Förkyld häst och ansträgning

S

sanwan

Min häst har inte varit förkyld tidigare på de år jag ägt henne, men nu är det visst dags...
Hon har hosta (torr, hostar inte upp något slem) samt lite förhöjd temp. 37.8 - 38.0 mot normala 37.3. Även boxgrannen hostar men jag vet ej om han har någon feber (ägaren är inte hemma och ingen annan ger sig på att tempa).

Nu till frågan, hur pass mycket kan man anstränga hästen? Hon hostar ej mer vid rörelse och är pigg. Hon klarar inte av att ha hagvila såhär vintertid utan ska åtminstone skrittas vid hand en halvtimme. Vågar man skritta ut i skogen en timme?
Jag märker ju visserligen om hon blir trött, men blir hon trött har hon ju redan ansträngt sig för mycket så att säga.
 
Jag tror att du kan skritta, åtminstone för hand. När man som människa är febrig är det ju bra att röra på sig utan ansträngning. Se till att hästen har det varmt och skönt bara! :)
 
Nu hoppar jag in och "snor" tråden lite här, det är ju onödigt att skriva en till tråd om nästan samma ämne..*hoppas det är ok* :)

min häst har nästan samma symptom som din, hon hostar (torrhosta) & snorar (vitt :confused:) men jag har inte kollat om hon har feber :crazy:, men hon verkar vara otroligt pigg, nästan piggare än vanligt.

nu över till min fråga, är detta en vanlig förkylning eller är det något mer allvarligt? hon har varit snorig & hostig (det började på samma dag) i ca 6 dagar, jag har hållt henne varm (varma täcken) sedan jag upptäckte "förkylningen", men hon går på lösdrift, så hon måste ändå vara ute :(

hur länge brukar en vanlig förkylning hålla i sig?

oerhört tacksam för svar

//orolig "mamma" :)
 
Så länge inte snoret är gult och slemmigt är det nog bara en vanlig förkylning. Jag skulle kolla temp och om hästen inte har feber rida försiktigt. Har hästen feber kan man skritta eller gå en promenad om den verkar pigg.
 
Tack :bow:, får väl se hur det blir i ett par dagar, sen är det nog dags att ringa vet :(
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 433
Senast: Capybara
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men...
Svar
4
· Visningar
1 219
Senast: Moa092
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 322
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp