi ska flytta snart, kanske inom en månad snart? Kanske två?
Det är "bara" mellan två hus ca 50 m från varandra så är inte direkt så att vi behöver packa ner saker i massa lådor utan ikea påsar är mer melodin.
Men hur kan man göra för att förenkla innan vi börjar bära över allt? Logiskt sett är det ju bara att slänga massa saker men det känns som om det vore lättare att göra när vi börjar flytta?

Jag har bara flyttat en gång innan, direkt från gymnasiet till hit. Då hade jag med mig en resväska med kläder och en halvfull bananlåda, får känslan av att det inte kommer vara så lätt denna gången:cautious:

Ta inte med saker som ändå ska slängas!
Rensa ut det ni inte vill ha kvar redan under packningen så är mycket jobb gjort när ni väl flyttat. Jag hade nog packat i lådor ändå och sett till att ha hjälp. Det är inte avståndet som.är det jobbiga i en flytt utan flytten i sig. Är då allt förberett och organiserat i lådor går det mycket fortare att komma ur det gamla huset och in i deta nya.
 
Ta inte med saker som ändå ska slängas!
Rensa ut det ni inte vill ha kvar redan under packningen så är mycket jobb gjort när ni väl flyttat. Jag hade nog packat i lådor ändå och sett till att ha hjälp. Det är inte avståndet som.är det jobbiga i en flytt utan flytten i sig. Är då allt förberett och organiserat i lådor går det mycket fortare att komma ur det gamla huset och in i deta nya.

Håller med kring att packa i lådor. Flyttade en kort sträcka bara för några år sedan. Den smidigaste delen var att lasta en liten kärra med flyttlådor och bara flytta över. Alla lådor stod det på vad de innehöll och var det skulle vara, så det var lätt att organisera när det skulle packas upp.
 
Håller med kring att packa i lådor. Flyttade en kort sträcka bara för några år sedan. Den smidigaste delen var att lasta en liten kärra med flyttlådor och bara flytta över. Alla lådor stod det på vad de innehöll och var det skulle vara, så det var lätt att organisera när det skulle packas upp.

Håller också med! Packa i lådor och kör med pirra så går det snabbt och lätt. Även att packa rum för rum och skriva vad som finns i lådorna underlättar mycket innan man hinner få upp allt.
 
Packa i lådor ändå och för guds skull: se till att alla köksprylar går i en låda, allt till sovrum, barnrum etc går i egna. Ja, vissa blir halvfulla men det är SÅ värt! Vi hade flyttfirma sist och det var min 4:e flytt sedan jag flyttade hemifrån. Det är tveklöst den smidigaste. Alla lådor hamnade rätt, var enkla att plocka upp etc. Man hittade allt man ville ha, kunde stuva in saker rätt innan man börjat öppna och rota. Ju bättre märkta desto bättre. I samband med nedpackningen får man gå igenom vad som ska med och inte så är det gjort. Börja gärna på en gång att packa. Jag tror vi packade en månad innan vi flyttade sist. Bestämde att idag ska det packas 3 lådor och det gick på 2 röda medan sambon var på jobbet så jag fick allt som jag ville ;) det första som gick var textiler, böcker och filmer. Det vi behövde göra tillsammans i sista minuten var ganska lite så det gick över förväntan. Sambon blir stressad av flytt så man ville ha det klart fortast möjligt. Se till att alla lådor är möjliga att bära utan att man knäcker ryggen.

Det fiffiga med lådor är att de är stapelbara så det blir inte så rörigt.
 
När ni tömmer tex ett köksskåp (många hyllor innehåller ju sånt som inte används dagligen och kan packas nån vecka innan flytt) så torka ur hyllan/skåpet samtidigt. Tar 2 minuter och ni slipper göra det när ni ska flyttstäda.

Jag gillar dessutom att ha rengjort ugnen och typ putsat fönstren några dagar innan flytten, det tar lite tid och är skönt att slippa flyttdagen.
 
Blev lite ändrade planer och är inga hyresgäster som ska in efter oss så blev helt plötsligt mycket lugnare!
Min största oro har inte varit just flyttandet utav saker utan att vi behöver fixa en hel del saker i nya huset först och ville vara ute ur huset så fort som möjligt osv. Men nu behöver vi inte det :)
Har dessutom varit på sambon om att slänga ;)
Såååå, någon som vill hyra hus i värmland?:angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
584
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 213
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp