Bukefalos 28 år!

Lösdrift/bete och olika näringsbehov - extra protein?

Roheryn

Trådstartare
Min islandshäst är ganska svårfödd, särskilt jämfört med hans tämligen lättfödda hagkompisar... För att de lättfödda inte skall bli alltför feta, så begränsas betet sommartid och hösilage-givorna vintertid. Det blir inte på tok för lite för min häst, men är definitivt "på gränsen", särskilt som han rids relativt mycket. Han är lite äldre, 18 år, och jag tycker han börjar bli tunn över ryggen, även om han är i god kondition och välmusklad i övrigt - pigg och glad och presterar som han skall.

För närvarande får han, utöver betet, lusernpellets, mineraler, havre och b-vitamin. Lusernet blöter jag upp, och blandar resten av maten i det i det. Har upptäckt att han äter max 7-8 dl lusernpellets (blir ju betydligt större volym när det sväller i vattnet) och så 3-4 dl havre till det. Skulle vilja ge mer - eller protein i mer koncentrerad form - men vad skall jag då ge? Gillar lusernet då det ju är "grovfoder", men han äter som sagt begränsade mängder. På vintern får han stå inne någon timma per dag och äta extra hösilage, men på sommaren har vi bara tillgång till torrt hö som han tycker är "sådär" intressant. Några idéer?
 
Olja är näringstätt och kan vara bra att putsa över maten till gamlingar.
Jo, men det är ju fett... Jag vill ha mer protein, då jag upplever att han tappat muskler över ryggen. "Fettlagret" är egentligen ok, då jag känner men inte ser revbenen. Det gör inget om han skulle råka få större energiinnehåll i maten, men det är i huvudsak protein jag är ute efter.
 
Jo, men det är ju fett... Jag vill ha mer protein, då jag upplever att han tappat muskler över ryggen. "Fettlagret" är egentligen ok, då jag känner men inte ser revbenen. Det gör inget om han skulle råka få större energiinnehåll i maten, men det är i huvudsak protein jag är ute efter.
Fast för hög kvot kan ju också göra att de tappar.
 
Min islandshäst är ganska svårfödd, särskilt jämfört med hans tämligen lättfödda hagkompisar... För att de lättfödda inte skall bli alltför feta, så begränsas betet sommartid och hösilage-givorna vintertid. Det blir inte på tok för lite för min häst, men är definitivt "på gränsen", särskilt som han rids relativt mycket. Han är lite äldre, 18 år, och jag tycker han börjar bli tunn över ryggen, även om han är i god kondition och välmusklad i övrigt - pigg och glad och presterar som han skall.

För närvarande får han, utöver betet, lusernpellets, mineraler, havre och b-vitamin. Lusernet blöter jag upp, och blandar resten av maten i det i det. Har upptäckt att han äter max 7-8 dl lusernpellets (blir ju betydligt större volym när det sväller i vattnet) och så 3-4 dl havre till det. Skulle vilja ge mer - eller protein i mer koncentrerad form - men vad skall jag då ge? Gillar lusernet då det ju är "grovfoder", men han äter som sagt begränsade mängder. På vintern får han stå inne någon timma per dag och äta extra hösilage, men på sommaren har vi bara tillgång till torrt hö som han tycker är "sådär" intressant. Några idéer?
Jag gav Krafft Protein och det höll min gamling fin över ryggen.
 
Jag ger min 23-åring Krafft Muskel. Ett annat alternativ att kika på är potatisprotein, tyvärr har jag svårt att få tag på det.
 
Han går på bete nu, så i dagsläget äter han inget analyserat grovfoder. Det gör han vintertid, vilket gör det hela lite lättare då...

Aha, missade att det var under betet fråga :o

Du behöver veta hur gräset växer. Har ni bra tillväxt är betet redan maxat med protein o hög kvot, du behöver då få i mer energi! O absolut inte ngt proteinkoncentrat skulle jag vilja säga. När tillväxten är sämre så hade jag gett lusern o toppat m olja o ev någon form av potatisprotein beroende på hur mycket extra han ser ut o behöva.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 161
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 686
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 985
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Jag har en äldre islandsvalack (22 år) som på senare år har fått allt svårare att bygga och behålla muskler. Tidigare var han väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp