Företeelser ”förr i tiden”. Nostalgitråd.

Så mycket småsaker, mina egna blandband tex, inspelade från radion. Man kunde få sitta länge och vänta innan man fick kasta sig fram och trycka på inspelningsknappen. Med lite tur var det inte någon som pratade över musiken i början också :D

Går ju knappt att föreställa sig nu, när inprincip all musik är bara en googling bort.
Jag kommer också ihåg när man satt vid radion och gjorde olika mix tape för att få sina favoritlåtar på band. LYCKAN när man hade bandet full med favoriter.
 
Så mycket småsaker, mina egna blandband tex, inspelade från radion. Man kunde få sitta länge och vänta innan man fick kasta sig fram och trycka på inspelningsknappen. Med lite tur var det inte någon som pratade över musiken i början också :D

Går ju knappt att föreställa sig nu, när inprincip all musik är bara en googling bort.
Ghaaa, så irriterad man var på Kaj när han pratade sönder nån låt man suttit och väntat på att äntligen få spela in :arghh:
 
Kommer ihåg när skolans lärare skulle lära sig internet, kom en buss som hela den var en data 😅🙈 där fick lärarna turas om att gå någon intro kurs på data ^^

Vi busringde mycket från telefonkiosken i stallet, ofta till dating linjer för att skoja med dom i andra änden,... Oerhört moget jag vet 😆

Spelade också in mixband på radion, vet inte hur mkt tid jag la på att invänta rätt låtar.

Pratade en del om gamla minnen med min pappa i fjor sommar och blev verkligen, inte chockad, men det fick en att tänka efter lite på hur tiden går...iaf han hade en på sin tid modern mormor som kunde engelska då hon jobbat med utländska kunder i familje företaget. Så dvs min pappa har fått hjälp med sin engelska läxa av sin mormor som var född på 1800-talet :o
 
20220609_162303.jpg


Lägger in lite biljetter med. Stora pappersbiljetter hämtade ut i b.la förbutiker och SJ butiker, när man skulle ta tåget eller långfärdsbuss.
Satt man höll vänta på tågvärden skulle komma kolla biljetten och göra ett hål att den var kollad och godkänd. :D

Nedersta biljetten är verkligen nostalgi då Swebus Express finns inte ens kvar, är några års sen FlixBus köpte upp dom.
 
När alla åkte hemifrån en kortare sväng så satte man fast sopen i dörrhandtaget för att folk skulle se att man inte var hemma men de fick gå in och vänta om de ville.
 
När man äntligen fick till tv antennen men man var tvungen att stå kvar där man stod för att kunna se på TVn,...för att man själv blev som en del av sagda antenn 😅 och alla som skulle hjälpa till, nä lite mer till höger, ja där...nä, vänta stopp, upp, nu,...nej stå stilla, ja nu e det bra !!! :rofl:
 
Auto-Mat är en franchise-kedja med självbetjäningsbutiker
Aha, hade aldrig hört talas om.
Åh gör det. Häromkring är de som bortblåsta.
I mindre samhällen kan det finnas någon Ica Nära, Handlar'n, eller liknande, men de har varit större än de små byabutikerna jag syftar på.
Handlarn kanske en del är. Så inga pyttesmå butiker utan Handlarn eller ICA nära. Var tvungen att kolla befolkningsmängd i ena byn och det var dryga 100 för några år sen iaf och där finns butik.
 
Aha, hade aldrig hört talas om.

Handlarn kanske en del är. Så inga pyttesmå butiker utan Handlarn eller ICA nära. Var tvungen att kolla befolkningsmängd i ena byn och det var dryga 100 för några år sen iaf och där finns butik.
Det är verkligen inte vanligt är min erfarenhet, men AutoMat kommer lite här och var och är toppen!
 
Datorer i skolan??

När jag var valp hade vi flanellograf. Det ni! Datorer fanns, men de var jättestora och fyllde hela rum, inga hemdatorer.

Från vi var 4-5 år gick vi till affären och handlade "på lapp". Det betydde att någons mamma skrev en lapp på vad som skulle handlas och skickade med pengar så det räckte + lite extra till varsin kola. Väl i affären gav vi lappen till kassörskan som plockade ihop det vi skulle ha. Inga långa köer precis, och inget större utbud heller.

Det fanns en massa småaffärer överallt, fiskhandlare, grönsakshandlare, mm. Inte mjölkaffärer, riktigt så gammal är jag inte. Men jag minns de första tetrapacken - svårt att inte spilla.

E4:an gick fortfarande igenom en massa städer i stället för utanför. Tvåfiligt. Polisbilar var svart-vita med röd saftblandare på taket.

Jag är född -57, om någon undrar.
 
Datorer i skolan??

När jag var valp hade vi flanellograf. Det ni! Datorer fanns, men de var jättestora och fyllde hela rum, inga hemdatorer.

Från vi var 4-5 år gick vi till affären och handlade "på lapp". Det betydde att någons mamma skrev en lapp på vad som skulle handlas och skickade med pengar så det räckte + lite extra till varsin kola. Väl i affären gav vi lappen till kassörskan som plockade ihop det vi skulle ha. Inga långa köer precis, och inget större utbud heller.

Det fanns en massa småaffärer överallt, fiskhandlare, grönsakshandlare, mm. Inte mjölkaffärer, riktigt så gammal är jag inte. Men jag minns de första tetrapacken - svårt att inte spilla.

E4:an gick fortfarande igenom en massa städer i stället för utanför. Tvåfiligt. Polisbilar var svart-vita med röd saftblandare på taket.

Jag är född -57, om någon undrar.

Å min. Vi rensade ett förråd på jobbet (skola) för ett par år sedan och hittade då en flanellograf. Vi hade mkt roligt åt den, och att den fanns kvar. Vem hade bestämt att spara på den, liksom?

Nädå, Janne! De häringa Over-häääd apparaterna blir det inget av! Jag tänker spara min fullt fungerande flanell! Vänta du bara!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp