Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

trofé

Trådstartare
Jag vet att de flesta vill ge sin häst så lång ät/tuggtid som möjligt, jag är dock ute efter det motsatta... Min häst går på bete dygnet runt (och fri tillgång på grovfoder på vintern). Nu när näringen sjunkit något på betet syns det att han tappat en del muskler, trots allsidig och regelbunden träning. Jag har då valt att öka på lusern givan. Tidigare under sommaren har han endast fått 2 dl att blanda salt med.

Nu är vi uppe i ca 3/4 kilo pelleterad lusern, och äter gör han, men inte allt. Han är helt enkelt inte intrsserad, och jag upplever det som att han är mätt. Han har inte lust att äta mer än det han fått i sig. Oavsett mängden jag ger äter han max 1/2 kilo.

I och med att han säkert inte är hungrig heller, då han kan äta fritt när han vill, så är det ju svårt att få honom att äta den här extra lusernen. Kan jag byta ut lusernen helt eller delvis mot soja eller krafft protein eller annat proteinrikt fodermedel? Så att det går att ge en mindre mängd men få samma mängd protein?

Har ju ingen analys på betet, men han ser ut i kroppen som han sett ut tidigare när han haft proteinunderskott, och jag gissar att det är detta han behöver. När vi får årets hö, samt har analyserat det, utgår jag givetvis från det inför vinterns foderstatsberäknande.

Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Jag skulle ge K Protein motsvarande den mängd protein som lucernet ger. Det blir ungefär 1/3 av lucernmängden. Lucernpellets som är uppblött blir ju en enorm volym och man jämför med lite proteinpellets.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Är det jag funderar lite på. I synnerhet när den uppblötta lusernen blir alldeles smulig på slutet (när han ätit upp de pellets som hållt ihop), det vill han helst inte äta.

Varför KP framför tex soja? Eller går det lika bra med vilket som?
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Sojan är nog inte så smaklig att äta som den är. Konsistensen är ju som hårda ostflagor. Men om du blandar det med betfor eller något så är det säkert ok de också. Plånboken gillar nog bättre sojan än proteinpellets. Sojan har ju ännu högre proteinhalt också så det blir ju både både billigare och drygare och samtidigt mindre volym.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Ja, att blanda är ju en idé. Funderade på att blanda lite lusern med soja. Har inte gett honom betfor tidigare, men kan vara värt ett försök.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Har du funderat på foderjäst?
Det innehåller mycket protein och jag använder det för att få upp kvoten lite.
Det är billigt och hästen tycker det är jättegott.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Har gett andra hästar foderjäst (flera år sedan) och det gick ok, men inte i några större mängder, utan max någon deciliter. Men det kan också vara värt att testa, men kan ju inte gärna köpa hem av alla eventuellt tänkbara foder för att testa... Vad ligger srp på i foderjäst?
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Jag har bara hittat värden på råprotein och det ligger på ca 30 % och jag vet inte hur det är med smältbarheten men jag tror att den är ganska hög.

Nä precis, det går ju inte att köpa hem allt möjligt bara för att testa. Jag har turen att stå i ett större stall där man kan låna av varandra för att prova innan man köper själv.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Har du funderat på foderjäst?
Det innehåller mycket protein och jag använder det för att få upp kvoten lite.
Det är billigt och hästen tycker det är jättegott.

Min häst hatar det! Det är ju beskt.:p
Så alla hästar gillar det inte.
Det är ett bra komplement, men främst för päls och magens skull än för proteinets tycker jag.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Lite lusern + kp skulle jag ge. Alt. ett kraftfoder+kp eller proteinrikt kraftfoder. (av den anledningen att det är smakligare. :D Och att hästen även har risk att få brist på energi om den får proteinbrist)
Föredrar kp framför soja pga:
-miljösynpunkt
-smaklighet
-soja har maxgräns
-vissa hästar reagerar starkt på soja (ofta pga invänjningen som måste vara väldigt långsam)
-invänjningen är förstås långsam också med kp, men inte fullt lika känsligt läge
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Ja det är svårt... KP åt han i vintras och det fungerade han bra på. Soja har jag själv inte testat till någon häst, men vet i alla fall en jag känner som har. KP är ju ganska dyrt, någon som vet vad en säck soja kostar?

Lutar mot lusern blandat mot KP just nu. Främst för att bägge sorter finns hos närmaste foderförsäljare.

Någon annan som har fler förslag på proteinfodermedel? Eller annan variant så han inte hinner tröttna/bli så mätt innan han ätit upp.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Soja är inte alls speciellt smakligt tyvärr. Vet inte hur det är med KP, men skulle rösta på KP jag med.

Frågan är dock om han t ex skulle kunna tänka sig att äta säg 1.5 kg av något mindre proteintätt men som han skulle se som smakligare, och det räcker så att säga?

Jag har haft svårfödd häst som hade aptit på kraftfoder som en fågelunge tyvärr. Nuvarande är lite likadan, och hatar lucern (utom knasigt nog den utan melass - förklara det liksom).

Men där så just stödfodring under bete har jag löst med endera Hestekraft (ganska stor volymvikt dock) eller med att ge t ex Mustangs Musli. Den har båda tyckt är god, och ätit tillräckligt av. Och således kommit upp i ungefär samma proteinvärde som av den mindre mängd lucern de ratat. Finns ju annat med, Krafft Groov, Krafft pluss grön etc om man inte 'måste' ha havrefritt.

T ex krafft pluss grön får du ju i 200 gram protein på 1 kilo, och det är inte speciellt stor volym.

Så om det inte gör ngt att lägga på MJ också, kan ju det om inte KP eller soja funderar, vara en ide att kika på?
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Måste du blöta lusernpelletsen då? Om det är att det är blött han inte gillar menar jag, om han inte är vrålhungrig lär han ju ändå äta det lugnt och inte riskera foderstrupsförstoppning. Eller blötlägga ihop med betfor, det är min hästs favoritmat:).

En annan tanke är ju att stalla in ett par timmar, och ge fodret innan utsläpp så han är hungrig när du ger maten.

I övrigt har jag samma tips som ovan, soja eller något proteinfärdigfoder blandat med lusern.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Vi ger lusernet torrt ihop med blöt betfor. Hästarna ogillar det när det är en enda gegga och äter det inte då.
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Mitt förslag är Krafft Protein + betfor alt. ren melass + rapsolja + havrekross i en smaklig röra. :idea:
Krossad havre älskas väl av alla hästar? :d
 
Sv: Förkorta tuggtiden proteinfodermedel?

Alexandra_W: Krafft Groov har han ätit tidigare, och det gick allt ner! Så det var ett bra förslag. Och nej, det är inte hela världen för hans del med lite MJ påslag heller. Men inte allt för mkt helst. Krafft Plus Grön som du tipsade om ska jag kolla på, har inte testat den förut. Ska kolla vilka värden den har. KP har han också ätit tidigare, då bara ca 300 gram per dag, vilket dock har räckt. Det åt han upp rätt bra.

Hannely: Vill gärna blöta upp lusernen. Kanske skulle det inte behövas då han verkligen inte kastar i sig maten. Just nu står han inne efter ridtur (har således inte ätit på ett par timmar), så får vi se om han ätit upp sina 3/4 kilo lusern när jag kommer ut. Men som igår, då hade hans stått inne 1-2 timmar i alla fall, men var inte så intrsserad av mer än ca hälften ändå.

Mitrolle: Har inte testat att ge honom betfor, men tror med han kanske skulle gilla lusernen något mer om det inte var för soppigt. Kanske kan jag testa att bara blötlägga några minuter.

Askersund: Tja, han har fått havre tidigare. Dock hel sådan. Han åt upp det (oftast!), men har inte haft någon jätte lust på det då heller. Tagit en tugga och sen lite hö och väntat emellan.

Det som fungerat bäst hittills är KP och Krafft Groov, av det jag provat. Kanske får jag satsa på det igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 343
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min islandshäst är ganska svårfödd, särskilt jämfört med hans tämligen lättfödda hagkompisar... För att de lättfödda inte skall bli...
Svar
9
· Visningar
739
Foder & Strö Med risk för onödig tråd, vad ger ni era hästar som bara ska ha "krubbskrammel" när de andra hästarna får kraftfoder? Analysen var...
2
Svar
22
· Visningar
2 751
Senast: Askersund
·
Foder & Strö Står och väljer mellan tre olika hösilage. Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det: 1, 9,9% socker /kg ts 29 smrp...
Svar
7
· Visningar
1 409
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp