Förkylning

turbofling

Trådstartare
Min lilla islandspålle blev förkyld för snart 2 veckor sen, snorig och hostig. Lite hängig ca 2dar men ingen feber. Nu är han inte snorig längre och han är väldigt pigg och glad. Men hostan ger sig inte. Han har vilat fram till i går och jag skrittade honom både i går och idag.
Han äter sen i fredags Bisolvon (receptfri slemlösande medicin) och hostan har blivit lite "lättare". Han låter mer som att det är rethosta nu och inte "slemmigt". Lite svårt att förklara, men jag tror ni förstår!?

Hur lång tid brukar det ta för en förkyning att gå över? Tycker ni att jag ska ringa vet.? Tycker ni att jag ska fortsätta skritta honom eller bör han vila tills hostan är över helt?
 
Skritta hpnom gärna, är det slem som ska upp ¨så underlättar det.

Du vet att du har livstids slaktkarens på bisolvon va? Om inte annat så vet du det nu =)

Jag skulle ge det en vecka till sålänge han inte har temp eller är snorig. Just hostan kan vara rätt envis efter en förkylning, så bisolvon, tempkoll och skritt i en vecka, är han inte bra då så vet.

Var snoret vitt hela tiden eller övergick det i gult?
 
På burken står det 10 dagar (tror jag det var), inte livstid. Vart har du fått den uppgiften från? Det borde ju stå rätt på burken eller :confused:
Snoret var vit hela tiden. Han frustar ganska mkt när jag rider honom och då syns det LITE snor i näsborrarna.
 
10 dagar är behandlingstiden. jag har petat i mina så mkt Bisolvon så jag kan garantera dig att det är livstids slaktkarens på det.

Sen är det ju bara ditt eget samvete som avgör om du bryr dig om den eller ej, men karensen finns där..

Avskrivet direkt från burken:

Karenstid: Slakt: Nöt och svin 2 dygn
Får ej användas till häst som är avsedd för livsmedelsproduktion
Får ej ges till kor som producerar mjölk för humankonsumtion.
 
Men hallååååå:, :eek:!!!!!
Vem föder upp hästar för livsmedelsproduktion då, det trodde jag inte någon hästvän gjorde :confused:!!
Jag skulle ge mina bisolvon OM dom måste ha det och skulle sen jubla :D :D om det hjälper hästarna OCH att INGEN sen kan äta upp dom!!!!!
J***la konstigt att det inte står om karens för häst i Fass?
 
Jag hoppas ju Alexandra.. att du INTE föder upp hästar för *köttdisken* på ICA, då slutar jag att handla där :cool:!!

Mvh/ :)Bia
 
Jag skiter högaktningsfullt i om mina får slaktkarens. Valacken har det tre miljoner gånger om, och fölis fick det när hon var tre veckor, pga just bisolvon.

Jag ger hästarna det de behöver, men man lär ju vara medveten om slaktkarensen. Det FINNS ju de som anser det vara viktigt att kunna skicka hästarna till slakt och få pengar, istället för att betala för avlivning & destruktion.

Fast faktiskt...EN häst har gått till köttdisken... Gammelstoet fick när hon slutade sina dagar 2001 bli korv (eller vad de nu gör?). Funderade länge fram och tillbaka men kom fram till att jag hellre ville att hon skulle ta bort på lilla gårdsslakteriet och bli kött än åka kadaverbil. Unghästen gick dock till destruktion (hon var PROPPFULL med mediciner). Och som sagt, de två jag har nu blir också destruerade. De två ponnyerna jag hade ligger under ett träd i sommarhagen i varsin grav med gravsten och allt =)
 
Min häst är bättre nu, men tyvärr fick jag ju inte den hjälp härifrån som jag ville. Min fråga handlade inte om karensen på Bisolvon.
 

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 168
Senast: Marty
·
Kropp & Själ Förkyld....Och som vanligt rejält.Jag har legat 4 dgr nu, orkar inte vara uppe. Jag vet inte hur andra fixar det, dom är borta max 2-3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 129
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 666
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp