Bukefalos 28 år!

Förlorade inkomsten för oktober

Få pengar för oktober. Få rättning av fel som har begåtts.

Men blev uppringd idag och får ingenting. :cry: Inga pengar alls för oktober. Jag är så jävla ledsen.
Om det är skadestånd du menar så är det inte hos myndigheten du söker det, utan hos JK.
Men jag tror knappast det är lönt. Efter vad jag förstår har du ju varit informerad om att de registrerade dig som de gjorde. Och då låter det mer som att du inte insåg innebörden av det som registrerats, alternativt en kommunikationsmiss om hur du ville ha det registrerat? Inte ett felaktigt beslut, eller något som kan jämställas med det.
 
Om det är skadestånd du menar så är det inte hos myndigheten du söker det, utan hos JK.
Men jag tror knappast det är lönt. Efter vad jag förstår har du ju varit informerad om att de registrerade dig som de gjorde. Och då låter det mer som att du inte insåg innebörden av det som registrerats, alternativt en kommunikationsmiss om hur du ville ha det registrerat? Inte ett felaktigt beslut, eller något som kan jämställas med det.
Nej, inte skadestånd. Jag ville bara ha de pengar jag borde ha fått.
 
Om det är skadestånd du menar så är det inte hos myndigheten du söker det, utan hos JK.
Men jag tror knappast det är lönt. Efter vad jag förstår har du ju varit informerad om att de registrerade dig som de gjorde. Och då låter det mer som att du inte insåg innebörden av det som registrerats, alternativt en kommunikationsmiss om hur du ville ha det registrerat? Inte ett felaktigt beslut, eller något som kan jämställas med det.
Så invecklat är det väl inte? Om man lever på minimal inkomst och dessutom blir utan inkomst för en hel månad så är det klart att man vill göra allt får att faktiskt få den inkomsten. Det har ju inget med skadestånd att göra. Och det som MÖJLIGEN skulle kunna vara fel här är beslutet att skriva in Wille i jobb- och utvecklingsgarantin. Om hon hade jobbat så att hon uppfyllde ett nytt arbetsvillkor sedan förra arbetslösheten så förstår jag inte varför man gjorde det. (Jag är dock ingen expert på det här men har varit arbetssökande själv)

Så jag skulle försöka få rättelse av det beslutet, genom att börja med att undersöka om det går att överklaga - och isåfall göra det.
 
Ibland måste man släppa taget och gå vidare. Kanske fråga sig själv om det verkligen är rimligt att lägga all denna negativa energi på det här?
För nån som lever tryggt i ett hushåll med två fasta jobb och två stabila inkomster så kan det kanske handla om negativ energi. För den som inte gör det kan det däremot handla om överlevnad. Räkningar ska betalas och mat på ställas bordet även den månad då det inte kommer in en enda krona på kontot.
 
Så invecklat är det väl inte? Om man lever på minimal inkomst och dessutom blir utan inkomst för en hel månad så är det klart att man vill göra allt får att faktiskt få den inkomsten. Det har ju inget med skadestånd att göra. Och det som MÖJLIGEN skulle kunna vara fel här är beslutet att skriva in Wille i jobb- och utvecklingsgarantin. Om hon hade jobbat så att hon uppfyllde ett nytt arbetsvillkor sedan förra arbetslösheten så förstår jag inte varför man gjorde det. (Jag är dock ingen expert på det här men har varit arbetssökande själv)

Så jag skulle försöka få rättelse av det beslutet, genom att börja med att undersöka om det går att överklaga - och isåfall göra det.
Jag fick i samtalet idag reda på att a-kassan inte betalar ut pengar retroaktivt mer än en månad. Det var något jag inte visste. Och då missar man ersättning från a-kassan när de har en alldeles för lång handläggningstid.
 
Jag fick i samtalet idag reda på att a-kassan inte betalar ut pengar retroaktivt mer än en månad. Det var något jag inte visste. Och då missar man ersättning från a-kassan när de har en alldeles för lång handläggningstid.
Om många a-kassors datorhaveri i början av december förlängde handläggningstiden borde hänsyn tas till det. Men om det går att få bekräftat vet jag inte.
 
För nån som lever tryggt i ett hushåll med två fasta jobb och två stabila inkomster så kan det kanske handla om negativ energi. För den som inte gör det kan det däremot handla om överlevnad. Räkningar ska betalas och mat på ställas bordet även den månad då det inte kommer in en enda krona på kontot.
Självklart. Men nu måste kanske den lilla energi som finns läggas på att blicka framåt istället? Att t.ex. orka söka jobb? Vissa saker kan man bara inte få rätt på hur mycket man än försöker, och då är det väl bäst att försöka släppa taget och gå vidare?
 
Så invecklat är det väl inte? Om man lever på minimal inkomst och dessutom blir utan inkomst för en hel månad så är det klart att man vill göra allt får att faktiskt få den inkomsten. Det har ju inget med skadestånd att göra. Och det som MÖJLIGEN skulle kunna vara fel här är beslutet att skriva in Wille i jobb- och utvecklingsgarantin. Om hon hade jobbat så att hon uppfyllde ett nytt arbetsvillkor sedan förra arbetslösheten så förstår jag inte varför man gjorde det. (Jag är dock ingen expert på det här men har varit arbetssökande själv)

Så jag skulle försöka få rättelse av det beslutet, genom att börja med att undersöka om det går att överklaga - och isåfall göra det.
Ersättning för att ha lidit ekonomisk skada pga. ett beslut som hävdas vara felaktigt med följden att en blivit utan pengar är väl skadestånd.

Ändring av beslutet och retroaktiv utbetalning av ersättning är något annat. Men det uppfattade jag som att det inte var aktuellt att kunna få?

Nu kan jag inte direkt dessa regler. Men är det inte möjligt att själv välja att en ska söka A-kassa istället för att bli inskriven i garantin. Gör de det med tvång även om en säger ifrån att en har rätt till ersättning från annat håll?
Överklaga måste ju vara för sent om beslutet fattades i höstas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
632
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp