Bukefalos 28 år!

Förlossning i annat landsting

Julmust

Trådstartare
Jag bor precis på gränsen mellan två landsting och har tidigare bott länge i medelstor stad i grannlandstinget, nu bor jag på mindre ort i nytt landsting. Det sjukhus jag hör till ligger ca 10 mil bort i en stad jag aldrig varit i annat än åkt igenom, till sjukhuset i grannlandstinget är det ca 7 mil och där hittar jag och känner mig hemma, har dessutom hundvakt åt det hållet.

Har pratat med min BM om att jag helst vill åka till grannlandstinget när det blir dags och hon är positiv och har vid tillfälle uttryckt att det är relativt vanligt att folk som bor på min ort åker dit. Man måste ha gjort en blodgruppering på VC i grannlandstinget och ska ha journal i pappersform med sig.
Jag har varit i kontakt med VC i grannlandstinget för att göra blodgrupperingen, och en gång även varit i kontakt med förlossningen för att kolla att de kan se den.

Det jag nu funderar över är att jag tycker att attityden hos de jag pratat med i grannlandstinget varit lite sådär... Sköterskan på VC ifrågasatte öppet varför jag ville åka till grannlandstinget och BM på förlossningen inledde konversationen med att påpeka att om det var fullt fick jag minsann inte komma dit vilket ju är en självklarhet och påpekandet fick mig att känna mig både idiotförklarad och negativt inställd.
Jag har själv en medicinsk utbildning och ett vårdyrke och kan ibland ha lite svårt för att bli "klappad på huvudet", samtidigt som jag såklart inte vill uppfattas som mästrande eller trycka ner mitt yrke i halsen på någon. Vänlig och positiv attityd och konkret information är vad jag önskar mig.

Är det någon härinne som fött i "fel" landsting, och vad har ni isf haft för upplevelse av det?
Jag förstår såklart att upplevelsen påverkas av tusen andra faktorer också men jag tänker mest på bemötande och attityder, att känna sig välkommen eller inte o dyl.
 
Jag tillhörde Västra Götaland med första barnet, bodde i Mölndal. Men valde att åka till Varberg i Hallands län för att föda. Mycket pga det skulle vara så mycket lugnare där än i Gbg.Naturligtvis fick jag ringa innan för att veta att det fanns plats. Men annars togs jag emot med öppna armar
 
Födde i annat landsting.
Nu är det (mycket) närmre dit och vi hade inte ens planerat för något annat. Många väljer dessutom detta BB och kan vara långväga. Det har fått oerhört bra kritik och jag förstår ju varför :love:
Jag vet inte ens om det ens andades om att jag var från annat landsting under vår tid där. Det var inte relevant.
 
VC ska ju öht inte bry sig så den kommentaren hade jag struntat fullständigt i. Och angående förlossningen så är de ju tvugna att ge dig den informationen. Kan ju varit så enkelt att hon hade en dålig dag (även om det inte är ok).
 
Bodde också i Mölndal med första barnet och hade önskemål om att komma till Varberg. Gick över tiden och när det blev dags för igångsättning blev jag lite stressad att det tvunget skulle bli Mölndal eller östra men Varberg tog emot mig utan problem. Blev väldigt proffsigt bemött.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 121
Senast: Ramona
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 115
Senast: Pinus
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 131
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 529
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp