Föreställ dig att det här är ditt barn..

Men har vi det verkligen så bra då? Det skrivs och hörs mycket både i media och bland folk där skolor läggs ner och det dras in på både det ena och det andra. Pensionärerna får det sämre, det är bostadsbrist, arbetslöshet m.m. Så har vi det egentligen så bra eller är det bara gnällspikar som går runt och sprider lögner? I så fall vad grundar sig de lögnerna på?

Har någon du känner behövt sätta sig själva och sina barn i en liten, osäker båt för att försöka fly från krig, våldtäkt och förstörelse över ett livsfarligt hav?

Så länge ingen inom Sveriges gränser behöver utsätta sig för något liknande så har vi det så pass bra att vi har råd att ta emot alla som faktiskt är med om detta.
 
Men har vi det verkligen så bra då? Det skrivs och hörs mycket både i media och bland folk där skolor läggs ner och det dras in på både det ena och det andra. Pensionärerna får det sämre, det är bostadsbrist, arbetslöshet m.m. Så har vi det egentligen så bra eller är det bara gnällspikar som går runt och sprider lögner? I så fall vad grundar sig de lögnerna på?

Lyft blicken!
Jämför vi Sverige med ungefär 95% av resten av världen så har vi det oförskämt bra
 
Jag tycker att det här är en oerhört tankeväckande video. Man glömmer lätt bort att de som nu kommer som flyktingar ofta har levt liv som i mångt och mycket liknar våra - och att situationen kunde varit den omvända om vi inte haft en sån förbannad tur att det är just här vi bor.

 
Nej, men vad jag förstått har lärarna fått det jobbigare i och med större klasser och färre resurser och det är då jag undrar om det verkligen är så bra som folk vill påstå? Om det hade varit bra så hade det inte varit så och det hade funnits resurser, nu räcker inte de resurser som finns. Det var nyligen en skatthöjning på drivmedel vill jag minnas, om den kommer hjälpa resurserna vet jag inte. Återstår att se.

Min son går i en mindre klass än jag gjorde på 90-talet. Jag gick i en klass med en lärare på 27 elever. Min sons klass består av 18 elever på en lärare och en fritidspedagog.

Min dotter går på dagis. 15 barn på tre vuxna varav en är lärare. Skolan är giftfri, de får maten lagad på plats och de äter mycket frukt. Så såg det inte ur när jag var liten.

Jag vill inte förminska de problem som finns men så jäkla illa ställt är det inte i min kommun iaf (ja, mina barn går i kommunal skola och förskola).
 
Det kan nog tyckas att samhället är på väg åt fel håll när det enbart rapporteras om allt som är dåligt i media. Vi överöses ju aldrig om det som faktiskt går framåt, vilket är en hel del. Vi har det så himla gott ställt i Sverige, och det har vi haft så länge att vi inte i vår vildaste fantasi kan föreställa oss hur det är att vara på flykt undan krig och annat elände.

Jag är sjukt glad över att jag bor här, att min son får växa upp här, och att min familj kan leva goa liv, där det största problemet är om vi ska äta tacos eller pizza på fredagkvällen. Jag är inte ett dugg orolig över Sverige som sådant (förutom det politiska läget och ökade hatet, men det är en annan diskussion) och vi kan gott hjälpa de som flyr undan helvetet. Det gäller att sätta saker i rätt perspektiv. Ja, det förekommer självklart kriser i Sverige, som är just en kris i svenska mått mätt, men de är inte ens jämförbara med den kris flyktingarna lämnar.
 
Den där bilden som tråden handlar om dök upp i mitt flöde igår när jag satt med en lunchomelett och en kall öl och tittade ut över Egeiska havet.

Hon som delat den var en fb-vän på just den här ön, som sedan över ett år jobbar arslet av sig i en liten frivilliggrupp som tar emot flyktingarna som dumpas på ön av smugglarna. Här bor 600-700 människor, de tar just nu emot 300 flyktingar i veckan. En stor grupp syrier såg jag när jag klev av färjan i måndags, de skulle ombord samma färja för att komma vidare till Aten. I min packning hade jag leksaker som förströelse till barn, jag hade med ett par felköpta löparskor som är för stora för mig och en kasse flip flops i herrstorlekar eftersom man lätt blir av med skorna när man kliver runt i gummibåtar.

När jag såg bilden på lille Aylan började tårarna spruta. Det kom för nära. Han kunde lika gärna ha flutit iland här, eller han kunde ha kommit hit levande med sin familj. På väg mot en oviss framtid visserligen men ändå vid liv. Nu tog det slut i ett vattenbryn i Bodrum, i samma hav som jag just satt och njöt av.

Kvällen innan hade jag suttit på en taverna och diskuterat med ett engelskt seglarpar. Ni i Sverige och Tyskland är för snälla, de kommer till er för att ni ger dem pengar, sa de, och det gör att alla vill komma till Europa.

Men jag kan inte se att det är problemet. Om vi delade på "bördan" mellan alla europeiska länder och lät människor från fasansfulla oroshärdar komma hit på lagliga vägar skulle barn som Aylan inte behöva flyta iland vid turkiska kusten.

Och det som tog mig hårdast var att det bara såg ut som om han låg och sov.

 
*orkar inte läsa tråden*

"Största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget" har det väl varit under 20 år och mer (?) i Afrika, men först när flyktingar syns i tusentals i Europa (Medelhavet) så reagerar media och kallar det för "största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget".
 
*orkar inte läsa tråden*

"Största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget" har det väl varit under 20 år och mer (?) i Afrika, men först när flyktingar syns i tusentals i Europa (Medelhavet) så reagerar media och kallar det för "största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget".
En treårig pojke låg drunknad på en turkisk strand - på en bild som gör att man gråter ögonen ur sig. Tycker du att det du beskriver är det största problemet?
 
*orkar inte läsa tråden*

"Största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget" har det väl varit under 20 år och mer (?) i Afrika, men först när flyktingar syns i tusentals i Europa (Medelhavet) så reagerar media och kallar det för "största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget".
Nej, största flyktingkatastrofen sker JUST NU!
Fler krig pågår, varav många kommenderar ut barnsoldater... Att föräldrar då väljer att fly med sina barn (eller skicka iväg dem) är förståeligt!
Att de dessutom inte har någonstans att fly om VI stänger gränserna (eller jo, de kan ju iofs försöka nå Sydamerika med båt....) gör det hela så enormt ohumant!!!
 
Bara för att jag ifrågasätter så betyder det inte per automatik att jag inte vet hur bra vi har det mot resten av världen. Tänk på barnen i afrika t ex. :angel:
Barnen i Afrika (som många hänvisar till) KAN hjälpas på plats, de som flyr från krig är i en helt annan situation!!!

Sen undrar jag HUR många som gör den jämförelsen som VERKLIGEN gör något åt att hjälpa dessa barn...
 
Tycker att Angelina Jolie är klockren i detta klipp

Att ta emot folk som är på flykt är ju självklart men det känns ändå litegrann som att sätta plåster på ett öppet benbrott. Varför gör man inte något åt grundproblemet? - Att det pågår ett folkmord som tvingar miljontals människor på flykt. Människor som säkert hellre hade stannat kvar i sitt hemland istället för att tvingas fly och riskera sitt och sina barns liv på skrangliga flottar över medelhavet.
Det känns som att världens ledare bara står bredvid och tittar på.
FN har befogenheter att gå in i ett land och genomföra fredsframtvingande eller fredsbevarande insatser.
Det har funnits tillfällen då FN känt sig så nödgade att agera att de tänjt på sina egna regler för att kunna agera.
Det är dags att göra det nu också!
Det pågår ett folkmord, FN inrättades till stor del för att förhindra sådant.
FN kan gå in militärt, så gör det då för fan!
 
Barnen i Afrika (som många hänvisar till) KAN hjälpas på plats, de som flyr från krig är i en helt annan situation!!!

Sen undrar jag HUR många som gör den jämförelsen som VERKLIGEN gör något åt att hjälpa dessa barn...

Det beror allt på vilka "barnen i Afrika" man pratar om. Det pågår krig i vissa länder i Afrika. "Barnen i Afrika" ska inte alls klumpas ihop i en enda stor grupp...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp