Förgjordar - olika varianter?

Marvin

Trådstartare
Har tittar på förgjordar och hittat en del varianter. En som bara var en vanlig gjord som fästes i de främre sadelgjordsstropparna och "hjälpte till att dra ner framvalvet". :crazy: Varför skulle jag vilja trycka ner sadeln i manken på hästen? :confused:
En annan firma har en "hel" gjord som sätts framför sadeln, denna variant har "hakar" upptill som sadeln ska stanna i.

Någon som har några teorier/erfarenheter? Vilket fungerar? Finns det ännu fler varianter?
 
jag har en "riktig" förgjord, en sån som man sätter på innan man sadlar. har tyvärr inte hunnit utvärdera den än, har ridit med den 2 ggr.
Annars kan man rida med "mammagjord" som Silverkedjan brukar ha på sina dräktiga (bla) pållar. Då har man en extra sadelgjord som man sätter längre bak på magen.
 
Vi har en shettis som har rund mage, rak rygg och ingen manke. Jippi att hitta sadel till henne! Har försökt med massor av olika sadlar, svanskappor osv. Ett tag försökte jag med förgjord, typen med hakar. Tja, tycker jag. Bra tänkt men funkade inte på henne i alla fall. Å andra sidan funkade ju inget annat heller. Jo, en barnsadel utan bom som var skit för den stackars ryttaren.
:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 746
Senast: lillamy73
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 202
Senast: alazzi
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 077
Senast: bigganl
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 371
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp