Vilket hösilage till problemhästar?

DarkInNight

Trådstartare
Står och väljer mellan tre olika hösilage.

Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det:

1, 9,9% socker /kg ts
29 smrp
ca 7-8 MJ
77 % ts

2-3, 13-15% socker
54 smrp
7-8 mj
70? samt 64 % ts

Fodret ska fungera både till lättfödd utläkt fånghäst samt normalfött (mot det svårfödda hållet) sto som ev är dräktig. Samt en liten utläkt fångshettis.

Nackdel nr 1 är lågt protein och lite väl torrt.
Nackdel de andra är högre socker.

Rent spontant skulle jag vela ge fånghästarna nr 1 och stoet nr 2-3. Men det fungerar inte med två olika sorter, tyvärr. Det är 300 kilos hösilagebalar, omöjligt att EN häst ska äta upp en sådan utan att den blir dålig även under kallgradertiden.

Om jag tar nr 1 måste jag fodra upp med lusern. Kommer säkert betyda att jag måste ge en hel del till stoet isf. Men med tanke på fånghästarna och sockerhalten känns detta val mer tryggt i jämförelse mot de andra.
Om jag tar 2-3 så funderar jag över om jag ska blanda ut med halm till fånghästarna för att få ner mängden socker/dag.

I dagsläget äter de hö med osäkra värden :crazy: ... Men med luftrörskänsliga hästar och med tanke på hanteringen i vinter så vill jag ge hösilage. Om det bara kunde bli kallt någon gång!

Hjälp mig bolla tankar! Hur skulle du gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket hösilage till problemhästar?

Får väl bolla med mig själv då eftersom ingen vill svara :D

Är inne på att ta något av valen 2-3 OM det är mängden socker/dag som räknas och inte mängden socker/kg foder.
Isåfall kan jag låta fångisarna äta halm och mindre med silage.

Ska ringa bonden så jag får de ordentliga värdena.
 
Sv: Vilket hösilage till problemhästar?

Jag hade inte vågat chansa utan tagit det med låga sockervärden med tanke på fånghästarna. Visserligen beror det ju på hur mycket halm du kan blanda ut med också men då kanske du måste fodra upp med lusern till fånghästarna ändå?
 
Sv: Vilket hösilage till problemhästar?

Ja det är svårt det här :crazy: , vill inte pytsa och dona för mycket i vinter heller eftersom det finns risk att jag är dålig och sambo för överta fodrandet.

Har snabbräknat på en höft.

hösilage 1
Ja om jag tar det med lägst socker blir det inte mycket protein från höet. Så isf måste jag i runda slängar ge ca 5 kg hösilage och 2 kg lusern till hästen. Det känns inte OK för hans mages skull, det blir för lite mat och för kort ättid. MEN ca 500 gram socker.

Stoet blir det att fungera OK i.o.m att henne kan jag lätt ge 15 -20 kg/dag, då blir energin och proteinet högt och bra för hennes del. Trodde det skulle bli för lågt men det verkar ju kunna fungera...

Hösilage 2-3
Med ett högre proteinvärde och högre sockerhalt så behövs det ca 6 kg hösilage och två kg halm för att fylla upp behoven. MEN ca 900 gram socker...

Hösilage 2-3
4 kg silage + 4 kg halm + 1 kg lusern = blir behoven uppfyllda, mycket mat i magen och 600 gram socker.


Vad tros om sista räkningen?

Någon som har koll, är det mängden socker/dag eller höets procentuella sockerandel som är viktigast att hålla nere på låg nivå?
 
Sv: Vilket hösilage till problemhästar?

Utan tvekan lågt socker och lägga till lusern. Eller ännu hellre, hitta ett annat! Finns det verkligen inget bättre?
 
Sv: Vilket hösilage till problemhästar?

Men det blir sjukt lite foder; morgon, lunch och middag 1 kg, kväll 2 kg plus 2 kg lusern. Han kommer bli sjukt sur och magproblem.
Det är ju ändå en häst, ingen ponny.

Dessutom kolikhäst och hungrig jämt, jag måste ju kunna ge honom mat så det mättar honom någon gång per dygn iallafall :(
 
Sv: Vilket hösilage till problemhästar?

Det kanske löser sig, fick ihop foderstatet bättre när jag använde rätt siffror för just mitt lusern, istället för medelsiffror på lusern överlag :laugh: .

7 kg ts hösilage. 1 kg lusern.
Fördelat ungefärligt på hösilage 1,5 kg/morgon, lunch, middag samt 3 kg kväll. ½kg lusern morgon och kväll.

Plus mineraler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 027
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 173
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp