Bukefalos 28 år!

Förklara betyg för en gamling

R

Raderad medlem 6459

Jag är inne och tittar på antagningsstatistiken för en utbildning och fattar ärligt talat noll och nada. Jag har förstått att vi ska sitta och räkna ut nåt meritvärde som ska plussas (?) på vårt betygssnitt. Och max kan man ha 22.5 eller nåt. Jag gick ut 05, så jag har betygen G/VG/MVG i mitt slutbetyg.

Men när jag tittar på antagningsstatistiken står det: "Antagningspoäng 251" (respektive 232). Vad är det för siffra?? Hur tar jag reda på om det är högt eller lågt och hur jag ligger i jämförelse?

Snälla hjälp, håller på att få ett sammanbrott på det här.
 
Det kan inte vara högskolepoäng? Vissa kurser/utbildningar har tidigare akademiska meriter för intagning, istället för betyg.
 
Det kan inte vara högskolepoäng? Vissa kurser/utbildningar har tidigare akademiska meriter för intagning, istället för betyg.
Alltså, det vore märkligt..? Det är en masterutbildning som kräver 180 HP så då känns ju 232 som en märklig siffra.

Jag har kollat på fler utbildningar nu och vissa har poäng som jag förstår (20,64 etc) men andra jättemärkligt höga typ 922.
 
Alltså, det vore märkligt..? Det är en masterutbildning som kräver 180 HP så då känns ju 232 som en märklig siffra.
Har sett det antagningsystemet på fler masterutbildningar, så det är nog inte omöjligt. 232 är ju i så fall det lägsta antal hp en antagen person hade det året du kollar statistik för :)
 
Har sett det antagningsystemet på fler masterutbildningar, så det är nog inte omöjligt. 232 är ju i så fall det lägsta antal hp en antagen person hade det året du kollar statistik för :)
Okej, då förstår jag ännu mindre :D. Som jag skrev ovan står det över 900 på vissa av utbildningarna. Har den lägst antagna haft 922 HP då? Och betyder det att ju fler HP = högre chans att bli antagen? Oavsett betyg? Jag försöker liksom klura ut chanserna för att komma in.

Tack för att du hjälper mig att fatta! :)
 
Okej, då förstår jag ännu mindre :D. Som jag skrev ovan står det över 900 på vissa av utbildningarna. Har den lägst antagna haft 922 HP då? Och betyder det att ju fler HP = högre chans att bli antagen? Oavsett betyg? Jag försöker liksom klura ut chanserna för att komma in.

Tack för att du hjälper mig att fatta! :)
Över 900 brukar vara PG, som ska vara platsgaranti om jag förstått det hela rätt.
 
@cili Du har helt rätt! Hade jag läst ordentligt hade jag sett det på en gång. Det står rakt upp och ner på hemsidan:
Urval

Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för avancerad nivå 30-285 hp)

Så för att fatta då: Om man vill komma in på en utbildning som har det sättet att ta in folk på så tjänar man på att sitta och läsa typ harry potter-kunskap på distans för att få in mer HP bara?

TACK :bow: för att du tar dig tid!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@cili Du har helt rätt! Hade jag läst ordentligt hade jag sett det på en gång. Det står rakt upp och ner på hemsidan:
Urval

Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag

Så för att fatta då: Om man vill komma in på en utbildning som har det sättet att ta in folk på så tjänar man på att sitta och läsa typ harry potter-kunskap på distans för att få in mer HP bara?

TACK :bow: för att du tar dig tid!
Japp, du kan ofta läsa vilka kurser du vill. Vissa kräver dock poäng på avancerad nivå, så där räcker Harry Potter inte till. Men så länge det är grundpoäng är det bara att samla poäng från vilka kurser som helst :)

Så lite så!
 
På den tiden jag hade koll (fd studievägledare på en institution på universitetet) så antogs studenter i olika grupper, med olika antal platser. De som antas på gymnasiebetyg är i en grupp och jämförs med varann; antar man folk med andra meriter (t ex tidigare högskolebetyg) så är de i en annan grupp och jämförs inte med den första. Jag gissar att de rader där det står 251 är en annan grupp än de som har t ex 18.43 (låter som gymnasiebetyg) eller 3.9 (låter som högskoleprov). Du ska bara jämföra dig med den (eller de, eftersom du kan söka t ex både på gymnasiebetyg och på högskoleprov, och kommer in i den grupp du matchar först) urvalsgrupper som stämmer in på dig.
 
Jag blev nyfiken och gick in och kollade på min sida på antagning.se.
Jag blev antagen som sen sökande och fick upp detta om meritvärde:

Sena anmälningar (SA)
Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 932 av max 999

???
 
. Du ska bara jämföra dig med den (eller de, eftersom du kan söka t ex både på gymnasiebetyg och på högskoleprov, och kommer in i den grupp du matchar först) urvalsgrupper som stämmer in på dig.
Det är jag med på :). Men det verkar bara vara en urvalsgrupp; avklarade högskolepoäng.
 
@cili Du har helt rätt! Hade jag läst ordentligt hade jag sett det på en gång. Det står rakt upp och ner på hemsidan:
Urval

Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för avancerad nivå 30-285 hp)

Så för att fatta då: Om man vill komma in på en utbildning som har det sättet att ta in folk på så tjänar man på att sitta och läsa typ harry potter-kunskap på distans för att få in mer HP bara?

TACK :bow: för att du tar dig tid!

Finns det Harry Potter kunskap? Skulle jag lätt kunna läsa som lite extra kurs!

Var för övrigt in och kikade nu eftersom jag inte tyckte det var så svårt när jag kollade senast, ca 3 år sedan, och de har ju gjort om allting!
Faktiskt inte till det bätte.

Är det antagning.se du har utgått ifrån?
Välj i så fall antagningsstatistik istället för jämförelse så står det iaf en förkortning framför de olika siffrorna. Så man ser vad som hör till vad. Sen får du leta på ett annat ställe för att få förklaring på vad förkortningarna står för.

Det finns 3-4 stycken grupper för betyg G-MVG och jag vet inte vilka man automatiskt kommer med i, mina betyg har aldrig räckt någonstans, men jag har kommit långt i livet på högskoleprovet och är innerligt tacksam att den möjligheten finns.
 
Finns det Harry Potter kunskap? Skulle jag lätt kunna läsa som lite extra kurs!
Japp! :D Harry Potter och hans världar finns som en del av litteraturvetenskapen! :D Jag sökte den som sommarkurs för att jag tänkte att den kunde vara kul och hamnade på reservplats 879 så det är tydligen en väldigt populär kurs, jag tänkte mest att den kunde vara användbar i framtiden när jag har tänkt att jobba som lärare. :D
Sorry för ot! :D
 
@EmmaBovary och @Snurrfian
Vad kul, men trist att ni inte kommit in, tror inte jag har så stor chans heller då. Men ni får väl söka igen, rent statistiskt borde det ju bli färre som söker för varje år då x antal redan har gått den tänker jag ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp