Förkylning

malumbub

Trådstartare
nåt speciellt att tänka på om hästen är förkyld?
Hur brukar ni göra?
Hur vet ni säkert att det bara är en förkylning?
 
En förkylning kan ju vara i princip vad som helst. Om hästen har tecken på en virusorsakad förkylning/övre luftvägssjukdom (hög feber, genomskinligt näsflöde, mer eller mindre allmänpåverkad) är det viktigt att isolera den från andra hästar så att smittan inte förs vidare samt förstås låta den vila från arbete. En bakteriell övre luftvägssjukdom följer ibland på en virusorsakad och skiljer sig genom att hästen har gulgrönt tjockt snor. En sådan häst kan behöva antibiotikabehandlas av veterinär eftersom utdragna infektioner kan orsaka kronisk luftvägssjukdom.

Bara hosta, utan feber och med inget eller lite näsflöde (ofta vitt) kan tyda på en allergisk retning i luftvägarna, alltså början till kvickdrag (COPD, RAO). En sådan häst kräver förändingar i miljön, ofta är höet (eller för den delen hösilaget/ensilaget) problemet. Mögeltillväxt på eller i stråna ger upphov till mögeltoxiner som skadar luftvägarna. Ofta ser man att höet dammar, men ett dammfritt hö är ingen garanti. Ett dammigt hö går inte att få fräscht genom att vattna - mögelspoer och -toxiner finns kvar ändå. Mkt utevistelse, byte av strömaterial mm åtgärder kan hjälpa hästen med kronisk hosta.

Vidare kan ett ensidigt näsflöde tyda på svampinfektion i näshålan, bihåleinflammation etc.
 
KAn hästen bli hostig när man håller på att gå över från hö till hösilage och samtidigt ha en lite "fuktigare" box än vanligt...? :confused:
Hon har hostat typ en vecka nu, efter sista botulism-sprutan och därmed övergång mot mer silage. Hon har nu fått in mer halm i boxen, för att "minska fukten" i bädden...och idag hostade hon ingenting. Hon har varit snorig, men jag kommer tyvärr inte ihåg om det var vitt eller genomskinligt... :crazy: Idag hade hon dock fortfarande kvar den där "slemmiga andningen" periodvis, som kom med hostan... Hon har oxå stått med lite fel täcke några dagar... (Inte min häst.)
Jag misstänker att det är en kombination av mer silage + sprutan + fuktigare miljö + kallare... För det har ju blivit bättre nu när hon har halm, bättre täcke och liksom blivit "van" vid att bara få silage i boxen... Kan jag ha rätt? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
513
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
410
Gravid - 1år Jag håller på att bli förkyld och jag blir alltid heltäppt i näsan vid förkylning. Jag hittar motstridig information på nätet angående...
2
Svar
22
· Visningar
1 666
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Dotterns rethosta (utan förkylning) vill inte släppa. Det är framförallt nattetid det är jobbigt - hon får sova ett par timmar, bara...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 296
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp