Bukefalos 28 år!

Förlorade inkomsten för oktober

När jag blev arbetslös 1 oktober så skrev arbetsförmedlingen in mig i jobb och utvecklingsgarantin för att jag inte skulle missa någon ersättning. Men det är på grund av detta som jag missar ersättning. Jag trodde ju att jag skulle få a-kassa eftersom jag uppfyllde ett nytt arbetsvillkor. Den 15 december fick jag veta att jag inte alls kunde få a-kassa så länge jag var inskriven i jobb och utvecklingsgarantin. I stället skulle jag söka aktivitetsstöd. Haken var bara att det då var för sent för att söka aktivitetsstöd för oktober. Försäkringskassan godtar inte min förklaring varför jag missat att söka. Jag missar alltså en hel månads inkomst. Fuck arbetsförmedlingen som skrev in mig i jobb och utvecklingsgarantin. Fuck försäkringskassan som ställer orimliga krav på folk. Och fuck a-kassan som hade för lång handläggningstid så jag blev sen med ansökan av aktivitetsstöd.

Jag är hyfsat smart och brukar ha koll på saker. Jag är om mig och kring mig. Ändå missade jag det här. Det är inte rimligt att man ska känna till precis alla regler. Vad fan ska jag göra?
 
Kontakta Af och be dem felregistrera beslutet för jobb och utvecklingsgarantin! Och att de meddelar a-kassan att de gjort fel, då ska du kunna få a-kassa från din första arbetslösa dag.
Skicka ett mail till orebro@arbetsformedlingen.se, beskriv precis vad som hänt och vad du behöver hjälp med och att det är bråttom. Glöm inte skriva med ditt personnummer :up:
Jag tror inte det går. Af vill ha besked från a-kassan att jag har rätt till a-kassa innan de skriver ut mig. Det har varit tjafs mellan a-kassan och arbetsförmedlingen https://www.bukefalos.se/threads/snurriga-regler.1514637/ Och det är fortfarande inte klart.

Och nu har jag ju aktivitetsstöd på gång för november och december. Går det att backa och få a-kassa i stället?

Ska skriva till dem i alla fall om det går att lösa.
 
Jag tror inte det går. Af vill ha besked från a-kassan att jag har rätt till a-kassa innan de skriver ut mig. Det har varit tjafs mellan a-kassan och arbetsförmedlingen https://www.bukefalos.se/threads/snurriga-regler.1514637/ Och det är fortfarande inte klart.

Och nu har jag ju aktivitetsstöd på gång för november och december. Går det att backa och få a-kassa i stället?

Ska skriva till dem i alla fall om det går att lösa.
Aha, då förstår jag. Det blir nog svårt att få a-kassa bara för oktober men jag vet inte. Jag hoppas de kan lösa det åt dig på något sätt
 
Känner mig så jävla maktlös och överkörd när myndigheterna kör sitt rejs.
 
Har du pratat med någon handläggare på försäkringskassan?
Senast jag gjorde det var när jag skulle ansöka om aktivitetsstöd för oktober. Hon skickade hem en blankett som jag fyllde i. Och idag kom beskedet via Kivra att den orsak jag angett på blanketten inte kunde godtas som skäl att inte ansöka om ersättning i tid. Enligt fk var jag skyldig att känna till vad reglerna sa. Vilka jävla regler?
 
Senast jag gjorde det var när jag skulle ansöka om aktivitetsstöd för oktober. Hon skickade hem en blankett som jag fyllde i. Och idag kom beskedet via Kivra att den orsak jag angett på blanketten inte kunde godtas som skäl att inte ansöka om ersättning i tid. Enligt fk var jag skyldig att känna till vad reglerna sa. Vilka jävla regler?
Jag föreslår att du försöker få tag på försäkringskassan igen och hör med dom om de har några förslag på hur du ska göra och vems ansvar dom ligger vart, när man hamnar mellan stolarna så här.
 
Om du kontaktar soc, och inkluderar din nya diagnos, så tror och hoppas jag (rätta mig någon om jag har fel) att du kan hitta någon som driver ärendet åt dig. Eller så kanske soc kan täcka dina räkningar i glappet mellan utbetalningarna.
 
Jag föreslår att du försöker få tag på försäkringskassan igen och hör med dom om de har några förslag på hur du ska göra och vems ansvar dom ligger vart, när man hamnar mellan stolarna så här.
Enligt dem är ansvaret mitt. Jag borde känt till reglerna. Jag borde förstått att jag inte skulle få a-kassa och söka aktivitetsstöd. Helt jävla orimligt att kräva det.
 
Om du kontaktar soc, och inkluderar din nya diagnos, så tror och hoppas jag (rätta mig någon om jag har fel) att du kan hitta någon som driver ärendet åt dig. Eller så kanske soc kan täcka dina räkningar i glappet mellan utbetalningarna.
Soc kan inte hjälpa mig överhuvudtaget. De täcker inte mina räkningar heller. Jag äger ju hus, bil och har ett sparat kapital. Det är det sparade kapitalet jag levt av de senaste månaderna.
 
Senast ändrad:
Fick mejl från arbetsförmedlingen idag att jag blivit utskriven från jobb och utvecklingsgarantin. Vad var det som tog så lång tid? A-kassan sa ju till mig redan 20 december att de skickat en signal till arbetsförmedlingen att jag skulle ha a-kassa. Tjugo dagar sedan alltså. Och de bemötte inget av det jag skrev till dem igår. De har inte ens svarat på just det mejlet. Skrev till dem igen att jag ville ha upprättelse.
 
Fick mejl från arbetsförmedlingen idag att jag blivit utskriven från jobb och utvecklingsgarantin. Vad var det som tog så lång tid? A-kassan sa ju till mig redan 20 december att de skickat en signal till arbetsförmedlingen att jag skulle ha a-kassa. Tjugo dagar sedan alltså. Och de bemötte inget av det jag skrev till dem igår. De har inte ens svarat på just det mejlet. Skrev till dem igen att jag ville ha upprättelse.
Vad menar du med upprättelse i detta fallet?

Om jag tog emot brev till en myndighet med krav på upprättelse skulle jag inte kunna avgöra vad det är personen efterfrågar om det inte formuleras på ett mer konkret sätt.
 
Vad menar du med upprättelse i detta fallet?

Om jag tog emot brev till en myndighet med krav på upprättelse skulle jag inte kunna avgöra vad det är personen efterfrågar om det inte formuleras på ett mer konkret sätt.
Få pengar för oktober. Få rättning av fel som har begåtts.

Men blev uppringd idag och får ingenting. :cry: Inga pengar alls för oktober. Jag är så jävla ledsen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
632
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp