Företeelser ”förr i tiden”. Nostalgitråd.

Företeelser från förr, att skriva brev och få handskrivet brev. Det saknar jag. Brevpapper samlade jag på förr, nu går det ju knappt att ens köpa längre, förr hittade man dem typ överallt. Jag saknar för övrigt de där små kioskerna som fanns många av förut, glass, godis och läsk liksom.
Det var något annat jag tänkte på häromdagen, men minns inte nu.
Jag skriver brev för hand och har olika brevpapper. :) Man kan köpa på tradera men det är rätt dyrt. Finns även några företag som säljer ovanliga brevpapper online. Själv har jag stopp för brevpappersinköp, har så mycket hemma.:D
Tipsar om interpals.net om du vill ha nån brevvän.
 
Telefonkiosk! Och hur modern man tyckte den blev när den fick tryckknappar och ett kort isf myntinkast.

Hittade en massa gamla telegram som min mormor och morfar fått. Förvisso före "min tid" men jag minns svagt dessa telegram som folk även skickade till radioprogram.

Appropå radio. Jag minns de där efterlysningarna i radio när folk behövde få tag på annhöriga på semester. "Vi efterlyser Conny och Bettan Hermansson som är på semester någonstans i Gästrikland. De färdas i en blå Saab 900. Ring Birgitta"
 
Jag är nog för ung för denna tråden *host host* :angel:

Men jag kommer ihåg barnprogrammet där man ringde in via knapptelefon för att kunna vara med i ett tv spel "trollet Hugo" och använde knapparna för att röra sig.

SHIT liksom vad high tech.
 
Nä faktiskt inte. Nu när vi har kolladt på bil till svärmor så blev jag paff att några av bilmärkerna hade elhissar som tillval. Och sätesvärme. Borde ju vara självklart år 2022!
Vi har inga elhissar i baksätet :D men det är inte så dumt egentligen, fungerar bra.
 
Byabutiker 🥰

Alltså när det fanns små livsmedelsbutiker i var och varannan by.
Vi hade en i min lilla tvåhundrapersoners-by, det gick att köpa det allra nödvändigaste. Mjölk, smör, bröd, mjöl och jäst. Typ 😄
Och så hade de en liten hylla med leksaker, som sjuåriga jag tyckte var såå intressant varenda gång. Tror jag köpte en brun , avlång pappkartongsväska där 😄
Det gör det väl fortfarande? Oftast ICA Nära? Tänkte på det för inte så längesen i en pytteliten by, att det var smått fascinerande att det fanns en ICA där.
 
Jag minns när man skulle ringa kompis från hemtelefonen och besvikelsen när det tutade upptaget. Men lyckan var total när jag fick lära mig vilka knappar man skulle slå in för att hemtelefonen skulle ringa när linjen var ledig igen. Men de minuterna var långa!
 
Känner mig gammal när jag tycker det mesta i den här tråden handlar om relativ nutid :o

Minns när man bråkade om vem som skulle hasa sig ur soffan för att byta mellan de två kanalerna på tv:n.
Jag minns när grannen brukade åkrar med sina nordsvenskar. Det var innan rasen delades. De byggde muskler på åkrarna och sprang fort på banan. vi tog hand om spannmålen med självbindare. Senare tog tröskan drogs efter traktorn över, och säden tappades i säckar som släppts ner på åkern. Senhämtades de med traktorvagnen.

Gick i skolan på lördagar i en pytteskola. Var en befrielse att flytta till en större där jag kunde undkomma mobbarna.

Telefonen satt fast i väggen.och det var ett stort framsteg när det gick att köpa en förlängningssladd. Bar runt sladdosan i uppsalalägenheten.

Senare hade vi telefoner överallt i huset. Även i stallet

Född -59
 
Det gör det väl fortfarande? Oftast ICA Nära? Tänkte på det för inte så längesen i en pytteliten by, att det var smått fascinerande att det fanns en ICA där.
Åh gör det. Häromkring är de som bortblåsta.
I mindre samhällen kan det finnas någon Ica Nära, Handlar'n, eller liknande, men de har varit större än de små byabutikerna jag syftar på.
 
Min pappa jobbade på sjön och innan mobilerna och email så kunde han bara ringa hem på vissa ställen (med telefonkort!) då stod hela familjen på kö vid kökstelefonen för att få prata 2 minuter på en brusig linje någonstan i Japan. Pappa sparade sedan de använda telefonkorten och jag fick dom, va mest poppis i klassen när alla bara hade från Sverige men mina va från nästan hela världen :D
 
IMG_2390.jpg

Bidrar i kategorin för färd-nostalgi pga hittade några gamla SLkort från första svängen i Sthlm 2006.
Flipfickorna, och sen de designade plastkorten som genererade en fabulös smutsremsa på baksidan efter tummen som matade fram magnetremsan i spärren.
Mörph 23 år kände sig sjukt världsvan i storstan med ett SLkort på fickan. Åkte runt på alla ändstationer* och käkade korv och började liksom höra till... Blir fortfarande varm i hjärtat av att se de där små. :heart

*ändstationer var coolt ända tills jag bodde i typ Duvbo och fick jobb i typ Gnesta.
 
Jag är inte så himla gammal, men häromdagen hade jag ett samtal med maken om hundrakorten och Västtrafiks stämpelmaskin:
GSM:200021.jpg;jsessionid=yDDxc3L7knLv-aGUUjQbYnHc_BoFufaBxUS2VK_4.s002iw39


Det var ju inte så länge sedan de försvann, men de känns verkligen som att de tillhörde ett annat liv!
Jag kan för mitt inre höra ljudet av Xtrafiks motsvarighet... Åkte buss till stallet på 90talet och tror jag även kan tidtabell för linje 11 till Nyhem/Östanbyn och de olika sträckningarna under perioden utantill fortfarande. Tänk det magiska att hinna på 20:15 bussen hem, och kunna betala jämnt med en blank femkrona!
 
Så mycket småsaker, mina egna blandband tex, inspelade från radion. Man kunde få sitta länge och vänta innan man fick kasta sig fram och trycka på inspelningsknappen. Med lite tur var det inte någon som pratade över musiken i början också :D

Går ju knappt att föreställa sig nu, när inprincip all musik är bara en googling bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp